Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

samotholt

Prisen er så bra som jeg turde håpe på. Endelig pris i Norge er dog avhengig av euro mot NOK og ikke minst standardutstyr. For tiden styrker jo krona seg - så dette kan bli bra  :)
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Pingle

I og med at Møller har flagget prisen høyt ville jeg regnet med at fullversjon kunne konkurrere med en (utstyrsmessig) skrapet jaguar. 80000 billigere enn skrapet audi?
Når jeg ser utstyrsnivå på ipace-utgavene som er til salgs nå, ser jeg vanskelig for meg at audi konkurrerer på pris. I  skrivende stund er bagasjeromsvolum bedre på ipace. Og jeg tviler på at etron klarer samme rekkevidde per kwh som ipace, etter å ha gjort bilen mer suvete.
Som nevnt også av andre, €80k kan være trivelig pris om "alt er inkludert" (jo, jeg regner med å måtte betale for hengerfeste), men etter å ha prøvd priskonfig på q5, vet jeg hvor fort hundretusenlapper går hos Møller.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

samotholt

#542
Tipper du heller bør bruke Q7 konfiguratoren.

Når det gjelder pris/utstyr - hvorfor skulle Audi selge billig? De vil tjene penger og legger prisen i det området hvor de regner med å selge. De trenger ikke å ligge under Jaguar og Tesla. Mange vil ha denne bilen nettopp mot disse konkurrentene, av diverse grunner.

For vår del så er størrelsen perfekt, kan ha skipose (gjennom baksetet), takstativ og hengerfeste. 3 motorer gir bedre framkommelighet og ikke minst så vet vi hva Audi pleier å levere (altså bedre kvalitet enn Tesla, Jaguar har vi ingen erfaring med). At Møller ikke er særlig å skryte av er en annen sak (det er vel heller ikke Tesla sin service), men elbiler trenger generelt mindre vedlikehold og bør vare lenge uten motorproblemer.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Inge__1976

Sitat fra: Pingle på fredag 16. mars 2018, klokken 16:35
I og med at Møller har flagget prisen høyt ville jeg regnet med at fullversjon kunne konkurrere med en (utstyrsmessig) skrapet jaguar. 80000 billigere enn skrapet audi?
Når jeg ser utstyrsnivå på ipace-utgavene som er til salgs nå, ser jeg vanskelig for meg at audi konkurrerer på pris. I  skrivende stund er bagasjeromsvolum bedre på ipace. Og jeg tviler på at etron klarer samme rekkevidde per kwh som ipace, etter å ha gjort bilen mer suvete.
Som nevnt også av andre, €80k kan være trivelig pris om "alt er inkludert" (jo, jeg regner med å måtte betale for hengerfeste), men etter å ha prøvd priskonfig på q5, vet jeg hvor fort hundretusenlapper går hos Møller.

He He Audi er et par hakk over Jaguar når det gjelder driftssikkerhet og opplevd kvalitet. I tillegg er den mer teknologisk avansert og den er større. Forstår ikke hvor noen har fått det for seg at de skulle føle noe behov å prise denne under Ipace. Til denne prisen som er oppgitt nå så kommer til å selge som hakka møkk. OG da bryr de seg nok lite om noen surpeiser som trodde de kunne få den feteste og mest avanserte elbilen som masseproduseres til prisen av en leaf. Sorry, slik er ikke verden.

Counterpointer

Sitat fra: Inge__1976 på fredag 16. mars 2018, klokken 18:25
He He Audi er et par hakk over Jaguar når det gjelder driftssikkerhet og opplevd kvalitet. I tillegg er den mer teknologisk avansert og den er større. Forstår ikke hvor noen har fått det for seg at de skulle føle noe behov å prise denne under Ipace. Til denne prisen som er oppgitt nå så kommer til å selge som hakka møkk. OG da bryr de seg nok lite om noen surpeiser som trodde de kunne få den feteste og mest avanserte elbilen som masseproduseres til prisen av en leaf. Sorry, slik er ikke verden.
1.Nå har hverken Jaguar eller Audi laget elbil før så begge kan få elbilspesifikke problemer med bilene. Tiden vil vise om det rammer en, begge eller ingen. Ikke lenge siden Mercedes hadde store problemer med S klasse, og en skulle tro de hadde peil på fossilbiler.......

2.Mer teknologisk avansert, høres veldig Audi fanboy ut. Torque vectoring kan kanskje kvalifisere, men veldig mye er ukjent med E-Tron. Jaguar har meget avansert varme/kjøling av batteriet. VAG har ikke dette på VW så blir interessant å se om de har dette på Audi. Er det fraværende hjelper det lite med Quattro 2.0

3. «den feteste elbilen.....»

Pt er det helt klart Tesla S P100DL, og Roadster 2.0 er vist og overgår helt klart en tysk stasjonsvogn (tar med Roadster siden ingen av dem er i salg)
Kan jo godt hende at Jaguar lanserer I-Pace SVO fra e-TROPY før E-Tron kommer og da har vi en kandidat til

Espen W

Noen som har sett tallene på pre-order lista siden (den tyske) prisen ble kjent?

Det ble vel uttalt på Lillestrøm noe slikt som at 'når prisen blir kjent kommer mange flere til å bestille enn de som er på ventelistene i dag'.

Blir spennende å se om ventelista vokser kraftig fremover :)

Counterpointer

Sitat fra: Espen W på fredag 16. mars 2018, klokken 19:51
Noen som har sett tallene på pre-order lista siden (den tyske) prisen ble kjent?

Det ble vel uttalt på Lillestrøm noe slikt som at 'når prisen blir kjent kommer mange flere til å bestille enn de som er på ventelistene i dag'.

Blir spennende å se om ventelista vokser kraftig fremover :)

ludwig_holberg

Jeg hadde nå en reservasjon som var kansellert. Ikke fordi bilen er uaktuell, men når man uansett ikke kommer innenfor 2018, så er det ikke store poenget. Da er det bedre å bestille etter statsbudsjettet er klart, så man vet om det blir nye avgifter eller ikke på leveringer i 2019.

Inge__1976

#548
Sitat fra: knut.aulie på fredag 16. mars 2018, klokken 19:18
Sitat fra: Inge__1976 på fredag 16. mars 2018, klokken 18:25
He He Audi er et par hakk over Jaguar når det gjelder driftssikkerhet og opplevd kvalitet. I tillegg er den mer teknologisk avansert og den er større. Forstår ikke hvor noen har fått det for seg at de skulle føle noe behov å prise denne under Ipace. Til denne prisen som er oppgitt nå så kommer til å selge som hakka møkk. OG da bryr de seg nok lite om noen surpeiser som trodde de kunne få den feteste og mest avanserte elbilen som masseproduseres til prisen av en leaf. Sorry, slik er ikke verden.
1.Nå har hverken Jaguar eller Audi laget elbil før så begge kan få elbilspesifikke problemer med bilene. Tiden vil vise om det rammer en, begge eller ingen. Ikke lenge siden Mercedes hadde store problemer med S klasse, og en skulle tro de hadde peil på fossilbiler.......

2.Mer teknologisk avansert, høres veldig Audi fanboy ut. Torque vectoring kan kanskje kvalifisere, men veldig mye er ukjent med E-Tron. Jaguar har meget avansert varme/kjøling av batteriet. VAG har ikke dette på VW så blir interessant å se om de har dette på Audi. Er det fraværende hjelper det lite med Quattro 2.0

3. «den feteste elbilen.....»

Pt er det helt klart Tesla S P100DL, og Roadster 2.0 er vist og overgår helt klart en tysk stasjonsvogn (tar med Roadster siden ingen av dem er i salg)
Kan jo godt hende at Jaguar lanserer I-Pace SVO fra e-TROPY før E-Tron kommer og da har vi en kandidat til


Både I pace og Etron kommer garantert til å ha kjøreegenskaper som overgår Tesla by far. Nettopp fordi disse kan å lage biler i motsetning til Tesla. Det har allerede kommet tester som sier at kjøreegenskapene til Ipace er på et helt annet nivå en denne litt småharry Tesla. Og etron blir selvsagt ikke noe dårligere, snarere så tyder mye på at den vil bli langt bedre. Denne avanserte kjølingen av batteri du snakker om er det bekreftet at etron også får en versjon av ettersom de har gått ut og sagt at den vil kunne gjenta kraftige akselrasjoner gjentatte ganger uten tap av effekt slik man veldig raskt får på en Tesla.

Pingle

Sikkert flott med kjøling av batteriet, men akkurat nå føles det mer relevant med varmeløsning. Noen som vet noe om det på etron?
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

samotholt

At Audi skal ha særlig bedre kjøreegenskaper enn Tesla tviler jeg på. A8 (med sportsunderstell - altså samme som S8) føles ut som som en flåte i sammenlikning med Model S.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

snoemann

Sitat fra: Inge__1976 på fredag 16. mars 2018, klokken 20:39
Denne avanserte kjølingen av batteri du snakker om er det bekreftet at etron også får en versjon av ettersom de har gått ut og sagt at den vil kunne gjenta kraftige akselrasjoner gjentatte ganger uten tap av effekt slik man veldig raskt får på en Tesla.

Dette er metodisk amatørfeil Inge. Du kan ikke si at noe er bekreftet basert på et utspill om "at den vil kunne gjenta kraftige akselrasjoner gjentatte ganger uten tap av effekt".
Bedre argumentasjon takk.
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

trd-73

Inge tenkte sikkert på denne artikkelen. https://blog.caranddriver.com/audi-e-tron-quattro-and-sportback-new-tech-details-on-the-tesla-model-x-rival/

"We have a requirement that the vehicle has to repeat its full power," he said. "And the one parameter that enables you to repeat is having a low temperature in the electric-motor electronics and battery systems." To that end, these models will all have enclosed liquid cooling for the battery, traction motors, and some other components. "Batteries without liquid cooling will not be seen in the future, as the cell technology that we have these days only works within a very narrow [temperature] range


Stikkkontakt

Kanskje den store grillen på e-tron har en misjon likevel? Selv om den blir latterliggjort av store deler av elbil-intelligensiaen.

Espen Hugaas Andersen

#554
Det handler ikke om kjøling. Model S og Model X benytter seg av trefase induksjonsmotorer, som ikke benytter seg av permanentmagneter. Disse er veldig gode for korte perioder med høy effekt, men er ikke veldig bra for høy effekt over tid. Rotoren går varm, og effekten må begrenses for å ikke ødelegge motoren. Nesten uansett hva du gjør med kjølingen så får du ikke kjølet ned rotoren. (Så fremt man ikke snakker om flytende nitrogen o.l.)

Ser man f.eks på Model 3, så har Tesla gått bort fra trefase induksjonsmotoren. Der benytter de (trolig) en switched reluctance motor med permanentmagneter. Model 3 har blitt kjørt hardt på bane uten effektbegrensning.

Neste generasjon av Model S/X vil trolig også gå over til det nye motordesignet, og da vil man også kunne kjøre disse på bane uten effektbegrensning. (Men så klart er ikke Model S/X tiltenkt banekjøring. Det vil de aldri bli.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA