Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har byttet wire til parkbrems på sin Leaf?

Startet av Howard, mandag 19. februar 2018, klokken 12:04

« forrige - neste »

Howard

Fikk avvik på EU-kontroll på wire til parkbrems. Dette er visstnok en feil som begynner å bli vanlig på Leaf'en når den nærmer seg 3-4-5 år gammel. Fikk pris på jobben fra verkstedet som utførte EU-kontrollen, men synes prisen hørtes høy ut, 7500kr.
Derfor; er det andre som har byttet parkbremswire på Leaf'en sin og kan komme med priseksempler?

Ebe

Stygt redd for at det er en del komponenter som må demonteres for å få byttet den wireren, men vet egentlig ikke.

Opplevde du piping i bremsene når du rygget?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Howard


PNR1A

Samme hos meg, Leaf fra juni 2016. Regner med at jeg kan få det fikset på garanti.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

Howard

Fikk nettopp tilbud fra Mekonomen på 5057kr, noe billigere der, altså.

leafnor

Hvilken modell er dette (Gen1 eller Gen2), og har du vært på service med bilen?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Howard

Dette er en 2014 Tekna, har fulgt servicer. Fikk det ikke på garanti da de mente at den ikke gjaldt i dette tilfellet da bilen er importert.

Ebe

Fått 2er'feil på EU-kontroll i dag vi også, hadde bilen på service i september. Påpekte piping da, og de skulle fikse det. Det har de tydeligvis ikke klart...

2014 norsk bil. Hører i Bygarasjen i Bergen at dette er et gjentagende problem for Leaf. 
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

jsa061

Hei,

hadde samme problemet på min bil. Etter et jeg fikk bilen tilbake fra en service så oppdaget jeg at Nissan hadde strammet fotbrekket litt vel mye.
Husker ikke hvor jeg har lest det, men følgende fungerer hvis man opplever piping når man rygger: 1. Sett fotbrekket på to knepp. 2. Kjør 1-2 km.

Gjør man dette vil lyden forsvinne - i alle fall midlertidig.


Ebe

Kan informere at Nissanforhandleren AutoSenteret i Åsane, Bergen, tok feilen min som reklamasjon på forrige service. De fikset altså feilen gratis og ettergodkjente EU-kontrollen også gratis selv.  :+1:

Skal sies at de sa de bare hadde smørt opp wiren, men alikevell god service! :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Lynet

Jeg har oppdaget at parkbremsen kun virker når bilen går fermover! Når jeg parkerer i oppkjørselen triller bilen bakover når håndbrekket er på og det er ikke bratt, ca 4%.
Gen 1 med elektrisk parkbrems.
Noen andre med samme erfaring?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

FreT

Var inne på for verkstedet til Birger N Haug i Oslo for noe annet tidligere i vinter. Sa at bilen vår også hadde dette problemet med hvining/piping da vil leverte den inn. Nevnte at jeg hadde sett flere relatere det til wire på parkbrems og spurte om de kunne se på/utbedre det.

Fikk bilen tilbake med beskjed om at det ikke var noe å tenke på. Det ville bli bedre om bare bremsene ble smurt opp på neste service, så bare å kjøre videre.
På neste service ble bremseklosser fremme byttet, alt smurt opp og det løste selvfølgelig ikke feilen med parkeringsbremsen. Så vi fikk beskjed om at det var en feil på parkbremsen (som vi hadde fortalt dem at det var allerede noen måneder tidligere  :)) og at noen deler som måtte byttes. De hadde ikke deler på lager, og fikk beskjed om at de ville ta kontakt når de fikk deler. Og ble bedt om å helst ikke bruke parkbremsen i mellomtiden.

Blir spennende å se hvor mange flere måneder det går før Birger N Haug faktisk retter denne feilen.

ToreR

Min parkeringsbrems virker ikke i det hele tatt. Levert til service. Forespeilet ca. 8.000,- i kostnad fra Autocenter, Åsane. De hadde ikke på lager, og jeg venter. (Men nå er Leafen kaputt, egen tråd).

jsa061

Hvilken type håndbrekk har du egentlig? Knapp eller pedal?

jsa061

Fant denne.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=7286

Det er tydeligvis en liten motor som drar i brekket for deg på 1.gen Leaf. Sikkert bare godt rustent ja - burde ikke være umulig å fikse akkurat. 8 laks? Gi den til meg så skal jeg fikse den for halvparten :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA