Model 3 - norske priser

Startet av georglu, man 26. mar 2018, kl. 00:34

« forrige - neste »

Diravi

Sitat fra: JorEl på lør 02. jun 2018, kl. 08:54
Diravi det høres ut som du mener at de som har greie på det, velger stort batteri?

Ikke nødvendigvis. Det jeg mener er at når du går fra "need to have" til "nice to have" så er det en god del andregangskjøpere som sier at lengre rekkevidde er mer "nice to have" enn ekstra utstyr. Du har nok også en del erfarne elbillister som er mindre stresset på rekkevidde og vet hva de greier seg med innenfor en gitt pris - og derfor velger et mindre batteri - og heller koster på seg skinn og Premium.

Men hvis man har penger til å øke elbilkomforten utover det man absolutt trenger så er det en del som sier at da vil de prioritere rekkevidde.

Prioriteringene henger nok delvis også sammen med at prisforskjellen mellom 70/75 og 90/100 har vært så stor at det lengste alternativet er utenfor rekkevidde (knis) uansett hvordan man snur og vender på det.

Vi kjøpte en ModelS70D i 2016, fordi jeg skjønte at Model 3 ikke kom til å komme til Norge på noen år, og fordi ModelS85/90 var for dyr. Vi strakk oss langt nok for en 70D, selv om vi endte med å plusse på skinn og luftfjæring (jeg er bortimot allergisk mot at kontakten med underlaget trenger inn i kupeen i form av støt). Men vi trenger egentlig ikke en så stor bil.

Når Model 3 nå kommer neste år kan vi kjøpe en LR-utgave uten å øke lånet, og får den ekstra rekkevidden som er det eneste vi har savnet med vår 70D. Den har alltid hatt "nok" rekkevidde, men vi kjører en del i Nord-Trøndelag, som er et u-land for elbillister så fort du svinger av E6. Da er det en ting å ha rekkevidde nok til å komme fram, men når du bare har 10-13A tilgjengelig ved ankomst, og typisk kjører en del 7-8 mils turer i lokalområdet på familiebesøk så kommer man liksom aldri over 10-15 mil lading før siste natten før hjemtur - når det gjelder å få maks rekkevidde til strekningen Rørvik-Stjørdal (på vinterføre går det glatt 30-33 mil typical på de 24 reelle milene). Med et litt større batteri ville det ligget litt mer i bunn slik at vi slipper å passe på å lade så fort vi kommer fram til et familiemedlem med stikkontakt. 8)

Og vi har hatt noen turer til Oslo hvor ladepausene blir lengre enn min ektemake strengt tatt finner nødvendig. Typisk når man kommer avgårde fra Nordvestlandet først etter jobb og skal prøve å rekke Oslo før midnatt, og må stå og trøkke 50 minutter på Dombås og en ny stopp på Nebbenes. Til jul måtte vi til og med legge inn 10 minutter på Chademo på Oppdal på strekningen Kristiansund-Dombås fordi det snødde som pokker, med dertil forhøyet forbruk, og jeg ikke tok sjansen på å kjøre over Dovrefjell med en beregnet rest på batteriet på 5 % ved ankomst Dombås. Så det ble tre ladestopp på en i utgangspunktet åtte timers tur - jeg tror vi brukte ti pga stopp og vær/føre.

Og da er vi definitivt over på i-landsproblemer når det gjelder elbil. Men det er premium interiør, Dual motor, luftfjæring og andre goodies også. Og etter hvert som vi elbilbillister blir mer blaserte og kravstore, så vil vi forvente at vi også bare kan kjøre, uten å tenke eller planlegge for mye, slik fossilbillistene gjør. Og på det sentrale Østland er det formodentlig ikke noe problem med en SR Model3, men i andre deler av norsk geografi så tror jeg "sweet spot" på rekkevidde ligger et sted rundt 50 mil typical. For oss ville det gitt oss muligheten til å kjøre tur-retur Trondheim uten å lade, kjøre tur-retur Ålesund uten å lade på vinterstid, lade kun en gang på vei til Oslo, eller til og med kjøre fra hjemstedet mitt i Nord-Trøndelag og tilbake til Kristiansund uten annet enn en timinutters top-up på Stjørdal eller Klett. Fullstendig bekymringsløst.

Og Model3 LR er, slik jeg ser det, en billig måte å få de 10 ekstra milene på, når vi bytter ned. 35 typical på SR er marginalt mindre enn vi har i dag, og dersom budsjettet stoppet ved 350 000 så hadde vi nok levd med det også. Men vi har litt mer å gå på, og da blir det ekstra rekkevidde.

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

JorEl

Høres ut som du kommer til å sette pris på Long-Range, ja. Definitivt :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Elmo

Sitat fra: JorEl på man 04. jun 2018, kl. 11:18
. . . kommer til å sette pris på  . . .

Først gang denne diskusjonen har vært i nærheten av tråd-tittelen på lang tid :+1: ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Rocklobster

Ser ut til at LR batteripakken subsidierer standardmodellen. Var overbevist om at LR var veien å gå, men så ser jeg på denne tabellen at jeg trolig "fint" kommer meg til hytta med skiboks selv med SRD:
https://model3ownersclub.com/threads/range-of-the-tesla-model-s-x-3-at-65-70-75-80-mph-%E2%99%9E.5496/
I så fall åpner det seg en mulighet for å få en bra utstyrt AWD,PUP,EAP til ned mot 400k med litt gunstige dollarkurser utover høsten. Gitt at SR blir tilgjengelig i det hele tatt før 2020 da..

geear

Blir AWD tilvalg på både SR og LR?

Hvor langt har du til hytta?

Rocklobster

Vil tro alle tilvalg på SR er kjærkomne penger for Tesla, når komboen SR AWD kommer i salg er en annen sak.
Hvis jeg klarer Oslo - Beitostølen med skiboks har jeg det jeg trenger av kapasitet.

Amoss

Sitat fra: Rocklobster på søn 10. jun 2018, kl. 21:04
Vil tro alle tilvalg på SR er kjærkomne penger for Tesla, når komboen SR AWD kommer i salg er en annen sak.

Jeg ville gjette på at det er den første utgaven av SR som kommer for salg....

Men vil advare mot å tolke tallene i den tabellen du viste til over her for bokstavelig. Så vidt jeg har fått med meg er SR utgaven fortsatt ikke testet med tanke på EPA, så tallene som oppgies for denne er ren gjetting, om så mer eller mindre kvalifisert gjettinger. Ser at de forutsetter at D modellene til Model 3 også får lengre praktisk rekkevidde enn RWD utgavene, akkurat som på Model S/X. Det KAN så klart vise seg å være korrekt, men enn så lenge er det ikke helt sikkert. Ser andre gjetter på det motsatte, da PM motoren bak antagelig er mer effektiv enn induksjonsmotoren det er snakk om at kommer foran kommer til å være... Selv vil jeg ikke si noe sikkert hverken den ene eller den andre veien før vi vet mer enn i dag.
Model S 85D

Paul

Sitat fra: GOS på lør 02. jun 2018, kl. 12:15
Jeg bor i Stavanger og kjører en del ganger rundt Sørlandet til Oslo, og tar da noen ganger og lader til 90% om været er fint og 100% om jeg føler behov for litt mer margin og har første stopp ved Brokelandsheia (Sundebru) etter 340 km. 

Selv folk med X75 klarer seg jo helt fint.

Så gå for SR om en føler at de 75' er mye penger med mindre en kjører ekstremt ofte langturer.

Kjørte pent sist uke i sommervær Stavanger - Oslo med X75D. første stopp var på Sundebru med 32km igjen på batteri (begynte med 100% hjemme fra).  Når jeg kjørte Model S P85 jeg måtte stoppe på samme superlader. I 2013 var mindre super/ladere, og elbil var nytt for meg, derfor gjekk jeg for "full pakke". Nå når vi handlet for Model X det var helt uaktuelt å betale 200t. kr mer for ekstra rekkevide (som i praksis betyr  at jeg kunne  spare 10-15 minutt pr tur, eller cirka 2 timer pr år i ladetid).   

Diravi

Den som håper på lave norske priser bør kanskje også håpe på at vi ikke får bilen på det norske markedet før Tesla har kjøpt valuta i henhold til denne utviklingen: https://www.dn.no/nyheter/2018/06/19/0753/Makrookonomi/en-av-verdens-storste-investeringsbanker-varsler-kraftig-kronestyrkelse-neste-sommer
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

arthur

Av mange grunner, både private og yrkesmessige, har jeg fulgt med på spesielt kurs kroner mot dollar og euro gjennom ganske så mange år, og min ringe oppfatning er at ekspertenes treffsikkerhet er like god som en apekatt som kaster piler på en blink med bind for øynene (apekatten, ikke blinken). At de alltid i ettertid har gode forklaringer på hvorfor det ikke gikk som de spådde (de få gangene noen tar bryet med å konfrontere dem!) så har de alltid gode og plausible forklaringer.
Min spådom er at det går opp, og ned, muligens i omvendt rekkefølge, akkurat som heisføreren opplever i sin travle hverdag.

Her et eksempel på ekspertenes tidligers spådom(mer):

https://www.nrk.no/norge/eksperter_-kronen-vil-styrke-seg-_-feriene-blir-billigere-1.13164336

doldis1

Sitat fra: Diravi på tir 19. jun 2018, kl. 15:20
Den som håper på lave norske priser bør kanskje også håpe på at vi ikke får bilen på det norske markedet før Tesla har kjøpt valuta i henhold til denne utviklingen: https://www.dn.no/nyheter/2018/06/19/0753/Makrookonomi/en-av-verdens-storste-investeringsbanker-varsler-kraftig-kronestyrkelse-neste-sommer

Sitter Morgan Stanley med en fungerende krystallkule eller en haug Norske kroner tro ?  :laugh: Disse gutta er en av mange æresmedlemmer av lauget for korrupte & overbetalte hyklere, de meler kun sin egen kake og vet ikke en dritt om hvor kursen på Norske kroner eller USD er på vei ..

Jejl

Synes konkurransen mellom apekatter og "valutaeksperter" som ble gjort for en del år siden er interessant å vise til når noen "vet" hvilken vei en valuta skal gå.
Apekattene vant konkurransen.

Cral

Stemmer prisene som tek.no la ut på LR AWD utgaven?

635k? Før autopilot?

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

GOS

Sitat fra: Cral på ons 20. jun 2018, kl. 13:49
Stemmer prisene som tek.no la ut på LR AWD utgaven?

635k? Før autopilot?
Kan overhodet ikke stemme for LRD med premium pakke, men stemmer antagelig noenlunde dersom du legger til Performance. Men ingen vet hva de norske prisene blir enda.
Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA