Er dette lovlig? Oppdatert: Får lov å lade.

Startet av Myrvang, fredag 03. november 2017, klokken 22:01

« forrige - neste »

Myrvang

Er det egenlig så mye farligere å lade en bil på 10A enn å kjøre andre elartikler på 10A?

Hva med å godta lading på 6A? 1200W er mindre enn en støvsuger, og bør ikke ha like stor fare for brann? Og hvor mange garasjer har brent ned som følge av lading? Selvfølgelig greit å unngå det om man kan, men skal man være hysteriske med alt man foretar seg? Det er tross alt livsfarlig å leve, ingen har overlevd enda...
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

_OE_

Hvor mange timer i uken støvsuger du da?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Myrvang

Sitat fra: EV666KM på tirsdag 07. november 2017, klokken 20:55
Hvor mange timer i uken støvsuger du da?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Har robotstøvsuger som går 1,5 timer om dagen, så ca 7,5  ;D

Men den er nok ikke på 2000W...
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

_OE_

Det er det som er problemet er bilen utladet står den på mange timer i strekk.. Kanskje hver dag

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


jkirkebo

Sitat fra: Myrvang på tirsdag 07. november 2017, klokken 20:53
Er det egenlig så mye farligere å lade en bil på 10A enn å kjøre andre elartikler på 10A?

Hva med å godta lading på 6A? 1200W er mindre enn en støvsuger, og bør ikke ha like stor fare for brann? Og hvor mange garasjer har brent ned som følge av lading? Selvfølgelig greit å unngå det om man kan, men skal man være hysteriske med alt man foretar seg? Det er tross alt livsfarlig å leve, ingen har overlevd enda...

Hvordan skal noen andre kunne kontrollere at du kun lader på 6A? Eneste mulighet er vel å montere en 6A sikring på kursen. Men siden dette uansett ikke er godkjent så lenge jordfeilbryter type B mangler og det er flere uttak på kursen betyr det potensielt forsikringstrøbbel for borettslaget om det skulle skje noe.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Griffel

#80
Sitat fra: EV666KM på tirsdag 07. november 2017, klokken 21:26
Det er det som er problemet er bilen utladet står den på mange timer i strekk.. Kanskje hver dag

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Ikke minst lades det ofte om natten mens folk sover.
Sitat fra: Myrvang på tirsdag 07. november 2017, klokken 20:53
Selvfølgelig greit å unngå det om man kan, men skal man være hysteriske med alt man foretar seg? Det er tross alt livsfarlig å leve, ingen har overlevd enda...
Det er uansett ugreit at garasje og bil brenner som følge av en nabo som velger lettvinte løsninger for lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

_OE_

Nå er det bare å avslutte denne tråden... for de som lader via schuko å bestille ladestasjon inkludert jordfeil vern type B + egen kurs rett fra sikringsskapet... Og la julegaver være julegaver i år

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Griffel

Noe du til nød kan gjøre i din egen garasje.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Sitat fra: Myrvang på tirsdag 07. november 2017, klokken 21:24
Har robotstøvsuger som går 1,5 timer om dagen, så ca 7,5  ;D

Og den er bygget av billigste tilbyder i østen, med litiumbatterier og ladeelektronikk av laber kvalitet. Tenk på det når den kiler seg fast under sofaen og står og spinner.. Er du heldig velter den bare posen med tomgods og sprer utover stua. Forhåpentligvis lufta du bikkja lenge nok før du gikk på jobb, ellers fordeler den mer "tomgods" jevnt utover absolutt hele huset  :P

PS: Om du lader med høy nok effekt er bilen full før folk skal sove.  8)

1000kwh

Flere som lurer; hvilke konsekvenser har lading på schuko hatt? Det er jo interessant i denne sammenheng.

Hvor mange watt trekker en varmtvannsbereder?  Eller en ensom panelovn? Ganske mange, og fort i 8-10 timer i strekk.

Noe hysteri er det nok her også... :/

_OE_

#85
Vel en forskjell er nå da at ovn/vv_bereder er ren ohmsk belastning.... Elbillading er induktiv belastning som er mere krevende på det elektriske anlegget.... Dessuten er det ikke lenger lov med vv_bereder på 2000W...oh det er som kjent mindre enn 10A

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Ferry

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 07. november 2017, klokken 22:09
Flere som lurer; hvilke konsekvenser har lading på schuko hatt? Det er jo interessant i denne sammenheng.

Ingen kjente branner pga. elbillading over schuko.

Sitat
Hvor mange watt trekker en varmtvannsbereder?  Eller en ensom panelovn? Ganske mange, og fort i 8-10 timer i strekk.

Maks 1500 watt for VVB over schuko. Det var 2000 watt før, og fritt før der igjen. Og der har det vært branner. Forøvrig har det vært noen branner pga. produksjonsfeil på OSO VVB. Akkurat det er verdt å bruke 5 minutter på å sjekke opp. http://www.elsikkerhetsportalen.no/annet/aktuelt/Feil%20på%20tusenvis%20av%20OSO%20varmtvannsberedere
Panelovner pleier ikke å trekke så veldig mye strøm. Den største jeg finner på Elkjøp i farta er 2000 watt, rett under 9 A. Men så kan en fort vekk ha flere ovner på samme kurs da. Men normalt vil de regulere effekten for å kompensere varmetapet ut av huset. På en kald dag i et trekkfullt hus når du fyrer opp fra lav temperatur vil de kunne trekke strøm lenge. Kanskje konstant og du glemmer å lukke et vindu. Men det skal jo gå bra, for kursen er ikke sikret med mer enn hva den tåler.

m0nkey

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 07. november 2017, klokken 22:09
Flere som lurer; hvilke konsekvenser har lading på schuko hatt? Det er jo interessant i denne sammenheng.

Hvor mange watt trekker en varmtvannsbereder?  Eller en ensom panelovn? Ganske mange, og fort i 8-10 timer i strekk.

Noe hysteri er det nok her også... :/
Jeg vet ikke hva som skjedde her, men det var ganske varmt på baksiden når jeg ankom denne ladestolpen.
KIA Soul EV Classic (2015)

1000kwh

Sitat fra: EV666KM på tirsdag 07. november 2017, klokken 22:14
Vel en forskjell er nå da at ovn/vv_bereder er ren ohmsk belastning.... Elbillading er induktiv belastning som er mere krevende på det elektriske anlegget.... Dessuten er det ikke lenger lov med vv_bereder på 2000W...oh det er som kjent mindre enn 10A

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Det beste og eneste lovlige er lading på dedikert kontakt eller ladestasjon.

MEN, så lenge sannsynligheten for brann er minimal i risko=sannsynlighetxkonsekvens så kan man roe panikken litt.

Griffel

Sitat fra: Ferry på tirsdag 07. november 2017, klokken 22:34
Ingen kjente branner pga. elbillading over schuko.
Det har nok mer med kategorier i statistikk å gjøre.
I den faste installasjonen topper stikkontakt statistikken.
Jeg er temlig sikker på 1 i Bærum og 1 i Røyken ut fra beskrivelse i lokal avis, + en busbrann i Bærum i dårlig kontakt men der var belastningen ikke lading men kupevarming.

Ps. En lader ikke med så høy effekt fra Schuko at en ikke rekker å sovne.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA