Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

Mobileum

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 19. februar 2018, klokken 13:20

VAG selger fortsatt bra globalt på tross av at de har påført verdens befolkning mer sykdom og død enn de hadde lov til.
Merkelig formulering. Det er vel ingen som har lov til å påføre noen sykdom og død! Ikke VAG, like så lite som noen annen bilprodusent. Men dessverre skjer det. Både på den ene og på andre måter.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mobileum på mandag 19. februar 2018, klokken 13:41Merkelig formulering. Det er vel ingen som har lov til å påføre noen sykdom og død! Ikke VAG, like så lite som noen annen bilprodusent. Men dessverre skjer det. Både på den ene og på andre måter.
Formuleringen er jo faktisk riktig. De hadde lov til å selge biler som slapp ut X mengde NOX, og så leverte de biler som slapp ut 10X i stedet. De hadde altså lov til å påføre sånn ca 10% av den mengde død og sykdom som de faktisk påførte.

(Dette blir så klart litt grovt regnet. Man kan diskutere akkurat hvilke tall man bør bruke, men prinsippet stemmer.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mobileum

Sett i lyset av dette, hva skal man da kalle de millioner som har kjørt, og som fremdeles kjører fossil-biler? Er/var det OK, bare man holdt antallet nede? Ta av skylappene, og se hvordan verden virkelig er.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mobileum på mandag 19. februar 2018, klokken 14:03Sett i lyset av dette, hva skal man da kalle de millioner som har kjørt, og som fremdeles kjører fossil-biler? Er/var det OK, bare man holdt antallet nede? Ta av skylappene, og se hvordan verden virkelig er.
Du kan kalle de hva du vil.

Og jeg vil si at prinsipielt er det ikke OK å kjøre fossilbil. Men så vil jeg også si at prinsipielt er det heller ikke OK å spise kjøtt fra dyr, kjøre over fartsgrensen, avstå fra å donere alt man kan til veldedighet, osv. Til en viss grad må man bare akseptere at mennesker er ikke perfekt moralske. Men som individer bør man gjøre sitt beste.

Lovverket kan sies å stipulere ett minimumsnivå for moralitet, og når da VAG valgte å bryte lovene, så er ikke det greit.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vegar Beider

#169
Sitat fra: turfsurf på mandag 19. februar 2018, klokken 08:20
Å si at man ikke er bilinteressert fordi man ikke savner biler med fossilmotor blir litt snevert. Jeg er langt over snittet bilinteressert, men den interessen er definert gjennom opplevelsen av å kjøre og teknologien i bilene. Å kjenne trykket i ryggen når man trår pedalen i bunn, suse ned rettstrekket på Monza i 260 eller kjenne på grensen til grepet gjennom parabolica. Elller bare suse avgårde på Autobahn. Ikke noe av dette fordrer fossilmotor, og m.t.p. de negative sidene så er det på tide å gå videre. Fossilmotorer er gårsdagens teknologi.

Jeg synes både du og Imagine har gode poenger her, kanskje virkeligheten er midt i mellom?

Er selv mer enn normalt bilinteressert; har en elbil til hverdagsbruk, en diesel-suv til langtur og en lekebil med kraftig bensinmotor til rekreasjon, hobby og bane. De dekker ulike behov.

Akkurat nå kan ingen "fremtidsbil" dekke behovene til de to med forbrenningsmotor. Tanken er at e-tron skal kunne overta for suven, håper jeg har rett i det i praksis. Men lekebilen tror jeg det er lenge før jeg kan erstatte med en elbil. Vi snakker om banedager hvor jeg forer den med 100 liter 98 oktan før jeg reiser hjem. Eller milevis med inspirert kjøring på svingete småveier langt utenfor folkeskikken.
I begge disse tilfellene ville en elbil være komplett ubrukelig i dag, og så vidt jeg kan se i min krystallkule vil dette være sant i mange år ennå. For det første må det finnes en elektrisk sportsbil som tåler å levere mye effekt, runde etter runde, uten å bli overopphetet eller tom for strøm. Når jeg kjører på bane bruker jeg ca. 100 kWh på et 20-minutters pass. Dette må jeg kunne fylle på i en 20-minutters pause. Altså må en 350kW hurtiglader være tilgjengelig på banen. Ikke én, men 20, det er jo flere enn meg der. Når er dette en realitet?

Det samme med langt utenfor folkeskikken. Bruker neppe 100 kWh på 20 minutter der, men det tar neppe mye mer enn en time å bruke såpass. Så jeg må ha bra tett med 350kW hurtigladere tilgjengelig langt ute på landsbygda. Det er vel ennå mer urealistisk enn at de står på Rudskogen eller Nürburgring innen rimelig tid.

Joda, jeg vil gjerne ha en slik elektrisk sportsbil, selvsagt vil jeg det. Men inntil det er tilgjengelig fryder jeg meg over å brenne bensin, og gidder ikke å tenke på det som gammeldags. Det er det som fungerer, hva som er fremtiden skal jeg ta stilling til når det er et realitisk alternativ.  :)

JorEl

#170
DIESELGATE er dårlig reklame for AUDI.

Når de nå skal prøve å pynte på sitt image, så er jo antall biler og pris det vesentlige. Prøver de å lage en bil som skal selges i Tyskland så blir det en meget god pris i Noreg.

De skal vist bruke en fabrikk som laget Audi A1, og produsere 2 elbiler der. Kjempesatsing.

At Norge er et viktig land for Audi, med sine el-fordeler, kan man vel tenke seg til siden norske kunder var de første som fikk stå i kø for å kjøpe den.

Håper at Espen Hugaas Andersen ikke treffer med sine spådommer,
for da er dette nesten bare "ett Audi-spill for galleriet" mtp et miljø-perspektiv.
Vis  Audi lager 5000 El-biler i 2018, så er Tesla storebror i den nye rene eletriske verden.

EHA;
2018: 5.000 stk e-tron
2019: 25.000 stk e-tron, 5.000 stk e-tron sportback
2020: 25.000 stk e-tron, 25.000 stk e-tron sportback

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Øyvind.h

#171
Sitat fra: Mobileum på mandag 19. februar 2018, klokken 14:03
Sett i lyset av dette, hva skal man da kalle de millioner som har kjørt, og som fremdeles kjører fossil-biler? Er/var det OK, bare man holdt antallet nede?

Det er lov til å røyke også. Fullt lovlig å selge. Og ja - det er ønskelig å få ned antallet røykere så vel som antallet fossilbiler (strengt talt biler generelt!). Nå har jeg ikke eid fossilbil på mange år, og kommer nok aldri til å kjøpe fossil annet enn muligens veteranbil en gang i fremtiden. Men Tesla har så langt kun produsert svært dyre biler (i global målestokk). Det er ikke oppnåelig for alle, og bilene har vært store og dermed langt ifra perfekte for alle.

Derfor trenger vi solid satsning fra mange merker, i mange segmenter og alle størrelser og former.
Volumene må opp for å få prisene ned og infrastruktur på plass.

Etter 4,5 år med Tesla er det bra andre produsenter kommer på banen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jon65

Sitat fra: Mobileum på mandag 19. februar 2018, klokken 13:41
Det er vel ingen som har lov til å påføre noen sykdom og død!
Det å påføre andre sykdom og død er vel helt lovlig, bare et spørsmål om hvor mye sykdom og død.
Se bare på verdens tobakksprodusenter feks.

JorEl

Sitat fra: Jon65 på mandag 19. februar 2018, klokken 15:11
Sitat fra: Mobileum på mandag 19. februar 2018, klokken 13:41
Det er vel ingen som har lov til å påføre noen sykdom og død!
Det å påføre andre sykdom og død er vel helt lovlig, bare et spørsmål om hvor mye sykdom og død.
Se bare på verdens tobakksprodusenter feks.
Våpenidustrien er vel verstingen, og de liker veldig godt oljeindustrien, som igjen liker eksos-industrien.
Love is in the air..

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: Vegar Beider på mandag 19. februar 2018, klokken 14:30
Men lekebilen tror jeg det er lenge før jeg kan erstatte med en elbil. Vi snakker om banedager hvor jeg forer den med 100 liter 98 oktan før jeg reiser hjem. Eller milevis med inspirert kjøring på svingete småveier langt utenfor folkeskikken.
I begge disse tilfellene ville en elbil være komplett ubrukelig i dag, og så vidt jeg kan se i min krystallkule vil dette være sant i mange år ennå. For det første må det finnes en elektrisk sportsbil som tåler å levere mye effekt, runde etter runde, uten å bli overopphetet eller tom for strøm. Når jeg kjører på bane bruker jeg ca. 100 kWh på et 20-minutters pass. Dette må jeg kunne fylle på i en 20-minutters pause. Altså må en 350kW hurtiglader være tilgjengelig på banen. Ikke én, men 20, det er jo flere enn meg der. Når er dette en realitet?

Det samme med langt utenfor folkeskikken. Bruker neppe 100 kWh på 20 minutter der, men det tar neppe mye mer enn en time å bruke såpass. Så jeg må ha bra tett med 350kW hurtigladere tilgjengelig langt ute på landsbygda. Det er vel ennå mer urealistisk enn at de står på Rudskogen eller Nürburgring innen rimelig tid.
Roadster kommer i 2020 med 200kWh batteri. Da har du nok dekket behovet for kjøring på landevei. Inspirert kjøring bruker ikke så mye energi når man har regenerering.

Biler for banekjøring er kanskje fem år frem i tid. Er litt nysgjerrig på hvordan du regner energiforbruket ditt dog, 300kW kontinuerlig effekt er rimelig mye, hva slags bilsport er det du driver med som tar ut 400hk+ kontinuerlig i 20 minutt?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

#175
Jeg fant denne artikkelen fra 4.februar 2018 TU-Teknisk Ukeblad(?) hvor man snakker med Audis sjef for elektrifisering, Dr. Stefan Niemand.
https://www.tu.no/artikler/audis-elbilsjef-leverandorene-har-nok-tenkt-at-audi-har-gatt-fra-vettet/429587

DR.N – Generelt er det slik at man må utvikle en bil før man produserer den. Om du bestemmer deg for å utvikle en bil må du gjøre en business case-evaluering...
.....Niemand mener elbilene er et vanskelig business case. (stikkord; VANSKELIG)

Videre; – Om du bestemmer deg for å utvikle en elbil, kan det hende at du velger å bare lage den i lite volum....... Da kan du ikke dekke etterspørselen. Det er den generelle logikken, og det er et enkelt poeng; Om elektrisk mobilitet ikke er lønnsomt for produsentene, vil det ikke skje.
Vi ønsker ikke å ta livet av bedriftene våre, sier han. (Stikkord; VOLUM og LIVET til bedriftene våre)

Når det gjelder Audi spesielt forklarer han at de har bestemt seg for å lage e-Tron Quattro, men han ønsker ikke å si noe om hvilket volum den skal produseres i.(Stikkord; hvilket VOLUM)

Han sier at vi derfor kan forestille oss at de ikke snakker om prototypevolumer eller et nisjeprodukt, men en bil som skal i masseproduksjon.(Stikkord; MASSEPRODUKSJON(les: stort volum))

På spørsmål om de kommer til å tjene penger på bilen, svarer han at det egentlig ikke er så viktig.
(Stikkord; penger ikke viktig)

For uansett er lønnsomheten til disse bilene i utgangspunktet veldig vanskelig.
(Stikkord; LØNNSOMHET og VANSKELIG)

– Vi tror på elektrisk mobilitet på lang sikt. (Stikkord; LANG SIKT og TROR)

Fokus er ikke nødvendigvis å tjene penger på den første bilen, men å finne en måte å klare det på lang sikt. Det gjør man ikke ved å lage små prototypeserier, men å gå hardt ut med volumproduksjon fra første stund, mener Niemand. (Stikkord; VOLUM og FRA FØRSTE STUND)

Man må vel være en Audi-fanboy for å bli sikker på at El-tron blir billig i stort anntall. ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

ELefant

Trodde jeg var ganske klar på at det var luxus/ premiumbiler jeg snakket om, og Audi sitt totale salg i USA er derfor av sekundær interesse. Year on year pr november 2017 viser oversikten over «lagre luxury cars» følgende: Audi A8 3.599 og Tesla Model S 24.200. Legger vi sammen Audi A8, BMW 6 og BMW 7 serie gir dette ca.19.000 biler. Som sagt, det ser ut for meg som om Tesla har tatt en betydelig posisjon her (på tross av prisen!). Hvorvidt dette kommer på bekostning av (de tyske), eller i tillegg til, vet jeg ikke. Lite trolig at alle disse 24.000 kommer i tillegg til. Det viktige er at det markante ønske om å kjøre elektrisk, og at dette også trolig skjer noe på bekostning av diesel/ bensin. Jeg undres også over uttalelsene som går i retning av at det ikke er/ har vært et marked. Vil tro marginene til Tesla på S og X ikke ligger tilbake for Q7 og A8, og antallet solgte av disse på verdensbasis er kanskje ikke så voldsomt mye mer en 100.000? De torde bare ikke satse på en slik utvikling, og har derfor valgt å dilte etter (som er bra!) under mildt press. I min verden er 100.000 biler av ca.100.000 USD stk et marked, et marked bare Tesla så (tok sjansen på). For meg virker Audi etron å være en genial mellomting av Tesla S og X, så all honnør til Audi hvis dette blir så bra som jeg håper! Også kred til Jaguar som (litt overraskende) har kastet seg på. Avslutningsvis til topic - Tesla har trengt den perioden de har fått til å skumme fløten ift pris, men den tiden er trolig snart over. Jeg tror vi vil få mye luxus elbil for pengene i nær fremtid, både fordi prisen skal være konkurransedyktig mot bensin/ diesel alternativene, men også for å imøtekomme konkurransen fra Tesla. Det er i så tilfelle en god ting for oss her på Audi Elbilforum! Hvor mange som velger Tesla i fremtiden er jeg mindre opptatt av (håper de klarer seg,)men pr dato er Tesla eneste sammenligningsgrunnlag på luxus EL.

Inge__1976

Kan vi vær så snill å slippe å høre mer preik om Tesla her nå??

Så ufattelig lei av den litt småharry overprisede bilen med høyt støynivå, dårlig opplevd kvalitet, lav driftskvalitet og generelt litt dårlige tekniske løsninger blandes inn hele tiden. Vi som er glad i tysk kvalitet og design bryr oss virkelig ikke om Tesla, det er ikke en bil vi ser på som et alternativ!!

Ellers kunne jeg enkelt å revet i filler argumentasjonen i forrige melding ang antall salg i USA. En haug med feil premisser der. Men da hadde jeg bidratt til bare enda mer skriverier om den bilen (dvs fremkomstmidlet) som begynner på T.

turfsurf

Det ironiske er jo at akkurat utsagn som dine bidrar med å dra inn Tesla i diskusjonen. Hvis du heller snakker om Audi og ignorerer all diskusjon om Tesla så vil den dø ut. Slenger du dritt om andre bilmerker så får du bare finne deg i å få tilsvar. Drittslenging generelt er og en ganske kjedelig ting å drive på med i ett forum og typisk noe man tyr til når man ikke har andre argumenter.

Så gjør oss alle en tjeneste og finn noe interessant informasjon om eTron, det eneste nogenlunde håndfaste jeg har sett så langt er referat til en belgisk pris...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vegar Beider

Sitat fra: JorEl på mandag 19. februar 2018, klokken 14:49
De skal vist bruke en fabrikk som laget Audi A1, og produsere 2 elbiler der. Kjempesatsing.

Det er en god begynnelse, men samtidig har de jo sagt fra høyeste hold at de skal lage elbiler på alle fabrikker.
Ikke glem at Audi er et forholdsvis lite merke, de lager "bare" 1,9 millioner biler i året. Toyota lager ca. 10 mill, VW klarte 6 mill i 2017.

Når de nå dedikerer en fabrikk med kapasitet til å lage 75-80K biler i året til elbiler, så er det mer enn 4% av det totale salget. Opp fra null. Det er ganske spenstig med tanke på den begrensede etterspørselen globalt, og samtidig sier de at de skal øke dette mange ganger på kort sikt.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA