Elbillading kan knele strømnettet - nrk.no

Startet av Jarv!s, søn 11. feb 2018, kl. 10:55

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: krl på tor 01. mar 2018, kl. 09:58
Gjennomstrømningsvarmer er svært arealeffektivt. Gammeldags varmtvannsbereder tar fort opp en kvadratmeter gulvareal -- kanskje mer dersom den bygges inne i et skap eller eget rom..

Med kvadratmeterpriser på over 80.000 kr en del steder i Oslo, så er det ikke nødvendigvis fornuftig å sløse bort en hel kvadratmeter på varmtvann når en slik kan henges på veggen: http://www.coax.no/

Noen fakta: min bereder står i et hjørne i en benk (på kjøkkenet, benk langs to vegger). Benken er 90 cm høy og 60 cm bred. Altså går det bort0,36 m2 og plassen som brukes er i praksis utilgjengelig!

Øggen

Kom over skremmende lektyre idag.
Ka e agendaen med å gi fra seg rettighetene over våre egene energi bestemmelser???
Fullstendig klar over at nordmenn e naive, men det må da være grenser.
Skal vi serve europa med billig rein kraft, for så å kjøpe skitten strøm tilbake for dobbel pris??? Staten tvinga alle til å innstallere digital strømmåler, for så å selge oss en tjeneste vi ikkje skal vite prisen på???
E ikkje berre elbil som blir dyrt da, men va jo klart at ei ekstra avgift måtte komme.

http://advokatstensland.blogg.no/1519041598_n_blir_det_strm_og_nettleie_svinedyrt.html
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Counterpointer

Sitat fra: Øggen på tor 01. mar 2018, kl. 14:52
Ka e agendaen med å gi fra seg rettighetene over våre egene energi bestemmelser???
Skal vi serve europa med billig rein kraft, for så å kjøpe skitten strøm tilbake for dobbel pris??? Staten tvinga alle til å innstallere digital strømmåler, for så å selge oss en tjeneste vi ikkje skal vite prisen på???
E ikkje berre elbil som blir dyrt da, men va jo klart at ei ekstra avgift måtte komme.

http://advokatstensland.blogg.no/1519041598_n_blir_det_strm_og_nettleie_svinedyrt.html
Med dagens regjering har jeg ingen tro på at de vil reservere seg mot slikt. Høyresiden har en langsiktig plan om å få oss inn i EU koste hva det koste vil.

Carl Anton Stenling

Skummelt å gi fra seg kontrollen over ressurser til EU. De har jo tidligere hatt ønske om kontroll både med fiskeriressursene og petroleumsproduksjonen.

Imidlertid er det nok smart med koordinering rundt energiforsyningen i Europa hvis vi skal oppnå klimamålene. F.eks. er det mange områder egnet for vindkraft i Norge som er lettere å bygge ut enn andre områder i Europa. I tillegg har vi fordelen av masse vannkraft som kan balansere vindkrafta.

Dersom man skal elektrifisere i stor skala i Storbritannia så er det kanskje ikke så dumt å hente en del av energien fra norske fornybare kilder.

Men jeg vil ha meg frabedt at EU fritt kan forsyne seg av norske naturressurser.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

stefse

Sitat fra: knut.aulie på tor 01. mar 2018, kl. 16:44

Med dagens regjering har jeg ingen tro på at de vil reservere seg mot slikt. Høyresiden har en langsiktig plan om å få oss inn i EU koste hva det koste vil.
Vi er omtrent i EU allerede og det var Gro Harlem Brundtland (A) som signerte EØS avtalen. Uansett en avsporing. EU opplegget har noen styrker og mange svakheter, og de hadde stått seg på å opptre litt mer ydmykt i fra Brüssel enn å gå inn for regelrett konfiskering av norske naturresurser i rene Hitler-stilen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Knut Røe

Det er et lite paradoks. Det ble sagt nei til EU i avstemning, men i løpet av nærmere 25 år snikinnføres nye ting hele tiden her til lands. Noe av reglene håndhever vi til og med langt strengere enn de fleste EU land. Det siste nå er at vi blir medlem av EUs energimarked. Det ligger mye penger i dette, det sies at strøm er den nye oljen.

Amoss

https://tv.nrk.no/serie/debatten/NNFA51030118/01-03-2018
Sitat
Hvis jeg sier Acer og RME, sider du kanskje: OK, den debatten skal jeg i hvert fall ikke se! Men hva om jeg sier at Norge kan miste kontrollen over vannkraften, og at de skyhøye strømprisene vi har nå kan bli enda høyere? Da må du vel se Debatten? Direktesendt debattprogram med programleder Fredrik Solvang
I kveld kl. 21.25 på NRK 1.
Model S 85D

Rio

Sitat fra: stefse på tor 01. mar 2018, kl. 17:04
Vi er omtrent i EU allerede og det var Gro Harlem Brundtland (A) som signerte EØS avtalen. Uansett en avsporing. EU opplegget har noen styrker og mange svakheter, og de hadde stått seg på å opptre litt mer ydmykt i fra Brüssel enn å gå inn for regelrett konfiskering av norske naturresurser i rene Hitler-stilen.

Skjerp deg. Hitler startet en verdenskrig, og utryddet 6 millioner jøder, så vel som homofile, syke, romfolk, osv.

Enhver sammenligning er et hån mot de som ble drept.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: tiger`n på tor 01. mar 2018, kl. 18:04
Det er et lite paradoks. Det ble sagt nei til EU i avstemning, men i løpet av nærmere 25 år snikinnføres nye ting hele tiden her til lands. Noe av reglene håndhever vi til og med langt strengere enn de fleste EU land. Det siste nå er at vi blir medlem av EUs energimarked. Det ligger mye penger i dette, det sies at strøm er den nye oljen.

Vi er ikke i EU, slik noen hevder.

Vi har en helt frivillig avtale med EU (EØS-avtalen), som er demokratisk vedtatt av norske folkevalgte på Stortinget, og som vi kan trekke oss fra, dersom vi var så dumme.

Partiene som er for EØS-avtale har også oveldende flertall, og har hatt det i mange valg.

Alt dette har skjedd lovlig, iht vanlige demokratiske prosedyrer og metoder. Ikke noen konspirasjon, ikke noe "coup", eller noe lignende.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Amoss

Sitat fra: Rio på tor 01. mar 2018, kl. 19:11
Vi er ikke i EU, slik noen hevder.

Vi har en helt frivillig avtale med EU (EØS-avtalen), som er demokratisk vedtatt av norske folkevalgte på Stortinget, og som vi kan trekke oss fra, dersom vi var så dumme.

Det norske stortinget ville frivillig melde oss inn i EU i sin tid. Det norske folk svarte i en folkeavstemning "Nei". Det norske stortinget har frivillig meldt oss inn i EØS. Hva var svaret fra det norske folk i en folkeavstemning på dette?

Merk - for meg er ikke dette ett spørsmål om man er for eller imot EU, men at EØS avtalen etter mitt skjønn går for langt i å trekke med seg ulempene med EU, kombinert med for få av fordelene ett fullt medlemskap ville medført. Derfor er - fortsatt etter min mening - EØS medlemskapet det dårligste av de tre alternativene  EU-medlemskap, EØS-medlemskap og helt utenfor.

Dersom det nå er sånn - som altså var saken Øggen trakk frem over her - at vi nå er villig til å legge (enda mer av) vår råderett over egne naturresurser på EØS alteret, så har våre demokratisk valgte representanter overstyret hva folkeavstemningen i sin tid sa nei til. Ett av hovedargumentene mot EU i sin tid var jo nettopp at vi risikerte å miste styringsretten over våre naturresurser. Rett nok var det resursen "fisk" som var hovedtema den gang, men olje, gass, vann- og vind-kraft resursene er like viktige.

... men med det sagt så har jeg kun fått kunnskap om dette via linken Øggen la ut her så langt, så vi får se hva som kommer frem i debatten i kveld før man trekker noen konklusjoner.
Model S 85D

Rio

Helt utenfor er ikke en reell opsjon. Det er rett og slett ikke realistsk.

EØS-avtalen er en avtale. Avtalen er jo frivillig, og som nevnt støttes av partiene som noe slikt som 90% av befolkningen stemmer for.

EU-medlemskap ville nok vært det beste.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Amoss

Sitat fra: Rio på tor 01. mar 2018, kl. 20:23
Helt utenfor er ikke en reell opsjon. Det er rett og slett ikke realistsk.

Vel, det finnes så vidt jeg vet fortsatt land som ikke er med i hverken EU eller EØS, og slik det ser ut vil UK også havne utenfor begge når Brexit er gjennomført. Så HELT urealistisk er det ikke.

Men jo, er helt enig med det at vi må ha en eller annen form for avtale med EU, og joda, har ikke noen problemer med å se at for å få så må vi også gi.

Men med det sagt så har jeg tro på at de samme menneskene som stemte nei til den fremforhandlede medlemskapsavtalen med EU hadde svart det samme dersom de hadde blitt spurt til råds når det gjaldt den fremforhandlede EØS avtalen. I alle fall dersom de var blitt forespeilet at noe slik skulle kunne skje som linken til Øggen antyder.

Debatt for/imot fullt EU medlemskap ser jeg på som rimelig off-topic både i denne tråden og på dette forumet generelt - dersom ikke noe skjer som aktualiserer det.
Model S 85D

Rio

EU har gjort det klinkende klart at de ikke vil være med på noen annen avtale.
Slik det ligger an nå tviler jeg på at det blir noen Brexit - det blir bare kaos.

Uansett, dette er ganske langt off topic. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

stefse

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA