Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 på vinter - erfahrungen?

Startet av Electricity, lørdag 04. november 2017, klokken 13:12

« forrige - neste »

chrisx

Aiai, for noen utrolig informative svar! Tusen, tusen takk!

Klykken

Gjør litt research vedr. hvilke lademuligheter du kan klare å benytte deg av ved behov. Sjekk ut om du kan reservere en plass et sted også, kanskje? Bensinstasjon i nærheten? Låne stikkontakt av kompis? Benytt facebook bl.a..

Vinter og ingen varme i bil gir dugg på frontruta med en gang du slipper en fis, og du vil etter hvert ha en evig fuktig bil, med mugg og ille lukt. Det vil aldri bli bra. Med andre ord, denne elbilen vil ikke passe for deg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Samco

Som en eier av min første elbil en BMW i3 2016 modell. Er jeg sikkert en av de første hær som har kjøpt pigg dekk på en i3. Bor in en kronglete bakke så tok ikke sjangsen med pigg frie blizard som stod på felgene.

Klykken

wtf? Finnes det nå? Hvilke piggdekk? Pris? Jeg også vil ha det! Setter meg fast flere ganger årlig på tur opp til carporten hos oss.  ::)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

Tri-ice Snow white? Hørtes tvilsomt ut... :p Tenkte kanskje det var noen anerkjente merker som hadde kommet med noe her.
Noen som har testet disse da? Antar at de støyer som et h.. men egenskaper på snø, is og våt asfalt?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Samco

Ja kjøpte dem. Første vinteren med i3n så vi får se om dekan duger.

Disqusor

Godt spørsmål fra TS, selv er jeg mer interessert i dekkdim for vinterdekk. Selv mener jeg 155 profilen blir for spinkel. Mailen Broom om saken og fikk følgende svar:

"Jeg er enig med deg. Synes den bilen fortjener litt mer gummi. Så får det eventuelt gå på bekostning av litt rekkevidde. Det er det verdt ;)"

På vinterføre, med en så lett bil, er friksjonen desto viktigere.

Trond.m

Sitat fra: Klykken på onsdag 29. august 2018, klokken 09:04
wtf? Finnes det nå? Hvilke piggdekk? Pris? Jeg også vil ha det! Setter meg fast flere ganger årlig på tur opp til carporten hos oss.  ::)
Har til gode å sette meg fast på snøføre med Dynamic Traction Control (DTC) aktivert. Men på våt is er det vel bare piggdekk som fungerer.

Ingeniøren

Piggdekk på i3'n er som å banne i kjerka  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Njæ... Det kommer jo helt an på forholdene man skal takle. Men, ble bedre hjemme og opp carporten hos oss etter at jeg skaffet snøfreser og fikk kansellert brøytehjelpen.
Ellers er det perioder med våt is i starten av vinteren, og mot våren.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Samco

Har en utfordrende bakke tar ikke sjangsen med pigg fritt.
Får være litt urkristen i3 eier  :P amen.

SveinJ

Har kjørt piggfritt i over 20 år og aldri, aldri, hatt problemer med å komme opp en eneste bakke. Heller ikke med i3, hvor jeg må opp for å komme hjem og på jobb. Det blir sjelden strødd.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Toalmar

Må si at I3 med piggfrie dekk har imponert meg enormt. Har ikke stått fast så lang selv om jeg valgt tøffe bakker uten å vurdert andre veier.
Hadde jeg fått spørsmål om piggdekk eller piggfrie så hadde jeg ikke vurdert piggdekk på denne bilen.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Samco

90grader sving før bakken så er nesten null moment med fart. Har hatt problemer flere vintre med en fosil avesis med gode pigg dekk. Får gi litt feedback med erfaring i når det er speil blankt  :-\

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA