Model 3 - norske priser

Startet av georglu, man 26. mar 2018, kl. 00:34

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Cral på ons 20. jun 2018, kl. 13:49
Stemmer prisene som tek.no la ut på LR AWD utgaven?

635k? Før autopilot?

La oss se hva de faktisk skrev:
https://www.tek.no/artikler/na-har-den-forste-performance-utgaven-av-tesla-model-3-rullet-ut-fra-fabrikken/440137
Sitat
Model 3 er den billigste av de tre bilmodellene som Tesla produserer, men den heftigste utgaven er likevel ikke billig. I skrivende stund er prisen for Performance-utgaven av Model 3, med firhjulstrekk, satt til 78 000 dollar uten autopilot, noe som tilsvarer omlag 635 000 norske kroner.

Ja, det stemmer at Model 3 PLRD - altså  Performance Long Range AWD - havner på 78.000 USD uten autopilot, og det er også korrekt at dette idag tilsvarer omlag 635.000 NOK.

Om kursen på USD->NOK forblir den samme frem til Norske priser er satt er det ingen som vet.
Om hvor mye "europa-tillegg" Tesla velger for Model 3 er det ingen som vet før Tesla kunngjør Norske/Europeiske priser for Model 3.

Men nei. det er IKKE korrekt som du skriver at prisen for LRD (Long Range AWD) blir det samme som for en Performance utgave. Og det skriver så langt jeg kan se heller ikke tek.no.

Model S 85D

Counterpointer

Hvis prisen for Preformance blir 635 k kr så blir det en populær bil. Jeg tror nok den havner en 70-80 tusen høyere. Og så må en ta høyde for kursendringer, straffetoll og eventuelt andre ting som dukker opp i f.eks revidert statsbudsjett .......

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på ons 20. jun 2018, kl. 14:54
Hvis prisen for Preformance blir 635 k kr så blir det en populær bil. Jeg tror nok den havner en 70-80 tusen høyere. Og så må en ta høyde for kursendringer, straffetoll og eventuelt andre ting som dukker opp i f.eks revidert statsbudsjett .......

Med alle de forbehold du har med her, så synes jeg du tok vel godt i med 70-80 tusen mer. Tesla prøver å holde lik pris, men med ett tillegg for lokale tilpassinger og transport. Tipper rundt 10-20 tusen for dette (eller rettere: 1-2 tusen USD). La oss ta i litt og si 25.000 NOK. Det får være NOK ;)

Men, så kommer helt korrekt disse forbehold du nevner. Kursen kan jo gå begge veier...  Men tviler på at vi ser noe mer i revidert *dette* året? Utenom evt. straffetoll som du jo fører opp som ett eget moment.

Ja, også blir det da ett eget spørsmål  - dersom man altså innfører straffetoll på US biler, vil så det også gjelde for elbiler som jo i utgangspunktet er fritatt for alle importavgifter? Skjønt, straffetollen blir jo litt tannløst dersom det gjelder alle US biler bortsett fra de elektriske, men tannløse politikervedtak er vi vel godt vant med fra før :p
Model S 85D

Counterpointer

«Tesladollar» er jo en egen vitenskap og politiske vedtak av spinnville presidenter og mottiltak fra vår blåbrune regjering er temmelig volatilt.

Vi kan jo ta frem denne tråden når de norske prisene kommer i konfiguratoren (rundt juletider???).

Jeg setter 0,0011418 Bitcoin (ca 100 kr når jeg handlet) på at prisen på Preformance model 3 blir 699 k kr.
Tar du veddemålet Amoss?

arthur

Sitat fra: Doldis1 på ons 20. jun 2018, kl. 09:18
Sitat fra: Diravi på tir 19. jun 2018, kl. 15:20
Den som håper på lave norske priser bør kanskje også håpe på at vi ikke får bilen på det norske markedet før Tesla har kjøpt valuta i henhold til denne utviklingen: https://www.dn.no/nyheter/2018/06/19/0753/Makrookonomi/en-av-verdens-storste-investeringsbanker-varsler-kraftig-kronestyrkelse-neste-sommer

Sitter Morgan Stanley med en fungerende krystallkule eller en haug Norske kroner tro ?  :laugh: Disse gutta er en av mange æresmedlemmer av lauget for korrupte & overbetalte hyklere, de meler kun sin egen kake og vet ikke en dritt om hvor kursen på Norske kroner eller USD er på vei ..

Det eneste de egentlig er opptatt av er at det er bevegelse i markedet. Om det går opp, eller ned, spiller mindre rolle så lenge det beveger seg.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på ons 20. jun 2018, kl. 16:24
«Tesladollar» er jo en egen vitenskap og politiske vedtak av spinnville presidenter og mottiltak fra vår blåbrune regjering er temmelig volatilt.

Vi kan jo ta frem denne tråden når de norske prisene kommer i konfiguratoren (rundt juletider???).

Jeg setter 0,0011418 Bitcoin (ca 100 kr når jeg handlet) på at prisen på Preformance model 3 blir 699 k kr.
Tar du veddemålet Amoss?

Hehe - altså, du snakket om 70-80.000 mer *utenom* faktorer som kursendringer, straffetoll og "eventuelt andre ting som dukker opp" og herunder hører vel både spinnville presidenter og andre politiske krumspring. Og da var det også dette jeg snakker om. Hva den endelige prisen blir *inklusive* alle disse eventuelle elementene er noe helt annet...
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på ons 20. jun 2018, kl. 16:39
Sitat fra: knut.aulie på ons 20. jun 2018, kl. 16:24

Tar du veddemålet Amoss?

Hehe - altså, du snakket om 70-80.000 mer *utenom* faktorer som kursendringer, straffetoll og "eventuelt andre ting som dukker opp" og herunder hører vel både spinnville presidenter og andre politiske krumspring. Og da var det også dette jeg snakker om. Hva den endelige prisen blir *inklusive* alle disse eventuelle elementene er noe helt annet...
Okeiiii, skjønner at du ikke har kryptobeholdning som sitter løst.....

Hva med et konkret tips på pris? Kan vi notere deg for 635+ 25 dvs 660k kr?

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på ons 20. jun 2018, kl. 16:51
Hva med et konkret tips på pris? Kan vi notere deg for 635+ 25 dvs 660k kr?

Ja, jeg vil si maksimalt 660k NOK for denne bilen dersom:
1. Kursen NOK/USD holder seg der den er i dag eller lavere hele tiden frem til vi får oppgitt priser her.
2. At Tesla ikke også setter opp prisen på denne bilen i USA.
3. Det ikke skjer noen Force Majeure hendelser, herunder alle event. "politiske grep" som fører til høyere pris som f.eks. toll og andre avgifter samt evnt. behov for å også sende norske biler via Tilburg el.lign., og inklusive "Act of God" or the devil...

:)
Model S 85D

MrBacardi

Sitat fra: knut.aulie på ons 20. jun 2018, kl. 16:51
Okeiiii, skjønner at du ikke har kryptobeholdning som sitter løst.....

Kanskje han sparer sine bitcoin til neste bil :)

I Norge henger dessverre "BITCOIN"-skiltet på en Volvo V50... diesel...  :o
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

geear

Sitat fra: arthur på ons 20. jun 2018, kl. 16:30
Sitat fra: Doldis1 på ons 20. jun 2018, kl. 09:18
Sitat fra: Diravi på tir 19. jun 2018, kl. 15:20
Den som håper på lave norske priser bør kanskje også håpe på at vi ikke får bilen på det norske markedet før Tesla har kjøpt valuta i henhold til denne utviklingen: https://www.dn.no/nyheter/2018/06/19/0753/Makrookonomi/en-av-verdens-storste-investeringsbanker-varsler-kraftig-kronestyrkelse-neste-sommer

Sitter Morgan Stanley med en fungerende krystallkule eller en haug Norske kroner tro ?  :laugh: Disse gutta er en av mange æresmedlemmer av lauget for korrupte & overbetalte hyklere, de meler kun sin egen kake og vet ikke en dritt om hvor kursen på Norske kroner eller USD er på vei ..

Det eneste de egentlig er opptatt av er at det er bevegelse i markedet. Om det går opp, eller ned, spiller mindre rolle så lenge det beveger seg.
OI, jeg ser jeg gikk glipp av en STOR dag i går. arthur og Doldis1 var enige om noe??  :laugh:

Kramzz

Når dollaren går ner i 6.5kr neste år, får vi P til ca 550000 :D (Drømmesenario)  8)
Dolphin grey Model s P85 2013
Svart E-Golf 2015
Grå Skoda Enyaq IV80 2021
Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert
Svart Nissan Leaf Tekna 40KW 2022
Svart Tesla Model Y Dual motor 2023
Hvit model 3 Highland std Rwd 2025 (Reservert)

Counterpointer

Pris på preformance ble akkurat satt ned fra 78 k $ (630 k kr) til 64 k $ (560 k kr)
Ser ikke ut som noen har tippet riktig

Counterpointer

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på ons 27. jun 2018, kl. 09:10
Pris på preformance ble akkurat satt ned fra 78 k $ (630 k kr) til 64 k $ (560 k kr)
Ser ikke ut som noen har tippet riktig
Det er dog ikke en prisreduksjon. De har fjernet standardutstyr og gjort de om til tilvalg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

En viktigere endring er at AWD er redusert fra $5000 til $4000, så nå holder Musk løftet sitt om at AWD skulle være billigere på Model 3 enn Model S.  :+1:
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA