Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

E

Ja - får håpe at jeg blir positivt overasket ;-)
Forsøkte akkurat å konfigurere en i-pace og landet på 704K - som er mye for nr2 bil (skulle isåfall erstatte en SOUL). Håper at Audi knaker slik at vi ihvertfall kan bytte ut nr1 bilen som pr d.d. ikke er elektrisk.

Vegar Beider

#361
Ser ut som Jaguar priser I-Pace slik at den passer inn i egen modellrekke, uten å bry seg om hva amerikanerne driver med. Akkurat som jeg tidligere har hevdet at Audi kommer til å gjøre. Det er det eneste logiske i mine øyne.

https://www.tek.no/artikler/nye-jaguar-i-pace-blir-en-liten-prisbombe/431715

Sitat:
Om prisen sier han at de rett og slett har sett på hva folk er villige til å betale for en Jaguar-SUV, og så priset den på en slik måte at det skal være enkelt for eksisterende Jaguar-eiere å bytte ut fossilbilen sin med en i-Pace.

Og når det kommer til kostnad går de ganske langt i å antyde at de tjener mindre (taper?) på I-Pace i forhold til eksisterende modeller. Men at det ikke plager dem, siden dette må ses på som en langsiktig investering. Igjen, det eneste fornuftige når man skal etablere seg i et marked.

Sitat:

– Hvor stor del av prisen på bilen utgjøres av batteriet?

– Vel, hvis du ser på en sedan som Jaguar XE, for eksempel, så ville produksjonskostnaden vært over det doble om vi skulle elektrifisert den. Et grovt overslag for i-Pace er nok også at batteriet utgjør mer enn halvparten.


Med andre ord: Jeg er ennå mer overbevist om at Audi kommer til å følge samme oppskrift, og det betyr at e-tron ikke kommer til å koste mer enn I-Pace, heller noe mindre.

jamez

For tilsvarende utstyrt Audi forventer jeg også at e-tron bør koste heller noe mindre enn i-pace...

JorEl

Jeg ble imponert over pris og valgmuligheter i går. Jaguar kan være stolte. :+1:

Når det gjelder Audi, blir det spennende, selv om de kommer litt etter. Nå vet Audi hvor mye i-pace koster, og da blir det jo ekstra gøy.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

ELefant

Hei VB! Godt å se du fremdeles er engasjert. Kanskje litt selvsikker ift å få rett ift lav pris, men alle synspunkter er jo berettiget! Pris er jo ikke helt uavhengig av utstyr/ batteri, så da utfordrer jeg deg: hva vil prisen bli på en basic Audi E-tron med 3 elmotorer og 95 KWh batteri? Alternativt, hva vil prisen være på en tilsvarende bil bli med 250k i ekstrautstyr eks mva full pris?Du har jo mye kunnskap, så denne tar du lett! Når du til stadighet snakket om 500k tallet regner jeg med at du snakket om en 70-75 KWh variant i basisversjon. I alle tilfelle håper jeg jo du får rett ift lav pris! At du ikke tror at de bryr seg om prisen på amerikanske (Tesla) elbiler, er mindre interresant - så fyr løs med all din kunnskap! Så da er utfordringen konkret : hva blir prisen på en basic 75 KWh variant, og hva blir prisen på en tilnærmet fullspekket 95 KWh modell? I siste tilfelle tipper jeg , fremdeles ca. 850k, og for basic 75 KWh ca.600k. Er du fremdeles godt nede på 500k tallet for basic 75kwh? Du har jo tross alt utropt deg selv til vinner av tippekonkurransen!

Vegar Beider

Sitat fra: ELefant på fredag 02. mars 2018, klokken 22:26
Hei VB! Godt å se du fremdeles er engasjert. Kanskje litt selvsikker ift å få rett ift lav pris, men alle synspunkter er jo berettiget! Pris er jo ikke helt uavhengig av utstyr/ batteri, så da utfordrer jeg deg: hva vil prisen bli på en basic Audi E-tron med 3 elmotorer og 95 KWh batteri? Alternativt, hva vil prisen være på en tilsvarende bil bli med 250k i ekstrautstyr eks mva full pris?Du har jo mye kunnskap, så denne tar du lett! Når du til stadighet snakket om 500k tallet regner jeg med at du snakket om en 70-75 KWh variant i basisversjon. I alle tilfelle håper jeg jo du får rett ift lav pris! At du ikke tror at de bryr seg om prisen på amerikanske (Tesla) elbiler, er mindre interresant - så fyr løs med all din kunnskap! Så da er utfordringen konkret : hva blir prisen på en basic 75 KWh variant, og hva blir prisen på en tilnærmet fullspekket 95 KWh modell? I siste tilfelle tipper jeg , fremdeles ca. 850k, og for basic 75 KWh ca.600k. Er du fremdeles godt nede på 500k tallet for basic 75kwh? Du har jo tross alt utropt deg selv til vinner av tippekonkurransen!

Hvorfor spør du om noe jeg allerede har svart på?

1) Det kommer ingen 75kWh modell, i alle fall ikke fra start
2) Grunnprisen på en helt basic versjon kommer til å være på +/- 500K. Det er helt teoretisk, da det er lite trolig at det i det hele tatt kommer en helt basic versjon. Mest sannsynlig kommer det en ålreit utstyrt versjon til rundt 600K som startpunkt, som kan spekkes opp til rundt 850K om man tar hardt i. Kanskje kommer det også en ferdig spekket versjon ala Jaguar FE til drøyt 800, men jeg tviler. Audi pleier ikke å gjøre det.
3) Lanseringsutgaven kommer til å ha minst 95kWh og tre motorer, og bare det.


ELefant

Så en «ålreit» utstyrt 95 KWh med 3 elmotorer kommer til å koste ca.600k - altså ikke basic versjon! Håper du får rett VB!!

Vegar Beider

Sitat fra: ELefant på fredag 02. mars 2018, klokken 23:00
Så en «ålreit» utstyrt 95 KWh med 3 elmotorer kommer til å koste ca.600k - altså ikke basic versjon! Håper du får rett VB!!

Hva som er "ålreit" er jo opp til hver enkelt. Se på I-Pace S til 600K. En e-tron med 95kWh og tre motorer til 600K kommer til å være svært lik den i utstyrsnivå. Jeg ville aldri kjøpt den så magert utstyrt, men folk er veldig forskjellige, noe denne tråden forteller mye om.

Min e-tron (fremdeles +95kWh og tre motorer, det kommer ikke noe annet i 2018) kommer til å koste minst 850K, det er jeg ganske sikker på. Det sier ikke annet enn at jeg er en hund etter utstyr, og verdsetter det høyere enn totaløkonomi og verditap. Hadde slike ting betydd noe hadde jeg kjøpt Skoda, det er mye bil for pengene.
Og for all del, det er ikke noe galt med Skoda, langt i fra. Jeg hadde kjøpt Skoda hver dag hele uken fremfor Toyota.  ;)

ELefant

Jeg tenker at vi er begge over middels interessert i bil VB, så da satser vi på en langt over middels utstyrt versjon av 95 KWh med 3 elmotorer til ca.850k begge to! Hva basic pris på denne blir er da uinteressant, så da tenker vi helt plutselig ganske likt! Lykke til VB - for meg er også et dedikert «superladernettverk» viktig, så da forsvinner desseverre I- pace ut!

Vegar Beider

Sitat fra: ELefant på fredag 02. mars 2018, klokken 23:43
Jeg tenker at vi er begge over middels interessert i bil VB, så da satser vi på en langt over middels utstyrt versjon av 95 KWh med 3 elmotorer til ca.850k begge to! Hva basic pris på denne blir er da uinteressant, så da tenker vi helt plutselig ganske likt! Lykke til VB - for meg er også et dedikert «superladernettverk» viktig, så da forsvinner desseverre I- pace ut!

For meg var poenget med å finne "basic-prisen" at det er den som forteller hva den vil koste når den er utstyrt som jeg vi ha den. Om ribbet versjon starter på 800 hadde min passert millionen med god margin. Nå har jeg aldri trodd på det da, 800-850 har vært min oppfatning hele tiden. Det kom lekkasjer fra systemet om startpris lavt på 5-tallet allerede før reservasjonen ble åpnet i fjor. Når det er sagt tror jeg ikke prisen blir endelig fastsatt på noen måneder ennå, selv om det sikkert handler om detaljer i det store bildet.

Ser at I-Pace oppgis til maks hjemmelading på 7,2kW (32A enfas), det er litt skuffende. Håper e-tron får 3-fas og 11kW. Da vil jeg neppe ha behov for å lade noe annet sted.  :)

E

Nå er dete trolig mer interessert i utstyret enn meg - for meg er bil et transportmiddel fra A til B, men litt må man selvsagt ha. Se hva dere kommer ut på selv - men for 704 tusen så får jeg en bil som har alt jeg trenger (med unntak av vinterhjul)
https://buildyour.jaguar.com/jag2/r/summary/_/no_no/i-pace_k19/3fp3w/a-400e-aawd_a-i-pace_a-sp1/n-017ca_n-017te_n-029yh_n-039ib_n-041cx_n-064qa_n-070ba_n-088ig_n-088ji_n-135al_n-1aa
Krysser fingrene for at en e-tron med ca likt utstyr kommer på rundt 600K - det er fortsatt mer enn jeg har lyst til å bruke på bil men for en elbil med plass til hele familien og AWD kan det tenkes at vi slår til denne gangen.

ELefant

Tok utgangspunkt i en HSE utgave og plukket ytterligere utstyr så bilen ble noenlunde slik jeg ville bestilt. Havnet på ca.820k. Synes Jaguaren er en flott bil, og er litt redd for at e-tron mister mye av den «sharpness» konseptbilen har. Jeg tror som sagt ikke en 95Kwh utgave med 3 elmotorer blir å få noe særlig under 700k. Antar at de dyrere utgavene blir tilgjengelig først, slik som for Jaguar. Håper og tror vi får noen antydninger om modellutvalg og prisnivå de nærmeste 14 dagene, og da håper jeg dere som tipper et lavere prisnivå kan si dere fikk rett :).

scholro

Sitat fra: ELefant på fredag 02. mars 2018, klokken 23:43
Jeg tenker at vi er begge over middels interessert i bil VB, så da satser vi på en langt over middels utstyrt versjon av 95 KWh med 3 elmotorer til ca.850k begge to! Hva basic pris på denne blir er da uinteressant, så da tenker vi helt plutselig ganske likt! Lykke til VB - for meg er også et dedikert «superladernettverk» viktig, så da forsvinner desseverre I- pace ut!

Tenker du Ionity superladenettverk? Dette nettverket, plus flere som er under utrulling, er ikke "dedikert" og kan fint brukes av for eksempel en I-pace.

ELefant

Ja - tenkte på Ionity. At andre merker teoretisk kan lade på disse var jeg klar over, men trodde de ble forbeholdt de merkene som står bak utbyggingen?

Tellus

Ionity blir åpent for alle som kan lade med CCS standarden. Dvs stort sett alle biler minus Nissan, Kia og Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA