Elbillading kan knele strømnettet - nrk.no

Startet av Jarv!s, søn 11. feb 2018, kl. 10:55

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Rio på fre 02. mar 2018, kl. 18:39
"Ved god overføringskapasitet mellom Norge og Tyskland så kan Tyskland redusere disse kraftverkene, nettopp fordi de på vindstille dager får kraft fra Norge, som de betaler dyrt for.

Og omvendt kan Norge spare på vannet om natten, for da går de samme kraftverkene med overskudd i Tyskland og produserer strøm som "ingen vil ha". Norge kan da kjøpe dette til en billig penge."

Kablene bygges jo for at vi skal tjene penger på dem.

Ja, det er teorien. I følge teorien er også teori og praksis det samme, men i praksis... :p

Den erfaring vi har med kablene var Søviknes inne på i debatten i går - vedrørende den strømkrisen vi opplevde i 2010 - der vi ble "reddet" av å kunne importere kraft fra kontinentet. Problemet er at grunnen til hele krisen - som Søviknes "glemte" i farten - var at magasinene ble tømt på høsten av eksport til kontinentet. Og hele vinteren var det norske sluttbrukere som måtte betale for den dyre strømmen vi kjøpte tilbake. Om vi kjøpte den tilbake billigere eller dyrere enn vi solgte den for på høsten vet jeg ikke, men det var altså norske sluttbrukere som betalte regningen, og ikke tror jeg det var med på å redusere forurensingen på kontinentet den vinteren.

Men, med det sagt - joda, dersom vi kunne være sikker på at teorien blir det samme som praksisen - uten at det også går ut over strømprisen vi betaler her i Norge så er jeg helt for disse kablene. Men frem til vi får garantier for det, mener jeg de heller bør investere pengene til å øke overføringskapasiteten internt i Norge slik at kraftforsyningen til Norske forbrukere er sikret til en pris som reflekterer kostnadene med å produsere ren strøm fra fellesskapets naturressurser. Økt kapasitet innenlands vil nok også gi mulighet for å selge mer kraft også innenlands og derved øke inntektene til disse selskapene.

Model S 85D

Rio

Øke kapasiteten innenriks kan vi jo gjøre uavhengig av utenlandskabler.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på fre 02. mar 2018, kl. 20:25

Helt korrekt. Men det er jo helt klart at selskapene har investeringsvillig kapital til å investere i utenlandskabler, mens det samtidig klages over at det er for lav overføringskapasitet innenlands og at nettleien må økes for å skaffe kapital til dette.
Model S 85D

Rio

Sitat fra: Amoss på fre 02. mar 2018, kl. 20:39
Sitat fra: Rio på fre 02. mar 2018, kl. 20:25

Helt korrekt. Men det er jo helt klart at selskapene har investeringsvillig kapital til å investere i utenlandskabler, mens det samtidig klages over at det er for lav overføringskapasitet innenlands og at nettleien må økes for å skaffe kapital til dette.

Men dette er to forskjellige ting, og ofte forskellige selskaper. Nettleie reguleres jo.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Oddaa

Nå er vel modellen for inntekter fra en utenlandskabel litt annerledes enn fra en forsterkning i distribusjonsnettet? Eller?

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Amoss

Sitat fra: Rio på fre 02. mar 2018, kl. 20:50
Men dette er to forskjellige ting, og ofte forskellige selskaper. Nettleie reguleres jo.
Sitat fra: Oddaa på fre 02. mar 2018, kl. 20:51
Nå er vel modellen for inntekter fra en utenlandskabel litt annerledes enn fra en forsterkning i distribusjonsnettet? Eller?

La meg minne om at dette kom i fra dette sitatet:
Sitat fra: Amoss på fre 02. mar 2018, kl. 17:52
Sitat fra: Rio på fre 02. mar 2018, kl. 17:13
Vi har jo kapasitet nok til å produsere strøm når vi trenger det, men ikke til å distribuere det. Distribusjonsnettet er jo det samme uansett.

... og derved har vi identifisert HVOR pengene trengs å investeres, istedet for på dyre utenlandskabler :)

Det jeg altså pekte på var at pengene finnes, viljen til å investere finnes, og at våre folkevalgte politikere - som er valgt inn for å tjene det norske folks interesser og har vist en imponerende vilje til å endre på modellen for "kraftleveranse" - har alle muligheter til å finne en modell som kombinerer pengene og viljen til fordel for de menneskene de er valgt inn for å tjene. Jeg er på ingen måte overbevist om at den veien de peker i dag er til fordel for for andre enn nettopp politikere.

Ps: det skader heller ikke om dere noterer dere når det brukes smiley for å indikere at innlegget ikke bør tolkes for bokstavelig ;)
Model S 85D

stefse

Sitat fra: Rio på fre 02. mar 2018, kl. 18:39
Sitat fra: Amoss på fre 02. mar 2018, kl. 17:52
Sitat fra: Rio på fre 02. mar 2018, kl. 17:13
Vi har jo kapasitet nok til å produsere strøm når vi trenger det, men ikke til å distribuere det. Distribusjonsnettet er jo det samme uansett.

... og derved har vi identifisert HVOR pengene trengs å investeres, istedet for på dyre utenlandskabler :)

Her trenger jeg vel egentlig bare sitere meg selv, med fremheving:

"Ved god overføringskapasitet mellom Norge og Tyskland så kan Tyskland redusere disse kraftverkene, nettopp fordi de på vindstille dager får kraft fra Norge, som de betaler dyrt for.

Og omvendt kan Norge spare på vannet om natten, for da går de samme kraftverkene med overskudd i Tyskland og produserer strøm som "ingen vil ha". Norge kan da kjøpe dette til en billig penge."

Kablene bygges jo for at vi skal tjene penger på dem.
Ja greit, men hvem er "vi" i dette tilfellet? Er det Norske forbrukere som tjener på det, når det å koke middag blir dobbelt så dyrt? Eller tjener vi på det ved at folk fyrer med ved og gass for å slippe denne AMS måleren går amok når vi kommer fra jobben? Eller tjener vi på det ved at industriarbeidere må snu døgnet? Ser du for deg en pengekompensasjon for dette pr snute, eller holder det for deg å vite at handelsoverskuddet "sikkert" går med til felleskapsgoder, som f.eks enda fler kabler, børser og mediesky krafttradere.

Det er mulig du synes det er topp å vaske klær og koke mat midt på natta fordi vi da får kjøpt denne billige varmekraftstrømmen (kull og kjernefysisk) som ikke kan rampes ned om natta.

Det paradoksale for elbilforumet er at elbilstrømmen, som vi da skal lade om natta, blir mye skitnere med disse kablene.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Noen i denne tråden har tydeligvis all tiltro til at markedet automatisk regulerer til beste for forbruker.
Dette strider mot veldig mye erfaring og praksis, som både stefse og Amoss har poengtert samt pekt på moralske og etiske aspekter i tillegg.

Makt og penger sørger automatisk for konsentrasjon av makt og penger, dette MÅ holdes i sjakk av demokratiske og etiske reguleringer, men det ser ikke lyst ut. Imho (uten smiley!)

Rio

Litt om penger og kabler:

"Statnett har ifølge egne regnestykker tjent 2,8 milliarder kroner på de eksisterende utenlandskablene de siste fem årene, mens strømkundene har fått redusert nettleien med 674 millioner kroner."

Kilde: https://e24.no/energi/stroem/en-av-verdens-lengste-stroemkabler-her-legges-den-norske-milliardkabelen/24108259
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: stefse på fre 02. mar 2018, kl. 23:01

Det paradoksale for elbilforumet er at elbilstrømmen, som vi da skal lade om natta, blir mye skitnere med disse kablene.

*sukk*

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

stefse

Sitat fra: Rio på lør 03. mar 2018, kl. 16:11

*sukk*
Du må gjerne sukke, for fossilene kommer til å kaste seg over dette.

Redusert nettleie? øh.. jaha. Den krever litt mer utdypning.
Rekk opp hånda den som betaler mindre i nettleie nå enn for 5 år siden.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ketill Jacobsen

*sukk*

Slutter meg til Rio! I den grad vi får strøm fra utlandet om natta er det i stor grad vindstrøm fra Danmark. Danmarks store andel av vindstrøm (ca 43% av prod. fra vind) er i stor grad avhengig av UTVEKSLING av strøm med Norge. Når Danmark har overskudd av strøm (hvilket må skje ganske ofte) sendes mye av den til Norge og omvendt sender vi strøm til Danmark når vinden ikke blåser (netto overføring nær null). Kablene til Danmark (og Tyskland og Sverige) er altså et sterkt og nødvendig bidrag til utbygging av fornybar strøm, særlig i Danmark.

stefse

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lør 03. mar 2018, kl. 17:46

*sukk*

Slutter meg til Rio! I den grad vi får strøm fra utlandet om natta er det i stor grad vindstrøm fra Danmark. Danmarks store andel av vindstrøm (ca 43% av prod. fra vind) er i stor grad avhengig av UTVEKSLING av strøm med Norge. Når Danmark har overskudd av strøm (hvilket må skje ganske ofte) sendes mye av den til Norge og omvendt sender vi strøm til Danmark når vinden ikke blåser (netto overføring nær null). Kablene til Danmark (og Tyskland og Sverige) er altså et sterkt og nødvendig bidrag til utbygging av fornybar strøm, særlig i Danmark.
Vindkraften ligger der som en viktig faktor vi kan rampe mot. Men varmekraft kommer til å være dominerende i tiår enda. Den norske regulerkraften kommer til å bli mer verdt med kabler, såpass mye mer verdt at det kan lønne seg å holde igjen produksjonen for å imortere varmekraftstrøm.

Men, en liten godbit er det også, særlig for klimagjengen.  CO2 kvotene ligger som en liten joker her, og når flere kabler er i drift, kan dette systemet begynne å fungere bedre.
Jeg forutsetter da at med disse på plass vil det med riktig CO2 kvotepris, ikke være noe rimeligere alternativ for energiselskapene å importere CO2 avgiftspliktig kraft til Norge, fremfor å kjøre egen fossekraft, selv om natten.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ketill Jacobsen

Sitat fra: stefse på lør 03. mar 2018, kl. 18:13
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lør 03. mar 2018, kl. 17:46

*sukk*

Vindkraften ligger der som en viktig faktor vi kan rampe mot. Men varmekraft kommer til å være dominerende i tiår enda. Den norske regulerkraften kommer til å bli mer verdt med kabler, såpass mye mer verdt at det kan lønne seg å holde igjen produksjonen for å imortere varmekraftstrøm.

Men, en liten godbit er det også, særlig for klimagjengen.  CO2 kvotene ligger som en liten joker her, og når flere kabler er i drift, kan dette systemet begynne å fungere bedre.
Jeg forutsetter da at med disse på plass vil det med riktig CO2 kvotepris, ikke være noe rimeligere alternativ for energiselskapene å importere CO2 avgiftspliktig kraft til Norge, fremfor å kjøre egen fossekraft, selv om natten.

Per i dag er det bare gatelys det brukes strøm til om natten i Danmark! Det vil si at de ikke kjører sine fleksible varmekraftverk (produserer strøm og varme fra bio og fossile brensler) i særlig grad om natten, med unntak av produksjon av varmt vann (til oppvarming og varmtvann). I en fremtid med 80% (for eksempel) fornybar strøm i Europa, kan en jo tenke seg at norsk strøm blir mye verdt når det er vindstille og overskyet i lengre tid. Da vil fossile verk i Europa gå for fullt. Når det så blir fornybart overskudd igjen, så vil en del bli tilbakeført til Norge. Når det er strømoverskudd i Europa vil fossilverkene stå stille, så jeg ser ikke når vi skal importere fossilbasert strøm til Norge, verken i fremtiden eller nå!

Amoss

Sitat fra: Rio på lør 03. mar 2018, kl. 16:08
Litt om penger og kabler:

"Statnett har ifølge egne regnestykker tjent 2,8 milliarder kroner på de eksisterende utenlandskablene de siste fem årene, mens strømkundene har fått redusert nettleien med 674 millioner kroner."

Kilde: https://e24.no/energi/stroem/en-av-verdens-lengste-stroemkabler-her-legges-den-norske-milliardkabelen/24108259

Så, kan dere som altså kan dette så godt fortelle oss andre stakkes vanlige dødelige hvordan disse kablene har redusert nettleien vår?  Min nettleie har IKKE gått ned, og det har ikke vært noen store investeringer i nettet hjem til meg som har kunnet "spise opp" denne påståtte reduksjonen. Og som dere for få innlegg siden var ivrige på å poengtere så er det jo helt forskjellige selskaper knapp noen forbindelse mellom investeringene i disse kablene og nettleien hjem til meg som forbruker.

Ut over det så er det greit å ta med ett par sitater til fra den samme artikkelen:
Sitat
Til sammen vil trolig prisene i Norge likevel kunne gå noe opp, ifølge Norges vassdrags- og energidirektorat.

NVE har anslått at kraftkablene til Storbritannia og Tyskland vil kunne øke prisene på norsk side med rundt to øre per kilowattime i 2030, ifølge direktoratets kraftmarkedsanalyse til 2030.
Sitat
EU har lagt store planer for å utbedre kraftnettet, slik at fornybar energi skal kunne flyte fritt mellom ulike regioner og utjevne kraftprisene, og gjøre det lettere å investere i ny produksjonskapasitet.

Her står det altså sort på rosa-bersj? at prisene i Norge skal opp, og å "utjevne kraftprisene" går ut på det samme. At de som ønsker dette gjennomført påstår at økingen kun kommer til å bli på 2 øre tror jeg like mye på som på valgflesket til en gjennomsnittlige politiker.
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA