Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 på vinter - erfahrungen?

Startet av Electricity, lørdag 04. november 2017, klokken 13:12

« forrige - neste »

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Samco

#91
Litt skuffa over i3 på vinteren den er nervøs på glatte lande veier har kontra rettet opp endel ganger må være rimelig våken og i snø slaps nesten håpløs opp bakker kjørte meg fast til ut av gårdsplassen på tirsdagen med rundt 10cm våt snø ...
Håpet den var bedre på vinteren en min gammle Avensis men nei nesten værre.

1317142119

Sitat fra: Samco på onsdag 13. februar 2019, klokken 23:15
Litt skuffa over i3 på vinteren den er nervøs på glatte lande veier har kontra rettet opp endel ganger må være rimelig våken og i snø slaps nesten håpløs opp bakker kjørte meg fast til ut av gårdsplassen på tirsdagen med rundt 10cm våt snø ...
Håpet den var bedre på vinteren en min gammle Avensis men nei nesten værre.
Høres ut som det er noe feil på bilen din. i3 lar seg ikke kaste rundt slik du beskriver når de elektroniske hjelpemidlene er påslått. Det er helt motsatt: den er så forsiktig at den er umulig å slenge rundt med den. Til og med på is.

At det er noe feil på den kan også forklare hvorfor du opplever å sitte fast på flatmark med noen cm snø.

Klykken

Ikke stått fast på flatmark jeg heller, men har fått sleng ofte pga litt overraskende føre, og jeg har slitt i den slakke oppoverbakken til carporten vår. Men det er ikke unikt for i3en og når det er slikt føre er det få biler uten 4x4 som takler samme, og derfor ikke noe som overrasker. Dog, å si at noe er galt om man opplever at den slipper og at den kjører seg fast er å strekke strikken langt . Den er helt OK+ på dårlig føre. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Samco

Sitat fra: 1317142119 på fredag 15. februar 2019, klokken 12:44
Sitat fra: Samco på onsdag 13. februar 2019, klokken 23:15
Litt skuffa over i3 på vinteren den er nervøs på glatte lande veier har kontra rettet opp endel ganger må være rimelig våken og i snø slaps nesten håpløs opp bakker kjørte meg fast til ut av gårdsplassen på tirsdagen med rundt 10cm våt snø ...
Håpet den var bedre på vinteren en min gammle Avensis men nei nesten værre.
Høres ut som det er noe feil på bilen din. i3 lar seg ikke kaste rundt slik du beskriver når de elektroniske hjelpemidlene er påslått. Det er helt motsatt: den er så forsiktig at den er umulig å slenge rundt med den. Til og med på is.

At det er noe feil på den kan også forklare hvorfor du opplever å sitte fast på flatmark med noen cm snø.

Er langt i fra flat mark og bilen er tip top tipper selv det er regenerering som gjør at bilen slipper på is.

1317142119

#95
Sitat fra: Samco på fredag 15. februar 2019, klokken 13:48
Sitat fra: 1317142119 på fredag 15. februar 2019, klokken 12:44
Sitat fra: Samco på onsdag 13. februar 2019, klokken 23:15
Litt skuffa over i3 på vinteren den er nervøs på glatte lande veier har kontra rettet opp endel ganger må være rimelig våken og i snø slaps nesten håpløs opp bakker kjørte meg fast til ut av gårdsplassen på tirsdagen med rundt 10cm våt snø ...
Håpet den var bedre på vinteren en min gammle Avensis men nei nesten værre.
Høres ut som det er noe feil på bilen din. i3 lar seg ikke kaste rundt slik du beskriver når de elektroniske hjelpemidlene er påslått. Det er helt motsatt: den er så forsiktig at den er umulig å slenge rundt med den. Til og med på is.

At det er noe feil på den kan også forklare hvorfor du opplever å sitte fast på flatmark med noen cm snø.

Er langt i fra flat mark og bilen er tip top tipper selv det er regenerering som gjør at bilen slipper på is.
Og som jeg sier: da er det noe feil på bilen din. Du kjører en BMW, ikke en go-cart. Regenereringen skal ikke bremse bakhjulene når det er så glatt - selv ikke på gamle i3 med dårligere hjelpemidler.

Selvsagt kan alle biler slippe litt når det er glatt, men da henter ESP inn bilen igjen umiddelbart. Hvis du opplever at du får sleng på bilen er det helt åpenbart noe galt med den. Alternativet er at du ikke skjønner hvordan en ESP fungerer. Valget er ditt. Det er deg eller bilen det er noe feil med.

Edit: og autocorrect på mobilen min som oversatte en haug ord til engelsk. Nå rettet.

Samco

Sitat fra: 1317142119 på lørdag 16. februar 2019, klokken 09:13
Sitat fra: Samco på fredag 15. februar 2019, klokken 13:48
Sitat fra: 1317142119 på fredag 15. februar 2019, klokken 12:44
Sitat fra: Samco på onsdag 13. februar 2019, klokken 23:15
Litt skuffa over i3 på vinteren den er nervøs på glatte lande veier har kontra rettet opp endel ganger må være rimelig våken og i snø slaps nesten håpløs opp bakker kjørte meg fast til ut av gårdsplassen på tirsdagen med rundt 10cm våt snø ...
Håpet den var bedre på vinteren en min gammle Avensis men nei nesten værre.
Høres ut som det er noe feil på bilen din. i3 lar seg ikke kaste rundt slik du beskriver når de elektroniske hjelpemidlene er påslått. Det er helt motsatt: den er så forsiktig at den er umulig å slenge rundt med den. Til og med på is.

At det er noe feil på den kan også forklare hvorfor du opplever å sitte fast på flatmark med noen cm snø.

Er langt i fra flat mark og bilen er tip top tipper selv det er regenerering som gjør at bilen slipper på is.
Og som jeg sier: da er det noe feil på bilen din. Du kjører en BMW, ikke en go-cart. Regenereringen skal ikke bremse bakhjulene når det er så glatt - selv ikke på gamle i3 med dårligere hjelpemidler.

Selvsagt kan alle biler slippe litt når det er glatt, men da henter ESP inn bilen igjen umiddelbart. Hvis du opplever at du får sleng på bilen er det helt åpenbart noe galt med den. Alternativet er at du ikke skjønner hvordan en ESP fungerer. Valget er ditt. Det er deg eller bilen det er noe feil med.

Edit: og autocorrect på mobilen min som oversatte en haug ord til engelsk. Nå rettet.

Du tar desverre feil men for andre greit å være litt våken.

Ferry

Sitat fra: 1317142119 på lørdag 16. februar 2019, klokken 09:13
Regenereringen skal ikke bremse bakhjulene når det er så glatt - selv ikke på gamle i3 med dårligere hjelpemidler.

Jeg tror ikke det kan bli så glatt at i3-en slipper på bakhjula pga. regenerering. Den kutter jo bare ut regenerering når den merker det begynner å slippe. Kjennes nesten ut som om den hopper ut av gir noen ganger. Plutselig ruller det på fart, og en må flytte foten over på bremsen, mens hjertet slår et lite ekstra slag.
LCI-utgaven har ikke dette markante hoppet når det glipper. Alt skjer mye mer progressivt. Det gjelder både ved regenerering og pådrag. Å øke eller minske farten er egentlig samme sak, det er kun fortegnet på pådraget som varierer. Pre-LCI skrur av pådraget når det glipper, og starter opp igjen fra null. LCI får aldri den følelsen av å hoppe ut av gir.

Å få til en sladd med i3 er nærmest umulig. Jeg har virkelig gått inn for det noen ganger. ESP dreper alle tendenser. TC gjør det noe mer livlig, men fremdeles uten noen store utslag. Roller mode derimot, da blir det skummelt! Uten ESP, antispinn, regenerering og ABS. Det blir enda verre enn på en gammel fossilbil. Når en sladder en gammel Ascona rundt i 1. eller 2. gir så har en i det minste litt kontroll på hjulhastigheten. Den forblir relativt lav, med mindre en girer opp og spinner ut alle gira. Med i3-en får bakhjula 100 km/t på et øyeblikk, og da er det null kontroll før de har kommet ned igjen til en hastighet som matcher underlaget.
Slik som her: https://www.youtube.com/watch?v=1pgm8I0B8bY

Hva som er sladd eller sleng er vel ganske subjektivt? ESP hindrer det så godt den kan, men det må jo være fysisk mulig å korrigere. Er det ikke grep så er det ikke grep. Hvis bakenden sklir sideveis over en issvull, så får ikke ESP gjort noe med det sånn helt umiddelbart. Anbefaler alle å teste litt på et trygt sted, en stor åpen plass eller noe. Helst uten politiet som tilskuer. Det varierer veldig hvordan de ser på det. Noen mener det er bra å trene, andre kommer til å gi deg bot.

Egil Fonn

Vær forsiktig med å trekke i3 baklengs løs om du kjører den godt fast i snøen.
Vi kjørte en av våre i3 fast i en fokkskavel, den ble hengende på buken. Skrudde i øye i bakfanger, hentet annet kjøretøy og trakk den løs.
Resultat: knekte plastbiter fra dekkplater under bilen. Plast platene er lagt med overlapp bakover. Når bilen ble dradd baklengs tok plate kanten tak i snøen og knakk.  Dra bilen forover går fint. Må den trekkes bak bør snøen under fjernes først.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Ingeniøren

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 22. februar 2019, klokken 18:19
Vær forsiktig med å trekke i3 baklengs løs om du kjører den godt fast i snøen.
Vi kjørte en av våre i3 fast i en fokkskavel, den ble hengende på buken. Skrudde i øye i bakfanger, hentet annet kjøretøy og trakk den løs.
Resultat: knekte plastbiter fra dekkplater under bilen. Plast platene er lagt med overlapp bakover. Når bilen ble dradd baklengs tok plate kanten tak i snøen og knakk.  Dra bilen forover går fint. Må den trekkes bak bør snøen under fjernes først.

Ok, hender jeg tar fart ut av garasjen hvis det er mye snø. Har gått bra men kan være sen sjanseseilas om det er en pakket snøkant skjønner jeg....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

sail4fun

2 erfaringer på glatta ,nå i 3dje vinteren

Opp kommer vi slå langt alltid , men anti spinn tar farta lenger ned enn hva vi var vant med fra en bensin Golf f.eks , men sender oftest opp i "tøff-tøff" fart på 10-17km , men opp kommer vi .. så langt


Avgjøring fra høyhastighet på tørr asfalt til glatt underlag på sliproad.
Den kan være litt ekkel om man kjører i 80 på hoveveien og tar av uten å måtte redusere hastigheten særlig men ligger med endel regenerering nå man på avkjørsel kommer på parti med glatt underlag som snø eller is.
Det føles som en evighet før ABS' noe kikcker inn. på Aktuell avkøring er de heldigvis rett frem , tror ikke det hadd endt bra om jeg skulle ligge i 60kmt og så dette skje i en kurve.
e-golf
I3

PionerThink

Hvis du frykter at bilens antispinn skal hindre deg i ha fart nok kan du jo bare sette "Traction Control" til "Off".
Lagre denne på en av knappene for "hurtigvalg" så har du den lett tilgjengelig!
Bruker denne ofte når jeg kommer til bakker det er greit å ha litt fart i, eller hvis det er ubrøytet vei :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Klykken

Det gjør ikke store forskjellen med tanke på hjulspinn, synes jeg. slipper litt lettere på bakenden, bare.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Samco

Helt enig blir ingen bedre framkommelighet med off, la bak selv 50kg ballast og det hjalp. Men i3 på slapse føre er noe elendige greier.

rth

Opplever at å skru av traction control gjør at den graver seg fram litt bedre enn uten. Bruker den typisk når jeg skal svinge opp foran huset når det er en del snø i gården. Har helt klart nytte av funksjonen, og programmert den inn på nr8.

Men at i3 er så fremragende vinterbil mhp framkommelighet som mange melder. Det skjønner jeg ikke noe av. Da lurer jeg litt på hva som er referansen. Samt hvilket føre en definerer som vanskelig. For meg så er den ikke noe bedre enn det jeg har hatt av 2-hjulstrekk. Og i forhold til en Octavia 4x4 så er det som natt/dag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA