Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

kaiat

Opplevde tidligere i år at en e-tron presterte å parkere foran en hurtiglader. Plugget ikke i ladekabelen en gang. Flere ledige parkeringsplasser rett ved siden av. Heldigvis var ikke eieren borte så lenge, men likevel...

Mange nye elbilister på den biltypen tydeligvis?

turfsurf

Sitat fra: Samco på onsdag 26. august 2020, klokken 07:22
Otta i tidlig sommer 1 hurtiglader virket og der stod en Kia e niro med 0 info fikk plugga i en 22kw men flere Etron eiere kom til med frustrasjon over nissen som var forsvunnet fra bila med 0 info.
Ladet den da? I så fall ser jeg ikke helt problemet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. august 2020, klokken 08:46
Sitat fra: Samco på onsdag 26. august 2020, klokken 07:22
Otta i tidlig sommer 1 hurtiglader virket og der stod en Kia e niro med 0 info fikk plugga i en 22kw men flere Etron eiere kom til med frustrasjon over nissen som var forsvunnet fra bila med 0 info.
Ladet den da? I så fall ser jeg ikke helt problemet.

Som regel (alltid?) kan vel både hurtiglader og 22kW brukes samtidig? Men han hadde vel kanskje parkert slik at det ikke var mulig.

Samco

Var kun 2 stk 22kw stolper som virket På lade plassen Kun 50kw som står seperat ved butikken Som var aktiv men der var Kinan.Så ble litt ampert stemning for de som kom etter meg. Usikker hvor lenge jeg var i otta men sikkert godt over en time. En Etron plugga i den andre 22kw som virka og dro videre i en fosil .... tipper han ble stående en god stund. Ble helt kaos med biler

Maxwell_400

Jeg legger lapp i frontruta med telefon nummer, har alltid ført til hyggelige samtaler.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Magnus Hansen

Når ladeoperstørene utstyrer laderne med både 22kW og 50kW så er det jo ikke rart at noen velger 22kW hvis man ikke har det travelt. Det er er veldig lite robust system hvis man er avhengig av at folk følger med på om det oppstår ladekø mens man lader. Evnt legger lapp. Man gjør tross alt ikke noe formelt feil. Det er selvfølgelig dårlig gjort hvis det er ledige, dedikerte 22kW ladere.

Til stadighet tenker jeg at mange AC ladere til en fornuftig pris er for lavt prioritert. Har man en times spise eller handlepause så kan det være det man trenger. Og med bonusen at batteriet holdes varmt om vinteren.

automat

Nå er det tre år siden denne tråden ble startet, og kanskje på tide med et tilbakeblikk og en liten oppsumering.

Bakgrunn for at tråden ble startet var lanseringen av Ionity, som er uten Chademo. Vi kan konstatere at Ionity er vel etablert. Så kan selvsagt mye sies om både prismodell og om de bygger ut nok. Men det blir på siden av hva denne tråden handler om.

I første post ble det pekt på Nissan og Teslas Chademoadapter som kundegrunnlag for Chademoladere. Nissan har kastet inn håndkleet, og neste modell kommer med CCS. Hvor lenge de kommer til å selge Leaf og e-nv200 med Chademo er uvisst. Tesla har gått "all in" for CCS. Model 3 gikk rett på CCS, og senere har Tesla lansert CCS-adapter til S og X. Chademoadapteret er i ferd med å dø som ladeløsning.

Vi får en gjesteopptreden fra Xpeng og en parantes fra Lexus med Chademo. Utover dette, ingen nye biler med Chademo? Hvor lang tid tar det før den siste nybilen med Chademo selges i Europa? Ett år? To år?

Chademostandarden slik den er i dag utvikles ikke videre. Utviklingen skjer på arvtageren ChaoJi. Men ingen ting tyder på at vi får se biler eller ladere med ChaoJi i Europa. Chademo har stagnert på 62,5kW, der 150kW er den nye normalen på CCS.

Så litt positivt til slutt. Andre ladeoperatører enn Ionity setter fortsatt opp Chademoladere, i hvertfall i Norge. Og i mindre omfang enn CCS. Dagens Chademobiler ser derfor ikke ut til å gå på noen umiddelbar hurtigladertørke.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Det spekuleres om Lexus vil levers med et CCS til Chademo-adapter i Europa, slik at den kal lade på CCS-ladere.


Diskuteres fra side 2 her:


https://elbilforum.no/index.php?topic=49418.25

Kilde til ryktene:

https://insideevs.com/reviews/450128/lexus-enter-ev-world-ux-300e/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

GOLF-raider

CHAdeMO skriver om seg sjøl at: 
«In the month of October 2020, CHAdeMO has achieved
the one million mark with EVs and PHEVs equipped
with a CHAdeMO inlet sold to date in the world»
https://www.chademo.com/a-million-chademo-vehicles/
::)
Så fra årsskiftet som kommer no snart så spørs det da
om at CHAdeMO blir en fallende stjerne i elbilverden
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Lars C. Krogenæs

Chademo er elbilens svar på Beta videokassetter. Beta var størst i Asia en stund, men det hjalp ikke når Amerika og Europa kjøpte VHS.

Selv Nissan vil velge CCS på kommende modeller utenfor Asia.

Det som blir spennende er om Toyota, som nå letter på sløret, vil velge CCS, eller om de tabber seg ut ved å velge chademo.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

THE

Toyota er medlem i CharIN (organisasjonen som står bak CCS-standardisering og utvikling), så jeg vil vel tro det kan være en sjanse for at de kommer med CCS og ikke CHAdeMO, slik som Lexus sin elbil som nettopp er lansert. Jeg tipper Toyota kommer med CCS i Europa og USA, og med CHAdeMO i Japan/Asia. Toyota skjønner nok godt at de må komme med støtte for 100+ kW hurtiglading i Europa om de skal konkurrere med VW, Skoda, Peugeot, Opel og de andre tradisjonelle konkurrentene sine, og da kan de ikke lansere en CHAdeMO-bil i Europa nå.

Bilprodusentene som er medlem i CharIN er: Audi, BMW, Daimler Truck, Ford, GM, Renault, Honda, Hyundai, Iveco, Jaguar/Land Rover, Lucid, Magna, Mahindra, MAN, Mercedes Benz, Nikola, Opel, Porsche, PSA group, Scania, Subaru, Tata, Tesla, Volvo, Volvo trucks, VW, BYD, Mazda, Rivian, Suzuki, Toyota. I tillegg er Harley Davidson medlem, og interessant nok Cummins som nok er mest kjent for å lage store dieselmotorer.

Toyota og de fleste andre bilprodusenter er medlemmer i CHAdeMO Association i tillegg til CharIN. Nissan, Daihatsu, Isuzu, og Mitsubishi er så vidt jeg klarer å finne ut kun medlemmer i CHAdeMO Association.

https://www.charinev.org/membership/members-of-charin-ev/
https://www.chademo.com/membership/members/
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

automat

Nå gå ryktene om at Tesla skal åpne opp superchargernettverket for alle om et drøyt år. Untatt for de med Chademo-bil, for SuC har ikke Chademo.

Hvis SuC åpnes, så vil forskjellen i ladetilbud for CCS-biler og Chademo-biler ta et kjempebyks. Det ser ikke så lyst ut for de som ønsker å kunne hurtiglade Chademo-bilen sin i fremtiden.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Asbjornel

Har ikke lest hele tråden, men har dere sett at det i Sverige nå planlegges mange ladere med CCS/type 2 kombo uten chademo.
I følge plugshare i hvert fall. Det trenger jo ikke å være en nøyaktig kilde.

automat

Sitat fra: Asbjornel på mandag 28. juni 2021, klokken 23:31
Har ikke lest hele tråden, men har dere sett at det i Sverige nå planlegges mange ladere med CCS/type 2 kombo uten chademo.
I følge plugshare i hvert fall. Det trenger jo ikke å være en nøyaktig kilde.
Det vil i tilfelle være i tråd med det som har blitt spådd her i tråden tidligere. Utenfor Norge vil Chademotilbudet raskt bli tynt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Radiobil1

#314
Ser jo her at chademo også jobber med større throughput på sine ladere.

Finnes det chademo med mer enn 50kw i Norge?
Hvilke chademobiler i Norge spiser mer enn 50kw?


Jobbes det med en ny standard, som blir som CD for å fortsette i det sporet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA