Utstyr på Launch Edition og 2.Zero

Startet av benjadin, lør 25. nov 2017, kl. 16:45

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: Zuexi på lør 03. feb 2018, kl. 23:04
Sitat fra: bjoris på lør 03. feb 2018, kl. 08:58
Oppdaget nettopp at LE også har elektronisk håndbrekk vs N-Connecta. Det var en positiv overraskelse etter bestilling, ikke happy med fotbrekket på dagens Leaf...
Tipper dette har en sammenheng med ProPilot funksjonene.

Tenkte også det, men alle har E-pedal som skal få bilen til å stoppe og holde den stille så ser ikke helt hvorfor ProPilot skulle ha behov for det, men, men. Håpløst gml dags med fotbrekk og det er det eneste vi har hatt problem med også, dette henger jo på ALLE Leafer, veldig vanlig å høre hvine lyder når Leafer rygger, kjører du 2 cm frem først er det borte så det er en idiotisk løsning der slipp mekanismen ikke fungere før en kjører fremover...

Zuexi

Sitat fra: bjoris på søn 04. feb 2018, kl. 08:54
Oppdaget nettopp at LE også har elektronisk håndbrekk vs N-Connecta. Det var en positiv overraskelse etter bestilling, ikke happy med fotbrekket på dagens Leaf...

Tenkte også det, men alle har E-pedal som skal få bilen til å stoppe og holde den stille så ser ikke helt hvorfor ProPilot skulle ha behov for det, men, men. Håpløst gml dags med fotbrekk og det er det eneste vi har hatt problem med også, dette henger jo på ALLE Leafer, veldig vanlig å høre hvine lyder når Leafer rygger, kjører du 2 cm frem først er det borte så det er en idiotisk løsning der slipp mekanismen ikke fungere før en kjører fremover...

E-pedal er vel en motorbrems, mens ProPilot har i tillegg kø-assistent med stop/start funksjon. Vil tro ProPilot "samarbeider" med bremsene.

Er nok mest synsing fra min side det her, men trakk paralellen med at ProPilot bare leveres til LE og Tekna, som igjen er de to eneste modellene med elektronisk håndbrekk.

hanjan

Sitat fra: Zuexi på søn 04. feb 2018, kl. 10:25

Sitat fra: bjoris på søn 04. feb 2018, kl. 08:54

E-pedal er vel en motorbrems, mens ProPilot har i tillegg kø-assistent med stop/start funksjon. Vil tro ProPilot "samarbeider" med bremsene.

Er nok mest synsing fra min side det her, men trakk paralellen med at ProPilot bare leveres til LE og Tekna, som igjen er de to eneste modellene med elektronisk håndbrekk.
E-pedal vil også bruke bremsene ved behov slik jeg har forstått det.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Trond.m

Det må vi da håpe. Det gjør BMW i3 som har hatt «e-pedal» siden 2013.
Hvis ikke vil jo bremseeffekten være avhengig av ladenivået på batteriet og være nærmest fraværende ved fulladet batteri. Det bør også «samarbeide» med ABS systemet slik at bremseeffekten blir mindre på glatt føre. Det gjør den også på i3.

Bondeknøl

Selvfølgelig fungerer e-pedalen ved fulladet batteri. Ellers hadde det jo vært en fiasko.
Bilen merker veldig godt når det er glatt. Det vet vi som har vært ute en vinterdag.

Trond.m

Det er jo ikke selvfølgelig. Setter du en e-Golf i brake mode, så triller den fortsatt like lett som «seiling» ved fulladet batteri. Vet du eller bare antar du ? Det er jo ikke helt utenkelig at BMW gjør ting bedre enn Nissan  ;)

Joltus

E-pedal virker uansett. Ved fullt batteri brukes bare bremsene.

Er blitt sagt på en video. På youtube. Så kilden er 100% (Mener det var den videoen der Nissan forklarer en del teknikker ved lansering i USA)

Ville jo vært tidenes fiasko hvis ikke :p

99%, bremser ned, blir fullt på batteriet, nedbremsing stopper plutselig :p

Beckern

Jeg tror du har helt rett i at den bruker brems på Leafen, eller mange har vel poengtert at den faktisk stopper helt og setter på bremsen når man skal stoppe.
At den også bruker bremsen ved fullt batteri er jo naturlig og det er sikkert vist på en av de tech videoene fra USA, men at det 100% sikkert siden du har sett det på youTube var jo litt søtt da ;)

Bondeknøl

Sitat fra: TM på søn 04. feb 2018, kl. 13:10
Det er jo ikke selvfølgelig. Setter du en e-Golf i brake mode, så triller den fortsatt like lett som «seiling» ved fulladet batteri. Vet du eller bare antar du ? Det er jo ikke helt utenkelig at BMW gjør ting bedre enn Nissan  ;)
Jeg vet ikke, men synes det er mange bekymringer angående hvordan bilen er produsert. Virker som at enkelte noen ganger kan tro at de som utvikler bilene ikke vet at det er noen land som faktisk har noe som er glattere enn varm asfalt. De vet faktisk at de skal brukes også på is og snø.

At golfen ikke bremser i brakemode har med regenerering å gjøre. Det samme gjelder for Leaf, men en e-pedal som ikke fungerer når batteriet er fulladet hadde jo vært skamflaut for Nissan.
Det er heller ikke helt utenkelig at Nissan gjør ting bedre enn BMW. BMW har jo ikke laget de beste bilene på glatta.

Joltus

Sitat fra: Beckern på søn 04. feb 2018, kl. 20:09
Jeg tror du har helt rett i at den bruker brems på Leafen, eller mange har vel poengtert at den faktisk stopper helt og setter på bremsen når man skal stoppe.
At den også bruker bremsen ved fullt batteri er jo naturlig og det er sikkert vist på en av de tech videoene fra USA, men at det 100% sikkert siden du har sett det på youTube var jo litt søtt da ;)
Så du tok den ja....

Trond.m

Sitat fra: Bondeknøl på søn 04. feb 2018, kl. 20:27
Det er heller ikke helt utenkelig at Nissan gjør ting bedre enn BMW. BMW har jo ikke laget de beste bilene på glatta.
Tipper du ikke har hatt mange nyere BMW. Jeg vet iallefall ikke om noen elbiler med bedre framkommelig om vinteren enn i3.  Jeg har bestilt Leaf selv, og synes stort sett virker det veldig bra. Men det må være lov til å stille spørsmålstegn ved hvor mye de legger i denne bilen av ingeniørkunst når de ikke klarte å få til en teleskopisk rattstamme i 2018  :o

Men dette blir jo OT, så vi får gå tilbake til temaet.

Bondeknøl

Det handler vel ikke om å ikke få til en teleskopisk rattstamme, men om de mener at det er lønnsomt å implementere det i bilen. Da vil den koste mer. Er det verdt det? Jeg har ikke savnet det i Leafen og er glad jeg slipper å betale ekstra for noe jeg ikke trenger, mens noen vil ha det og betale mer for bilen. Det handler nok mer om veiing for og imot enn ingeniørkunst.

Trond.m

Alle andre Nissan modeller har det, så du har selvfølgelig rett i at de kan hvis de ville. Men de valgte å spare kanskje 50 $ på grunn av noe som alle ikke-asiater med normal kroppsbygning vil ha fordel av er vanskelig å forstå selv for Nissan sine forhandlere. BMW bygget i3 som en framtidsstudie med kostbare løsninger og materialer uten tanke på at den i seg selv skulle gi profitt. Batteriløsningen med aktiv klimatisering var banebrytende da den kom i 2013. Leaf 2018 har det ennå ikke. Det blir feil å forvente like mye av en Leaf som koster vesentlig mindre. Da må da også Bondeknøl innse. Men jeg ser jo at Leaf likevel er et bedre valg for mange og gir mye «bang for the buck  « ;)

jkirkebo

Sitat fra: TM på man 05. feb 2018, kl. 07:31
Alle andre Nissan modeller har det, så du har selvfølgelig rett i at de kan hvis de ville. Men de valgte å spare kanskje 50 $ på grunn av noe som alle ikke-asiater med normal kroppsbygning vil ha fordel av er vanskelig å forstå selv for Nissan sine forhandlere. BMW bygget i3 som en framtidsstudie med kostbare løsninger og materialer uten tanke på at den i seg selv skulle gi profitt. Batteriløsningen med aktiv klimatisering var banebrytende da den kom i 2013. Leaf 2018 har det ennå ikke. Det blir feil å forvente like mye av en Leaf som koster vesentlig mindre. Da må da også Bondeknøl innse. Men jeg ser jo at Leaf likevel er et bedre valg for mange og gir mye «bang for the buck  « ;)

i3 er et dårlig eksempel. Den mangler nemlig rattvarme, som eneste BMW. Det var en av grunnene til at vi droppet å bytte Leafen i i3, kona ville ikke gå fra bil med rattvarme til bil uten rattvarme. For henne er det mye viktigere enn teleskopratt. Skjønner ikke helt hvorfor BMW valgte å spare kanskje €50 på noe som de fleste som bor i land nord for alpene stort sett har god nytte av...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

GekkoE

Hvem er det som har behov for teleskopisk rattstamme? De som er høye  eller de som er lave? Tror det er mer avhengig av sittestilling.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA