Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

Vegar Beider

Jeg tror du tar helt feil, og grunnen til at jeg tror du tar helt feil er at du har hengt deg opp i en forestilling om at Tesla har rett prisnivå. Og at beviset for det er at de har solgt 100.000 biler.

Jeg mener dette er skivebom. De har solgt 100.000 biler av en rekke grunner, og på tross av prisen, ikke på grunn av. Det kan ikke fortsette når konkurrentene kommer. De kommer aldri i verden til å kunne fortsette lenge med å selge biler som Model X og S i prisklassen 150K euro. Derfor faller argumentasjonen din sammen. Det finnes ikke nok folk i verden som er villige til å betale mye mer for en elbil enn for en bil med forbrenningsmotor.

JorEl

#151
VB-"....jeg tror du tar helt feil er at du har hengt deg opp i en forestilling om at Tesla har rett prisnivå".

Tror det er nokså grunnleggende i økonomi dette med tilbud og etterspørsel. Når en frivillig handel skjer, så må man gå ut i fra at både selger og kjøper er fornøyd. Skjer det 100 000ganger så er det ingen tilfeldighet.

Når det gjelder prisnivå så har jeg alltid tenkt at driverket til Tesla, fordi det er el-driverk, er noe som gjør at Tesla får solgt bilene sine. Og jeg er enig med deg at de tar seg godt betalt, fordi de har en slags monopolsituasjon på el-biler over ca 400k. Men de har opparbeidet seg denne fordi de har vært smarte og flinke og de har våget å satse.

Om disse bilene er for "dyre" vil jo Audi og andre merker kunne selge el-biler i dette "Teslapris-segmentet".
Det hele må jo være et ØNSKE-SCENARIO.
Men det forteller meg noe, at ingen har prøvd!
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

ELefant

VB - gjennomsnittsprisen for solgte Tesla Model S og X er ikke 150.000 USD, men trolling i området 90-110.000 USD. Hyggelig å registrere at du tydeligvis er imponert over at Tesla har klart å selge over 100.000 biler med et slikt prisnivå (eller på tross av da - som du kaller det

JorEl

Sitat fra: ELefant på søndag 18. februar 2018, klokken 19:12
Tyskerne har kommet «på hæla» på elbilfronten, og gjør nå heldigvis et ærlig forsøk på å ta igjen det tapte. Da er lav pris et godt virkemiddel, ikke minst også for å dempe salget av S og X. Tesla vil måtte tilpasse sine priser, og da er endelig konkurransen i luxus elbilsegmentet i gang (inkl Jaguar). For oss som har ELbil vil de fleste aldri vurdere eksosbil igjen, men det kan gjerne bli en Audi etron! Det er vel gangbart innhold på Audi Elbilforum - eller?
:+1:  X10
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vegar Beider

Sitat fra: ELefant på søndag 18. februar 2018, klokken 19:12
VB - gjennomsnittsprisen for solgte Tesla Model S og X er ikke 150.000 USD, men trolling i området 90-110.000 USD.

Som er grisemye penger for en bil i USA, og det er poenget.

Sitat fra: ELefant på søndag 18. februar 2018, klokken 19:12
Tror Tesla også har gjort et ubehagelig innhogg i nevnte merkers salg også i Europa, så Tesla gjør det ikke så verst mot premium eksos biler heller.

Ja, så det tror du. Vel, det kan du som kjent gjøre på dertil egnet sted. Fakta er, dessverre, at Tesla solgte under 1600 biler i Tyskland i 2015, ref. http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/tesla/
Hvor mange solgte Audi? Jo, 269.000. Så "ubehagelig innhogg" er en durabelig overdrivelse.

Så la oss se på USA, der Tesla selger halvparten av sin produksjon. Audi solgte 202.000 biler der i 2015, 210.000 i 2016 og 226.000 i 2017. Så noe "ubehagelig innhogg" klarer ikke jeg å registrere. Tvert i mot, en meget hyggelig økning i salget.

Sitat fra: ELefant på søndag 18. februar 2018, klokken 19:12
Hva som er årsaken til at enkelte ikke liker at etron blir sammenlignet med Tesla er uviktig, men at Audi lager etron utelukkende for å konkurrere mot egne og andres  eksosbiler er ulogisk. Tyskerne har kommet «på hæla» på elbilfronten, og gjør nå heldigvis et ærlig forsøk på å ta igjen det tapte.

Mange liker å se det slik, særlig med elbilelskende nordmenns briller. Men om man evner å kikke over nesetippen og se på resten av verden, så blir man litt smartere enn som så. Det er ingen som "har kommet på hæla", de timer tilbudet til etterspørslen, og det politiske presset. Hittil har etterspørselen vært fraværende, ingen liker å kaste penger ut av vinduet. Nå har Audi og andre sett at tiden begynner å bli moden til å være med og forme fremtiden, og da klinker de til. Ikke fordi de har sovet i timen, men fordi de ikke er helt tjukke i hodet heller.

Forsøk å se objektivt på dette, og dropp nyfrelst-attituden, så er det lettere å skjønne de etablerte produsentenes strategi og taktikk.

Imagine

Sitat fra: ELefant på søndag 18. februar 2018, klokken 19:12
  Tyskerne har kommet «på hæla» på elbilfronten, og gjør nå heldigvis et ærlig forsøk på å ta igjen det tapte. Da er lav pris et godt virkemiddel, ikke minst også for å dempe salget av S og X. Tesla vil måtte tilpasse sine priser, og da er endelig konkurransen i luxus elbilsegmentet i gang (inkl Jaguar). For oss som har ELbil vil de fleste aldri vurdere eksosbil igjen, men det kan gjerne bli en Audi etron! Det er vel gangbart innhold på Audi Elbilforum - eller?


1. Elbil er ikke spesielt stort på verdensbasis, heller ikke i Europa. Det er kun i Norge og et par-tre andre steder at elbiler er det store. Om man da skal kalle 20-25% markedsandel for stort. Tyske bilprodusenter ser ikke på norske markeder alene når de utvikler bilmodeller. De ligger derfor ikke «på hælen» hva gjelder lanseringstidspunkt. For oss utålmodige nordmenn som ikke klarer å se verden rundt oss oppleves det nok derimot som ekstremt tregt og på hælen.

2. Jeg har privat både elbil (snart elbiler) og bensinbiler. Jeg liker begge deler og kommer til å ha bensinbiler til jeg dør, det samme med elbiler. Begge deler er fint på hver sin måte. De som ikke savner en flott bensinbil med V8 eller V12 er kanskje ikke så interessert i biler. Men i min verden er et liv uten slik balsam meget grått. Elbiler er gromt, men man må ha påfyll bensin-kjøreglede også.

turfsurf

Å si at man ikke er bilinteressert fordi man ikke savner biler med fossilmotor blir litt snevert. Jeg er langt over snittet bilinteressert, men den interessen er definert gjennom opplevelsen av å kjøre og teknologien i bilene. Å kjenne trykket i ryggen når man trår pedalen i bunn, suse ned rettstrekket på Monza i 260 eller kjenne på grensen til grepet gjennom parabolica. Elller bare suse avgårde på Autobahn. Ikke noe av dette fordrer fossilmotor, og m.t.p. de negative sidene så er det på tide å gå videre. Fossilmotorer er gårsdagens teknologi.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Vegar Beider på søndag 18. februar 2018, klokken 21:34Mange liker å se det slik, særlig med elbilelskende nordmenns briller. Men om man evner å kikke over nesetippen og se på resten av verden, så blir man litt smartere enn som så. Det er ingen som "har kommet på hæla", de timer tilbudet til etterspørslen, og det politiske presset. Hittil har etterspørselen vært fraværende, ingen liker å kaste penger ut av vinduet. Nå har Audi og andre sett at tiden begynner å bli moden til å være med og forme fremtiden, og da klinker de til. Ikke fordi de har sovet i timen, men fordi de ikke er helt tjukke i hodet heller.
Det har vært plenty med etterspørsel. Veksten har vært formidabel, år for år. Begrensningen har vært på tilbuds-siden. Det har vært kritisk mangel på attraktive, langtrekkende elbiler. Stort sett er det bare Tesla som har produsert slike, og Tesla har hatt ganske begrenset produksjonskapasitet. Selv med 50% vekst per år, så har antallet vært relativt lavt.

Jeg er forsåvidt enig i Tesla ikke har påvirket salget til Audi nevneverdig. Grunnen for at Audi kommer med elbil nå tror jeg er todelt:

1. De måtte gjøre noe etter dieselgate. Ikke bare sliter de med imaget i en del markeder, men de måtte også tenke helt nytt i forhold til veien fremover. Skal de fortsette med bare fossilt, så vil de slite med utslippsmålene etter hvert.
2. Tesla har vist at etterspørselen i premiummarkedet er betydelig og vedvarende. (Ikke bare et blaff.) Når Tesla kan få det til, så tenker nok Audi at de også kan få det til.

Spørsmålet er om det Audi gjør er tilstrekkelig. Selv om de selger 100.000 e-tron, så er ikke det ekstremt mye, og personlig mistenker jeg ambisjonene er betydelig lavere. I hvert fall på kort sikt. Det jeg har sett Audi snakke om er hvor mange biler fabrikken de bygger om har produsert tidligere. Det sier absolutt ingenting om hvor mange biler de faktisk vil produsere. Fabrikken til Tesla, tidligere NUMMI, produserte nærmere 500.000 biler per år, og det er først ~7 år etter overtakelsen at produksjonen kan nærme seg samme nivå. En av grunnene til dette er at det har ikke vært tilstrekkelig med batterier å oppdrive. Hvor er Gigafactory til Audi? 100.000 e-tron med 95 kWh batteri krever 9,5 GWh/år. Det er mer enn det LG Chem produserte i 2017.

Jeg tror kanskje ambisjonene er noe slik:

2018: 5.000 stk e-tron
2019: 25.000 stk e-tron, 5.000 stk e-tron sportback
2020: 25.000 stk e-tron, 25.000 stk e-tron sportback

Om dette slår til, så er det ikke akkurat snakk om den største produksjonen. Og om prisene da er veldig lave, så vil ventetiden bli ekstrem. Men vi får bare vente og se.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mobileum

Audi "sliter" vel ikke mye. Riktignok er nedgangen i Europa i 2017 ca 4000 biler (fra ca 827.000 til 823.00), mens i USA er det oppgang.

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

PionerThink

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 19. februar 2018, klokken 09:34
Veksten har vært formidabel, år for år. Begrensningen har vært på tilbuds-siden. Det har vært kritisk mangel på attraktive, langtrekkende elbiler. Stort sett er det bare Tesla som har produsert slike, og Tesla har hatt ganske begrenset produksjonskapasitet. Selv med 50% vekst per år, så har antallet vært relativt lavt.
For å være helt nøyaktig så var faktisk veksten hele 57% i fjor! Lille norge sto for 4% av det globale salget, så det er ikke så rart om vi kanskje ikke påvirker hva de store merkene velger å lage og selge egentlig ;D
Sto en del interessante ting i denne artikkelen på Dinside.no:
https://www.dinside.no/motor/totalt-ukjent-bil-solgte-klart-best-blant-elbilene-i-fjor/69380546
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Mobileum på mandag 19. februar 2018, klokken 09:59
Audi "sliter" vel ikke mye. Riktignok er nedgangen i Europa i 2017 ca 4000 biler (fra ca 827.000 til 823.00), mens i USA er det oppgang.

Det forteller neppe hele sannheten. Hvordan er veksten i omsetning da? Om de f.eks selger endel mindre A8, A7 og Q8 i USA men til gjengjeld enda flere A3 og A4 så går jo antall biler solgt opp, mens omsetningen går ned. Overskuddet går i så fall enda mer ned enn omsetningen siden marginen er høyere på dyrere biler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jamez

Ble veldig mye Teslaprat her. Forståelig nok interessant i diskusjon av prisen, fra et norsk perspektiv.
De fleste (i Norge) som har kjøpt Tesla har gjort det fordi det har vært økonomisk forsvarlig.  Mange har gått fra en Skoda Octavia e.l. -  og regnestykket på å bytte til en 3x så dyr bil har faktisk vært positivt.
Jeg tror de snart at de fleste "sannsynlige Tesla-kjøpere" allerede har kjøpt.
"Framtidige potensielle Tesla-kjøpere" er nok open minded. Hvis VAG, Mercedes eller Jaguar for den saks skyld leverer bil med samme rekkevidde til samme pris tror jeg få velger Tesla. Blir prisen lavere tror jeg "ingen" velger Tesla.

I Norge tror jeg vi har en gruppe kjøpere som har allerede har en fossilbil som egentlig vil funke fint i noen år til, men som kan bytte ut den dersom det ser gunstig nok ut økonomisk. På Norgesbasis tror jeg denne siste gruppen er betydelig. Vet ikke hvor stor denne gruppen er i verden øvrig. Men her er pris vesentlig.

Så er det en "generell" gruppe bilkjøpere som er i markedet etter ny bil og vil vurdere fossilbiler, I-pace, Mercedes EQ etc. For å vinne disse kjøperne må de ha en attraktiv pris. Og få (utenom i Norge) vil nok få betale særlig mer for elektrisk enn for fossil. Jeg tror der for prisene må tilsvare fossilbil i tilsvarende segment.

Tesla har nok solgt biler i utlandet til folk med mye så mye penger at pris er relativt uviktig, men som syns det er kult å kunne kjøpe en elbil med sportsbil-akselerasjon.
Audien sikter nok ikke mot dette segmentet. Har mer tro på at de sikter på å konkurrere mot fossilbil i tilsvarende segment. (som taler mot lavere pris enn Tesla)

Ser likevel ikke noen grunn for å prise seg lavere enn at de får bestillingslister lange nok til å sikre full/jevn drift på fabrikken. Hvor lav prisen må være for at de skal sikre seg dette er avhengig av hvor mange de kan produsere og faktorene over.

Så blir det vel også litt gjetning fra Audi sin side på hvordan markedet vil respondere på prisen som settes og en dose 'gimmick'? Tror prisen kan slå begge veier.

Tror neppe den bli lavere enn 600k, men håper de har produksjonskapasitet nok til at de kan prise den ned mot 600.

Mobileum

Men her var Dieselgate vurdert som en av grunnene til at Audi sliter. Da skulle det isåfall bare være eiere av dyre biler som brydde seg om dette.

Når det gjelder omsetning. så er tallene slik (september 2017).

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Vegar Beider

Sitat fra: JorEl på søndag 18. februar 2018, klokken 18:45
Tror det er nokså grunnleggende i økonomi dette med tilbud og etterspørsel. Når en frivillig handel skjer, så må man gå ut i fra at både selger og kjøper er fornøyd. Skjer det 100 000ganger så er det ingen tilfeldighet.

Ikke glem at denne grunnleggende teorien baserer seg på en grunnleggende og temmelig teoretisk forutsetning: et perfekt marked.
Elbilmarkedet er vel så langt unna perfekt som mulig, særlig i denne klassen.

Øyvind.h

Sitat fra: Mobileum på mandag 19. februar 2018, klokken 12:24
Men her var Dieselgate vurdert som en av grunnene til at Audi sliter. Da skulle det isåfall bare være eiere av dyre biler som brydde seg om dette.

Ja en skulle jo tro bemidlede var mer opptatt av image og hvilken skam det er å kjøre rundt i juksebil. Men i praksis er det nok mange som gir blanke i både miljø og moral.
VAG selger fortsatt bra globalt på tross av at de har påført verdens befolkning mer sykdom og død enn de hadde lov til.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA