Elbillading kan knele strømnettet - nrk.no

Startet av Jarv!s, søn 11. feb 2018, kl. 10:55

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søn 18. feb 2018, kl. 19:08
Sitat fra: Ketill Jacobsen på søn 18. feb 2018, kl. 17:14
Hvordan vil din (antatte) effekttariff se ut? 

Jeg har tatt utgangspunkt i at dagens variable nettleie (per kWt) i stedet fordeles i forhold til abonnert effekt (kW) og at fastbeløpet per måned beholdes. Da innebærer dette for meg som har Hafslundnett ca. 800 kr i årlig nettleie per kW man abonnererer på å kunne hente ut. (Sannsynligvis blir tariffen litt høyere siden jeg ikke er en gjennomsnittskunde.)

Hvis man lader på tidspunktet som avgjør hvilken maksimal effekt man må abonnere på så kan man regne at hele ladeeffekten abonneres på i tillegg til det som behøves for resten av forbruket.

Grunnen til at jeg nevner dette er at enkelte ser ut til å mene at man behøver enfase 32 A for å kunne lade elbilen opp raskt mens man spiser middag. Noen mener til og med at de behøver 3 x 32 A for å fylle Teslaen raskt når de ankommer hytta.
Effektavgiften utformes nettopp for å sikre at kostnadene forbundet med den type forbruk blir hensyntatt.

I dag kan man trekke høy effekt uten å betale noe ekstra for det så lenge man har vanlig husholdningsabonnement.

For min egen del har jeg ladet med 10 A om natten i flere år allerede og ser ikke behov for å belaste nettet med høy effekt på verst tenkelige tidspunkt.

Takk for konkret svar! Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal tolke det du skriver. Det virker som at nettleien er uavhengig av antall kWh (energien) som du mottar. Videre at prisen per kW per måned er kr 800/12 = kr 67. Dersom en bruker i snitt 5 kW over en time (AMS-måleren rapporterer energimengde en gang per time. Ikke maks effekt i denne timen), så vil månedsprisen være kr 335. Hvis alle månedene var like ville prisen for nettleie (ikke inkludert moms og div avgifter) være kr 4020. Altså hvis en har en hytte som besøkes en time i måneden og bruker 5 kW (totalt 60 kWh ett år) vil måtte betale det samme som en husholdning med helt jevnt forbruk (5 x 24 x 365) tilsvarende 43.800 kWh. En slik sinnssyk tariff vil vi aldri se (ref liknende effekttariff på Hvaler som ble avvist av NVE). Jeg behøver vel ikke si hvilket tilfelle som er størst utfordring for nettet!

Med AMS-måler har en et sofistikert apparat for måling av strøm. En slik tariff som her er omtalt er som at en tror at AMS er et primitivt måleapparat tilsvarende to termometre, et som registrerer makstemperatur i løpet av en måned og et som registrerer minimumstemperatur. Første gang jeg så slike termometre ble jeg imponert!

Er rushtidsavgifter på lørdags morgener en god ide? På enkelte innfarstveier er det kø nesten hver dag (utenom påske og sommerferie). Er det rushtid på strøm daglig? Langt derifra. I verste fall fall er det noen få kalde dager hvert år at lokalnett sliter med å levere nok strøm mellom 16 og 18. I mange land som sliter mye mer enn oss (jevnere strømforbruk over året) har de grønne dager det meste av året der en kan bruke så mye effekt en vil (betaler nettleie i fohold til energimengde mottatt, kWh) og så har de noen få svarte dager der en delvis betaler for effekt.

Dine Teslaeksempler er litt spesielle. De er bare ødeleggende dersom alle gjorde det samme samtidig. Dessuten vil høy effekt gi desto kortere ladetid, hvilket vil redusere sjansen for samtidighet. At noen er så gale som du gir eksempler på gjør ingenting fordi 95% som deg, lader med 10 A om natta. Vi kan ikke ha en effektariff basert på de 5% gale!

Carl Anton Stenling

Effektavgift i en eller annen form kommer nok på plass. NVE har gitt tydelige signaler om det.
Du har vel rett i at man neppe legger all nettleie på effekt, men mesteparten blir effektbasert siden effekten drar kostnadene i nettet.

NVE har ute på høring fremtidige tariffer: https://www.nve.no/om-nve/regelverk/lov-og-forskriftsendringer-pa-horing-ikke-konsesjonssaker/horing-forslag-til-endringer-i-forskrift-om-kontroll-av-nettvirksomhet-tariffer/

Det ser ut til at vi får en form for abonnert effekt, dvs. litt mindre drastisk enn det de gjorde på Hvaler. Årsaken til at tariffen på Hvaler ble avvist var at den ikke var nøytral mellom forbrukerne. Det var ikke selve konseptet med effektbasert betaling som ble avvist.

De fleste nettleverandører har jo effektavgift for næring. Det kan gi en pekepinn om forventet prisnivå. Se f.eks. https://www.hafslundnett.no/priser/nettleiepriser_bedrift/15558

Eksemplene jeg gir på "effektmisbruk" er kanskje ekstreme, men det er definitivt nødvendig å gi et insentiv for å flytte ladingen til natta. I motsatt fall blir forbruket rundt middagstider for høyt og nettet må bygges ut unødvendig.

At kostnadene for nett-tilgang til ei moderne hytte blir omtrent som for et bolighus vil være tilsiktet. Vedlikeholdskostnadene for nettet i hytteområder er store og det har liten betydning at nettet først og fremst brukes i helgene - kostnaden er den samme.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på man 19. feb 2018, kl. 06:41
Effektavgift i en eller annen form kommer nok på plass. NVE har gitt tydelige signaler om det.
Du har vel rett i at man neppe legger all nettleie på effekt, men mesteparten blir effektbasert siden effekten drar kostnadene i nettet.

NVE har ute på høring fremtidige tariffer: https://www.nve.no/om-nve/regelverk/lov-og-forskriftsendringer-pa-horing-ikke-konsesjonssaker/horing-forslag-til-endringer-i-forskrift-om-kontroll-av-nettvirksomhet-tariffer/

Det ser ut til at vi får en form for abonnert effekt, dvs. litt mindre drastisk enn det de gjorde på Hvaler. Årsaken til at tariffen på Hvaler ble avvist var at den ikke var nøytral mellom forbrukerne. Det var ikke selve konseptet med effektbasert betaling som ble avvist.

De fleste nettleverandører har jo effektavgift for næring. Det kan gi en pekepinn om forventet prisnivå. Se f.eks. https://www.hafslundnett.no/priser/nettleiepriser_bedrift/15558

Eksemplene jeg gir på "effektmisbruk" er kanskje ekstreme, men det er definitivt nødvendig å gi et insentiv for å flytte ladingen til natta. I motsatt fall blir forbruket rundt middagstider for høyt og nettet må bygges ut unødvendig.

At kostnadene for nett-tilgang til ei moderne hytte blir omtrent som for et bolighus vil være tilsiktet. Vedlikeholdskostnadene for nettet i hytteområder er store og det har liten betydning at nettet først og fremst brukes i helgene - kostnaden er den samme.

Noe av poenget med det jeg skriver er at man ikke rått skal akseptere det NVE og elbransjen foreslår som nettariffer (når de kommer). Med AMS-måler har en uendelige mang måter å utforme disse tariffene, noen komplett idiotiske og noen mer eller mindre smarte. I Danmark har en tatt i bruk en modell der en betaler ca dobbelt per kWh (i nettleie, strømprisen ikke inkludert) i tidsrommet 17.20 dette kun i vinterhalvåret (oktober til og med mars). I Danmark har de lite elektrisk oppvarming både av hus og varmtvann, slik at de har ikke slike effekttopper som vi har på spesielt kalde dager. Så oversatt til norske forhold så kunne vi ha hatt samme ordning, men kun gjeldende for januar. Eller enda mer intelligent kun ekstrabetaling for varslede kalde dager. I dag vet en ganske nøyaktig temperatur opp til en uke i forveien. Et slikt opplegg ville løse eventuelle problemer og samtidig la folk slippe unødige øvelser som å vaske klær om natten og la være å bruke kraftig lading (32 A) den dagen i året en skal på langtur, eller en behøver å varme opp hytta raskt etc.

stefse

Alle snakker om nattlading, men det er en dip på dagen også, hvor mange elbiler står parkert i mer sentrale strøk.  Hadde de kommet hjem til gokkenheim med god restkapasitet, hadde de kanskje ikke behøvd å bygge ut overføringskapasiteten til gokkenheims husstander like fort.

Vel.
Og nettariffer må de gjerne variere så mye de vil over døgnets tider, men da må det klart gå frem hva man betaler for det, i det aktuelle tidsrommet.
Samtidig som anlegg med lav abonnert effekt bør slippe dette stresset alltogether.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Carl Anton Stenling

Jeg tror jo også at nettbransjen med fordel kunne vært litt mer proaktiv og tatt i bruk ordninger for utkoblbar last.
Kanskje kunne det være helt greit å sette elbilen på lading når man kommer hjem dersom man lar nettselskapet styre ladingen slik at man unngår effekttoppene?

Ordningen som er foreslått skyver hele utfordringen over på den enkelte kunden i stedet for at nettselskapet også må ta en del av utfordringen ved å tilby moderne ordninger som fordeler belastningen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

TB

Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Taffelman

Sakset fra artikkelen:

SitatEtterslepet på vedlikeholdet er på svimlende 140 milliarder kroner, og den delen av nettet som er fra 40- og 50-tallet må skiftes ut.

SitatSamlet avsatt utbytte økte fra omtrent 600 millioner i 2008 til nær 1,3 milliarder i 2016.

Over samme periode finner vi at driftsinntektene i bransjen var stabile

Sitat
Kommunene har altså brukt skattepenger til å kjøpe seg inn i nettselskapene. Nettleien vi betaler gir kommunene et utbytte som de disponerer som de vil.

Deler av nettleien forsvinner altså inn i kommuneøkonomien istedet for å styrke nettet og istedet skrus nettleien opp via effektavgift.

Elbilen blir den nye gullkalven for kommuneøkonomien...
X75D
TM3 LR AWD

Carl Anton Stenling

Tror faktisk ikke det blir elbilene som rammes hardest av effektavgift. Det er nok heller de som har behov for høyt samtidig forbruk om vinteren, f.eks. barnefamilier i dårlig isolert gammelt hus eller de som har "gasset seg i effekt" til oppvarmet oppkjørsel, boblebad og direkteoppvarmet varmtvann. For gjennomsnittshusholdningen skal nettleien bli omtrent uendret siden det er regulert hvor mye man har lov til å hente inn fra kundene totalt sett.

Elbileiere kan faktisk få lavere nettleie siden nettleien om natten i praksis blir lav eller tilnærmet null. Unntaket er elbileiere som må lade rundt middagstider.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Taffelman

Det et jo det som er det "geniale". Elbilen brukes som unskyldning for å innføre en ny avgift som rammer alle.
X75D
TM3 LR AWD

Carl Anton Stenling

Avgiften vil ikke ramme alle pga. at nettselskapene har ikke mulighet for å øke den totale prisen. De kan bare gjøre noe med fordelingen av prisen mellom kundene. Da vil det nødvendigvis være noen som får lavere nettleie og andre høyere. Det hele går i null.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Taffelman

De kan øke prisen men innenfor visse rammer, og da øker alle prosentvise avgifter og avkastning tilsvarende. Hva med utenlandskablene som skal bygges, de koster vel et par titalls milliarder og skal vel finansieres via investeringer i distribusjonsnettet, dvs over nettleien?
X75D
TM3 LR AWD

sylwester

Pris er en god motivator for å få folk til å lade off peak. Jeg husker selv at telefonsamtalene var rimeligere etter 17:00 og at internett var billigere på natta og det sørget sikkert for jevnere belastning av ressursene.

Jeg syns frermdeles at vi bør ha kun litt dedikert til elbillading og at systemene bør gå på 80% av det krusen ikke bruker ellers. Dette løser det praktiske problemet til f.eks. nettleverandør ikke har kapasitet til å gi bygg nye dedikerte elbilkurser.  F.eks. så sier min søster at deres nye blokk ikke har planlagt noen elbilrevolusjon og at Hafslund ikke har kapasitet. Jeg lurer på hvor mange % av hovedsikringene som er i bruk når klokka er 01:00 eller 13:00. Jeg er temmelig sikker på at et smart system kunne klart seg med et knippe ladende på dagen og veldig mange på natta fra det bygget allerede har, men at noen muligens har en agenda at det ikke er vilje til å tilpasse seg og velger en løsning de vet Hafslund ikke kan hjelpe til med.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

vartli

De nye strømmålerne kan vel koples til diverse automasjonsutstyr. Jeg antar at det da er mulig å overvåke husstandens samlede forbruk. Når det gjelder et mulig effektledd på nettleien, bør det i ladeutstyret være mulig å sette en maksverdi for denne effekten. Ladestasjon mottar løpende samlet effekt i husstanden og doserer lading slik at en ikke overgår denne maksverdien. Selvfølgelig kompliserer det noe om en skal ta hensyn til varierende pris gjennom døgnet, men det er et utgangspunkt.

Vi benytter tilsvarende prinsipp på jobb for utstyr i MW-klassen og ligger innenfor 90% av makseffekten 90% av tiden.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

krl

Det viktige for nettselskapet bør være at man ikke går over maksimal tilgjengelig effekt på inntaket, maksimal effekt på trafoen, maksimal effekt på stamnett etc...

Smartmålere med HAN-grensesnitt (alle målere skal ha dette ref. forskriften) inneholder dessverre KUN mulighet til å overvåke effektforbruk lokalt hos kunden, kunden får null informasjon tilbake om hvor mye ledig kapasitet det er på nettet/trafoen lokalt i området.

Dette er en stor tabbe med tanke på design av smartmålere. All "feedback" blir manuell, man må faktisk følge med på strømprisene i sanntid og justere forbruket ved å løpe rundt og slå ting av og på. Dette er pre 1950-tankegang.

Alt som behøves er en melding på HAN-interfacet som kommer med jevne mellomrom, og som gir deg informasjon om enten "ledig effekt" på ditt inntak der og da, eller tillatt maksimalt effektuttak på ditt inntak der og da.

I det siste tilfellet må man da sammenligne den eksisterende HAN-meldingen ang. momentant effektuttak med denne nye meldingen ang. tillatt maksimalt effektuttak, og basert på dette justere opp og ned lading av elbil, bruk av varmtvannsbereder etc..

På denne måten unngås plagsomt manuelt arbeid for strømkundene, og kraftselskapene kan optimalisere bruken av strømnettet for å selge mest mulig strøm til privatkunder.

Counterpointer

Sitat fra: krl på ons 21. feb 2018, kl. 10:59
Det viktige for nettselskapet bør være at man ikke går over maksimal tilgjengelig effekt på inntaket, maksimal effekt på trafoen, maksimal effekt på stamnett etc...

Smartmålere med HAN-grensesnitt (alle målere skal ha dette ref. forskriften) inneholder dessverre KUN mulighet til å overvåke effektforbruk lokalt hos kunden, kunden får null informasjon tilbake om hvor mye ledig kapasitet det er på nettet/trafoen lokalt i området.

Dette er en stor tabbe med tanke på design av smartmålere. All "feedback" blir manuell, man må faktisk følge med på strømprisene i sanntid og justere forbruket ved å løpe rundt og slå ting av og på. Dette er pre 1950-tankegang.

Alt som behøves er en melding på HAN-interfacet som kommer med jevne mellomrom, og som gir deg informasjon om enten "ledig effekt" på ditt inntak der og da, eller tillatt maksimalt effektuttak på ditt inntak der og da.

I det siste tilfellet må man da sammenligne den eksisterende HAN-meldingen ang. momentant effektuttak med denne nye meldingen ang. tillatt maksimalt effektuttak, og basert på dette justere opp og ned lading av elbil, bruk av varmtvannsbereder etc..

På denne måten unngås plagsomt manuelt arbeid for strømkundene, og kraftselskapene kan optimalisere bruken av strømnettet for å selge mest mulig strøm til privatkunder.
Høres veldig fornuftig ut. Håper du melder dette til rette instanser (NVE og kanskje Forbrukerrådet ....)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA