Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 på vinter - erfahrungen?

Startet av Electricity, lørdag 04. november 2017, klokken 13:12

« forrige - neste »

Ingeniøren

Det går vel an å strø når det blir ille om det ikke er slik hele vinteren ? Skaff en kasse, fyll den med sand og la den stå varmt. Når du strør så fryser nærmest sanden fast til isen.

(hater piggdekk som lager møkkete veier straks det er lov å bruke)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 01. september 2018, klokken 09:12
(hater piggdekk som lager møkkete veier straks det er lov å bruke)
Kan ikke si meg mer enig. Første dagen etter folk har satt på piggdekk så kan mann glemme å ha ren bil


Sendt fra min iPhone 8 med Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Samco

Støkasse er ikke et alternativ og pigg fritt eller piggdekk en bil blir skitten uansett på vinterstid med salt forbruket på norske veier

02jan

Enig, min teori er at det er større sansynlighet for at det er saltet , som tærer på asfalten. Dette igjenn fører til mere veistøv.

Ang. Fremkommelighet med i3, klarer ikke å komme på 1 hjulsdrevet bil lav personbil , som tar seg frem bedre en i3.
Men en bil med drift på 2 aksler, eller høy bakkeklaring kan ikke samenlignes med vanlig 1 hjulstrekk. I3 har fordel med trekk på bakaksel og motor/tyngde bak.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Disqusor

Vinterkjøring,, dekkvalg hva kan anbefales ?
Hva med feks 175 profil på bakhjulene ?

NOKIAN ...
BRIDGESTONE ...

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Disqusor


1317142119

Jeg har samme regen på vinteren som sommeren med Nokian (maks ca 50 i følge bilen). Åpenbart ikke på snø når grepet er dårligere, men på våt og tørr asfalt.

02jan

Stor forskjell på nokian og bridgstone,

Bridgstondekkene imponerte, gode på små og is , suverene på våt og tørr asfalt, slitesterke.  Minu - Litt harde dekk, gir dekkstøy.

Nokian, mister «all» regenerering ( slik vi som hadde i3 med bridgstone dekk).
Dekkene er myke, meget gode på snø, greie på våt og tørr asfalt. Komfortable og vesentlig mindre dekkstøy. Minus usikker på feste , våt asfalt, esp slår inn ukontrollerte , selv i cruisingfart 80 km/t , med resultat at bilen bråbremser. Har nå nokian, men tør ikke bruke Cruise controllen. Jeg kjører bilen med «ekstremt» høyr lufttrykk for å få følelsen av å ratte noe annet en fire svamper.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Orbit

Nokian har en ny variant for den kommende sesongen (Hakkapeliitta R3, mot tidligere R2). De skryter i alle fall av at det skal være bedre egnet for elektriske biler (i3, Telsa og e-Golf er nevnt som eksempler), så da bør de ha tenkt på regen. Så får vi se hva som kommer av tilbakemeldinger for dem som får testet dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

#70
Sitat fra: 02jan på lørdag 01. september 2018, klokken 12:46
Enig, min teori er at det er større sansynlighet for at det er saltet , som tærer på asfalten. Dette igjenn fører til mere veistøv.

Ang. Fremkommelighet med i3, klarer ikke å komme på 1 hjulsdrevet bil lav personbil , som tar seg frem bedre en i3.
Men en bil med drift på 2 aksler, eller høy bakkeklaring kan ikke samenlignes med vanlig 1 hjulstrekk. I3 har fordel med trekk på bakaksel og motor/tyngde bak.

I følge Vegvesenet:
"Slitasje per km : Piggdekk slit mykje meir på asfalten enn vanlege dekk. Målingar Vegvesenet har gjort viser at ein vanleg personbil slit 5–10 gram asfalt per kilometer, seier Thor Asbjørn Lunaas i Statens vegvesen. "

Sikkert at saltet og bidrar men man ser det tydelig på høsten når det er lov og du hører de kommer dundrene og det er mange pluss og ikke noe salt - du ser det på ruta med en gang at nå er de løs  >:(
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Samco

La til Preheat på nøkkelen nyttig funksjon når vinteren kommer.

Disqusor

helgenen, har du 155 profil bak, forsøk med 175 profil, NOKIAN !

Trond.m

Sitat fra: Disqusor på tirsdag 04. september 2018, klokken 21:25
helgenen, har du 155 profil bak, forsøk med 175 profil, NOKIAN !
Finnes det bredere vinterdekk enn 155 ? I så fall, hvorfor leveres da i3S med 155 på vinterhjulene ? Er ikke de 428 felgene som leveres med vinterdekk for smale for 175 dekk ?

02jan

Disqusor, ja 175 dekk R2 hadde vært optimalt. Dessverre er det fortsatt ikke (som jeg har sett) annet 155 vinterdekk å få tak i.

Har erfaring med at R2 dekk er myke , med 205/60 16 på a6 quattro var det for mykt på våt asfalt i starten.  Får håpe dekkene har stivnet litt etter lagring i sommer...

Kjører med 44 psi bak (vinter) og 48-50 psi om sommer.  På mine andre kjøretøy ligger det på 22-34 psi.

Ved å bruke tractionkontroll knappen hyppig, ca ut av sving og rundkjøringer unngår jeg å bruke opp esp varseltrekant lyspæra ( under Vinterkjøring). Slik var det ikke før med bridgstone ( og gammel programmvare).

175 dekk skulle fint passe på mine 428 vinterfelger, rart ikke i3s har bredere dekk ?



Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA