Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

4-5 par langrennsski på taket av Model X - lovende semi-DIY-løsning.

Startet av oto, søndag 28. januar 2018, klokken 19:11

« forrige - neste »

oto

Se her a dere!
Jeg målte opp aktuelle avstander, vinkler etc. på falkevingedørene, så kjøpte jeg to 4.5'' Seasucker sugekopper fra vsport.no, saget en gammel takstativstang i to passende lengder (på knappe 50cm), boret hull til skruer, og monterte på et godt, gammeldags gummistroppskiholdersett til 129,- fra Biltema.
Hele stasen sutter seg så fast på glasstaket av den ene døra, og blir med den opp når den åpnes. Har plass til 4-5 par langrennski, og ser ut til å fungere veldig bra. Innspill om eventuelle faremomenter/problemer jeg ikke har tenkt på er imidlertid hjertelig velkomne.
Alpin/Telemarkski kan etter min erfaring fint ligge på tvers bak bilen, f.eks. på et sykkelstativ, de er som regel kortere enn bilen er bred. Langrennsski derimot, som typisk er over 2m for voksne, opplever jeg som litt ugreie å ha der.
Jeg testet først med et låsbart saksestativ fra Thule (tilsvarende Seasuckers ferdige skistativ, som er for bredt for falkevingedøra), men det viste seg å bygge så mye i høyden at det traff taket på den andre FWdøra når begge står i topp. Jeg føler jeg må ha en løsning som ikke krever at vi må passe på å ikke åpne dører i topp. Fort gjort å glemme, spesielt når barna åpner dørene, etc.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

oto

Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

oto

Noen momenter:
•Skiene må ligge med tuppen framover av flere grunner: Langrennsbindinger sitter nærmest bakenden av skiene, så tuppen fremst sikrer at man får bindingen (som bygger i høyden) lengst framme på bilen, der klaringen mellom FWDene er størst, samtidig som man oppnår klaring mot bilens bakluke.
•På de to plassene nærmest midten av bilen (Edit: barneski som par på hver plass går fint) det ligge enkeltski (helst med bindingen ned), fordi det der er minst klaring mot den andre døra. På de andre plassene kan det ligge et skipar på hver plass.
•Ettersom stativet jeg har laget kun er tenkt brukt med lette langrennsski, har jeg valgt de minste Seasucker-koppene, som hver skal holde ca 45kg (pluss sikkerhetsfaktor). Større på 6'' finnes også.
•Skiene peker litt opp, så de vil nok få litt løft i høy fart, men jeg håper det ikke blir farlig stort, og tenker å i det minste sjekke med et GoPro i fart om det blir synlig bevegelse.
•Jeg tenkte først å ha hele opplegget på bakluka, med skiene stikkende nedover og ut bak bilen, men fant ut at avstanden mellom stativene i bilens lengderetning da blir for kort til å få skibindingen låst inn mellom dem.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

ØHN

Det er ikke noen "liker" eller "cred-knapp" på dette forumet, men det fortjener du virkelig. Setter pris på at du deler dine handyman-skills her inne.  :+1:
Tesla Model X 100D i bestilling

Råde

Sitat fra: ØHN på søndag 28. januar 2018, klokken 21:30
Det er ikke noen "liker" eller "cred-knapp" på dette forumet, men det fortjener du virkelig. Setter pris på at du deler dine handyman-skills her inne.  :+1:
De prøvde seg med en for noen år siden. Ble bare tull :)

Dette burde du (TS) patentere og sette i produksjon!
e-Golf | X75D

oto

Sitat fra: Råde på søndag 28. januar 2018, klokken 21:42
Sitat fra: ØHN på søndag 28. januar 2018, klokken 21:30
Det er ikke noen "liker" eller "cred-knapp" på dette forumet, men det fortjener du virkelig. Setter pris på at du deler dine handyman-skills her inne.  :+1:
De prøvde seg med en for noen år siden. Ble bare tull :)

Dette burde du (TS) patentere og sette i produksjon!

Takk, det var koselig. :-) Dette lar seg dog kanskje ikke så lett patentere. Er vel bare en sammenskruing/redimensjonering av eksisterende løsninger.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Larsebass

Hvor sikre er slike sugekopper? Jeg er kanskje over snittet nevrotisk og hadde ikke klart å kjøre med noe sånt på taket uten å bekymre meg konstant. Hva med temperaturskifte? Har det noe å si?

Misforstå meg rett, det er et nydelig hack :-)
Tesla X75D.

oto

Forstår absolutt bekymringen, men de mange vurderingene/omtalene av disse sugekoppene er nokså beroligende. Kikk på sykkelstativet Hornet fra Seasucker, som rett og slett er to av koppene jeg har brukt, med hver sin lille stropp, som lar deg henge en sykkel etter styret på et vertikalt baklukevindu. Jeg tenker belastningen på hver kopp da vil være nokså stor sammenlignet med belastningen på hver av de fire koppene som her sammen holder skiene. Det vil nok bli litt vind-drag, men ikke farlig mye, tror jeg.

Jeg vil tro de relativt små svingningene som forekommer i omgivelsestemperatur har liten effekt. Det er vel et forsvinnende lite volum under koppen, og  atmosfæretrykket som presser den ned varierer jo forholdsvis lite, også med høydevariasjonene vi har i Norge.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

es

Tesla Model S 85 2014 - bestilt Model Y LR

cra

Sugekopper er forbausende sikre. Har selv montert store glassruter (langt mer enn 45kg!) med sugekopper som ikke har virket på langt nær like gode som seasuckers.

Selvsagt kan de løsne, men det kan fastskrudde stativer og hjul også. :)

Å kjøre litt overvåking/analyse med kamera er en god ide.  :+1:

Ellers et riktig så snasent DIY-prosjekt! Jeg hadde også trykket tommel-opp-knappen om ikke de som ikke ville bruke den hadde skreket så høyt om det at den forsvant igjen da det ble prøvd ut.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vhagar

 :+1:

Ikke mye annet å skrive enn at dette burde Tesla kommet på selv og spart seg for mye av kritikken rundt temaet. Regner med at du poster erfaringer her etter noen turer med det i bruk. Takk for tipset!
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

oto

Det kan jo være at Tesla vil være tilbakeholdne med å anbefale last oppå falkevingedørene. Stativet i seg selv er imidlertid nokså lett, hvert av de to rackene veier i overkant av en kilo, og det spesielle her er intensjonen om kun å bruke stativet til langrennsski, som normalt er ganske lette. Markedet for løsningen er jo i så måte også begrenset til de relativt få landene der langrenn er utbredt.

Fjellski bør forresten også gå greit, selv om fem par fjellski med stålkanter jo vil veie en del mer.

Jeg har ikke søkt opp hvordan vekten er fordelt i hver dør, men vil anta at ettersom stativet står på taket, vil den relative økningen i moment på innerste svingledd være nokså beskjeden i forhold til hvor stort det i utgangspunktet nok er, spesielt med tanke på massen til døras ytterste del (sideveggen). Hadde vært interessant å regne på det.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Oppned

Tesla Model X 75D bekreftet 23. okt

mack_

Flott løsning!  Tenker at hvis man setter dørene til "low" vil man både kunne ha et slikt stativ på hver side og/eller sette ha et skipar i høyden på den innerste plassen.

oto

Jepp. Men ett ekstra trykk på åpneknappen fra barna i baksetet, så går døra i topp likevel. :-)
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA