Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

NorthWest

Var nok dessverre ikke korrekt med Finnmarks første hurtiglader er rett rundt hjørnet...
Den KAN være rett rundt hjørnet, for det er ikke helt greit å få oversikt over hvor Enova har gitt tilskudd til denne laderen. Og Enova virker å være litt forvirret selv:

Sjekket postlisten hos Enova, og den siterer sakstittel "Hurtiglader på Talvik", som følges opp av tilskuddsbrev.

Men til Enovas oversikt over kommuner med tildelte tilskudd er ikke oppdatert i henhold til denne plasseringen, og har ikke og har ikke hatt (meg bekjent) noen registrerte søknader for Finnmark. For Nord-Troms er det kun registrert søknad for Kåfjord kommune, ellers er det to ledige ladestilskudd for resterende kommuner.

Tilsagnslista fra Enova viser at Talvik Bensin og diesel er innvilget støtte for å etablere lader i Nordreisa i Troms.

Har sendt Enova innsynsbegjæring i saken, så får vi se hvor laderen kommer.
Model X 100D - 2017

NorthWest

Laderen kommer i Sørkjosen i Nordreisa kommune, Troms. Enova skal rette opp på sin kommuneoversikt. Skal være ferdigstilt innen oktober.
Fortsatt ingen hurtigladere i Finnmark...
Model X 100D - 2017

Rollep

Sitat fra: gr på mandag 12. mars 2018, klokken 15:39
Herlig at de har glemt Rogaland, med en halv million innbyggere, fullstendig.  ::)
Intet problem for oss som bor i Rogaland  :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

goggo

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 13. mars 2018, klokken 10:25
Sitat fra: THE på mandag 12. mars 2018, klokken 18:07
Roughly 6 charge points per site.


Ike noe voldsomme greier i forhold til hva Tesla bygger. Håper de tar høyde for å kunne utvide

Kan se ut som de planlegger 24 ladestolper i Lillesand, og i så fall blir det jo ganske voldsomt likevel :)

I stedet for å gjenta informasjonen så linker jeg til en annen forumtråd der denne ladestasjonen er diskutert.  Som det fremgår der så er det altså litt usikkert om dette er en Tesla eller Ionity ladestasjon, men det står faktisk Ionity i papirene som er sendt inn til Lillesand Kommune
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7959.msg671480#msg671480

http://innsyn.lillesand.kommune.no/wfdocument.aspx?journalpostid=2018007173&dokid=573731&versjon=1&variant=A&

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

jkirkebo

Sitat fra: goggo på onsdag 04. april 2018, klokken 22:48
I stedet for å gjenta informasjonen så linker jeg til en annen forumtråd der denne ladestasjonen er diskutert.  Som det fremgår der så er det altså litt usikkert om dette er en Tesla eller Ionity ladestasjon, men det står faktisk Ionity i papirene som er sendt inn til Lillesand Kommune

Det er vel ikke helt usannsynlig at det kommer 24 av hver? Eller er det snakk om nøyaktig samme arealet?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mariowing

Det kommer trolig 24 av hver, var en tråd om det på Tesla Owners Club på Facebook i går. Vi har jo den byggesaken om Ionity som er nevnt her i tråden allerede, på Facebook hadde noen funnet en søknad fra Tesla om å få konsesjon til å koble seg på høyspentnettet med egen trafo (eller hva det nå heter). Var også en litt kryptisk kommentar fra han som driver Cirkle K stasjonen der som kunne tolkes som at det blir begge deler. Grønn Kontakt har allerede et par vanlige ladere der også, så dette blir vel kanskje Norges største universelle ladestasjon når Tesla og Ionity sine 48 plasser kommer i tillegg til de to som Grønn Kontakt har fra før kommer :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

goggo

Sitat fra: mariowing på onsdag 04. april 2018, klokken 23:27
på Facebook hadde noen funnet en søknad fra Tesla om å få konsesjon til å koble seg på høyspentnettet med egen trafo (eller hva det nå heter).
Det merkelige er at Tesla har sendt denne søknaden til NVE den 20.februar, men det er ingen som har funnet noen søknad fra Tesla i postlistene hos Lillesand Kommune.


Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. april 2018, klokken 22:54
Det er vel ikke helt usannsynlig at det kommer 24 av hver? Eller er det snakk om nøyaktig samme arealet?
Jeg tror ikke det er plass til 24 av hver inne på det eksisterende området uten å ta bort noen  trailerparkeringsplasser.  En eller to korttids lastebilplasser ser ut til å forsvinne allerede for å få plass til de 24 Ionity stolpene.
Men hvis de ofrer noe av plenen rundt stasjonen så kan de sikkert få plass.

Denne bensinstasjonen kan fort bli den første i Norge der det triller inn flere elbiler enn fossilbiler i løpet av en vanlig dag :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

turfsurf

Tesla har jo søkt om en 16kVA trafo, dekker vel ca 24 stolper (litt for lite, men regner vel ikke full belastning).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arnkl

Det ser ut som Sirkel K ved Lillesand blir ein svært stor ladestasjon. Det kjem 24 Tesla Supercharger ladepunkt, 24 Ionity (6 i første omgang) og 5 ladarar frå Grønn Kontakt.

Artikkel i Fædrelandsvennen ligg her (bak betalingsmur): https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/EoqKBA/Gravingen-i-gang-pa-Sorlandets-storste-ladestasjon

Kopi av artikkelen er posta i dette innlegget i "Lading av Tesla".

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7959.msg673280#msg673280
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Siggen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. april 2018, klokken 07:16
Tesla har jo søkt om en 16kVA trafo, dekker vel ca 24 stolper (litt for lite, men regner vel ikke full belastning).

16kVA presses gjerne opp mot 18-18.5kVA og mer før det er hensiktsmessig å bytte til større.

Gnilre

Sitat fra: Siggen på torsdag 12. april 2018, klokken 08:31
Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. april 2018, klokken 07:16
Tesla har jo søkt om en 16kVA trafo, dekker vel ca 24 stolper (litt for lite, men regner vel ikke full belastning).

16kVA presses gjerne opp mot 18-18.5kVA og mer før det er hensiktsmessig å bytte til større.
Er det 16 MVA transformator dere mener ?
Nytter ikke med 16 kVA hvis det skal bli noe hurtiglading.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

geear

Sitat fra: Gnilre på fredag 13. april 2018, klokken 07:18
Sitat fra: Siggen på torsdag 12. april 2018, klokken 08:31
Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. april 2018, klokken 07:16
Tesla har jo søkt om en 16kVA trafo, dekker vel ca 24 stolper (litt for lite, men regner vel ikke full belastning).

16kVA presses gjerne opp mot 18-18.5kVA og mer før det er hensiktsmessig å bytte til større.
Er det 16 MVA transformator dere mener ?
Nytter ikke med 16 kVA hvis det skal bli noe hurtiglading.
Tesla har søkt om 1600kVA + 14% overbelastning, oppgitt effektbehov til 1800kVA.

Ionity har søkt om 1250kVA, men skal altså kun bygge seks ladestasjoner, ikke 24 som ryktene sa tidligere.

Siggen

#27
Sitat fra: Gnilre på fredag 13. april 2018, klokken 07:18
Sitat fra: Siggen på torsdag 12. april 2018, klokken 08:31
Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. april 2018, klokken 07:16
Tesla har jo søkt om en 16kVA trafo, dekker vel ca 24 stolper (litt for lite, men regner vel ikke full belastning).

16kVA presses gjerne opp mot 18-18.5kVA og mer før det er hensiktsmessig å bytte til større.
Er det 16 MVA transformator dere mener ?
Nytter ikke med 16 kVA hvis det skal bli noe hurtiglading.

En fatal glipp der. 1600kVA blir rett betegnelse.

mariowing

Sitat fra: gr på fredag 13. april 2018, klokken 09:13
Sitat fra: Gnilre på fredag 13. april 2018, klokken 07:18
Sitat fra: Siggen på torsdag 12. april 2018, klokken 08:31
Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. april 2018, klokken 07:16
Tesla har jo søkt om en 16kVA trafo, dekker vel ca 24 stolper (litt for lite, men regner vel ikke full belastning).

16kVA presses gjerne opp mot 18-18.5kVA og mer før det er hensiktsmessig å bytte til større.
Er det 16 MVA transformator dere mener ?
Nytter ikke med 16 kVA hvis det skal bli noe hurtiglading.
Tesla har søkt om 1600kVA + 14% overbelastning, oppgitt effektbehov til 1800kVA.

Ionity har søkt om 1250kVA, men skal altså kun bygge seks ladestasjoner, ikke 24 som ryktene sa tidligere.

De har byggemeldt og fått godkjent 24 «stolper» så det er mer enn et rykte. De åpner seks i første omgang.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

geear

Ryktet var at de skulle bygge 24 med en gang. De skal bygge seks. Så hva ville du egentlig med innlegget ditt? Er vel ingen som har påstått noe annet enn det du skrev?

De har heller ikke søkt om trafo/strøm til mer enn seks.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA