Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Realistisk rekkevidde X75D

Startet av Amundmo, fredag 08. desember 2017, klokken 16:58

« forrige - neste »

Leafy

#30
Sitat fra: Amundmo på lørdag 09. desember 2017, klokken 18:52
Mange gode synspunkter her! Både ulemper og fordeler med begge batterier.
Blir nok at valget blir stående på X75. :)
Det er basert på:
- Bor like utenfor Hamar så "kort" vei til SC i flere retninger: Elverum, Lillehammer og Nebbenes.
- Har 3fas 25A anlegg i garasjen så det gir en god ladekapasitet. 
- Har sommerhytte i Halden (ca 230km) uten strøm ::). Blir ofte til at jeg har med henger. Vanligvis har jeg kjørt indre vei om kjeller og mysen(rv22) for å unngå trafikken i Oslo. Får heller bare planlegge litt å kjøre via Oslo og Moss(E6). På den måten passerer jeg 3 SC: på Nebbenes, Rygge og Sarpsborg. På hytta får jeg evt spørre hyttenaboen pent om å kjøpe litt strøm ved behov.
- Har familie i Bærum (ca130km), dit drar jeg ofte året rundt. Henger av og til på sommeren. Har da SC på Nebbenes som backup. Har også undersøkt el-anlegget der som er 3-faset 63A, da får det heller installeres en større kontakt der som f eks gir 5-6kw.
- Når det kommer til bilferie så blir det bare i Norge, fjellturer osv. Da uten henger. Her har jeg inntrykk at SC er greit bygget ut slik at det ikke skal by på store utfordringer.
-Vinterstid så er det mest kjøring til hytta på fjellet som ligger i nærheten. Blir det en langtur eller to så får jeg planlegge den litt. 

Bruker da heller 15 minutter på SC som er gratis, og trøster meg med at jeg har spart 158 000,- + mindre verditap 
Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet å vente på at bilen kommer i mars 8)
Takk igjen for at dere tok dere tid til å dele tanker og erfaringer ;D :+1:

Kjøp deg Chademo-adapter for ca 5.000 hos Tesla og registrer Elbilforeningens brikke, så du vil ha null problemer omtrent over alt hvor du ferdes sør for Nordland.  ;)
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Runaraa

#31
Hei,

Sper på med et spørsmål om rekkevidde jeg også.

Når man kjører (eller så lenge bilen ikke står i Park?) blir alt forbruk medregnet i Wh/km.

Eller inkluderes kun det forbruket som går med til fremdrift slik at man bør ha et forhold til hvor mye strøm oppvarming o.l trekker når man beregner rekkevidde?

Edit:

Lurte også litt på hva man regner som "tilgjengelig" kWh på en x75D.

Er det ca 70kwh ledig til normalt forbruk på 100% lading, og så reduserer man derfra alt etter som man lader 80%, 90% eller noe annet?


leifarneb

Hei,

Som ny X75D eier deler jeg gjerne noen erfaringer fra to ukers bilhold.

100% Lading Typical, minus 5C viser ca 310KM rekkevidde
90% Lading Typical, minus 5C viser ca 280KM rekkevidde

Praktisk reell rekkevidde:
- Ved 100% lading: Testet i forhold fra 0 til minus 12 grader. Full bil, 22C interiør temp, litt tjukk kone, unger og baggasje: ca 27-28 mil praktisk rekkevidde. Ca 1500 høydemeter ila turen. Kombinasjon av motorveiskjøring i 110 kmt i ca 5 mil + landevei 70-90kmt resterende distanse ved ankomst til fjells
- Eksempel: 100% lading- Tur: Nordstrand, Drammen, Kongsberg, Bolkesjø, Rjukan, Gaustablikk. Ca 19,5 mil, kom frem på hytta med 20% gjenværende batteri. Turen inkluderte oppvarming av bil, stopp med handling og ny oppvarming og full komfortvarme innvendig. I tillegg 1500 høydemeter.

Utvendig temperatur har ikke så mye å si som jeg trodde.... Derimot har hastighet (over 110 spiser enormt) og underlag/slaps/snø mye å si.

I ren motorveiskjøring i feks 120-130KMT vinterstid ville jeg regne ca 20 mil som praktisk rekkevidde.

Håper noen ble litt klokere..

LAB

nie

Sitat fra: gr på lørdag 09. desember 2017, klokken 22:22
Sitat fra: pwb på lørdag 09. desember 2017, klokken 12:56
Artig å vite.
JEG syns personligkonomi er et interessant aspekt ved valg av bil. Jeg vil anta mange som har råd til 100 allikevel vurderer 75 som et bedre valg økonomisk. Mulig jeg er alene med å synes det er interessant, men so be it i så fall.
Enig.
Vurderingen X75/X100 er en typisk kost-nytte vurdering.
Vurderingen av kostnadsdelen av dette vil nødvendigvis påvirkes av personlig økonomi og da er det relevant å vite noe om økonomien til den som uttaler seg.

Radon

Sitat fra: leifarneb på tirsdag 12. desember 2017, klokken 15:55
Hei,

Som ny X75D eier deler jeg gjerne noen erfaringer fra to ukers bilhold.

...

Takk for et informativt innlegg leifarneb! Jeg gleder meg til å teste ut vår X75D som vi får nå i desember.
Jeg har vert litt usikker på hva realistisk rekkevidde vi kan oppnå nå på vinteren har tenkt 20-25 mil, så ble posetivt overrasket over din erfaring :)
Hvilke vinterdekk har du?
Var det bare tørre veier eller vått, slaps etc?

Luring

Sitat fra: Leafy på søndag 10. desember 2017, klokken 13:19
Kjøp deg Chademo-adapter for ca 5.000 hos Tesla og registrer Elbilforeningens brikke, så du vil ha null problemer omtrent over alt hvor du ferdes sør for Nordland.  ;)
Er Chademo-adapter mva fritt om ein kjøper det med bilen?

Jærbuen

Sitat fra: Luring på onsdag 13. desember 2017, klokken 08:56
Sitat fra: Leafy på søndag 10. desember 2017, klokken 13:19
Kjøp deg Chademo-adapter for ca 5.000 hos Tesla og registrer Elbilforeningens brikke, så du vil ha null problemer omtrent over alt hvor du ferdes sør for Nordland.  ;)
Er Chademo-adapter mva fritt om ein kjøper det med bilen?

Samme pris om den leveres sammen eller om du kjøper den i dag separat. kr 4900,-
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

leifarneb

20 tommers piggdekk - continental.

Først og fremst på bare veier med unntak av siste milen opp til hytta.


Sitat fra: Radon på onsdag 13. desember 2017, klokken 08:29
Sitat fra: leifarneb på tirsdag 12. desember 2017, klokken 15:55
Hei,

Som ny X75D eier deler jeg gjerne noen erfaringer fra to ukers bilhold.

...

Takk for et informativt innlegg leifarneb! Jeg gleder meg til å teste ut vår X75D som vi får nå i desember.
Jeg har vert litt usikker på hva realistisk rekkevidde vi kan oppnå nå på vinteren har tenkt 20-25 mil, så ble posetivt overrasket over din erfaring :)
Hvilke vinterdekk har du?
Var det bare tørre veier eller vått, slaps etc?

geear

Sitat fra: leifarneb på tirsdag 12. desember 2017, klokken 15:55
Praktisk reell rekkevidde:
- Ved 100% lading: Testet i forhold fra 0 til minus 12 grader. Full bil, 22C interiør temp, litt tjukk kone, unger og baggasje: ca 27-28 mil praktisk rekkevidde. Ca 1500 høydemeter ila turen. Kombinasjon av motorveiskjøring i 110 kmt i ca 5 mil + landevei 70-90kmt resterende distanse ved ankomst til fjells
- Eksempel: 100% lading- Tur: Nordstrand, Drammen, Kongsberg, Bolkesjø, Rjukan, Gaustablikk. Ca 19,5 mil, kom frem på hytta med 20% gjenværende batteri. Turen inkluderte oppvarming av bil, stopp med handling og ny oppvarming og full komfortvarme innvendig. I tillegg 1500 høydemeter.
Takk for informativt innlegg. Jeg har hatt bilen 2,5 uke, men har vel ikke kjørt lenger enn to mil i strekk, og syns forbruket jevnt over er forferdelig høyt (350Wh/km), så jeg gruer meg litt til jeg virkelig trenger rekkevidde til hytta, enten i neste uke eller romjula. Har fryktet at 20" piggfritt spiser mye, men ser du har 20" pigg, så da burde ikke forskjellen være allverdens.

Det blir nok også maksfart på 90 på speedoen på hytteturene mine, og i tillegg er kjerringa mi tynn, så kanskje jeg klarer enda lenger???

Bjoris

#39
Forbruket blir noe helt annet når en kjører litt lengre, smeller på
range mode og kjører jevnt og avslappet enn når en kjører kort og stopper mye så bilen blir kald. I tillegg bruker den jo en del når den står...

Det er selvsagt bra med 100 batteriet, skulle gjerne hatt det selv, men må
si at Kroatia turen gikk utrolig greit med x60en. Jeg tenkte egentlig at den var lite egnet til slike turer, men at det neppe ble mer enn maks en tur og at vi smda skulle stå i det. Etter 6000 km på den turen så hadde jeg ikke vurdert annet enn 75 om jeg skulle kjøpt ny. Svært sjelden vi trenger 100 iallefall, men mye langkjøring med henger/vogn da vil nok 100 komme til sin rett!

Råde

Sitat fra: nix på torsdag 14. desember 2017, klokken 20:31
350Wh/km er vel ganske normalt på gjentatte småturer med god varme på  ;D
Nemlig og det samme skjer med småbilene. Min eGolf hadde alltid forbruk på300-350 ved litt minusgrader og vanlige turer som kjøring av barn, handling osv. Ikke noe å bekymre seg for. Gjennomsnittet faller på litt lengre turer.
e-Golf | X75D

Red_Harvest

Vært litt offline etter at jeg fikk bilen i slutten av oktober :)

Har nå kjørt 3000km med min X75D - 19" piggfritt på Østlandet, hovedsakelig motorvei med 110-120. Det totale snittforbruket mitt siden jeg hentet bilen er på 248Wh/km. Jeg har da altså kjørt hele november og frem til nå. Det har ikke vært mange plussgrader siden jeg hentet bilen...

Jeg har kjørt en strekning på 17 mil veldig mange ganger, hvor temperaturen har vært nede i -16 også. Det skal godt gjøres å komme under 25 mil slik jeg kjører i alle fall om vinteren, men dette kan altså variere ift om man har forvarmet bilen før avreise eller ikke.

Alt i alt så er jeg meget fornøyd! Det eneste minuset er at jeg har måttet bytte den ene baklykta grunnet vanninntrengning. Dette ble selvfølgelig gjort uten kostnader hos Tesla.

trygvelo

Kjørte 266 kilometer i går. 133 km tur/retur hvor bilen ble kald mellom hver etappe. Vi startet i -12  grader med saltsørpe på veien, forvarmet bil og 97% oppladet (316tkm). 7 km til motorveien og la meg i 100 i 110 sona. Forbruket var urovekkende høyt (280 wh/km) og når vi kjørte forbi Solli supercharger vurderte vi å stoppe der for lading, men det var laaaaang kø så vi dro videre og satset heller på å stoppe der på vei hjem. Halvveis ut i turen senket jeg farten til 92-93 km/t og det ble tørr vei. Forbruket sank da en del ned mot 225 wh/km. Gjennom Oslo gikk trafikken i 60-90 og forbruket holdt seg under 220 wh/km. Vel fremme hadde vi 46% igjen og 154 tkm.

Etter en del timer når vi skulle hjem igjen hadde vi 147 tkm (kaldt bil) og 133km å kjøre. Planen var å kjøre meget forsiktig frem til Solli og se om det var mulig å rekke helt hjem uten ladestopp. Forbruket var som vanlig skyhøyt de første 10 min (300+) og differansen mellom tkm og reelle km sank raskt selv om det var mest nedoverbakke i begynnelsen. La meg i 90 på motorveien og klarte å holde oss rett under 225 wh/km helt til Solli, men da var tkm/km diff på bare 4 km. Hvis vi klarte å holde oss under 225wh burde vi i teorien rekke helt hjem så vi droppet ladekøen på Solli og kjørte videre. Det ble snart tydelig at de 4 tkm vi hadde å gå på ikke ville holde helt hjem pga. mer kupert vei så vi endte med å stoppe på McD i Sarpsborg og ladet 10 min på 22kw AC for å få 10 tkm ekstra. De siste 3 milene gikk greit og vi kom hjem med 3 tkm.

I 110 km/t bør det være rimelig trygt å anta 250 km som minimumsrekkevidde så sant man kjører hele turen i ett strekk.

Råde

e-Golf | X75D

trygvelo

Sitat fra: Råde på mandag 18. desember 2017, klokken 18:41
Forvarmet? Hørtes ikke sånn ut...?

Forvarmet inn, kald bil ved start på vei tilbake.

Hadde forresten samme erfaring nå på lørdag. Kjørte Halden-Drøbak. På vei inn var det slaps og guffent føre, et par minusgrader. Lå i 100-110, 280 wh/km snitt. Forvarmet bil.
På vei hjem var ikke bilen blitt helt kald enda, men veien var tørr og fin og lå da på rundt 250wh/km. Med en gang man kommer inn på veier med lavere hastighet synker forbruket ganske mye også, men her var 90% av turen på motorvei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA