Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

sjokomelk

Det finnes 62,5kW Chademo noen plasser. Ofte er det 120/150kW hurtigladere som har dette på Chademo-pluggen. Men eneste bilen som kan dra nytte av dette er vel pre-facelift Soul?

Chademo og kinesiske GB/T blir slått sammen til Chademo 3.0 som blir en GB/T-plugg. Så Chademo-pluggen som vi kjenner den i dag er også utdatert.
https://www.chademo.com/chademo-3-0-released/
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

automat

Sitat fra: sjokomelk på søndag 31. oktober 2021, klokken 11:32

Chademo og kinesiske GB/T blir slått sammen til Chademo 3.0 som blir en GB/T-plugg. Så Chademo-pluggen som vi kjenner den i dag er også utdatert.
https://www.chademo.com/chademo-3-0-released/

Og det setter en effektiv stopper for videreutvikling av Chademo i Europa. Det er neppe noen bilprodusent som kommer til å lansere biler med GB/T i stedet for CCS i Europa, og derved intet behov for ladere med GB/T.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: Radiobil1 på søndag 31. oktober 2021, klokken 09:07
Ser jo her at chademo også jobber med større throughput på sine ladere.

Finnes det chademo med mer enn 50kw i Norge?
Hvilke chademobiler i Norge spiser mer enn 50kw?


Jobbes det med en ny standard, som blir som CD for å fortsette i det sporet.
Alle laderne til Ishavsveien har raskere lading på lynlader-pumpa. Der kan den gi 175 kW ifølge info på Chargemap.

Rechargeladerne har ihvertfall 60 kW ved Shell Nebbenes, 62,5 kW på den/de ved kroa på andre siden. Tipper de nye stasjonene til Recharge vil være minst 60 kW. Noen finner sikkert raskere, jeg bare tok en rask sjekk på noen jeg visste om.

Men tror ikke det blir lenge til man slutter å bygge ladere med ChaDeMo. Det er jo nesten bare Nissan Leaf som har dette av nyselgende biler, ellers bare modeller som er stoppet produksjon på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radiobil1

For dere som studerer white books, er det ingen sjans for at ChaoJi er teknisk sett bedre og til slutt vil bli verdensstandard?

automat

Sitat fra: Radiobil1 på mandag 01. november 2021, klokken 08:48
For dere som studerer white books, er det ingen sjans for at ChaoJi er teknisk sett bedre og til slutt vil bli verdensstandard?
Det kan være ganske mye annet enn hva som teknisk sett er det beste som avgjør hva som blir standard.

Jeg tror det sitter svært langt inne for EU og europeiske bilprodusenter å gi opp CCS til fordel for en kinesisk standard.

USA og Sør-Korea har også standardisert på CCS.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jlan

ChaoJi ser bra ut den, men det er vel lite sannsynlig at den kan utkonkurrere CCS. Det blir jo behov for en connector med større kapasitet etterhvert, men ChaoJi (600A, 1500V) er et for lite sprang tror jeg. CCS er jo allerede strukket til 500A,1000V.

CharIN har begynt arbeidet med en MCS connector (3000A, 1500V). Det blir sannsynligvis standarden for større kjøretøy, og det er neppe behov for en connector mellom de to. 

MCS er forresten en litt uheldig betegnelse, for det finnes allerede en connectorserie for elektronikk som betegnes MCS.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Lars C. Krogenæs

Selv nye Toyota kommer med CCS i Europa (usikker på USA).

Ingen med vettet i behold og tro på eget merke vil lansere noe annet enn CCS i Europa. Kan komme noen pre-demo-biler fra Kinesiske produsenter, da det er enkelt å bytte om fra kinesisk plugg til ChaDeMo, men biler til sluttbruker vil nok alltid ha CCS. Det er ingen aktører per nå som har planer om annet enn CCS.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

automat

Fire år siden første post i denne tråden.

Leaf selger fortsatt ganske bra, og sørger vel derfor for å holde liv i ladetilbudet for Chademo en stund til. Men Chademobiler får liten glede av utbyggingen av lynladere.

Nå som pandemistengingen begynner å slippe taket i Europa, så skulle det vært interresant å visst utvilkingen i andre land.

Tesla's Chademoadapter er bortimot dødt og begravet, og bidrar nok nå minimalt som støtte for Chademo. Samtidig kommer det stadig fler signaler på at Tesla åpner superladere for andre merker, noe som vil føre til enda større forskjell i ladetilbud for Chademo og CCS.

Hva skjer når Nissan slutter å selge Leaf? Hvor lenge etter det ser operatørene seg tjent med å holde liv i Chademo?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Lars C. Krogenæs

Januar til og med august i år ble det levert 19310 Leafer i Europa.
Tall for samme peridode var hhv. 17.409, 20.311 og 23.665 for 2020, 2019 og 2018. Ganske imponerende at en så gammel elbil fremdeles gjør det bra. Men dette er siste elbil med ChaDeMo.

Jeg tipper ChaDeMo forsatt blir satt opp i 3-4 år til i Norge. I resten av Europa vil det ikke bli satt opp nye ChaDeMo-ladere etter 2022.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

automat

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 01. november 2021, klokken 13:51

Jeg tipper ChaDeMo forsatt blir satt opp i 3-4 år til i Norge. I resten av Europa vil det ikke bli satt opp nye ChaDeMo-ladere etter 2022.

Hvis resten av Europa kutter ut nye Chademo-ladere om et år, så kan jo det påvirke hva slags ladere produsentene tilbyr. Kan man risikere at ladere med Chademo blir så ukurrant at produsentene ikke tilbyr det? Evt at Chademo kun tilbys på gamle modeller?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Radiobil1

Nye Nissan Ariya har fått CCS, så hvorfor bytter de ikke bare også på 2022 Leaf?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radiobil1 på søndag 07. november 2021, klokken 08:43
Nye Nissan Ariya har fått CCS, så hvorfor bytter de ikke bare også på 2022 Leaf?

Radiobil1  :+1: ja jeg ser den...

Svaret er nok godt beskrevet her:

"Unfortunately, the 2022 Leaf sticks with the CHAdeMO charging port, and while popular in Asia this plug has been supplanted by the CCS charging standard in EU and the U.S. To the point where even the upcoming Nissan Ariya has ditched CHAdeMO for the faster, and more widely-used CCS."

https://www.tomsguide.com/reviews/2022-nissan-leaf


turfsurf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 01. november 2021, klokken 13:51
Jeg tipper ChaDeMo forsatt blir satt opp i 3-4 år til i Norge. I resten av Europa vil det ikke bli satt opp nye ChaDeMo-ladere etter 2022.
Enig. Kjøper man elbil med Chademo nå, så går man glipp av de to største pan-europeiske nettverkene, som bare tilbyr CCS. Jeg synes det er på grensen til svindel å selge biler med Chademo uten å informere grundig om konsekvensene av det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Det er jo litt rart at det finnes en EU forordning som krever at alle nye hurtigladere skal ha CCS-grensesnitt, men ingen forordning som sier at nye biler skal ha det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA