Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er dette lovlig? Oppdatert: Får lov å lade.

Startet av Myrvang, fredag 03. november 2017, klokken 22:01

« forrige - neste »

Myrvang

Dette brevet kom i dag. Er det lovlig å nekte folk å lade i et Vel? Er ikke borettslag, men arbeide rekkehus med felles garasjer.

Oppdatert:

Etter at styreleder snakket med eltilsynet er det nå lov å lade inntill videre. Videre skal det undersøkes og anskaffes anbud på omlegging av strømmen. Mest sannsynlig blir det lagt opp 16A til hver garasje, også en enkel ladestasjon.

Selv om en type med lastdeling ville vært å foretrukket blir det mye dyrere og ikke sikkert vi får med alle på det. Men 16A og ladeboks er bedre enn 10A og kladd.

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Amatøren

Tror den er helt grei.

Fast lading skal slik jeg har forstått kun gjøres via kontakter installert for det formålet med B vern.

Slik jeg forstår videre av selve brevet er styret positive til å få etablert ordentlige lademuligheter for beboerne. Det er det faktisk mange styrer motarbeider på grunn av kostnader.

Da gjelder det at alle med elbiler og de som kan tenke seg lademulighet i fremtiden møter!

Dere bør få igjennom at dere får montert hjemmelader med Type 2 kontakt for minimum 16 A. Hvis en del synes det er for dyrt så får dere gå for "grunnpakke" med 10 A på Schuko og at de som ønsker å betale ekstra får innstallert hjemmelader.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Myrvang

16A er vel for lite, samtidig som det ville kreve mye strøm om alle skal få egen kurs på 16A. Tenker nok det må bli ladestasjoner med lastdeling, og at det legges opp færre men større kurser.

Men er uansett håpløst å ikke få ladet det neste halvåret...

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On


_OE_

Feilen er jo at det ikke ble forbudt med en gang... Men skjønner jo at man blir snurt etter å bli nektet å lade etter å *hatt* lov til det.... Synes faktisk styret høres seriøse ut.... Men det blir nok et sjokk når de får anbud på lade anlegg... Ser ut som elbil passer best sammen med enebolig desverre

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Amatøren

Sitat fra: Myrvang på fredag 03. november 2017, klokken 22:23
Tenker nok det må bli ladestasjoner med lastdeling, og at det legges opp færre men større kurser.

:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Jejl

Er utskiftning til industrikontaker en mulig løsning?

keepitsimple

Styret høres seriøst ut og tenker på seg selv. Hvis noe skjer og de har sagt ja, lurer jeg på hva loven sier.. Det er ikke helt enkelt å sitte i et styre med all risiko det medfører.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Osloensis

#8
#jejl:
Det er ikke selve kontakten/uttaket som er hovedproblemet. Man må legge opp ny kurs.
Les https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Osloensis

Jeg forstår problemet med å ikke få ladet på flere måneder, å vente til nytt årsmøte neste år, for deretter å vente på installasjon, er ikke særlig ok.

Men hva om dere med elbil påtar dere å mellomfinansiere?
Forhåpentligvis vil det bare være for noen få måneder.

Jeg har laget en tråd om dette (for mindre villige styrer/sameier) her
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36578.0.html

Her har dere heldigvis et styre som er positive til å sikre lademuligheter.

Før utbygging er på plass, kan dere evt sjekke om klattladning på maks 1-3 timer av gangen er mulig. Dette burde minske brannrisikoen betraktelig

Her fra DSB:
SitatPå fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas. Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk". Bakgrunnen er at lading av elbil vil innebære en vesentlig endring i belastningsmønster og type belastning. Selv om en vanlig kontakt kan tilkobles med 16A er den ikke laget for denne høye belastingen over tid. DSB erfarer ofte varmgang og smelteskader ved tilsyn. Slike skader er en stor risiko for brann. I tillegg vil ladesystemet i elbilen maskere en vanlig jordfeilbryter som da ikke vil fungere ved jordfeil. Da kan det oppstå livsfarlige situasjoner. Det må installeres en spesiell jordfeilbryter type B som ikke forstyrres av støyen fra ladesystemet.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

jkirkebo

Sitat fra: EV666KM på fredag 03. november 2017, klokken 23:07
Feilen er jo at det ikke ble forbudt med en gang... Men skjønner jo at man blir snurt etter å bli nektet å lade etter å *hatt* lov til det.... Synes faktisk styret høres seriøse ut.... Men det blir nok et sjokk når de får anbud på lade anlegg... Ser ut som elbil passer best sammen med enebolig desverre

DSB har strammet inn reglene i etterkant, så det som var lovlig i f.eks 2013 er ikke lovlig lengre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vollis47

Beløpet er sansynligvis så stort at det må til et vedtak i årsmøtet. Da kan ikke styret akseptere at noen forskutterer. Hva om det blir et negativt vedtak i årsmøtet.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Osloensis

Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

_OE_

Det ble vel utelatt hvordan strømkostnader/nettleie oxo videre skal fordeles/innkreves

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Sele

#14
63 prosent av elbillister lader via stikk. Det er ingen hendelser som skulle tilsi denne strenge forskriften. Og jeg kan garantere at de fleste av disse ikke er klar over at de gjør noe ulovlig.

DSB får det til og fremstå som at man lader for fullstyrke på et 16A stikk over tid. Sannheten er at lader ikke tillater mer enn 8A.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA