Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor greier ikke elbilistene å følge reglene?

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 30. oktober 2017, klokken 15:09

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Nok en gang har politiet hatt kontroll i kollektivfeltet, og nok en gang er det et stort flertall av snikerne som kjører elbil?

Hvorfor er det så vanskelig for elbilister å følge reglene? Det er jo ikke noe mindre formildende å kjøre elbil enn å kjøre dieselbil...

https://www.budstikka.no/kollektivfelt/politikontroller/hendelseslogg/knep-kosnikere-pa-e18/s/5-55-564535
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

sylwester

I enhver situasjon hvor man kan spare tid eller penger mot å bryte regler så vil det blir gjort, spesielt hvis sannsynligheten for å bli tatt er liten.
En lov som sier at noe er forbudt med en strafferamme gjør lite med holdningen til folk om ikke myndighetene etterseer og straffer.
Så lenge det er "gevinst" i dette syns jeg det bør kontrollere flere ganger i uka.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Counterpointer

Det er ingen bilister som er bedre enn andre. Alle er like dårlige.
Det er en utopi å tro at elbilister er mer lovlydige enn andre!

Ebe

Men her er jo problemstillingen at elbilister er mye verre enn andre...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

sylwester

Det tviler jeg sterkt på at er tilfellet. Jeg har sett flere ta en spansk en og f.eks. kjøre i taxifeltet fordi de skal ut neste, kjørt mot kjøreretningen og typsik "spansk en" og flesteparten av de var før det fantes elbilister.

Jeg har i flere år sett UP (ikke e-UP) i kollektivfeltene som om de var elbiler.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Elbil fundamentalist

Tja, jeg legger merke til at det er mindre tålmodighet, for eksempel å slippe meg inn fra kollektivfeltet, når jeg kjører Tesla'n enn når jeg kjører Leafen.
Ergo jeg gidder ikke å «produsere» konflikter, så jeg kjører langt mer defansivt i Teslaen.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

cra

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 30. oktober 2017, klokken 15:09
Hvorfor er det så vanskelig for elbilister å følge reglene

Kan det være fordi reglene ikke er entydige?

Jeg tør aldri kjøre i kollektivfelt når jeg er på kanter av landet der de har slike (ikke en eneste meter her i Møre og Romsdal så vidt jeg vet) fordi det er så mye usikkerhet knyttet til det, og jeg gidder ikke google og lese meg opp for hver gang jeg skal til f.eks. Oslo. Da bidrar jeg heller til at alle andre får stå i en litt lenger kø.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Counterpointer

Sitat fra: Ebe på mandag 30. oktober 2017, klokken 18:18
Men her er jo problemstillingen at elbilister er mye verre enn andre...
Mitt innlegg går på at typen bil nok ikke forandrer det grunnleggende, hverken i positiv eller negativ retning.

Ingeniøren

#8
Sitat fra: cra på mandag 30. oktober 2017, klokken 21:38
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 30. oktober 2017, klokken 15:09
Hvorfor er det så vanskelig for elbilister å følge reglene

Kan det være fordi reglene ikke er entydige?

Jeg tør aldri kjøre i kollektivfelt når jeg er på kanter av landet der de har slike (ikke en eneste meter her i Møre og Romsdal så vidt jeg vet) fordi det er så mye usikkerhet knyttet til det, og jeg gidder ikke google og lese meg opp for hver gang jeg skal til f.eks. Oslo. Da bidrar jeg heller til at alle andre får stå i en litt lenger kø.

Helt riktig. De skiltene de slenger på kollektiv feltene her og der for å forklare lokale spesialvedtekter er en vits. Litt som lokal parkeringsvedtekter som er laget for å generere bøter. Fritar dog ikke de som kjører der daglig - de vet det....

Tror ikke det betyr så mye til eller fra for om vi får kjøre der eller ikke, men det skaper stor glede blant fossilbilistene - det er vel derfor Budstikka skriver om det, da det selger som hakka møkk  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. oktober 2017, klokken 17:58
Det er ingen bilister som er bedre enn andre. Alle er like dårlige.
Det er en utopi å tro at elbilister er mer lovlydige enn andre!
7 av 8 snikere som fikk 5350,- i forelegg var elbiler. Så stor elbilandel er det ikke i landet enda...

Det er vel ikke helt usannsynlig at en del av de som irriterer seg mest over kø, har gått over til elbil nettopp for å slippe køen, i tillegg er det gjerne noe med at en har lov å kjøre i kollektivfeltene mange steder, så det blir enkelt å strekke strikken litt.

NilsG

@Sylvester.
Du vet at uniformerte utrykningskjøretøyer har "fri" tilgang til kollektivfelt? De KAN og ha rett til å benytte feltet selv om de ikke er uniformert...
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

sylwester

Altså, jeg mente VW UP  og ikke utrykningspolitiet. Den ser jo helt lik ut som en e-UP, men du ser det på skiltene. Tviler på at UP kjører VW UP :P

En sivil politibil i kollektivfeltet som ikke er i uttrykning kan tydes som fisking, noe som ikke er lov i Norge. De har nok ikke lov å oppholde seg i kollektivfelt uten å faktisk være i utrykning.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Amoss

#12
Sitat fra: gr på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 08:05
Det er vel ikke helt usannsynlig at en del av de som irriterer seg mest over kø, har gått over til elbil nettopp for å slippe køen,

Nettopp. De som har størst ønske/behov for å "snike" i kollektivfeltet på disse aktuelle strekningene har jo forlengst byttet til elbil nettopp for å kunne "snike" lovlig.  Tar nok litt tid før de går over til hydrogen alle sammen.

Så nei, er slett ikke overrasket over at elbilene er overrepresentert her.
Model S 85D

NilsG

@Sylvester
"Ler så jeg griner" av min egen misforståelse...
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA