Er dette lovlig? Oppdatert: Får lov å lade.

Startet av Myrvang, fredag 03. november 2017, klokken 22:01

« forrige - neste »

Ferry

Så altså ingen kjente branner pga. elbillading over schuko da? Jeg har også hørt om et tilfelle der det (nesten) ble brann, dvs. sortsvidd treverk bak koblingsboks eller stikkontakt. Lading av elbil i fellesgarasje. Eieren er t.o.m. elektriker(!) Jeg sier ikke at det ikke kan ha vært branner, men det er altså ingen konkrete kjente tilfeller. Dessverre jobber statistikk og sannsynligheten for at vi snart kjenner noen tilfeller.

Når jeg lader med schuko er bilen full mange timer før leggetid. Gitt normal arbeidstid og kjørelengde er det ikke helt urimelig å si at det vil gjelde mange. Men selvfølgelig ikke alle, og ikke alltid. Natt til mandag etter helgetur vil kanskje være typisk tidspunkt der lading foregår mens man sover.

Ingeniøren

Det var vel en husbrann for noen dager siden som startet i en mobil som eksploderte under lading. Synes vi skal forby slike - mobiler altså  ;D ;D

https://www.rb.no/nyheter/brann/mobil-og-internett/mobilbatteriet-eksploderte-og-utloste-brann/s/5-43-631261

Det det dreier som her er å vise litt fleksibilitet i en overgang for trådstarter. Har man først gitt tillatelse til lading kan man ikke bare stoppe dette og si at han kan komme tilbake om 6 mnd. Alle er vel enig at det er fornuftg å lade på en ladestasjon med B-vern i stedet for shuko men det må være lov å bruke hode og litt flexibilitet.

Helsevesenet i Norge overlever på at hjelpepleiere får levere ut medisiner til tross for at det ikke er lov og folk dør stadig vekk av feil medisinering. Å ikke tillate dette hadde medført at folk ikke fikk medisinene og mange flere dødsfall - så å bruke hodet er og lov, ikke bare regelverk  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Sele

Ved og bruke hode så lader jeg stort sett på jobb,de gangene i løpet av 14 dager jeg lader hjemme kan telles på en hånd. Og når jeg lader hjemme så prøver jeg og unngå og lade over natten. Fordi folk bruker hode så tror jeg det ikke finnes "Kjente" branner forårsaket av elbil under lading via stikk.

Cowboyer som ikke bruker hode og egentlig må beskyttes mot seg selv kan man ikke gardere seg mot uansett regelverk.

Jostein Ween Grav, sjefsingeniør elektriske anlegg i DSB sier at de ikke har grunn til å si at elbiler brenner oftere enn fossilbiler, men at det er viktig for dem å være i forkant av utviklingen.

Det brenner mange biler hvert år i Norge. Avhengig av hvem man spør, er tallet mellom 600 og 3500 branner i året. Mens statistikk fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) antyder 610 branner i 2014, viser tall fra forsikringsselskapene at det brenner omtrent 3500 ganger i året.

Verken DSB eller Finans Norge, som fører statistikk over bilbranner, kan gi svært konkrete tall for hvor mange elbiler som brenner hvert år.
Elbilforeningen har imidlertid fått tall fra DSB som tyder på at andelen var 0,86 prosent i 2013, ingen i 2014, og basert på foreløpige tall 0,28 prosent i 2015. Disse tallene sier imidlertid ingenting om alderen på kjøretøyene eller årsak til brannene.

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på onsdag 08. november 2017, klokken 00:01
Så altså ingen kjente branner pga. elbillading over schuko da? Jeg har også hørt om et tilfelle der det (nesten) ble brann, dvs. sortsvidd treverk bak koblingsboks eller stikkontakt. Lading av elbil i fellesgarasje. Eieren er t.o.m. elektriker(!) Jeg sier ikke at det ikke kan ha vært branner, men det er altså ingen konkrete kjente tilfeller. Dessverre jobber statistikk og sannsynligheten for at vi snart kjenner noen tilfeller.

Når jeg lader med schuko er bilen full mange timer før leggetid. Gitt normal arbeidstid og kjørelengde er det ikke helt urimelig å si at det vil gjelde mange. Men selvfølgelig ikke alle, og ikke alltid. Natt til mandag etter helgetur vil kanskje være typisk tidspunkt der lading foregår mens man sover.

Med kommende effektavgift kan man nok forutsette at lading ofte vil bli satt på timer til å starte rundt midnatt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

_OE_

Når man å *nødlade* med eget oppheng av ladekladden

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Gardin

Sitat fra: EV666KM på tirsdag 07. november 2017, klokken 09:08
Så har man kjøpt Elbil så har krav på å få lade? Det er vel så enkelt at man sjekker om det er mulig å få lade...
Her har trådstarter gjort alt riktig og sjekket og fått lov til å lade. I ettertid har styret ombestemt seg og plutselig gjort det ulovlig å fortsette å lade før de har fått på plass en alternativ løsning. Slikt kan da ikke en stakkars elbileier forventes å kunne forutse? Det er klart at det skalper problemer at tillatelsen til å lade plutselig trekkes tilbake.

Det mangler litt informasjon om hva slags kontakt som har blitt brukt til lading før. Det er vanlig at kontaktene til mange plasser i felles garasjeanlegg går på samme kurs, og da kan de ikke brukes til elbillading. Hvis det er tilfellet her har ikke styre noe annet valg enn å forby lading med umiddelbar virkning. Er det derimot egne kurser til hver parkeringsplass og det bare er B-vernet som mangler, så vil det være lov å bruke den til såkalt "nødlading", og da må det være uproblematisk å midlertidig tillate lading inntil en permanent løsning er på plass.

Uansett representerer det å ta bort en allerede godkjent lademulighet et stort problem for beboere som er avhengig av denne. Derfor bør det innkalles til ekstraordinær generalforsamling så fort som mulig slik at en alternativ ladeløsning kan komme på plass innen rimelig tid. 6 måneder uten hjemmelademulighet er en uholdbar situasjon for de fleste elbileiere.

Orbit

Sitat fra: Gardin på onsdag 08. november 2017, klokken 16:01
I ettertid har styret ombestemt seg og plutselig gjort det ulovlig å fortsette å lade før de har fått på plass en alternativ løsning.
Det er vel heller DSB som har strammet inn reglene - styret følger bare de nye reglene (som de skal).

Helt enig i at dette skaper problemer, med det er ikke uløselig (men det koster ekstra).

[Og før noen kommer trekkende med "ulovlig med tilbakevirkende kraft": Det er ikke tilfellet her. "Tilbakevirkende kraft" er at en ikke kan bli straffet for noe en har gjort før det kom nye regler, ikke at gamle regler skal gjelde til evig tid. Eksemplvis fartsgrenser som settes ned, så kan en selvfølgelig ikke få bot i dag for at en tidligere har fulgt skilting med høyere fart. Og alle må følge den nye fartsgrensen, selv om de tidligere har kjørt lovlig i årevis på samme vei i høyere fart. At det koster noe ekstra å følge nye regler er hverken bot eller straff.]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Griffel

Så har man kjøpt Elbil så har krav på å få lade? Det er vel så enkelt at man sjekker om det er mulig å få lade...
Her har trådstarter gjort alt riktig og sjekket og fått lov til å lade. I ettertid har styret ombestemt seg og plutselig gjort det ulovlig å fortsette å lade før de har fått på plass en alternativ løsning. Slikt kan da ikke en stakkars elbileier forventes å kunne forutse?
Om et styre blir gjordt oppmerksom på at det opplegget de har ikke er tilfredstillende, mener du da en bare bør fortsette å bruke det av hensyn til elbilisten, og ikke bry seg om de øvrige som også utsettes for en muligens liten risiko?

Om det litt usansynlige skulle skje etter at styre ble gjordt oppmerksomme på dette ville de kunne bli gjordt personlig ansvarlig.

Nå vet vel ingen her noe om tilstanden på et aktuelle anlegget.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gardin

Sitat fra: Orbit på onsdag 08. november 2017, klokken 16:56
Det er vel heller DSB som har strammet inn reglene - styret følger bare de nye reglene (som de skal).

Helt enig i at dette skaper problemer, med det er ikke uløselig (men det koster ekstra).
Det virker som om trådstarter ikke har noe imot å betale for å få innstallert en god ladeløsning. Problemet er at det trolig tar et halvt år før dette kan komme på plass. I mellomtiden blir det ikke mulig å lade. Hvordan løser man det?

Eksemplvis fartsgrenser som settes ned, så kan en selvfølgelig ikke få bot i dag for at en tidligere har fulgt skilting med høyere fart. Og alle må følge den nye fartsgrensen, selv om de tidligere har kjørt lovlig i årevis på samme vei i høyere fart. At det koster noe ekstra å følge nye regler er hverken bot eller straff.
En redusert fartsgrense har ikke store konsekvenser for den enkelte. Å ta bort lademuligheten er mer å sammenligne med at hele veien blir stengt. Det ville vært kjipt å se at en vei man er avhengig av å kjøre på plutselig blir stengt med beskjed om at det jobbes med å etablere en omkjøringsmulighet som kan være klar om 6 måneder. Inntil da for folk bare la være å kjøre dit denne veien går...

Sitat fra: Griffel på onsdag 08. november 2017, klokken 18:45
Her har trådstarter gjort alt riktig og sjekket og fått lov til å lade. I ettertid har styret ombestemt seg og plutselig gjort det ulovlig å fortsette å lade før de har fått på plass en alternativ løsning. Slikt kan da ikke en stakkars elbileier forventes å kunne forutse?
Om et styre blir gjordt oppmerksom på at det opplegget de har ikke er tilfredstillende, mener du da en bare bør fortsette å bruke det av hensyn til elbilisten, og ikke bry seg om de øvrige som også utsettes for en muligens liten risiko?
Mitt innlegg var en kommentar til påstanden om at elbilisten har seg selv å takke som ikke har undersøkt ladetillatelsen godt nok. Det mener jeg blir helt feil i dette tilfellet. Trådstarter har undersøkt situasjonen godt nok da den opprinnelige tillatelsen til å lade ble innvilget.

Hvis du leser det neste avsnittet i mitt forrige innlegg ser du hva jeg mener om uansvarlig lading i fellesgarasjer. Styret kan ikke tillate lading fra uegnete kontakter, men de kan tillate midlertidig lading fra kontakter som egner seg som nødladere. At lademuligheten hjemme forsvinner anser jeg som bortimot den største ladenøden vanlige elbilister kan havne i uforskyldt.

Og ja, jeg er klar over at vi ikke vet noe om hvorvidt trådstarters garasjekontakt egner seg som midlertidig nødladeløsning. Det er ganske sannsynlig at styret har tatt den riktige avgjørelsen, men det er uansett et stort problem for de som nå står uten lademulighet i månedsvis framover.

Orbit

Sitat fra: Gardin på onsdag 08. november 2017, klokken 20:33

Det virker som om trådstarter ikke har noe imot å betale for å få innstallert en god ladeløsning. Problemet er at det trolig tar et halvt år før dette kan komme på plass. I mellomtiden blir det ikke mulig å lade. Hvordan løser man det?
Hurtiglading og/eller destinasjonslading ved butikker, parkeringshus etc. Trøblete, men ikke umulig.

Sitat fra: Gardin på onsdag 08. november 2017, klokken 20:33
Eksemplvis fartsgrenser som settes ned, så kan en selvfølgelig ikke få bot i dag for at en tidligere har fulgt skilting med høyere fart. Og alle må følge den nye fartsgrensen, selv om de tidligere har kjørt lovlig i årevis på samme vei i høyere fart. At det koster noe ekstra å følge nye regler er hverken bot eller straff.
En redusert fartsgrense har ikke store konsekvenser for den enkelte. Å ta bort lademuligheten er mer å sammenligne med at hele veien blir stengt.
...eller et totaltforbud mot å kjøre dieselbiler (for dem som har det). Av og til kommer det regler som slår hardt ut for enkeltpersoner, men hvor i alle fall intensjonen er at det blir bedre for alle som en helhet.

Trådstarter kan forkorte ventetiden med å kalle inn til ekstraordinær generalforsamling (alle sameiere har rett til dette, gitt minst 10% støtter opp om at det skal innkalles til møte). Fra nyttår av kan styret heller ikke nekte at han setter opp uavhengig godkjent løsning på sin egen strømkurs (mens som oftest blir dette dyrere enn en delt felles løsning).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Myrvang

Garasjene er ca 6 år gamle, og strømmen ble følgelig lagt opp nytt da.

3 og 3 garasjer deler en 16A kurs, enkelte garasjer er 2 og 2 som deler 10A.

Får se hvordan det går, styret er opptatt av å løse floken fort og lovlig, men uansett hvordan man vrir og vender på dette skaper det kun ulemper for elbileiere. Time will show.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

TB

I borettslaget eg bur var det lading på eksisterende anlegg frå 2012, til september 2017. 16A kurser med 9 - 12 kontakter pr kurs. Anlegget er ca 30 år gammalt.

Meir eigna løysing for å lade var oppe på årsmøte 2016, men nedstemt / utsatt til 2017.

Høsten 2016 var det varmgang i koblingsboks. (Ligg bilder på forum her.) Dette satte fart i planlegging av ny løysing, som vart vedtatt på årsmøte mai 2017. Installasjonen var fullført i september 2017.

Å stoppe all lading i 1-2 år ville vore til stor ulempe for eigere som var avhengige å lade. Etter dialog med elektriker i etterkant av varmgang vart det vurdert til å være akseptabel risiko å forsette fram til løysing var på plass.

Hadde det ikkje blitt vedtatt bygging i mai 2017 måtte styre stoppa lading.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Ingeniøren

Apro pos hvordan staten forholder seg til regelverk. Nevnte helsevesenet. Et annet vesen er ikke stort bedre. Kan få litt større konsekvenser om en bro faller ned enn at det brennes noen kontaker...

https://www.vg.no/spesial/2017/de-forsomte-broene/inspeksjoner/
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

_OE_

Nå er det vel sånn at privatpersoner er ansvarlig for internkontroll for sin eiendom og skjer det noe... brann feks så (forhåpentligvis dør man ikke) så er jo brudd påregelen at forsikringsselskapet kan avkortet erstatningen... Borettslag/sameier har jo ansvar for mye mer.... Synes det er bra at iallefall noen tar ansvar... Men selvfølgelig opplegg til sikker lading skulle jo ha vært innført for mange år siden

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Osloensis

Er det en mulighet at dere med elbil påkoster ett ladepunkt som er etter forskriftene, og deler på dette inntil skikkelig utbygging er ordnet?
Ellers er jeg litt overrasket over at man for kun 6 år siden ikke tenkte på lading av elbil. Egen kurs per stikk var vel et krav da også? Jeg visste godt at det ville bli flere av disse i 2011 (og da vurderte vi ikke engang å ha bil personlig).
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA