Elbillading kan knele strømnettet - nrk.no

Startet av Jarv!s, søn 11. feb 2018, kl. 10:55

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Oddaa på lør 17. feb 2018, kl. 22:03
Det går selvsagt an å få kontroll på dette og f eks bytte ut anleggene med 5 års horisont som foreslått over. Spørsmålet er om det da blir et par klager på nettleien...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Før vi er oppe i 1,5 million elbiler, tar det minst 15 år (1,5 million elbiler er ikke noe problem). Før dagens 2,4 millioner fossilbiler i sin helhet er byttet ut, tar det ytterligere fem til ti år. Så hvor du få disse fem årene fra er vanskelig å forstå! Med et minimum av innsyn og regneferdighet, burde en se at elbiler er problemfrie med hensyn til strømforsyning. Derfor undrer deg meg veldig at Agder Energi forutsetter at alle elbileiere skal lade med 32 A samtidig døgnet rundt!

"Men vi får slå oss til ro med at alt dette er bare tull og spill...". Der traff du spikeren på hodet!

Oddaa

Skal vi se, jeg har vel aldri sagt at vi er oppe i 1,5 millioner elbiler om 5 år (selv om noen kanskje liker å tro at vi er det), jeg påpeker bare at investeringer i kraftnettet gjøres med tidshorisont 30-50 år.

2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Carl Anton Stenling

Kurvene for fordeling av forbruket over døgnet viser tydelig at det er mye ledig kapasitet for last som kan flyttes til perioder med lavt effektuttak.

NVE viser en del relevante figurer i denne presentasjonen: http://docplayer.me/65368763-Prosumers-and-flexibility-power-tariffs.html

Dette er altså ingen utfordring selv ikke for en fullelektrifisert transport i Norge dersom vi tar i bruk smarte strømnett og egnede tariffer. Det er langt billigere enn å bygge ekstra linjer, transformatorer etc.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Oddaa

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lør 17. feb 2018, kl. 23:52
Dette er altså ingen utfordring selv ikke for en fullelektrifisert transport i Norge dersom vi tar i bruk smarte strømnett og egnede tariffer. Det er langt billigere enn å bygge ekstra linjer, transformatorer etc.
Jeg er interessert i regnestykket ditt, hvis du kan vise at NVE bommer såpass kraftig når de beregner kapasitet til lading av elbil...

Fra NVE rapporten:
«Ved å fordele ladingen til elbil jevnt over året er det antageligvis god nok kapasitet i strømnettet til 1,5 millioner elbiler, selv på kalde vinterdager. I områder med lite kapasitet i nettet, stor andel elbil og med høy samtidig elbillading, kan det oppstå overbelastning på transformatorer og kabler i distribusjonsnettet. Elbilladere kan være en utfordring for spenningskvaliteten i områder med svake nett. Spesielt kan skjevspenning sette begrensninger på hvor store effekter enkelte husholdninger kan installere til elbilladingen.»

2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Taffelman

Lenge før det ruller 1.5 mill. Elbiler i Norge må store deler av strømnettet oppgraderes uavhengig om vi lader elbiler eller ei.

https://elbil.no/nve-imotegar-en-klassisk-elbilmyte-i-ny-rapport/

Nettleien blir dyrere og dyrere mens utenlandskabler prioriteres over vedlikehold og oppgradering av nettet. Samtidig jobbes det iherdig med å få Norge innlemmet i et europeisk energisamarbeid (ACER) som fratar oss råderetten over egne energikilder og nærmest garantert mye høyere strømpriser.

Elbilen utpekes som syndebukken og media fråtser i clickbait artikler helt til alle nikker forstående mens de skuler mot den J**la naboen og elbilen hans som har skylden for alt.
X75D
TM3 LR AWD

Elbil fundamentalist

Hvor mange elbiler tåler strømnettet når en million elbiler har 2 veis kapabilitet. Altså kan levere strøm ved behov? Tesla Bjørn testet Nissan NV200 og den kan allerede levere strøm dersom veggboksen og sikringsskapet er mottakelig for det. Altså vil elbilen bli strømnettets beste venn. Har du en elbil innen kort fremtid; har du også potensielt en «powerwall».
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Oddaa på søn 18. feb 2018, kl. 00:06
Jeg er interessert i regnestykket ditt, hvis du kan vise at NVE bommer såpass kraftig når de beregner kapasitet til lading av elbil...

Hvis du tar en titt på effektfordelingen over døgnet som er vedlagt (sakset fra NVEs presentasjon henvist til tidligere) så ser du tydelig at effektkapasiteten er ubrukt store deler av døgnet. Rundt kl. 18 har man en topp, men om natten har man ledig kapasitet på rundt 25 % av maksimaleffekten. Det er tilstrekkelig til elbillading. F.eks. en husstand som har topplast ca. 20 kW kan da greit trekke ca. 5 kW til lading flere timer om natten og det holder i massevis til å lade to elbiler slik at dagens forbruk dekkes.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Lastebil

I følge Sintef så har over halvparten av norske strømkunder for dårlig strømkvalitet. Og når det er over 80% som ikke har TN 400V så er det utfordringer med det norske strømnettet.

Carl Anton Stenling

Dårlig strømkvalitet er selvfølgelig et problem, men elbillading på 16 A om natten er neppe årsaken til dette. Her må vi skille snørr og barter. Det blir litt patetisk når Agder Energi som tydeligvis har store problemer med å vedlikeholde nettet sitt bruker elbilene som unnskyldning.

TN-nett er jo ikke nødvendig for å kunne levere greit, selv om TN-nett har en del fordeler. Har møtt på noen elbileiere som mener at IT-nett generelt gir problemer, men det blir for generaliserende.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Zero-talent

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søn 18. feb 2018, kl. 11:13
Dårlig strømkvalitet er selvfølgelig et problem, men elbillading på 16 A om natten er neppe årsaken til dette. Her må vi skille snørr og barter. Det blir litt patetisk når Agder Energi som tydeligvis har store problemer med å vedlikeholde nettet sitt bruker elbilene som unnskyldning.

Agder energi har jo eiere som krever et visst utbytte uansett resultat. Da jeg bodde på sørlandet var det flere år hvor de måtte spise av egenkapitalen for å kunne betale høyt utbytte til eierkommunene. Sånn sett er det ikke rart at nettopp de er veldig imot alt som kan utløse investeringer og oppgradering. Hvis stat og kommune ble mer opptatt av å bygge ut den infrastrukturen som vi faktisk trenger, og mindre opptatt av å suge penger ut av selskapene hadde dette neppe vært noen diskusjon.

Og når det gjelder Hurtiglading så møter de seg selv i døra, siden effekttariff gjør Hurtigladere på bygda så dyre at de aldri blir lønnsomme. Det er mange ting som må samordnes og planlegges bedre enn i dag hvis hele bilparken etter hvert skal over på strøm.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søn 18. feb 2018, kl. 01:52
Sitat fra: Oddaa på søn 18. feb 2018, kl. 00:06

Hvis du tar en titt på effektfordelingen over døgnet som er vedlagt (sakset fra NVEs presentasjon henvist til tidligere) så ser du tydelig at effektkapasiteten er ubrukt store deler av døgnet. Rundt kl. 18 har man en topp, men om natten har man ledig kapasitet på rundt 25 % av maksimaleffekten. Det er tilstrekkelig til elbillading. F.eks. en husstand som har topplast ca. 20 kW kan da greit trekke ca. 5 kW til lading flere timer om natten og det holder i massevis til å lade to elbiler slik at dagens forbruk dekkes.

Ut fra diagrammet antyder NVE at prisen per kWh vil variere fra 25 til 50 øre per kWh over døgnet. Det kan kanskje være tilfelle noen få spesielt kalde dager i året (og i noen år som de tre-fire siste ingen dager). NVE og nettselskapene drømmer kanskje om netttariffer (effektariffer) som får slike utslag om noen år, men det er det ikke grunnlag for. For det ene så har vi fleksibel energitilgang (med vannkraften) så selve strømprisen vil ikke variere særlig over døgnet (se statistikk på Nord Pool), dernest vil lokalnettet alltid ha masse margin unntatt et fåtall dager i året (da kan vi fyre med ved og etter hvert føre strøm fra elbilbatteriene tilbake på nettet på dagtid). Hele elbransjen produserer hypotetiske problemstillinger! Ut fra manglende dømmekraft og ønske om profitt (en blanding som er dynamitt)!

Carl Anton Stenling

Det er nå til høring forslag rundt nye tariffer. Sannsynligvis får vi en løsning med abonnert effekt (maksimal kW-belastning) og overforbruksavgift per kWt.

Dette gjør nok at forbruk til lading rundt middagstider blir svært dyrt på kalde dager. Vi snakker om vesentlig mer enn doblet nettleie for dette spesifikke forbruket som driver investeringene i nettet.

Jeg har gjort et regneeksempel for min egen del basert på en mulig fremtidig effekttariff. Simuleringen tilsier at 32 A enfaselading rundt middagstider versus lading om natten koster ca. kr 6.000 ekstra i årlig nettleie. Tar imidlertid forbehold om at effekttariffene ikke er avklarte ennå og resultatet kan derfor avvike noe. Imidlertid ender det sannsynligvis opp med at lading med høy effekt rundt middagstider koster mer enn det smaker.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søn 18. feb 2018, kl. 16:29
Det er nå til høring forslag rundt nye tariffer. Sannsynligvis får vi en løsning med abonnert effekt (maksimal kW-belastning) og overforbruksavgift per kWt.

Dette gjør nok at forbruk til lading rundt middagstider blir svært dyrt på kalde dager. Vi snakker om vesentlig mer enn doblet nettleie for dette spesifikke forbruket som driver investeringene i nettet.

Jeg har gjort et regneeksempel for min egen del basert på en mulig fremtidig effekttariff. Simuleringen tilsier at 32 A enfaselading rundt middagstider versus lading om natten koster ca. kr 6.000 ekstra i årlig nettleie. Tar imidlertid forbehold om at effekttariffene ikke er avklarte ennå og resultatet kan derfor avvike noe. Imidlertid ender det sannsynligvis opp med at lading med høy effekt rundt middagstider koster mer enn det smaker.

Hvordan vil din (antatte) effekttariff se ut? Det ser i hvert fall ut som at du fullstendig avviser min argumentasjon om at insentiv til å skjære ned strømbruk er nødvendig bare noen på dager i året. Og hvorfor i alle dager skal en lade med 32 A om dagen? En elbil behøver ca 3.000 kWh per år. Tror du at bilen behøver ca 9.600 kWh dersom en har en kurs på 32 A i stedet for en på 10 A (som Agder Energi går ut fra)? 

TB

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søn 18. feb 2018, kl. 11:13
TN-nett er jo ikke nødvendig for å kunne levere greit, selv om TN-nett har en del fordeler. Har møtt på noen elbileiere som mener at IT-nett generelt gir problemer, men det blir for generaliserende.
IT nett har flere fordeler:
- første jordfeil er ikkje kritisk, brukes på sykehus pga. dette.
- færre ledere 3 vs 4 + jord (PE).
- mindre berøringsspenning. (ca 130 V mot jord).
- mindre behov for isolering.
- flere?
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søn 18. feb 2018, kl. 17:14
Hvordan vil din (antatte) effekttariff se ut? 

Jeg har tatt utgangspunkt i at dagens variable nettleie (per kWt) i stedet fordeles i forhold til abonnert effekt (kW) og at fastbeløpet per måned beholdes. Da innebærer dette for meg som har Hafslundnett ca. 800 kr i årlig nettleie per kW man abonnererer på å kunne hente ut. (Sannsynligvis blir tariffen litt høyere siden jeg ikke er en gjennomsnittskunde.)

Hvis man lader på tidspunktet som avgjør hvilken maksimal effekt man må abonnere på så kan man regne at hele ladeeffekten abonneres på i tillegg til det som behøves for resten av forbruket.

Grunnen til at jeg nevner dette er at enkelte ser ut til å mene at man behøver enfase 32 A for å kunne lade elbilen opp raskt mens man spiser middag. Noen mener til og med at de behøver 3 x 32 A for å fylle Teslaen raskt når de ankommer hytta.
Effektavgiften utformes nettopp for å sikre at kostnadene forbundet med den type forbruk blir hensyntatt.

I dag kan man trekke høy effekt uten å betale noe ekstra for det så lenge man har vanlig husholdningsabonnement.

For min egen del har jeg ladet med 10 A om natten i flere år allerede og ser ikke behov for å belaste nettet med høy effekt på verst tenkelige tidspunkt.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA