Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Electricity på lørdag 04. november 2017, klokken 13:12
Hvordan har eierne opplevd sine i3 på vinteren i frost?
Jeg tenker da:
- Rekkevidde degradering?
- Dører og vinduer og ising. Har rutene frosset? (Tenker i fordørene som "trekkes" ned)
- Tynne dekk på glatt vei, positivt?
- Traction og fremkommelighet?
- Er varmeapparatet kraftig nok?
Jeg har selv bare en vintersesong med i3 bak meg, men er skikkelig imponert over denne lille tassen (kom fra en BMW 5-serie). Parkerer alltid ute, men ingen trøbbel med dører (og bilen er som oftes varmet opp uansett før jeg kommer til den). Fremkommelighet er ikke noe problem, men noen vinterdekk (Nokian R2 spesielt) er for myke for denne bilen i plussgrader. Varmeapparatet har ingen problemer med å varme opp bilen (ca 5kW varmeeffekt, men mindre strømtrekk enn dette dersom bilen har varmepumpe).
Rekkevidden blir definitivt kortere, mest på grunn av tyngre føre og oppvarming. Selv om det er skikkelig grisekaldt, klarer den strekk på ca 150-160 km. Om det er mange småturer hvor bilen blir kjølt ned imellom disse blir det enda mindre, da det går med mye strøm for å varme opp bilen igjen etter hvert stopp.
Jeg har én vintersesong med i3, og jeg må si den imponerte meg.
- Rekkevidde: jeg lå stort sett mellom 180km og 200km rekkevidde (bor i Follo). Forvarming er lurt i kulda (men støyer mer enn på f.eks. Leaf).
- Dører/vinduer: ingen problemer.
- Tynne dekk: funker finfint, bare unngå å komme altfor raskt inn i en skarp sving på speilholke (gjelder vel stort sett for de fleste biler).
- Traction og fremkommelighet: helt konge! Med Bridgestonedekkene opplevde jeg aldri å stå fast, og jeg har virkelig utfordret i3 på dette. Beste tohjulsdrevne bil på fremkommelighet jeg har eid til nå.
- Varmeapparat: jeg ble skuffet. Forvarming fungerer, og temperaturen holdes greit oppe i "comfort". Uten forvarming synes jeg varmeapparatet er elendig jfr. hvor mye raskere det blir varmt i min gamle Renault diesel ved kaldstart.
Min konklusjon: så lenge du får forvarmet litt er i3 en strålende vinterbil!
Takker for svar, begge 2!
Med mange års erfaring fra Subaru - vinterbilen, kan jeg bekrefte at i3 er en helt grei vinter bil som folket skriver.
Bor i et snø høl uten at det har medført særlige problemer de 2 åren jeg har hatt bilen. Ingen problemer med varme heller, som en skriver her.
Kjør på :+1:
Har en halv vinter i I3 og kan bare si, Løp og Kjøp.
Helt grei rekkevidde på vinterstid. Jeg synes forskjellen på rekkevidde mellom vinter og sommer er størst ved småkjøring. Ved langkjøring så imponerer den meg faktisk.
Ikke hatt problemer med dører eller vinduer enda.
Bilen ble levert med Bridgestone vinterdekk og de har imponert meg. ja de er tynne, men dog allikevel veldig bra.
Har enda ikke stått fast selv om jeg har utfordret den ettersom min andre bil er en MB med 4-matic. Jeg tar heller I3 en Mb når jeg skal ut.
Varmekapasiteten er også bra, spesielt blir man bortskjemt med forvarmingen som man kan aktivere enten på forhånd eller direkte fra app eller nøkkel. eneste negative for meg er at jeg synes bilen mister armen innvendig ganske fort på vinterstid og jeg lurer på om det faktisk er en feil med den.
Totalt kjempefornøyd. Blir nok ingen flere Fossilbiler på denne karen nei.
Ok, takker.
Jeg var litt betenkt i forhold til om vinduene foran/bak ville fryse mot pakningene om det f.eks. regnet og frøs på.
Har noen stemmer rundt meg som sier bakdørene er så dumme at i3 bør skippes til fordel for en mer vanlig konstruksjon, men jeg synes design, kvalitet og det at bilen ikke kan ruste trekker opp mye.
For å rigge til barn med barneseter er dette mye enklere med i3 en konvensjonelle dører, barna "fanges" mellom dørene og personen i åpningen. Med forseteryggen slått frem er adkomsten for alle aldre også lettere enn vanlige dører. Stikk innom og se og prøv selv. Eneste ulempen er at personen i baksetet må "slippes ut", siden adkomsten til døråpneren i fordøren er et stykke frem.
Jeg starter på min fjerde vinter med i3. Jeg har jo da det lille batteriet og har i de kaldeste periodene (med grisekjøring) vært nede i 83km range, noe som stemmer.
Jeg har byttet ut Bridgestone-dekkene med Nokia Hakkapelitta foran, og Nokian WR4 bak. Dette for å få best mulig styring og feste. (Jeg er forholdsvis opptatt av dekk)
Denne kombinasjonen har jeg ikke prøvd på snø enda, men jeg hadde Hakka foran i fjor og de er laaangt bedre dekk på vinterføre enn Bridgestone-dekkene. De er mykere, så om du kjører mest på våt asfalt er nok Bridgestone best.
Sitat fra: DieselVegard på tirsdag 07. november 2017, klokken 11:45
Jeg starter på min fjerde vinter med i3. Jeg har jo da det lille batteriet og har i de kaldeste periodene (med grisekjøring) vært nede i 83km range,...
Litt OT, men ser ut som tabellen over reell kjørelengde stemmer nonelunde med slike erfaringer.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.0.html
Sitat fra: Finnøy på tirsdag 07. november 2017, klokken 11:56
Sitat fra: DieselVegard på tirsdag 07. november 2017, klokken 11:45
Jeg starter på min fjerde vinter med i3. Jeg har jo da det lille batteriet og har i de kaldeste periodene (med grisekjøring) vært nede i 83km range,...
Litt OT, men ser ut som tabellen over reell kjørelengde stemmer nonelunde med slike erfaringer.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.0.html
That table is completely off! Hardly any of those numbers are correct! They must have been based on driving on the German Autobahn or something. :o
In summer we easily get 220-240 km range with our 94Ah BMW i3, depending on conditions.
Same in Winter time, depending on conditions. We easily get 180-190 km range, with pre-conditioned battery.
We are incredibly happy with the i3 and how it has performed so far! Especially my wife enjoys the car a lot, since she drives 120km per day retur to work.
Rekkevidde på vinteren er et stort uromoment. Reklamen sier noe, virkeligheten noe helt annet. Lademuligheter er jo et kapittel for seg selv. i går tok det 20 minutter å lade 8kWh på Kjellstad. Kjørt fra Austbygde, 125 km, nede på 24%.
I dag, fra Gardermoen til Austbygde, først litt på IKEA Slependen. Så McD i Åssiden, ladet til 94%. 115 km senere, 11% igjen. Pen kjøring på veier uten snø og regn.
Siden det ikke er lademuligheter i Kongsberg på FV40, så er det alltid en vurdering om en må kjøre via Notodden og lade der. 1 time ekstra blir det.
Vinterkjøring er en utfordring!
Største problemet med i3 og elbiler generelt er hurtig lading med kaldt batteri. I3 kan klimatisere batteriet til ca10 gr.C om bilen er tilkoblet strøm. Batteriet må holde nærmere 20 gr.C for å tillate full hastighet på hurtiglading. Ved pen landeveis kjøring i kaldere enn -10 C. opprettholdes ikke batteri temp, men faller gjerne med 3-4 grader pr time. På langturer går første hurtiglading tregt. Påfølgende ladinger gir full hastighet så lenge batteri temp holder seg opp mot 20.C. På langturer i ekstrem kulde lønner det seg å lade ofte. For eks når batteriet nærmer seg ned mot 50% soc. Da holder batteriet fremdeles bra temperatur og det blir full fart på hurtigladingen. Venter man med lading til 10-15% soc er gjerne batteriet ned kjølt så mye at det blir litt reduksjon i ladehastighet de første minuttene. Batteriet på i3 er konstruert med aluminiums plate på undersiden som beskytter mot ytre skader, men også avgir varme fra batteriet.
Om vinteren kunne jeg tenke meg et bedre isolert batteri mot varmetap.
Ja, det burde være mulig å kapsle batteripakken mellom yttervegger og de 8 modulene i isolasjon som ikke er brennbar. Problemet er vel kompresjonen som oppstår i et slikt materiale, som gjør at det blir uønsket "glipp og slark" i kassa. Måtte eventuelt ha et sekskantgitter i f.eks et plastmateriale hvor isolasjonen ligger i cellene slik at kompresjon unngås. Det ville ikke være stor vektøkning heller. Materiale som er egnet og brannsikkert uten at det reagerer med elektrolyttene ved lekkasje derimot, er vel en større jobb å finne ut av.
Er inne i min andre vintersesong nå.
Første sesong - null problemer.
Nå andre sesong sliter jeg med glatte dekk. Trodde vinterdekkene, blizzak som fulgte med bilen, lett skulle
klare 2 sesonger, men opplever nå store problemer med fremkommelighet. Dette er vel mer et problem med dekkene,
enn noe annet. Rekkevidde på vinterføre null problem.
Sitat fra: hELgenen på torsdag 30. november 2017, klokken 19:02
Er inne i min andre vintersesong nå.
Første sesong - null problemer.
Nå andre sesong sliter jeg med glatte dekk. Trodde vinterdekkene, blizzak som fulgte med bilen, lett skulle
klare 2 sesonger, men opplever nå store problemer med fremkommelighet. Dette er vel mer et problem med dekkene,
enn noe annet. Rekkevidde på vinterføre null problem.
Prøvd å vaske dekkene med dekkvask. Du kan ha fått på noe som endre egenskapene.
Kjører 4.sessong med blizzak dekk, har ingen problemer med fremkommelighet, kjører på is/snøføre.
Men siden dekkene nå er gamle og antatt kjørt 40'+ km ,4mm dybde på alle 4, så har jeg kjøpt inn nye nokiandekk.
Prøvde hjuloppsett med lavere trykk, type 34/34 ( min søster med i3 hadde fått beskjed om dette trykket fra dekkforhandler).
Med så lavt trykk , så var det nesten som å kjøre min audi med punkterte bakhjul. Jeg syntes bilen mistet en del stabilitet.
Kan godt hende at andre dekk en blizzak skal ha lavt trykk, men jeg har alltid kjørt 35-36 foranog 40-42 bak.
Har prøvekjørt egolf og bmw i3 på identisk føre denne uken. Hadde engentlig bestemt meg for egolf og har bestilt. Men får ikke denne før august september neste år... Så fikk ett tips om å prøve i3 selvom jeg hadde iforkant bestemt meg for å ikke ha den bilen da jeg ikke liker utsende osv. Men i3 drar seg merkand MYE bedre fram på vinterføre en feks egolf! Der jeg måtte ha fart med egolfen for å komme opp så kunne jeg faktisk stoppe midt i samme bakke med i3 og fortsatt komme meg opp... så nå er jeg faktisk i tvil om jeg skal avbestille egolfen å bestille den nye i3 fully charged! Den kan jeg og få i feb/mars mnd..
Min erfaring med i3 er og at den har meget bra fremkommelighet på vinterføre.
Det skyldes i hovedsak relativt god bakkeklaring slik at den ikke må dytte snø foran seg, samt bakhjulstrekk med tyngde på bakaksel (motor sitter bak) og smale dekk som gir økt marktrykk.
Estimert rekkevidde på appen min er ikke så relevant da jeg har brukt den utelukkende til småkjøring den siste måneden, men så lite som 60km rekkevidde har jeg aldri sett tidligere. Noen lavere? :)
60Ah.
100% fredag, kjørt 76km, 12% når jeg satte til lading på jobb i dag :p burde bli 80km ish på 300km nedc... ;)
Forvarming, og litt ettervarming.
Det mest irriterende med i3 på vinterføre er dårlige vindusspylere, de spyler alt for langt på ruta i fart. Kombinert med verdens minste tank for spylervæske.
Kan fylle på med litt mer erfaringer. De siste dagene har jeg kjørt mye ute i bygda på isete veier. DET fungerer ikke med i3. Problemet er at når jeg slipper gassen så starter regenerering - og da slenger bilen ut med bakenden med en gang FØR elektronikken løser opp i det. Dette blir EKSTREMT nervøst og jeg føler meg virkelig som bambi på isen. Jeg har aldri vært nervøs når jeg får en liten sleng før, men med i3 føler jeg at jeg ikke har kontroll nettopp pga. regnereringen. Skulle ønske det var mulig å skru den helt av når jeg balanserer på isete veier. Løsningen nå er at jeg sitter å balanserer med gassen for å hindre regenerering - DET er virkelig som å kjøre med et egg under gassen.
Vi kjører mye på isete, dårlige veger, og opplever IKKE I3 som vinglete og ustabil, selv på ekstremt glatt veg. Har prøvd å provosere den, for å kjenne på effekten, men sånn helt grunnleggende er ikke vår sånn du beskriver den.
Opplever elektronikken som langt mer skånsom og med lanagt bedre kontroll enn på vår tidligere Leaf 2013...
Dekkproblem ?
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 05. desember 2017, klokken 07:33
Skulle ønske det var mulig å skru den helt av når jeg balanserer på isete veier.
Sett bilen i Eco Pro (evt. Pro+) så hjelper det endel.
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 05. desember 2017, klokken 08:13
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 05. desember 2017, klokken 07:33
Skulle ønske det var mulig å skru den helt av når jeg balanserer på isete veier.
Sett bilen i Eco Pro (evt. Pro+) så hjelper det endel.
Kjører på Eco Pro på isete veier da den er mer "snill" da, men bra er det ikke. Tror også at dekkene kan være et problem her selv om de kun har gått en sesong, men tror ikke elektronikken jobber kjapt nok for å løse opp i dette. For uansett dekk så burde elektronikken gripe inn raskt nok til at bilen IKKE får en sleng. Det gjør den faktisk ikke. Kjører jeg i 60 km og slipper gassen brått på blank is så burde elektronikken slippe løs bilen FØR rumpa kommer. Regenerering er supert, men den enkleste løsningen ville være å kunne skru den helt av når en kjører på glatte veier
Er på tredje sesong med vinterdekkene mine nå, og de begynner nok å bli temmelig dårlige. Nå i natt snødde det ganske bra i trøndelag (namsos), og med tett på 0C ble snøen temmelig hardpakket og ganske blank i sporene. Spant NESTEN rundt i ei rundkjøring i byen her. Bare flaks at det ikke var bil på yttersiden av meg. Fikk noen rare blikk der jeg kom temmelig sidelengs i 3-4km/t... ;D
Men ikke for det, har stort sett vært null stress å holde kontrollen på bilen - selv på glatta, etter tre vintre med samme bil.
Jeg synes bilen fungerer imponerende bra på vinter veier. Skal nesten godt gjøres å få den ut av veien :-) Elektronikken korrigerer lynkjapt om sjåføren gjør noe provoserende. Enser bilen glatt veibane reduserer den trekkraft/regenerering i forhold til friksjon.
Men klart, våt blank sporete is med piggfrie dekk er en utfordring som bilen strengt tatt ikke er skodd for. Under slike forhold kunne det hjulpet litt om bilen ikke engang prøvde å regenerere. Men da er det så glatt at kjøring uansett er uforsvarlig med piggfrie dekk.
Sitat fra: Klykken på tirsdag 05. desember 2017, klokken 09:11
Er på tredje sesong med vinterdekkene mine nå, og de begynner nok å bli temmelig dårlige. Nå i natt snødde det ganske bra i trøndelag (namsos), og med tett på 0C ble snøen temmelig hardpakket og ganske blank i sporene. Spant NESTEN rundt i ei rundkjøring i byen her. Bare flaks at det ikke var bil på yttersiden av meg. Fikk noen rare blikk der jeg kom temmelig sidelengs i 3-4km/t... ;D
Men ikke for det, har stort sett vært null stress å holde kontrollen på bilen - selv på glatta, etter tre vintre med samme bil.
Bestilte fire nye Nokian Hakka og fått lagt om. Kostet 8700kr, og resulterte i at bilen ruller mye stillere i alle fall. Virker også å sitte meget bra på det meste vi har av vinterføre, men merker at det er MYK gummi på disse. Antispinn slår inn hele tiden, og regen er next to nothing.
Da har jeg også fått logget meg inn på forumet igjen.
Enig , nokian dekkene er myke.
Har nå kjørt en uke med nokian nå,etter 3,5 sessonger med bridgstone. Dekkene hadde holdt ut 4 sessong, men ikke å anbefale å tyne disse maks hvis man er uerfaren.
Dekkene var aldri dårlige, utrolig bra grep på våt og tørr asfalt, måtte kjøre etter forholdene på vanskelig føre og ikke forvente 4x4 egenskaper.
Men et problem jeg mistenkte skyltes dekk , ble avslørt når jeg la over.
På grov asfalt 70-80 km/t har jeg hatt 82-85db støy inne kupé, på min 20 år Audi samme vei og føre 80-100kmt lå på 72 db (med gamle nokian hakka2 pigg 75db). Fikk jeg med nye nokian 69-72db på det samme strekke. Dvs snitt 10-12 db lavere konstant støy !
Det andre med bridgstone var at regenerering var hele tiden kraftig (slik jeg likte det ved prøvekjøring i3høsten 2013).
Med nokian mistet jeg absolutt all regen. Kunne trille 100 mester etter slipp fartspedal i 40kmt. Jeg klarte også å miste cruisekontrollen opp en bakke i tunell i 80kmt , hvor jeg var "andemor", takk til de våkne bilister bak i morgenrushet på mandag.
Kjører nå med lufttrykk under anbefalt, for å ha noe regenerering. Uten regenerering er det som bilen hopper ut av gir , spesielt artig når jeg slipper gassen i 80 for å slippe inn noen fra akselerasjonsfeltet , bilen skyter fart istede for å bremse ned pp "gir".
Hadde noen av mine hobbybiler hatt "hoppe ut av gir" egenskaper hadde det neppe blitt EU godkjenning. (Bl.a Jeepen fikk ikke godkjent hasard bryter av metall, da bryter skal være av farget plast.)
Så nå kjører jeg i svampemodu til jobb - og vil sikker fylli i luft på langtur og ha full-time seiling.
Jeg antar dette kan ha noe med at bilen min fikk ny programvare sommer 2016, da jeg oppdaget at 0 punktet for regen hadde blitt enklere å få til for utrent sjåfør.
Hvorfor får man ikke velge instilling på regenerering - slik det er nå blir det for mye variasjon i forhold til hvordan regen virker på hver eneste meter.
Hvilket lufttrykk har du på nokian-dekkene? Jeg har 3 bar rund baut, da de som la om fyllte i såpass. Det føler jeg er i overkant.
Hadde først 44 psi foran og bak, det føltes veldig bløtt med bare 41 (ca 3.0 bar?), i forhold til bridgestone ( harde pga av alder og slitasje).
Har nå 35 og 36 , regenerer nå Max 3kwt pr mil , hvor før lå på 7kwt pr mil, på papiret ikke så stor forskjell, men betydelig i for måten jeg har kjørt bil på de siste 25 år ( vant med å bruke motorkraft og rett gir for nedbremsing/ avpassing av fart ).
Hadde det gøy ned Oslofjordstunellen fra Drøbakk til hurumlandet, hvor jeg lurte på om bilen skulle slippe seg helt løs ned bakkene, gikk greit, men ville vært spennende ned Strynefjellet ned mot Horningdalsvatnet.
Jeg kan anta, at når dekken blir litt mer innkjørt, vil regenereringen stramme seg noe.
Sitat fra: Electricity på lørdag 04. november 2017, klokken 13:12
Hvordan har eierne opplevd sine i3 på vinteren i frost?
Jeg tenker da:
- Rekkevidde degradering?
- Dører og vinduer og ising. Har rutene frosset? (Tenker i fordørene som "trekkes" ned)
- Tynne dekk på glatt vei, positivt?
- Traction og fremkommelighet?
- Er varmeapparatet kraftig nok?
Det med vinduene er problem. Pakningene fryser fast i glasset og trekkes med ned i døra. Har skjedd på begge sider. Pakningene krølles. Men det retter seg når bilen tiner.
Sist vinter sto min i garasje og jeg hadde aldri noe problem med vinduene, nå i vinter har den stått en del ute og da fryser vinduene fast ofte og det smeller når pakningene slipper taket når vinduene går ned. Fortsatt er de ok
Sent from my iPhone using Tapatalk
Forvarmer du ikke toalmar? det hindrer jo at slikt skjer, for de som er vandt med coupe og auto rolldown er det magisk med forvarming.
Sitat fra: Torfinn9990 på søndag 17. desember 2017, klokken 11:11
Det med vinduene er problem. Pakningene fryser fast i glasset og trekkes med ned i døra. Har skjedd på begge sider. Pakningene krølles. Men det retter seg når bilen tiner.
Skjedde hos meg her om dagen også, for første gang siden 2014. Tok tak panelet der pakningene er og dro den litt ut (yay, plastikkarosseri!). Da brettet pakningen seg opp igjen uten problem. :)
Tenkte jeg skulle fylle på med min korte erfaring så langt.
Bilen ble levert med 2,6 foran og 2,7 bak på Nokian vinterdekk. Fikk med Nokian på den andre nye bilen min også og selv om det ikke er direkte sammenlignbart (pga ulike biler) så mener jeg Nokian er vesentlig dårligere på is og snø enn Continental som jeg har fått med tidligere biler. 4 år gamle Continental sitter bedre enn innkjørte, men nye, Nokian piggfrie.
Når det er sagt, så er regen på i3en min så sterk nå at jeg sliter med å få brukt bremsene. Og dette er på helt nye Nokian dekk som ikke er innkjørt enda (bilen har gått 200 km). Selv i dag hvor det var varslet glatt føre og Satans Søplevesen blokkerte kollektivfeltet med en lystavle med glatt føre-tekst, så var regen så kraftig at bremsene ikke ble brukt en eneste gang til jobb.
Brukte bare 2 timer til jobb i dag fordi kollektivtrafikken ble tvunget ut i filene vi bilister bruker, så er ikke bitter ... #ironi
Sitat fra: hemi på mandag 18. desember 2017, klokken 00:42
Forvarmer du ikke toalmar? det hindrer jo at slikt skjer, for de som er vandt med coupe og auto rolldown er det magisk med forvarming.
Vanligvis forvarmer jeg, men jeg har faktisk bruk for bilen plutselig og har da ikke tid til forvarming, da kan dette skje.
Sent from my iPhone using Tapatalk
I mildværet som kom nå så har jeg fått testet Nokian-dekkene på våt asfalt også. Her er virker regenerering og akselerasjon som tålelig normalt, sånn som på Bridgestone-dekkene. På vinterføret med is/snø gir de derimot meget begrenset regenerering og akselerasjon, av en eller annen grunn.
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 29. november 2017, klokken 07:08
Største problemet med i3 og elbiler generelt er hurtig lading med kaldt batteri. I3 kan klimatisere batteriet til ca10 gr.C om bilen er tilkoblet strøm. Batteriet må holde nærmere 20 gr.C for å tillate full hastighet på hurtiglading. Ved pen landeveis kjøring i kaldere enn -10 C. opprettholdes ikke batteri temp, men faller gjerne med 3-4 grader pr time. [...]
Jeg gjorde noen målinger på dette på 500km dagstur for et par uker siden, i temperaturer rundt -10 (...mens forumet var nede...). Første etappe var Oslo-Notodden, en tur jeg tok også litt tidligere under tilsvarende forhold. Den gangen kjørte jeg normalt, og kom frem til hurtiglader med +14 på batteri, og fikk bare 36kW ladeeffekt.
På siste tur hadde jeg batteritemperaturen oppe på skjermen. På motorveien Oslo-Drammen, kom temperaturen opp i +16 på toppen av Lierbakkene, men sank fort ned til +14 på vei ned til Drammen. Videre Drammen-Kongsberg lå temperaturen noenlunde konstant. Så på siste bit Kongsberg-Notodden tok jeg frem kengurupedalen på veien over heiene ved Hengsvatn. Var alene på veien, så kunne pendle mellom akselerasjon (kraftig, men langt fra full, vil tippe 40-50% effekt) opp til 75 km/t, og full regenerering ned til 45 km/t. Etter å ha gjentatt dette i drøyt 10 minutter, var batteritemperaturen oppe i +21, men den falt fort ned til +18 igjen på vei ned til Notodden (som for det meste er rulling/svak regen).
Uansett, fire grader mer på batteriet ga nesten full ladeeffekt (42kW i snitt), men det er i praksis lite gjennomførbart å drive den slags kjøring, spesielt dersom jeg ikke hadde vært alene i bilen.
Men egentlig burde forvarming av batteri gå til +20 når det er kuldegrader ute, for å ha en sjanse til å få rask DC lading. Jeg har derfor sendt inn dette som kommentar i remote-app'en, da de i alle fall tidligere har gjort endringer basert på tilbakemeldinger der. Sannsynligheten er stor for at det ikke holder med en app-oppdatering (tror ikke denne sender noen «ønsket batteritemperatur» til BMWs server/bilen), men at denne temperaturen er kodet internt i BMS'en. Vi vi kan i alle fall håpe at noen plukker opp dette, og det kommer en oppdatering av bilene på service.
Ironisk nok, så er ryktene at kommende 120Ah skal få bedre rekkevidde enn økningen fra 94Ah alene skulle tilsi, på grunn av lavere interne tap i batteriet. Men på vinter vil lavere interne tap også bety at batteriet ikke klarer å opprettholde god driftstemperatur under normal kjøring. Dobbelt ironisk, er at alt som mangler er et menyvalg som tillater å sette på det eksisterende varmeelementet litt før ankomst hurtiglader. Dette ville brukt rundt 0.5 kWh, som igjen betyr 1 min ekstra ladetid for å få tilbake denne energien. Men ladetiden for mine typiske 19kWh påfyll på Notodden går ned fra 34 min (ved batteritemp +14), via 27 min (ved batteritemp +18) til 24 minutter (ved batteritemp +20), så det er likevel tid og penger spart.
[Vinterkjøring uten forvarming ville krevd rundt en time for første ladestopp.... Har ikke tenkt å teste dette, det får være opp til de med elbiler uten batterivarmer, som e-Golf 8)]
Har testet hurtig lading etter at bilen har stått parkert på fjellet uten stømtilkobling med 25 kalde en helg. Ingen hurtiglading da.. Kobler den heller til 11kw flexilading, det lader like raskt første timen. Lades flexi på Grønn kontakt betales per kw pr påbegynt 15min som blir en brøkdel av kostnad i forhold til minuttpris på dc lading.
Burde absolutt hvert mulig og startet batterivarming manuelt uten tilkoblet strøm under slike forhold.
Kjørte nylig en ny 94AH facelift fra hytta i Uvdal og til Asker, 18.5 mil uten å lade underveis. Den oppga et forbruk på 14,9kWh pr. 100 km og 10 kwh/100 km regenerering. Det er et fall på ca 800 m på turen som hjelper en del, men fallet kommer når batteriet var kaldt og fullt som reduserer effekten.
Det var mellom 5 og 12 kuldegrader på turen og det var delvis snødekket vei.
Jeg vil anslå batteritemperaturen ved start at turen å være ca 8 kuldegrader.
Synes rekkevidden under disse forholdene var bedre enn ventet. Holdt fartsgrensene, 21 grader ECO PRO uten redusert klima, så det var behagelig temperatur. Forbruket var 25,7 kwh totalt og 5 % rest ved ankomst. Summen tilsvarer batteriets oppgitte kapasitet, så kaldt batteri har tydeligvis lite å si for den totale energien. Rekkevidde-beregningen var imponerende nøyaktig, og rekkevidden lå hele veien +/- 3 km i forhold til gjenværende avstand. Ved ankomst var det 6 km rrekkevidde, så rekkevidde-angsten var ikke påfallende høy selv opp Lierbakkene ;)
Drar opp denne eldre tråden da jeg har noen spørsmål knyttet til bruk av i3 på vinteren. Jeg vurderer å kjøpe meg en i3 60ah da jeg bor i Oslo og jobber i Bærum (ca. 1 mil hver vei). Siden jeg bor i leilighet er jeg avhengig av å finne en ledig lader i området, noe jeg ikke kan regne med å finne hver dag. Jeg vil da heller ikke kunne forvarme batteriet. Dersom det er si 10 minus, hvor langt vil jeg kunne regne med å komme uten forvarming? Eller sagt på en annen måte, gitt en lengre periode på rundt 10 minusgrader, hvor mange dager kommer jeg meg til og fra jobb uten å trenge å lade?
Tre-fire dager, tenker jeg. Opptil 8-9mil, altså. Går med en del på oppvarming mens du kjører.
Komfortalternativet (med noe innkalkulert margin):
- Du varmer opp kupé med strøm fra batteriet før hver tur. Krever ca 2 kWh i sterk kulde
- Du kjører 10 km på vinterføre, forbruk til fremdrift på ca 15 kWh/100km, altså 1.5kWh
- Kjøreturen (én vei) tar ca 15 min, og du bruker da 0.5kWh til å holde bilen varm (ca 2kWh per time)
- Totalt trenger du da ca 4kWh hver vei, eller 8kWh per dag
- Med en 60Ah (18+ kWh tilgjengelig), må du da lade annenhver dag.
Dunjakkealternativet (som uansett ikke er å anbefale):
- Du bruker 10 min før hver tur på å skrape is&snø, ingen energi til forhåndsvarming
- Du kjører 10 km på vinterføre, forbruk til fremdrift på ca 15 kWh/100km, altså 1.5kWh
- Kjøreturen (én vei) tar ca 15 min, og du kjører kun med vifte på, ingen varme. Neglisjerbart strømforbruk fra dette
- Totalt trenger du da ca 1.5kWh hver vei, eller 3kWh per dag
- Med en 60Ah (18+ kWh tilgjengelig), må du da lade hver femte arbeidsdag, i praksis én gang i uken.
Som du ser er det varme og komfortnivået som koster. Selve kjøringen stjeler ikke særlig mer strøm på vinteren enn sommeren (litt pga mindre regenerering på kaldt batteri & glatt underlag, tyngre føre, og tykkere luft). Batteriet kan levere like mye energi til kjøring på vinteren, men du kan få begrensning på hvor mye krefter du får ut av kaldt batteri (dvs tregere akselerasjon). Hurtiglading vil være ganske håpløst tregt etter kun 10 km kjøring i sterk kulde.
Aiai, for noen utrolig informative svar! Tusen, tusen takk!
Gjør litt research vedr. hvilke lademuligheter du kan klare å benytte deg av ved behov. Sjekk ut om du kan reservere en plass et sted også, kanskje? Bensinstasjon i nærheten? Låne stikkontakt av kompis? Benytt facebook bl.a..
Vinter og ingen varme i bil gir dugg på frontruta med en gang du slipper en fis, og du vil etter hvert ha en evig fuktig bil, med mugg og ille lukt. Det vil aldri bli bra. Med andre ord, denne elbilen vil ikke passe for deg.
Som en eier av min første elbil en BMW i3 2016 modell. Er jeg sikkert en av de første hær som har kjøpt pigg dekk på en i3. Bor in en kronglete bakke så tok ikke sjangsen med pigg frie blizard som stod på felgene.
wtf? Finnes det nå? Hvilke piggdekk? Pris? Jeg også vil ha det! Setter meg fast flere ganger årlig på tur opp til carporten hos oss. ::)
Se her (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40637.msg701718#msg701718)
Tri-ice Snow white? Hørtes tvilsomt ut... :p Tenkte kanskje det var noen anerkjente merker som hadde kommet med noe her.
Noen som har testet disse da? Antar at de støyer som et h.. men egenskaper på snø, is og våt asfalt?
Ja kjøpte dem. Første vinteren med i3n så vi får se om dekan duger.
Godt spørsmål fra TS, selv er jeg mer interessert i dekkdim for vinterdekk. Selv mener jeg 155 profilen blir for spinkel. Mailen Broom om saken og fikk følgende svar:
"Jeg er enig med deg. Synes den bilen fortjener litt mer gummi. Så får det eventuelt gå på bekostning av litt rekkevidde. Det er det verdt ;)"
På vinterføre, med en så lett bil, er friksjonen desto viktigere.
Sitat fra: Klykken på onsdag 29. august 2018, klokken 09:04
wtf? Finnes det nå? Hvilke piggdekk? Pris? Jeg også vil ha det! Setter meg fast flere ganger årlig på tur opp til carporten hos oss. ::)
Har til gode å sette meg fast på snøføre med Dynamic Traction Control (DTC) aktivert. Men på våt is er det vel bare piggdekk som fungerer.
Piggdekk på i3'n er som å banne i kjerka :)
Njæ... Det kommer jo helt an på forholdene man skal takle. Men, ble bedre hjemme og opp carporten hos oss etter at jeg skaffet snøfreser og fikk kansellert brøytehjelpen.
Ellers er det perioder med våt is i starten av vinteren, og mot våren.
Har en utfordrende bakke tar ikke sjangsen med pigg fritt.
Får være litt urkristen i3 eier :P amen.
Har kjørt piggfritt i over 20 år og aldri, aldri, hatt problemer med å komme opp en eneste bakke. Heller ikke med i3, hvor jeg må opp for å komme hjem og på jobb. Det blir sjelden strødd.
Må si at I3 med piggfrie dekk har imponert meg enormt. Har ikke stått fast så lang selv om jeg valgt tøffe bakker uten å vurdert andre veier.
Hadde jeg fått spørsmål om piggdekk eller piggfrie så hadde jeg ikke vurdert piggdekk på denne bilen.
90grader sving før bakken så er nesten null moment med fart. Har hatt problemer flere vintre med en fosil avesis med gode pigg dekk. Får gi litt feedback med erfaring i når det er speil blankt :-\
Det går vel an å strø når det blir ille om det ikke er slik hele vinteren ? Skaff en kasse, fyll den med sand og la den stå varmt. Når du strør så fryser nærmest sanden fast til isen.
(hater piggdekk som lager møkkete veier straks det er lov å bruke)
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 01. september 2018, klokken 09:12
(hater piggdekk som lager møkkete veier straks det er lov å bruke)
Kan ikke si meg mer enig. Første dagen etter folk har satt på piggdekk så kan mann glemme å ha ren bil
Sendt fra min iPhone 8 med Tapatalk
Støkasse er ikke et alternativ og pigg fritt eller piggdekk en bil blir skitten uansett på vinterstid med salt forbruket på norske veier
Enig, min teori er at det er større sansynlighet for at det er saltet , som tærer på asfalten. Dette igjenn fører til mere veistøv.
Ang. Fremkommelighet med i3, klarer ikke å komme på 1 hjulsdrevet bil lav personbil , som tar seg frem bedre en i3.
Men en bil med drift på 2 aksler, eller høy bakkeklaring kan ikke samenlignes med vanlig 1 hjulstrekk. I3 har fordel med trekk på bakaksel og motor/tyngde bak.
Vinterkjøring,, dekkvalg hva kan anbefales ?
Hva med feks 175 profil på bakhjulene ?
NOKIAN ...
BRIDGESTONE ...
Bridgestone. Mister regen med Nokian.
Klykken, mister regen, forklar.....
Jeg har samme regen på vinteren som sommeren med Nokian (maks ca 50 i følge bilen). Åpenbart ikke på snø når grepet er dårligere, men på våt og tørr asfalt.
Stor forskjell på nokian og bridgstone,
Bridgstondekkene imponerte, gode på små og is , suverene på våt og tørr asfalt, slitesterke. Minu - Litt harde dekk, gir dekkstøy.
Nokian, mister «all» regenerering ( slik vi som hadde i3 med bridgstone dekk).
Dekkene er myke, meget gode på snø, greie på våt og tørr asfalt. Komfortable og vesentlig mindre dekkstøy. Minus usikker på feste , våt asfalt, esp slår inn ukontrollerte , selv i cruisingfart 80 km/t , med resultat at bilen bråbremser. Har nå nokian, men tør ikke bruke Cruise controllen. Jeg kjører bilen med «ekstremt» høyr lufttrykk for å få følelsen av å ratte noe annet en fire svamper.
Nokian har en ny variant for den kommende sesongen (Hakkapeliitta R3, mot tidligere R2). De skryter (https://www.nokiantyres.com/company/news-article/controlled-grip-more-comfortable-driving-nokian-hakkapeliitta-r3-and-nokian-hakkapeliitta-r3-suv-pea/) i alle fall av at det skal være bedre egnet for elektriske biler (i3, Telsa og e-Golf er nevnt som eksempler), så da bør de ha tenkt på regen. Så får vi se hva som kommer av tilbakemeldinger for dem som får testet dette.
Sitat fra: 02jan på lørdag 01. september 2018, klokken 12:46
Enig, min teori er at det er større sansynlighet for at det er saltet , som tærer på asfalten. Dette igjenn fører til mere veistøv.
Ang. Fremkommelighet med i3, klarer ikke å komme på 1 hjulsdrevet bil lav personbil , som tar seg frem bedre en i3.
Men en bil med drift på 2 aksler, eller høy bakkeklaring kan ikke samenlignes med vanlig 1 hjulstrekk. I3 har fordel med trekk på bakaksel og motor/tyngde bak.
I følge Vegvesenet:
"Slitasje per km : Piggdekk slit mykje meir på asfalten enn vanlege dekk. Målingar Vegvesenet har gjort viser at ein vanleg personbil slit 5–10 gram asfalt per kilometer, seier Thor Asbjørn Lunaas i Statens vegvesen. "
Sikkert at saltet og bidrar men man ser det tydelig på høsten når det er lov og du hører de kommer dundrene og det er mange pluss og ikke noe salt - du ser det på ruta med en gang at nå er de løs >:(
La til Preheat på nøkkelen nyttig funksjon når vinteren kommer.
helgenen, har du 155 profil bak, forsøk med 175 profil, NOKIAN !
Sitat fra: Disqusor på tirsdag 04. september 2018, klokken 21:25
helgenen, har du 155 profil bak, forsøk med 175 profil, NOKIAN !
Finnes det bredere vinterdekk enn 155 ? I så fall, hvorfor leveres da i3S med 155 på vinterhjulene ? Er ikke de 428 felgene som leveres med vinterdekk for smale for 175 dekk ?
Disqusor, ja 175 dekk R2 hadde vært optimalt. Dessverre er det fortsatt ikke (som jeg har sett) annet 155 vinterdekk å få tak i.
Har erfaring med at R2 dekk er myke , med 205/60 16 på a6 quattro var det for mykt på våt asfalt i starten. Får håpe dekkene har stivnet litt etter lagring i sommer...
Kjører med 44 psi bak (vinter) og 48-50 psi om sommer. På mine andre kjøretøy ligger det på 22-34 psi.
Ved å bruke tractionkontroll knappen hyppig, ca ut av sving og rundkjøringer unngår jeg å bruke opp esp varseltrekant lyspæra ( under Vinterkjøring). Slik var det ikke før med bridgstone ( og gammel programmvare).
175 dekk skulle fint passe på mine 428 vinterfelger, rart ikke i3s har bredere dekk ?
Deilig å ha en bil som man ikke trenger å tenke mye på rust av salt på vinteren.
175 profil, vinterdekk, kan leveres til i3 19" 428 felg !
Fant en gammel alu brettbar snø spade jeg har tatt vare på i årevis.. som passer i frunken på I3n... var nesten for perfekt
Sitat fra: Samco på søndag 16. september 2018, klokken 21:14
Fant en gammel alu brettbar snø spade jeg har tatt vare på i årevis.. som passer i frunken på I3n... var nesten for perfekt
Har og en slik som har ligget i mine biler så lenge jeg kan huske. Har aldri brukt den så nå har den fått hedersplassen i garasjen. Passer i fronten på i3'n sa du - skal vurderes :+1:
Sitat fra: Disqusor på torsdag 13. september 2018, klokken 08:20
175 profil, vinterdekk, kan leveres til i3 19" 428 felg !
Hvilket fabrikat ? Det er jo utrolig at i3S leveres med 155 profil på vinterdekkene hvis 175 er tilgjengelig.
Da er I3n skodd for vinteren :)
Finnes det noe løsning for å hindre at ladeluka++ ikke fylles med snø når man lader i snøvær? Dårlig patent slik det er konstruert nå.
https://insideevs.com/bmw-i3-charge-port-snow-cover/
(https://d2t6ms4cjod3h9.cloudfront.net/wp-content/uploads/2016/02/12509332_10153192149591059_8470293938016117877_n.jpg)
Og tipper denne kan brukes også:
https://www.ebay.com/itm/Mitsubishi-Outlander-PHEV-EV-Port-Snow-cover/273595083372?hash=item3fb389aa6c:g:jksAAOSwhhlcKSSh:rk:1:pf:0&vxp=mtr
Jeg tolker det sånn at BMW har bestemt at jeg trenger en garasje til, og jeg er en dårlig kunde som ikke har tatt meg råd til det enda :-)
Jeg bor nederst i en bakke. Nå har jeg sett tre stk 2wd biler slite med å komme opp (kram snø med is under). Fjerdemann skulle innom meg og levere noe med sin i3. Kun en 2wd bil som har kjørt rett opp uten stress. Det var i3`n.
I dag er vel 4. dagen på rad med 15cm snø her og det gikk over til plussgrader idag. Teslaen (med 3 år gamle piggdekk) ble stående opp gårdsvegen 2 ganger mens i3'n (med originale vinterdekk fra 2014...) kom opp uten problemer (endel spoling, men den drar seg sakte men sikkert opp) :+1:
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 12. februar 2019, klokken 21:53
I dag er vel 4. dagen på rad med 15cm snø her og det gikk over til plussgrader idag. Teslaen (med 3 år gamle piggdekk) ble stående opp gårdsvegen 2 ganger mens i3'n (med originale vinterdekk fra 2014...) kom opp uten problemer (endel spoling, men den drar seg sakte men sikkert opp) :+1:
Jeg har vanskelig med å se for meg hvordan en i3 med bakhjulsdrift drar seg oppover veien, med mindre du rygger ;)
Har du noen gang hørt om en bil som skyver seg opp en bakke ;D
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 13. februar 2019, klokken 09:01
Har du noen gang hørt om en bil som skyver seg opp en bakke ;D
Nei, men «tar seg fram» er joogså et godt uttrykk som dekker både fram-, bak- og firehjulsdrift!
Det er jo uansett interessant at det største 'problemet' er å beskrive hvordan i3 kommer seg frem om vinteren, ikke om den gjør det. 8) #Luksusproblem
Laughs in i3 :)
Litt skuffa over i3 på vinteren den er nervøs på glatte lande veier har kontra rettet opp endel ganger må være rimelig våken og i snø slaps nesten håpløs opp bakker kjørte meg fast til ut av gårdsplassen på tirsdagen med rundt 10cm våt snø ...
Håpet den var bedre på vinteren en min gammle Avensis men nei nesten værre.
Sitat fra: Samco på onsdag 13. februar 2019, klokken 23:15
Litt skuffa over i3 på vinteren den er nervøs på glatte lande veier har kontra rettet opp endel ganger må være rimelig våken og i snø slaps nesten håpløs opp bakker kjørte meg fast til ut av gårdsplassen på tirsdagen med rundt 10cm våt snø ...
Håpet den var bedre på vinteren en min gammle Avensis men nei nesten værre.
Høres ut som det er noe feil på bilen din. i3 lar seg ikke kaste rundt slik du beskriver når de elektroniske hjelpemidlene er påslått. Det er helt motsatt: den er så forsiktig at den er umulig å slenge rundt med den. Til og med på is.
At det er noe feil på den kan også forklare hvorfor du opplever å sitte fast på flatmark med noen cm snø.
Ikke stått fast på flatmark jeg heller, men har fått sleng ofte pga litt overraskende føre, og jeg har slitt i den slakke oppoverbakken til carporten vår. Men det er ikke unikt for i3en og når det er slikt føre er det få biler uten 4x4 som takler samme, og derfor ikke noe som overrasker. Dog, å si at noe er galt om man opplever at den slipper og at den kjører seg fast er å strekke strikken langt . Den er helt OK+ på dårlig føre. :)
Sitat fra: 1317142119 på fredag 15. februar 2019, klokken 12:44
Sitat fra: Samco på onsdag 13. februar 2019, klokken 23:15
Litt skuffa over i3 på vinteren den er nervøs på glatte lande veier har kontra rettet opp endel ganger må være rimelig våken og i snø slaps nesten håpløs opp bakker kjørte meg fast til ut av gårdsplassen på tirsdagen med rundt 10cm våt snø ...
Håpet den var bedre på vinteren en min gammle Avensis men nei nesten værre.
Høres ut som det er noe feil på bilen din. i3 lar seg ikke kaste rundt slik du beskriver når de elektroniske hjelpemidlene er påslått. Det er helt motsatt: den er så forsiktig at den er umulig å slenge rundt med den. Til og med på is.
At det er noe feil på den kan også forklare hvorfor du opplever å sitte fast på flatmark med noen cm snø.
Er langt i fra flat mark og bilen er tip top tipper selv det er regenerering som gjør at bilen slipper på is.
Sitat fra: Samco på fredag 15. februar 2019, klokken 13:48
Sitat fra: 1317142119 på fredag 15. februar 2019, klokken 12:44
Sitat fra: Samco på onsdag 13. februar 2019, klokken 23:15
Litt skuffa over i3 på vinteren den er nervøs på glatte lande veier har kontra rettet opp endel ganger må være rimelig våken og i snø slaps nesten håpløs opp bakker kjørte meg fast til ut av gårdsplassen på tirsdagen med rundt 10cm våt snø ...
Håpet den var bedre på vinteren en min gammle Avensis men nei nesten værre.
Høres ut som det er noe feil på bilen din. i3 lar seg ikke kaste rundt slik du beskriver når de elektroniske hjelpemidlene er påslått. Det er helt motsatt: den er så forsiktig at den er umulig å slenge rundt med den. Til og med på is.
At det er noe feil på den kan også forklare hvorfor du opplever å sitte fast på flatmark med noen cm snø.
Er langt i fra flat mark og bilen er tip top tipper selv det er regenerering som gjør at bilen slipper på is.
Og som jeg sier: da er det noe feil på bilen din. Du kjører en BMW, ikke en go-cart. Regenereringen skal ikke bremse bakhjulene når det er så glatt - selv ikke på gamle i3 med dårligere hjelpemidler.
Selvsagt kan alle biler slippe litt når det er glatt, men da henter ESP inn bilen igjen umiddelbart. Hvis du opplever at du får sleng på bilen er det helt åpenbart noe galt med den. Alternativet er at du ikke skjønner hvordan en ESP fungerer. Valget er ditt. Det er deg eller bilen det er noe feil med.
Edit: og autocorrect på mobilen min som oversatte en haug ord til engelsk. Nå rettet.
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 16. februar 2019, klokken 09:13
Sitat fra: Samco på fredag 15. februar 2019, klokken 13:48
Sitat fra: 1317142119 på fredag 15. februar 2019, klokken 12:44
Sitat fra: Samco på onsdag 13. februar 2019, klokken 23:15
Litt skuffa over i3 på vinteren den er nervøs på glatte lande veier har kontra rettet opp endel ganger må være rimelig våken og i snø slaps nesten håpløs opp bakker kjørte meg fast til ut av gårdsplassen på tirsdagen med rundt 10cm våt snø ...
Håpet den var bedre på vinteren en min gammle Avensis men nei nesten værre.
Høres ut som det er noe feil på bilen din. i3 lar seg ikke kaste rundt slik du beskriver når de elektroniske hjelpemidlene er påslått. Det er helt motsatt: den er så forsiktig at den er umulig å slenge rundt med den. Til og med på is.
At det er noe feil på den kan også forklare hvorfor du opplever å sitte fast på flatmark med noen cm snø.
Er langt i fra flat mark og bilen er tip top tipper selv det er regenerering som gjør at bilen slipper på is.
Og som jeg sier: da er det noe feil på bilen din. Du kjører en BMW, ikke en go-cart. Regenereringen skal ikke bremse bakhjulene når det er så glatt - selv ikke på gamle i3 med dårligere hjelpemidler.
Selvsagt kan alle biler slippe litt når det er glatt, men da henter ESP inn bilen igjen umiddelbart. Hvis du opplever at du får sleng på bilen er det helt åpenbart noe galt med den. Alternativet er at du ikke skjønner hvordan en ESP fungerer. Valget er ditt. Det er deg eller bilen det er noe feil med.
Edit: og autocorrect på mobilen min som oversatte en haug ord til engelsk. Nå rettet.
Du tar desverre feil men for andre greit å være litt våken.
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 16. februar 2019, klokken 09:13
Regenereringen skal ikke bremse bakhjulene når det er så glatt - selv ikke på gamle i3 med dårligere hjelpemidler.
Jeg tror ikke det kan bli så glatt at i3-en slipper på bakhjula pga. regenerering. Den kutter jo bare ut regenerering når den merker det begynner å slippe. Kjennes nesten ut som om den hopper ut av gir noen ganger. Plutselig ruller det på fart, og en må flytte foten over på bremsen, mens hjertet slår et lite ekstra slag.
LCI-utgaven har ikke dette markante hoppet når det glipper. Alt skjer mye mer progressivt. Det gjelder både ved regenerering og pådrag. Å øke eller minske farten er egentlig samme sak, det er kun fortegnet på pådraget som varierer. Pre-LCI skrur av pådraget når det glipper, og starter opp igjen fra null. LCI får aldri den følelsen av å hoppe ut av gir.
Å få til en sladd med i3 er nærmest umulig. Jeg har virkelig gått inn for det noen ganger. ESP dreper alle tendenser. TC gjør det noe mer livlig, men fremdeles uten noen store utslag. Roller mode derimot, da blir det skummelt! Uten ESP, antispinn, regenerering og ABS. Det blir enda verre enn på en gammel fossilbil. Når en sladder en gammel Ascona rundt i 1. eller 2. gir så har en i det minste litt kontroll på hjulhastigheten. Den forblir relativt lav, med mindre en girer opp og spinner ut alle gira. Med i3-en får bakhjula 100 km/t på et øyeblikk, og da er det null kontroll før de har kommet ned igjen til en hastighet som matcher underlaget.
Slik som her: https://www.youtube.com/watch?v=1pgm8I0B8bY
Hva som er sladd eller sleng er vel ganske subjektivt? ESP hindrer det så godt den kan, men det må jo være fysisk mulig å korrigere. Er det ikke grep så er det ikke grep. Hvis bakenden sklir sideveis over en issvull, så får ikke ESP gjort noe med det sånn helt umiddelbart. Anbefaler alle å teste litt på et trygt sted, en stor åpen plass eller noe. Helst uten politiet som tilskuer. Det varierer veldig hvordan de ser på det. Noen mener det er bra å trene, andre kommer til å gi deg bot.
Vær forsiktig med å trekke i3 baklengs løs om du kjører den godt fast i snøen.
Vi kjørte en av våre i3 fast i en fokkskavel, den ble hengende på buken. Skrudde i øye i bakfanger, hentet annet kjøretøy og trakk den løs.
Resultat: knekte plastbiter fra dekkplater under bilen. Plast platene er lagt med overlapp bakover. Når bilen ble dradd baklengs tok plate kanten tak i snøen og knakk. Dra bilen forover går fint. Må den trekkes bak bør snøen under fjernes først.
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 22. februar 2019, klokken 18:19
Vær forsiktig med å trekke i3 baklengs løs om du kjører den godt fast i snøen.
Vi kjørte en av våre i3 fast i en fokkskavel, den ble hengende på buken. Skrudde i øye i bakfanger, hentet annet kjøretøy og trakk den løs.
Resultat: knekte plastbiter fra dekkplater under bilen. Plast platene er lagt med overlapp bakover. Når bilen ble dradd baklengs tok plate kanten tak i snøen og knakk. Dra bilen forover går fint. Må den trekkes bak bør snøen under fjernes først.
Ok, hender jeg tar fart ut av garasjen hvis det er mye snø. Har gått bra men kan være sen sjanseseilas om det er en pakket snøkant skjønner jeg....
2 erfaringer på glatta ,nå i 3dje vinteren
Opp kommer vi slå langt alltid , men anti spinn tar farta lenger ned enn hva vi var vant med fra en bensin Golf f.eks , men sender oftest opp i "tøff-tøff" fart på 10-17km , men opp kommer vi .. så langt
Avgjøring fra høyhastighet på tørr asfalt til glatt underlag på sliproad.
Den kan være litt ekkel om man kjører i 80 på hoveveien og tar av uten å måtte redusere hastigheten særlig men ligger med endel regenerering nå man på avkjørsel kommer på parti med glatt underlag som snø eller is.
Det føles som en evighet før ABS' noe kikcker inn. på Aktuell avkøring er de heldigvis rett frem , tror ikke det hadd endt bra om jeg skulle ligge i 60kmt og så dette skje i en kurve.
Hvis du frykter at bilens antispinn skal hindre deg i ha fart nok kan du jo bare sette "Traction Control" til "Off".
Lagre denne på en av knappene for "hurtigvalg" så har du den lett tilgjengelig!
Bruker denne ofte når jeg kommer til bakker det er greit å ha litt fart i, eller hvis det er ubrøytet vei :+1:
Det gjør ikke store forskjellen med tanke på hjulspinn, synes jeg. slipper litt lettere på bakenden, bare.
Helt enig blir ingen bedre framkommelighet med off, la bak selv 50kg ballast og det hjalp. Men i3 på slapse føre er noe elendige greier.
Opplever at å skru av traction control gjør at den graver seg fram litt bedre enn uten. Bruker den typisk når jeg skal svinge opp foran huset når det er en del snø i gården. Har helt klart nytte av funksjonen, og programmert den inn på nr8.
Men at i3 er så fremragende vinterbil mhp framkommelighet som mange melder. Det skjønner jeg ikke noe av. Da lurer jeg litt på hva som er referansen. Samt hvilket føre en definerer som vanskelig. For meg så er den ikke noe bedre enn det jeg har hatt av 2-hjulstrekk. Og i forhold til en Octavia 4x4 så er det som natt/dag.
Å sammenligne 4x4 bil med i3 blir helt feil.
Jeg opplever god framkommelighet med min i3 hvor diverse andre 2wd står fast/sliter. Har også eksempler på at også 4x4 har kjørt seg fast både før og etter med min i3, hvordan man kjører har også noe å si.
Tja, om det er feil veit jeg ikke. Var litt for å definere hva jeg synes er bra egenskaper på framkommelighet.
Jeg har en kollega som har en E-Golf som helt klart sliter med framkommelighet opp bakker vinterstid. I så måte er i3 god. Men sammenlignet med andre biler jeg kjører/har kjørt så skjønner jeg ikke at den er spesielt god. Helt normal er vel det jeg tenker. Og for oss duger det greit.