Elbilforum.no
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Mekanisk => Emne startet av: Howard på mandag 19. februar 2018, klokken 12:04
Fikk avvik på EU-kontroll på wire til parkbrems. Dette er visstnok en feil som begynner å bli vanlig på Leaf'en når den nærmer seg 3-4-5 år gammel. Fikk pris på jobben fra verkstedet som utførte EU-kontrollen, men synes prisen hørtes høy ut, 7500kr.
Derfor; er det andre som har byttet parkbremswire på Leaf'en sin og kan komme med priseksempler?
Stygt redd for at det er en del komponenter som må demonteres for å få byttet den wireren, men vet egentlig ikke.
Opplevde du piping i bremsene når du rygget?
Ja, noe piping ved rygging.
Samme hos meg, Leaf fra juni 2016. Regner med at jeg kan få det fikset på garanti.
Fikk nettopp tilbud fra Mekonomen på 5057kr, noe billigere der, altså.
Hvilken modell er dette (Gen1 eller Gen2), og har du vært på service med bilen?
Dette er en 2014 Tekna, har fulgt servicer. Fikk det ikke på garanti da de mente at den ikke gjaldt i dette tilfellet da bilen er importert.
Fått 2er'feil på EU-kontroll i dag vi også, hadde bilen på service i september. Påpekte piping da, og de skulle fikse det. Det har de tydeligvis ikke klart...
2014 norsk bil. Hører i Bygarasjen i Bergen at dette er et gjentagende problem for Leaf.
Hei,
hadde samme problemet på min bil. Etter et jeg fikk bilen tilbake fra en service så oppdaget jeg at Nissan hadde strammet fotbrekket litt vel mye.
Husker ikke hvor jeg har lest det, men følgende fungerer hvis man opplever piping når man rygger: 1. Sett fotbrekket på to knepp. 2. Kjør 1-2 km.
Gjør man dette vil lyden forsvinne - i alle fall midlertidig.
Kan informere at Nissanforhandleren AutoSenteret i Åsane, Bergen, tok feilen min som reklamasjon på forrige service. De fikset altså feilen gratis og ettergodkjente EU-kontrollen også gratis selv. :+1:
Skal sies at de sa de bare hadde smørt opp wiren, men alikevell god service! :)
Jeg har oppdaget at parkbremsen kun virker når bilen går fermover! Når jeg parkerer i oppkjørselen triller bilen bakover når håndbrekket er på og det er ikke bratt, ca 4%.
Gen 1 med elektrisk parkbrems.
Noen andre med samme erfaring?
Var inne på for verkstedet til Birger N Haug i Oslo for noe annet tidligere i vinter. Sa at bilen vår også hadde dette problemet med hvining/piping da vil leverte den inn. Nevnte at jeg hadde sett flere relatere det til wire på parkbrems og spurte om de kunne se på/utbedre det.
Fikk bilen tilbake med beskjed om at det ikke var noe å tenke på. Det ville bli bedre om bare bremsene ble smurt opp på neste service, så bare å kjøre videre.
På neste service ble bremseklosser fremme byttet, alt smurt opp og det løste selvfølgelig ikke feilen med parkeringsbremsen. Så vi fikk beskjed om at det var en feil på parkbremsen (som vi hadde fortalt dem at det var allerede noen måneder tidligere :)) og at noen deler som måtte byttes. De hadde ikke deler på lager, og fikk beskjed om at de ville ta kontakt når de fikk deler. Og ble bedt om å helst ikke bruke parkbremsen i mellomtiden.
Blir spennende å se hvor mange flere måneder det går før Birger N Haug faktisk retter denne feilen.
Min parkeringsbrems virker ikke i det hele tatt. Levert til service. Forespeilet ca. 8.000,- i kostnad fra Autocenter, Åsane. De hadde ikke på lager, og jeg venter. (Men nå er Leafen kaputt, egen tråd).
Hvilken type håndbrekk har du egentlig? Knapp eller pedal?
Fant denne.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=7286
Det er tydeligvis en liten motor som drar i brekket for deg på 1.gen Leaf. Sikkert bare godt rustent ja - burde ikke være umulig å fikse akkurat. 8 laks? Gi den til meg så skal jeg fikse den for halvparten :D
Hei
Nå har bilen akkurat vært på eu-kontroll, og det kommer ikke som en bombe at den har samme feil.
Bilen min har kjørt over rundt 110 000km, men om dette er en feil som kjennetegnes av at bilen lager ulyd ved rygging, så har jeg hatt denne feilen fra første år.
Jeg har pedal parkbrems og har benyttet den da jeg tidligere har fått beskjed at den må benyttes for å ikke bli slakk. Om den er defekt, vil det da si at håndbrekket mitt ikke fungerer?
Hvordan gikk det med dere som hadde denne feilen?
Ble det utbedret på garanti?
Ble ikke tatt på garanti, men de fikset det «gratis» på siste service i fjor. Dvs de smurte wiren.
Ulyden er tilbake nå
Var på service hos Autocenteret Åsane i dag og fikk påpekt begynnende rust på parkbrems-wire. De hadde ikke klart å fremprovosere heng, så den måtte ikke byttes umiddelbart, men de regnet med at det kom til å bli et problem i løpet av vinteren. Ble anbefalt å ikke benytte parkbrems på flatmark.
Byttepris: 9000,-!
Synes det var stiv pris. Bilen er en 2013 Frankrikeimport.
Jeg har også en 2013 franskimport Leaf. I motsetning til det som skrives i tidligere innlegg trykker jeg en pedal, godt til venstre for andre pedalene. Så antar at det ikke er noe motor her, bare en wire.
Uansett, etter EU kontroll er det pålegg om å bytte begge wirene, fått tilbud på 7480,- fra verksted i nabolaget. Har også sendt en prisforespørsel til AutoCenteret men blir nok bare dyrere der. Det som er spesielt i tilbudet jeg har fått er at det er en dele pris på 2000kr PER wire! Dette virker jo helt ekstremt, wire på min andre CO2 bil koster jo 400kr. Men det er vanskelig sjekke, jeg klarer ikke finne en eneste site som selger wire til Leaf (skruvat, mekononen, bildeler.no, etc). På USA site ser jeg wiren koster $53.
At begge wire er så dårlige etter 75000km/6 år er jo en annen sak. De inngår tydeligvis ikke i det fantastiske bremsevedlikeholdsprogrammet til Nissan 8). Som uansett er en spøk - bremsene foran og bak gikk heller ikke gjennom EU-kontrollen, så levetid er helt lik bremsene på CO2 bilen som aldri fikk noe spesiell behandling.
Kablene (36530-3NA0A og 36531-3NA0A) koster nok et par tusen med frakt og mva.
I tillegg bytter man nok fester ol. når man først gjør jobben, så 4000,- i deler virker ikke helt ublu.
Se forøvrig denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=39284.15
Har ikke sjekket hvor mye arbeide det er, men basert på bildet på
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=3706 kan det ikke være mer enn et par timers arbeide?
Da burde det være mulig å finne et verksted som gjør dette for rundt 6000,-
Jeg har fått en knirkelyd når jeg strammer håndbrekket i min Leaf fra 2012, høres ut som 3 små knirk/knepp. Antar at det er wire eller noen andre bevegelige deler der som begynner å bli slitt eller rustet så skal ta en kikk etter hvert, holder bare på med noen oppussing hjemme først.
Hvis det er wire som er dårlig så må det vel gå an å finne en biltema-wire til håndbrekk som er samme lengde og så gjenbruke fester? 2 slike til NOK 200,- er jo mye rimeligere enn Nissan til NOK 4000,-
Hvis noen sjekker lengde og festing/terminering i endene på håndbrekkwire så burde vi vel klare å finne noe som passer? Tydeligvis flere her som kan ha bruk for dette.
Jeg tror det er stor forskjell her mellom 2011-2012 og 2013-2017 modellene.
Se her:
https://www.tascaparts.com/auto-parts/2013/nissan/leaf/sv-trim/electric-engine/brakes-cat/parking-brake-scat
Min 2013 modell - her koster faktisk de aktuelle kablene (36530-3NF0A og 36531-3NF0A) $25 !!!!!
Til sammenligning skal samme siten ha $106 for 2011-12 kabler.
Noen har veldig godt påslag på disse vil jeg si...
Sykkel kabler fra Bil Tema er jo morsomt for de som gjør sånt selv da, men OEM del til 250kr er jo ok også ;)
er det noen som vil dele sine erfaringer? har samme problem.
fransk import 2013 eu kontroll på bnh og de sier at "begge må byttes" fikk pris på 7k. bare 4k for deler.
noen tips?
Første tips er ta bilen på et annet verksted, jeg fikk bilen godkjent uten skifte kablene :)
Men før den ble godkjent brukte jeg endel tid på prøve finne en rimeligere løsning. Jeg fikk bla se deleprislisten hos verkstedet som ville bytte kablene, og de koster faktisk 1500kr stk fra Nissan Norge. Det finnes visst ikke noe OEM så her melker Nissan kua godt. Tilsvarende kabler koster 500kr stk til andre bilen min.
Og ja kablene koster som nevnt betydelig mye mindre i USA. Jeg fikk bestilt inn et sett som med frakt, toll, mm kostet meg 900kr per kabel. Siden jeg ikke nå trenger disse (ihvertfall ikke før om 2 år :) send gjerne en PM om vil kjøpe.
Noen som faktisk har byttet denne?
Oppdaget i dag at håndbrekket ikke tar i det hele tatt på ene siden. Oppdaget ifm bytting av skiver/klosser.
Ved stramming av tannhjulet får jeg til å låse hjulet, mens det fremstår som at håndbrekket ikke har noe effekt på denne siden.. er det wiren som har røket da tro?
Ja, det er flere som byttet den. Eg gjorde dette selv.
Problem med wire er at den sprekker pga en feilkonstruksjon og står fast pga rust og skitt som kommer inn.
De fleste opplever at den står fast etter bruk og ikke kommer tilbake.
Var det mye styr å bytte?
Har du fotbrekk?
Ja, eg har fotbreak. Tar 2 til 4 timer. Ikkje så vanskelig hvis du kan mekke.
Må løsne den under bilen og under baksetet.
---DISSE ER SOLGT--
Jeg har et sett parkwire til salgs, nye originale Nissan deler. Passer 2013+ Leaf med manuell parkbrems. 1500kr for settet plus frakt.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Jeg fant denne videoen på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=3REPy7rm4a8
Fikk problemer med min '14 modell der parkbrems hang på en side. Finner kabel til "bare" 1300kr/stk hos thansen.no men bror min kom løpende med en 50kr "Cable luber" og ble reddningen for å smøre opp den gamle wiren.
Fiffig sak som settes på wire under bakseteputen*. Noe gummi som klemmer på strømpen til wire og på selve wiren + et hull for å sprøyte inn smøring/rustløser/etc, som da kun får ca en vei å gå, nedover strømpen til wire.
Først inn med litt wd40, og når wire var løs igjen skylle gjennom med litt olje og god som ny.
Bruke søkeord "Cable luber" på eBay/Amazon/Ali/Etc så finner en nok noe som ligner på bildet under, håper det kan hjelpe nesteman som får problemer, og link til service manual for parkbrems 2014 Leaf (http://www.nicoclub.com/manuals/Leaf/2014%20Leaf/pb.pdf):
(https://i.ibb.co/jTmPgZw/2020-12-22-22-42-26-AOZBZ-Dual-Cable-Motorcycle-Clutch-Line-Throttle-Line-Oiler-Luber-Lubricator-Lub.png)
*) Bakseteputen måtte rives opp med brekkjern da plastkoppene i karoseriet som tar i mot de to metall klipsene var fulle av teppefiber og noe kliss så dei insisterte på å bli med puten ut! Om det er standard fra fabrikk skjønner eg at det er dyrt å bytte den wiren for det var ikkje spesielt enkelt å komme til.