Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbillading kan knele strømnettet - nrk.no

Startet av Jarv!s, søndag 11. februar 2018, klokken 10:55

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 21. februar 2018, klokken 14:32
Sitat fra: krl på onsdag 21. februar 2018, klokken 10:59
Det viktige for nettselskapet bør være at man ikke går over maksimal tilgjengelig effekt på inntaket, maksimal effekt på trafoen, maksimal effekt på stamnett etc...

Smartmålere med HAN-grensesnitt (alle målere skal ha dette ref. forskriften) inneholder dessverre KUN mulighet til å overvåke effektforbruk lokalt hos kunden, kunden får null informasjon tilbake om hvor mye ledig kapasitet det er på nettet/trafoen lokalt i området.

Dette er en stor tabbe med tanke på design av smartmålere. All "feedback" blir manuell, man må faktisk følge med på strømprisene i sanntid og justere forbruket ved å løpe rundt og slå ting av og på. Dette er pre 1950-tankegang.

Alt som behøves er en melding på HAN-interfacet som kommer med jevne mellomrom, og som gir deg informasjon om enten "ledig effekt" på ditt inntak der og da, eller tillatt maksimalt effektuttak på ditt inntak der og da.

I det siste tilfellet må man da sammenligne den eksisterende HAN-meldingen ang. momentant effektuttak med denne nye meldingen ang. tillatt maksimalt effektuttak, og basert på dette justere opp og ned lading av elbil, bruk av varmtvannsbereder etc..

På denne måten unngås plagsomt manuelt arbeid for strømkundene, og kraftselskapene kan optimalisere bruken av strømnettet for å selge mest mulig strøm til privatkunder.
Høres veldig fornuftig ut. Håper du melder dette til rette instanser (NVE og kanskje Forbrukerrådet ....)

Hvorfor skal man gjøre ting så vanskelig? Lad elbilen på natten. Bruk tidsur på varmvannsberederen slik at den slår seg på bare til tider utenom kl 16-19 i januar og halve februar (følg med på utetemperaturen)!

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 21. februar 2018, klokken 16:54

Hvorfor skal man gjøre ting så vanskelig? Lad elbilen på natten. Bruk tidsur på varmvannsberederen slik at den slår seg på bare til tider utenom kl 16-19 i januar og halve februar (følg med på utetemperaturen)!
Omvendt vil jeg si, vil heller ha automatikk enn å koble inn og ut duppeditter og passe på temperatur mm.

stefse

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 21. februar 2018, klokken 14:32
Sitat fra: krl på onsdag 21. februar 2018, klokken 10:59
Det viktige for nettselskapet bør være at man ikke går over maksimal tilgjengelig effekt på inntaket, maksimal effekt på trafoen, maksimal effekt på stamnett etc...

Smartmålere med HAN-grensesnitt (alle målere skal ha dette ref. forskriften) inneholder dessverre KUN mulighet til å overvåke effektforbruk lokalt hos kunden, kunden får null informasjon tilbake om hvor mye ledig kapasitet det er på nettet/trafoen lokalt i området.

Dette er en stor tabbe med tanke på design av smartmålere. All "feedback" blir manuell, man må faktisk følge med på strømprisene i sanntid og justere forbruket ved å løpe rundt og slå ting av og på. Dette er pre 1950-tankegang.

Alt som behøves er en melding på HAN-interfacet som kommer med jevne mellomrom, og som gir deg informasjon om enten "ledig effekt" på ditt inntak der og da, eller tillatt maksimalt effektuttak på ditt inntak der og da.

I det siste tilfellet må man da sammenligne den eksisterende HAN-meldingen ang. momentant effektuttak med denne nye meldingen ang. tillatt maksimalt effektuttak, og basert på dette justere opp og ned lading av elbil, bruk av varmtvannsbereder etc..

På denne måten unngås plagsomt manuelt arbeid for strømkundene, og kraftselskapene kan optimalisere bruken av strømnettet for å selge mest mulig strøm til privatkunder.
Høres veldig fornuftig ut. Håper du melder dette til rette instanser (NVE og kanskje Forbrukerrådet ....)
Dette med infoflyt er et sentralt poeng med systemet. Hittil ser det mest ut som at infoflyten går en vei, slik at kundene kan flås i det stille. Infoflyt om tilgjengelig effekt i ditt område, og eventuelle begrensninger som fører til at nettavgift går opp i en time eller to, bør bli påbudt å sende tilbake til bruker av systemet.
Faktisk bør det bli forbudt å sette igang noe som helst av variabel prising, uten at et system for varsling av prisene er på plass.

Og fremdeles mener jeg at de mad lav abbonert effekt burde sluppet både ams måler og variable priser. Hva tror dere gamlemor/far i sine gamle hus med 40-50A hovedsikringer tenker om dette sinnrike opplegget?
"Fyr i ovnen" tenker jeg de tenker. Kanskje de tilogmed tar i bruk en utgammel vedovn til mataging.

Tilbake til 50 tallet var det en som skrev...
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ketill Jacobsen

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 21. februar 2018, klokken 17:14
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 21. februar 2018, klokken 16:54

Hvorfor skal man gjøre ting så vanskelig? Lad elbilen på natten. Bruk tidsur på varmvannsberederen slik at den slår seg på bare til tider utenom kl 16-19 i januar og halve februar (følg med på utetemperaturen)!
Omvendt vil jeg si, vil heller ha automatikk enn å koble inn og ut duppeditter og passe på temperatur mm.

Ærlig talt. De to tingene jeg nevner er det som skal til! De medfører så godt som ingen innsats. Dra ikke inn alle andre duppeditter (som feiler, forvirrer deg, åpner for manipulasjon utenfra etc)

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 22. februar 2018, klokken 00:18
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 21. februar 2018, klokken 17:14
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 21. februar 2018, klokken 16:54

Hvorfor skal man gjøre ting så vanskelig? Lad elbilen på natten. Bruk tidsur på varmvannsberederen slik at den slår seg på bare til tider utenom kl 16-19 i januar og halve februar (følg med på utetemperaturen)!
Omvendt vil jeg si, vil heller ha automatikk enn å koble inn og ut duppeditter og passe på temperatur mm.

Ærlig talt. De to tingene jeg nevner er det som skal til! De medfører så godt som ingen innsats. Dra ikke inn alle andre duppeditter (som feiler, forvirrer deg, åpner for manipulasjon utenfra etc)
Er det i det hele tatt lov å koble et billig tidsur til varmtvannsberederen? Så vidt jeg vet er det ikke lengre lov med shuko på bereder, så da gjelder dette kun gamle anlegg....

Hvis en skal være ærlig

Ketill Jacobsen

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 22. februar 2018, klokken 00:31
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 22. februar 2018, klokken 00:18
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 21. februar 2018, klokken 17:14
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 21. februar 2018, klokken 16:54

Hvorfor skal man gjøre ting så vanskelig? Lad elbilen på natten. Bruk tidsur på varmvannsberederen slik at den slår seg på bare til tider utenom kl 16-19 i januar og halve februar (følg med på utetemperaturen)!
Omvendt vil jeg si, vil heller ha automatikk enn å koble inn og ut duppeditter og passe på temperatur mm.

Ærlig talt. De to tingene jeg nevner er det som skal til! De medfører så godt som ingen innsats. Dra ikke inn alle andre duppeditter (som feiler, forvirrer deg, åpner for manipulasjon utenfra etc)
Er det i det hele tatt lov å koble et billig tidsur til varmtvannsberederen? Så vidt jeg vet er det ikke lengre lov med shuko på bereder, så da gjelder dette kun gamle anlegg....

Hvis en skal være ærlig

Er problemet at tidsuret er billig? Ellers så kan en jo be en elektriker kople et dyrt tidsur på ledningen til berederen. Da har en fortsatt en enkel og god løsning herfra og inn i evigheten.

Rævedilter

Shuko er lov på bereder under 1500W for nyinstallasjon (fra 2014, 2000W fra 2010). For eldre vvb. er "alt" lov.
Temperaturstyrt (fra utetemp) og tidsstyrt bryter som står i stikk. koster ca. 1500,- som ein kan montere lovlig selv, da kan ein også styre annen oppvarming etc.

02jan

Kan ikke så mye om bakterier i vann, men fikk beskjed om å holde god temperatur på vartmtvannsbereder. 
Ved å manipulere på strømtilgangen med ett tidsur, er det uten risiko for bakterie i vann?
Får vi noe info på hvor lenge en berederkan stå uten strøm ?

Helsemessig gevinst å la småbarnsfamilier spise midag etter 19 , tørking av vått barnetøy om natten ?

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Rævedilter

#128
Systemer med automatisk salmonelladrap dvs. vv. beredere som er under 65 grader, kjører temp. opp til 65 grader ein gang pr. veke.

Counterpointer

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 22. februar 2018, klokken 08:47
Systemer med automatisk salmonelladrap dvs. vv. beredere som er under 65 grader, kjører temp. opp til 65 grader ein gang pr. veke.
Det høres mer ut som min type løsning

Mer enn 49kr hos Clas eller Biltema.....

krl

#130
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 22. februar 2018, klokken 00:18
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 21. februar 2018, klokken 17:14
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 21. februar 2018, klokken 16:54

Hvorfor skal man gjøre ting så vanskelig? Lad elbilen på natten. Bruk tidsur på varmvannsberederen slik at den slår seg på bare til tider utenom kl 16-19 i januar og halve februar (følg med på utetemperaturen)!
Omvendt vil jeg si, vil heller ha automatikk enn å koble inn og ut duppeditter og passe på temperatur mm.

Ærlig talt. De to tingene jeg nevner er det som skal til! De medfører så godt som ingen innsats. Dra ikke inn alle andre duppeditter (som feiler, forvirrer deg, åpner for manipulasjon utenfra etc)

Her tar du grovt feil. Ekstra internett-tilkoblede duppeditter skaper større angrepsflate for hackere. Lager du eller andre leverandører noe mikkmakk basert på apper, og/eller diverse programvare med internett-grensesnitt i hytt og vær, så øker du mest sannsynlig risikoen drastisk.

Dersom informasjonen derimot kommer over HAN-grensesnittet, som skal være der uansett ref. forskriften, så må en eventuell ondsinnet hacker FØRST ta kontroll over strømleverandørens utstyr før ditt utstyr tilkoblet HAN kan angripes. Og HAN-grensesnittet er strengt enveis elektrisk sett, så du kan aldri påvirke eller manipulere/ødelegge smartmåleren via HAN.

Med andre ord; smart utstyr tilkoblet HAN-grensesnittet gir svært liten risiko for å bli hacket. Du behøver IKKE koble noe til internett dersom du benytter HAN-porten. Du behøver faktisk ikke en gang å ha internett i huset.  :+1:


Billige stikkontakt-timere er mest sannsynlig ulovlige til bruk med varmtvannsbereder og elbil, og timere er generelt også mest sannsynlig en dårlig løsning. Timeren må justeres hver gang prisene endrer seg. Du blir løpende daglig/ukentlig rundt for å sjekke kraftbørsen, din strømleverandørs priser der og da ++ hvis du skal ha rimelig strøm. Det er en typisk mikkemus-løsning som skaper farlige situasjoner og brysomt manuelt arbeid.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: krl på fredag 23. februar 2018, klokken 16:09
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 22. februar 2018, klokken 00:18
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 21. februar 2018, klokken 17:14
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 21. februar 2018, klokken 16:54

Hvorfor skal man gjøre ting så vanskelig? Lad elbilen på natten. Bruk tidsur på varmvannsberederen slik at den slår seg på bare til tider utenom kl 16-19 i januar og halve februar (følg med på utetemperaturen)!
Omvendt vil jeg si, vil heller ha automatikk enn å koble inn og ut duppeditter og passe på temperatur mm.

Ærlig talt. De to tingene jeg nevner er det som skal til! De medfører så godt som ingen innsats. Dra ikke inn alle andre duppeditter (som feiler, forvirrer deg, åpner for manipulasjon utenfra etc)

Her tar du grovt feil. Ekstra internett-tilkoblede duppeditter skaper større angrepsflate for hackere. Lager du eller andre leverandører noe mikkmakk basert på apper, og/eller diverse programvare med internett-grensesnitt i hytt og vær, så øker du mest sannsynlig risikoen drastisk.

Dersom informasjonen derimot kommer over HAN-grensesnittet, som skal være der uansett ref. forskriften, så må en eventuell ondsinnet hacker FØRST ta kontroll over strømleverandørens utstyr før ditt utstyr tilkoblet HAN kan angripes. Og HAN-grensesnittet er strengt enveis elektrisk sett, så du kan aldri påvirke eller manipulere/ødelegge smartmåleren via HAN.

Med andre ord; smart utstyr tilkoblet HAN-grensesnittet gir svært liten risiko for å bli hacket. Du behøver IKKE koble noe til internett dersom du benytter HAN-porten. Du behøver faktisk ikke en gang å ha internett i huset.  :+1:


Billige stikkontakt-timere er mest sannsynlig ulovlige til bruk med varmtvannsbereder og elbil, og timere er generelt også mest sannsynlig en dårlig løsning. Timeren må justeres hver gang prisene endrer seg. Du blir løpende daglig/ukentlig rundt for å sjekke kraftbørsen, din strømleverandørs priser der og da ++ hvis du skal ha rimelig strøm. Det er en typisk mikkemus-løsning som skaper farlige situasjoner og brysomt manuelt arbeid.

Å ha et tidsur som hver dag kopler ut strømmen til berederen mellom 16 til 19 kan da ikke være så strevsomt? Er litt usikker på hva som er din kommentar og andres! Jeg vil jo ikke ha duppeditter enten de kommuniserer med AMS-måler eller Internett. Et enkelt tidsur med fast innstilling er også en duppeditt, men uten all problematikken som følger med mange andre.

Det er ikke sannsynlig at vi får strøm (fra strømleverandør)  som varierer i pris over døgnet i noen særlig grad (slik det er i dag, så godt som ingen variasjon) og effektbegrensning (svakt lokalnett) på særlig kalde dager er bare nødvendig på ettermiddagen. Så i Norge er det lite behov for å kople seg til AMS-måler og Internett. I alle andre land er situasjonen en annen og særlig i Danmark med stor andel vindstrøm.

krl

Det bygges for tiden flere nye utenlandskabler for å få opp prisen på strøm. Og når dette arbeidet fullføres, så bør vi regne med å få en mer dansk/tysk prismodell:

  • Veldig billig når solen skinner på vindfulle dager.
  • Svært dyrt når det er kaldt, overskyet og vindstille.

Timeren gir deg lite informasjon om vær og vind....

Rio

Utenlandskablene er slik at vi kan selge dyr strøm på dagtid (siden vi kan kutte/starte vannkraften på få minutter), og kjøpe billig strøm når det er overskudd på kontinentet (typisk på natten) - igjen siden vi da kan spare vannet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Fremdeles vil, i så godt som alle tilfeller, strømmen være billigst om natten og dyrest om morgenen og spesielt på ettermiddagen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA