Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 på vinter - erfahrungen?

Startet av Electricity, lørdag 04. november 2017, klokken 13:12

« forrige - neste »

Klykken

Hvilket lufttrykk har du på nokian-dekkene? Jeg har 3 bar rund baut, da de som la om fyllte i såpass. Det føler jeg er i overkant.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

02jan

Hadde først 44 psi foran og bak, det føltes veldig bløtt med bare 41 (ca 3.0 bar?), i forhold til bridgestone ( harde pga av alder og slitasje).

Har nå 35 og 36 , regenerer nå Max 3kwt pr mil , hvor før lå på 7kwt pr mil, på papiret ikke så stor forskjell, men betydelig i for måten jeg har kjørt bil på de siste 25 år ( vant med å bruke motorkraft og rett gir for nedbremsing/ avpassing av fart ).

Hadde det gøy ned Oslofjordstunellen fra Drøbakk til hurumlandet, hvor jeg lurte på om bilen skulle slippe seg helt løs ned bakkene, gikk greit, men ville vært spennende ned Strynefjellet ned mot Horningdalsvatnet.

Jeg kan anta, at når dekken blir litt mer innkjørt, vil regenereringen stramme seg noe.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Torfinn9990

Sitat fra: Electricity på lørdag 04. november 2017, klokken 13:12
Hvordan har eierne opplevd sine i3 på vinteren i frost?

Jeg tenker da:
- Rekkevidde degradering?
- Dører og vinduer og ising. Har rutene frosset? (Tenker i fordørene som "trekkes" ned)
- Tynne dekk på glatt vei, positivt?
- Traction og fremkommelighet?
- Er varmeapparatet kraftig nok?

Det med vinduene er problem. Pakningene fryser fast i glasset og trekkes med ned i døra. Har skjedd på begge sider. Pakningene krølles.  Men det retter seg når bilen tiner.

Toalmar

Sist vinter sto min i garasje og jeg hadde aldri noe problem med vinduene, nå i vinter har den stått en del ute og da fryser vinduene fast ofte og det smeller når pakningene slipper taket når vinduene går ned. Fortsatt er de ok


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

hemi

Forvarmer du ikke toalmar? det hindrer jo at slikt skjer, for de som er vandt med coupe og auto rolldown er det magisk med forvarming.

Klykken

Sitat fra: Torfinn9990 på søndag 17. desember 2017, klokken 11:11
Det med vinduene er problem. Pakningene fryser fast i glasset og trekkes med ned i døra. Har skjedd på begge sider. Pakningene krølles.  Men det retter seg når bilen tiner.
Skjedde hos meg her om dagen også, for første gang siden 2014. Tok tak panelet der pakningene er og dro den litt ut (yay, plastikkarosseri!). Da brettet pakningen seg opp igjen uten problem. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Agmuns

Tenkte jeg skulle fylle på med min korte erfaring så langt.

Bilen ble levert med 2,6 foran og 2,7 bak på Nokian vinterdekk. Fikk med Nokian på den andre nye bilen min også og selv om det ikke er direkte sammenlignbart (pga ulike biler) så mener jeg Nokian er vesentlig dårligere på is og snø enn Continental som jeg har fått med tidligere biler. 4 år gamle Continental sitter bedre enn innkjørte, men nye, Nokian piggfrie.

Når det er sagt, så er regen på i3en min så sterk nå at jeg sliter med å få brukt bremsene. Og dette er på helt nye Nokian dekk som ikke er innkjørt enda (bilen har gått 200 km). Selv i dag hvor det var varslet glatt føre og Satans Søplevesen blokkerte kollektivfeltet med en lystavle med glatt føre-tekst, så var regen så kraftig at bremsene ikke ble brukt en eneste gang til jobb.

Brukte bare 2 timer til jobb i dag fordi kollektivtrafikken ble tvunget ut i filene vi bilister bruker, så er ikke bitter ... #ironi

Toalmar

Sitat fra: hemi på mandag 18. desember 2017, klokken 00:42
Forvarmer du ikke toalmar? det hindrer jo at slikt skjer, for de som er vandt med coupe og auto rolldown er det magisk med forvarming.
Vanligvis forvarmer jeg, men jeg har faktisk bruk for bilen plutselig og har da ikke tid til forvarming, da kan dette skje.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Klykken

I mildværet som kom nå så har jeg fått testet Nokian-dekkene på våt asfalt også. Her er virker regenerering og akselerasjon som tålelig normalt, sånn som på Bridgestone-dekkene. På vinterføret med is/snø gir de derimot meget begrenset regenerering og akselerasjon, av en eller annen grunn.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

#39
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 29. november 2017, klokken 07:08
Største problemet med i3 og elbiler generelt er hurtig lading med kaldt batteri. I3 kan klimatisere batteriet til ca10 gr.C om bilen er tilkoblet strøm. Batteriet må holde nærmere 20 gr.C for å tillate full hastighet på hurtiglading. Ved pen landeveis kjøring i kaldere enn -10 C. opprettholdes ikke batteri temp, men faller gjerne med 3-4 grader pr time. [...]

Jeg gjorde noen målinger på dette på 500km dagstur for et par uker siden, i temperaturer rundt -10 (...mens forumet var nede...). Første etappe var Oslo-Notodden, en tur jeg tok også litt tidligere under tilsvarende forhold. Den gangen kjørte jeg normalt, og kom frem til hurtiglader med +14 på batteri, og fikk bare 36kW ladeeffekt.

På siste tur hadde jeg batteritemperaturen oppe på skjermen. På motorveien Oslo-Drammen, kom temperaturen opp i +16 på toppen av Lierbakkene, men sank fort ned til +14 på vei ned til Drammen. Videre Drammen-Kongsberg lå temperaturen noenlunde konstant. Så på siste bit Kongsberg-Notodden tok jeg frem kengurupedalen på veien over heiene ved Hengsvatn. Var alene på veien, så kunne pendle mellom akselerasjon (kraftig, men langt fra full, vil tippe 40-50% effekt) opp til 75 km/t, og full regenerering ned til 45 km/t. Etter å ha gjentatt dette i drøyt 10 minutter, var batteritemperaturen oppe i +21, men den falt fort ned til +18 igjen på vei ned til Notodden (som for det meste er rulling/svak regen).

Uansett, fire grader mer på batteriet ga nesten full ladeeffekt (42kW i snitt), men det er i praksis lite gjennomførbart å drive den slags kjøring, spesielt dersom jeg ikke hadde vært alene i bilen.

Men egentlig burde forvarming av batteri gå til +20 når det er kuldegrader ute, for å ha en sjanse til å få rask DC lading. Jeg har derfor sendt inn dette som kommentar i remote-app'en, da de i alle fall tidligere har gjort endringer basert på tilbakemeldinger der. Sannsynligheten er stor for at det ikke holder med en app-oppdatering (tror ikke denne sender noen «ønsket batteritemperatur» til BMWs server/bilen), men at denne temperaturen er kodet internt i BMS'en. Vi vi kan i alle fall håpe at noen plukker opp dette, og det kommer en oppdatering av bilene på service.

Ironisk nok, så er ryktene at kommende 120Ah skal få bedre rekkevidde enn økningen fra 94Ah alene skulle tilsi, på grunn av lavere interne tap i batteriet. Men på vinter vil lavere interne tap også bety at batteriet ikke klarer å opprettholde god driftstemperatur under normal kjøring. Dobbelt ironisk, er at alt som mangler er et menyvalg som tillater å sette på det eksisterende varmeelementet litt før ankomst hurtiglader. Dette ville brukt rundt 0.5 kWh, som igjen betyr 1 min ekstra ladetid for å få tilbake denne energien. Men ladetiden for mine typiske 19kWh påfyll på Notodden går ned fra 34 min (ved batteritemp +14), via 27 min (ved batteritemp +18) til 24 minutter (ved batteritemp +20), så det er likevel tid og penger spart.

[Vinterkjøring uten forvarming ville krevd rundt en time for første ladestopp.... Har ikke tenkt å teste dette, det får være opp til de med elbiler uten batterivarmer, som e-Golf  8)]


2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Egil Fonn

Har testet hurtig lading etter at bilen har stått parkert på fjellet uten stømtilkobling med 25 kalde en helg. Ingen hurtiglading da.. Kobler den heller til 11kw flexilading, det lader like raskt første timen. Lades flexi på Grønn kontakt betales per kw pr påbegynt 15min som blir en brøkdel av kostnad i forhold til minuttpris på dc lading.
Burde absolutt hvert mulig og startet batterivarming manuelt uten tilkoblet strøm under slike forhold.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Kjørte nylig en ny 94AH facelift fra hytta i Uvdal og til Asker, 18.5 mil uten å lade underveis. Den oppga et forbruk på 14,9kWh pr. 100 km og 10 kwh/100 km regenerering. Det er et fall på ca 800 m på turen som hjelper en del, men fallet kommer når batteriet var kaldt og fullt som reduserer effekten.

Det var mellom 5 og 12 kuldegrader på turen og det var delvis snødekket vei.
Jeg vil anslå batteritemperaturen ved start at turen å være ca 8 kuldegrader.

Synes rekkevidden under disse forholdene var bedre enn ventet. Holdt fartsgrensene, 21 grader ECO PRO uten redusert klima, så det var behagelig temperatur. Forbruket var 25,7 kwh totalt og 5 % rest ved ankomst. Summen tilsvarer batteriets oppgitte kapasitet, så kaldt batteri har tydeligvis lite å si for den totale energien. Rekkevidde-beregningen var imponerende nøyaktig, og rekkevidden lå hele veien +/- 3 km i forhold til gjenværende avstand. Ved ankomst var det 6 km rrekkevidde, så rekkevidde-angsten var ikke påfallende høy selv opp Lierbakkene  ;)

chrisx

Drar opp denne eldre tråden da jeg har noen spørsmål knyttet til bruk av i3 på vinteren. Jeg vurderer å kjøpe meg en i3 60ah da jeg bor i Oslo og jobber i Bærum (ca. 1 mil hver vei). Siden jeg bor i leilighet er jeg avhengig av å finne en ledig lader i området, noe jeg ikke kan regne med å finne hver dag. Jeg vil da heller ikke kunne forvarme batteriet. Dersom det er si 10 minus, hvor langt vil jeg kunne regne med å komme uten forvarming? Eller sagt på en annen måte, gitt en lengre periode på rundt 10 minusgrader, hvor mange dager kommer jeg meg til og fra jobb uten å trenge å lade?

Klykken

Tre-fire dager, tenker jeg. Opptil 8-9mil, altså. Går med en del på oppvarming mens du kjører.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

Komfortalternativet (med noe innkalkulert margin):

  • Du varmer opp kupé med strøm fra batteriet før hver tur. Krever ca 2 kWh i sterk kulde
  • Du kjører 10 km på vinterføre, forbruk til fremdrift på ca 15 kWh/100km, altså 1.5kWh
  • Kjøreturen (én vei) tar ca 15 min, og du bruker da 0.5kWh til å holde bilen varm (ca 2kWh per time)
  • Totalt trenger du da ca 4kWh hver vei, eller 8kWh per dag
  • Med en 60Ah (18+ kWh tilgjengelig), må du da lade annenhver dag.

Dunjakkealternativet (som uansett ikke er å anbefale):

  • Du bruker 10 min før hver tur på å skrape is&snø, ingen energi til forhåndsvarming
  • Du kjører 10 km på vinterføre, forbruk til fremdrift på ca 15 kWh/100km, altså 1.5kWh
  • Kjøreturen (én vei) tar ca 15 min, og du kjører kun med vifte på, ingen varme. Neglisjerbart strømforbruk fra dette
  • Totalt trenger du da ca 1.5kWh hver vei, eller 3kWh per dag
  • Med en 60Ah (18+ kWh tilgjengelig), må du da lade hver femte arbeidsdag, i praksis én gang i uken.

Som du ser er det varme og komfortnivået som koster. Selve kjøringen stjeler ikke særlig mer strøm på vinteren enn sommeren (litt pga mindre regenerering på kaldt batteri & glatt underlag, tyngre føre, og tykkere luft). Batteriet kan levere like mye energi til kjøring på vinteren, men du kan få begrensning på hvor mye krefter du får ut av kaldt batteri (dvs tregere akselerasjon). Hurtiglading vil være ganske håpløst tregt etter kun 10 km kjøring i sterk kulde.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA