Er dette lovlig? Oppdatert: Får lov å lade.

Startet av Myrvang, fredag 03. november 2017, klokken 22:01

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Sele på mandag 06. november 2017, klokken 10:59
Hvis nærmere 20 000 kr er småpenger for folk flest så må du faktisk forklare meg hvorfor 63% fortsatt lader via stikk.
Meget enkelt å forklare :)
Bilen selges med en ladekabel. Ladekabelen har ordinært schuko stikk. Dette gjenkjenner kjøperen og plugger i.
Det er rett og slett manglende informasjon i kjøpsprosessen. For mange er elbil noe helt nytt.

Det er nesten overraskende at ikke mer enn 63% ikke får informasjonen grundig forklart i kjøpsprosessen.


Sitat fra: elektrolux på søndag 05. november 2017, klokken 11:08
https://www.ranablad.no/el-bil/bil/trafikk/ukjent-regel-gir-kostnadssjokk-for-elbil-kjopere/s/5-42-323870
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sele

Men 20 000 kr er jo småpenger for folk flest så da er det forunderlig at ikke selger informerer om dette.. Tror dette handler om penger og da ikke småpenger. Ikke noe sjakktrekk for en selger og informere om at hvis du skal ha denne bilen så kommer det en ekstra kostnad på 10-30 000kr.

Osloensis

Jeg tipper mange ser på egen ladestasjon hovedsakelig som noe praktisk for å kunne lade fortere. Dvs, man er ikke helt klar over sikkerhetsaspektet.

Få gidder vel å betale 10-30.000 for noe man ikke anser som nødvendig. Vi ville heller ikke ha punget ut med over 10% av bilens kjøpesum bare for å kunne lade raskere.

Men siden vi bor i sameie, måtte vi nødvendigvis sette oss inn i lover og forskrifter. Og hvorfor de er som de er.
Jeg er enig med Electrolux i at det er dumt at ikke folk - som vet hvordan man skal gjøre det skikkelig - kan skifte ut stikk på egenhånd. Hvordan man løser slike ting i privatboliger, er da også mye mindre problematisk/firkantet. Men i sameier må man være mye nøyere med å følge lover og forskrifter.

Og det er ingenting som tilsier at et sameie engang trenger å legge til rette for elbiler.
Vi ser på oss selv som svært heldige som faktisk fikk lov til å sette opp punkt for egen kostnad, og at det elektriske anlegget var som det er. Styret kunne fint ha nektet, så vi heller hadde måttet belage oss på stolleken ved offentlige ladestolper (gjerne opptatt av ikkeladende elbiler), eller daglig hurtiglading.

Om man kjøper bil til over 150.000, bør man kunne klare å finansiere en trygg ladeløsning til 10% av dette, kanskje 2-3% av bilkjøpesummen for de dyrere bilene. Klarer man så vidt det er å kjøpe en 1. gen leaf til 98.000, forstår jeg at man blir fortvilet over en uforutsett utgift på 15.000 i tillegg. Kjøper man en ny topputgave av samme bil, for ikke å snakke om enda dyrere merker, er det litt snodig at en sikkerhetskostnad på 15.000 kr er så ille. 



Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Øyvind.h

En som såvidt klarer å skrape sammen 100k til en gammel Leaf vil nok sikkert også tyne vinterdekkene til de er 6-7 år gamle og nesten uten mønster.
Eller kanskje kjører året rundt med «helårs piggfrie vinterdekk».

En selger aner ingen ting om kundens elektriske anlegg og kan dermed ikke gi preisise råd annet enn å påpeke at man bør sette opp en fastmontert ladeboks der man parkerer.

Det hjelper ikke at det er småpenger i kjøpsøyeblikket det handler om, det er en usikkerhet selger ikke kan noe om. Selgeren selger biler.
Men de kan jo alltids ansette en elektriker. Flere forhandlere samarbeider dett med elektrikere slik at man får hjelp til trygg lading sammen med kjøp.
Så det finnes seriøse aktører også :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Osloensis

Tviler dessverre ikke på det første, @øyvind.h.

Men en ladeboks koster fra under 5000 inkl frakt, så selv bilselgere burde klare å nevne dette. At mye av arbeidet ligger i ny kurs, er en annen sak...
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Vollis47

Ladekablene som følger med bilene burde hatt et blått 16A cEE støpsel i stedet for Schuko. Slike 16A blå CEE brukes allerde i dag av mange med bobil eller campingvogn. Riktignok måtte mange da ha hatt elektriker på besøk for å sette opp slike. Men vi hadde fått en sikrere lading enn med Schuko. Og det hadde blitt billigere enn ladestasjoner.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

_OE_

I instruksjonsboken til min KIA står det ganske klart at medfølgende Ladekladd er til nød lading ikke til daglig bruk.... Er dere sikre på at dere har lest instruksjonsbøkene deres? Eller er det bare KIA som er seriøse?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


fredag

Sitat fra: Vollis47 på mandag 06. november 2017, klokken 15:49
Ladekablene som følger med bilene burde hatt et blått 16A cEE støpsel i stedet for Schuko. Slike 16A blå CEE brukes allerde i dag av mange med bobil eller campingvogn. Riktignok måtte mange da ha hatt elektriker på besøk for å sette opp slike. Men vi hadde fått en sikrere lading enn med Schuko. Og det hadde blitt billigere enn ladestasjoner.

Eller forbud mot at ladekabel med kladd og stikkontakt følger med ny elbil. Type2-kabel kan følge med i stedet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

eddiex666

Dette burde være et stort potensiale for Fortum m.mer...
Et års ab. Med lading.. få med en ladekabel... (Med mulighet for 6-13A)
Og mulighet for å lade hos Fortum...
Mnd ab...

Tipper det er potensiale for å at Fortum setter opp en ladestasjon i sameie også.

E

Sent fra min HUAWEI TIT-L01 via Tapatalk


Sele

Sitat fra: EV666KM på mandag 06. november 2017, klokken 15:56
I instruksjonsboken til min KIA står det ganske klart at medfølgende Ladekladd er til nød lading ikke til daglig bruk.... Er dere sikre på at dere har lest instruksjonsbøkene deres? Eller er det bare KIA som er seriøse?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Nå kikket jeg nettopp ut av vinduet og der står naboens Kia og lader,hæø nødlader..

ograv

Vi sporer rimelig greit av her...  :-\

DSB har utarbeidet forskrifter og retningslinjer for sikker lading av elbil. Der har de særskilte krav til hva som skal til for å lade med Schuko-kontakt. Noe som er helt sikkert er at det finnes mange enkelt-garasjer, rekkegarasjer og andre fellesgarasjer som ikke er i henhold til disse forskriftene.

Spørsmålet blir da, spesielt der det er felles kurser og strømtilførsel, og felles eie, om hva styrer, vel og slike instanser bør foreta seg? Mange har etterhvert blitt avhengig av elbil og har dette som eneste framkostmiddel, og man har i god tro ladet f.eks på en 16 A kurs med en lader som trekker 10A.

Bør man i slike tilfeller gi en dispensasjon for fornuftig "Schuko-lading" fram til man har etablert lovmessig ladeløsning, såfremt man har fattet beslutning om å få dette på plass innen rimelig tid, eller gir man som i trådstarters tilfelle er totalforbud mod ladning med øyeblikkelig virkning?

Strengt tatt burde det ha vært DSB som burde ha nedfelt en overgangstid slik at folk fikk tid på å lage løsninger i henhold til forskriftene. Slik det er nå setter de mange i en veldig vanskelig "skvis" da det spesielt på slike fellesområder vil ta tid å beslutte og implementere nye og framtidsrettede ladeløsninger.

Fortsetter man å lade blir spørsmålet hva man risikerer dersom det verst tenkelige faktisk skulle skje med tanke på erstatningsansvar og forsikring, eller må man selge / slutte å bruke bilen i de 6-12 månedene det fort kan gå før man har bygd seg i henhold til kravene?

Her hadde det vært bra å få gode innspill fra et engasjert elbilfolk  ;)

Chris Aurora

Sitat fra: ograv på tirsdag 07. november 2017, klokken 08:37
Vi sporer rimelig greit av her...  :-\

DSB har utarbeidet forskrifter og retningslinjer for sikker lading av elbil. Der har de særskilte krav til hva som skal til for å lade med Schuko-kontakt. Noe som er helt sikkert er at det finnes mange enkelt-garasjer, rekkegarasjer og andre fellesgarasjer som ikke er i henhold til disse forskriftene.

Spørsmålet blir da, spesielt der det er felles kurser og strømtilførsel, og felles eie, om hva styrer, vel og slike instanser bør foreta seg? Mange har etterhvert blitt avhengig av elbil og har dette som eneste framkostmiddel, og man har i god tro ladet f.eks på en 16 A kurs med en lader som trekker 10A.

Bør man i slike tilfeller gi en dispensasjon for fornuftig "Schuko-lading" fram til man har etablert lovmessig ladeløsning, såfremt man har fattet beslutning om å få dette på plass innen rimelig tid, eller gir man som i trådstarters tilfelle er totalforbud mod ladning med øyeblikkelig virkning?

Strengt tatt burde det ha vært DSB som burde ha nedfelt en overgangstid slik at folk fikk tid på å lage løsninger i henhold til forskriftene. Slik det er nå setter de mange i en veldig vanskelig "skvis" da det spesielt på slike fellesområder vil ta tid å beslutte og implementere nye og framtidsrettede ladeløsninger.

Fortsetter man å lade blir spørsmålet hva man risikerer dersom det verst tenkelige faktisk skulle skje med tanke på erstatningsansvar og forsikring, eller må man selge / slutte å bruke bilen i de 6-12 månedene det fort kan gå før man har bygd seg i henhold til kravene?

Her hadde det vært bra å få gode innspill fra et engasjert elbilfolk  ;)

Dette burde være noe som Elbilforeningen kunne gått inn i dialog med DSB om, det viktigste for folk flest er forutsigbarhet i hverdagen, og ikke plutselige forbud som gjør investeringen i transport ubrukelig med umiddelbar virkning.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

_OE_

#72
Så har man kjøpt Elbil så har krav på å få lade? Det er vel så enkelt at man sjekker om det er mulig å få lade... Eller klarer seg med Grønn_Kontakt/Fortum ellers så har man skapt seg selv problemer
Neste hylekor blir når det blir ordnet opp i fellesgarasjer og folk må ut 20000 kr + blir belastet med forbruk av ladestrømmen
Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Griffel

Sitat fra: EV666KM på tirsdag 07. november 2017, klokken 09:08
Så har man kjøpt Elbil så har krav på å få lade? Det er vel så enkelt at man sjekker om det er mulig å få lade... Eller klarer seg med Grønn_Kontakt/Fortum ellers så har man skapt seg selv problemer
Neste hylekor blir når det blir ordnet opp i fellesgarasjer og folk må ut 20000 kr + blir belastet med forbruk av ladestrømmen
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Ene fellesgarasjen etter den andre har fått dette på plass til 20 000 ++ uten hylekor.

De fleste sameier innser at i fellesgarasje bør en satse på en så trygg løsning som mulig av hensyn til fellesskapet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

_OE_

Helt enig i det men det kan jo bli en brå overgang for de som er blitt vant til gratis lading... Men veldig bra at det tydeligvis går fremover med seriøst syn på sikker lading

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA