Dyrere strøm??

Startet av N-L, tor 19. okt 2017, kl. 14:48

« forrige - neste »

Gardin

Sitat fra: Luring på man 23. okt 2017, kl. 22:17
Opptil 30% av nettleiga er slike tap i snitt, og på kalde dager opptil 50%, så ein ser heilt klar behovet for å jevne forbruket meir ut, dobler me straumforbruket er tapet 4x.
Kanskje løsningen er at folk begynner å bruke panelovnene mer om sommeren isteden for om vinteren, for å gjevne ut forbruket???

Bondeknøl

Sitat fra: arthur på man 23. okt 2017, kl. 19:02
Sitat fra: Bondeknøl på man 23. okt 2017, kl. 18:18
Nå er jo nettleien to tredjedeler av strømprisen. De som er ansvarlige for nettdriften har ikke lov å ha mer enn en viss prosentsats i overskudd. Dette for at nettleien ikke skal bli for dyr.
All strømtap fra leverandør til kunde dekkes også inn i nettleia. Derfor stiger også nettleien hvis strømprisen stiger.

Litt uklart hva du mener, men; Hvis strømprisen går opp så går forbruket ofte ned som en naturlig konsekvens og da vil netteierne måtte øke prisen på nettleien for å kompensere for at det går mindre strøm gjennom ledningene.
Poenget mitt er at endel av strømmen forsvinner på veien fra kraftleverandør og frem til kunden. Dette er diverse varmetap grunnet Ohm sin motstand og kan også være strømmålere i de tusen hjem som viser for lite. Denne strømmen som forsvinner på veien må netteier betale for og legges da til i nettleien ut til oss forbrukere.

jkirkebo

Sitat fra: Luring på man 23. okt 2017, kl. 22:24
Sitat fra: tiger`n på man 23. okt 2017, kl. 22:19
Du kan ikke nekte for at nettleie for mange kunder er minst 70 % av prisen.
Naturligvis; om ein ikkje brukar straum er nettleiga 100% av straumkost.

Tja, i 2016 brukte jeg 22560kWh og betalte i snitt 88 øre/kWh alt inkludert. Strømprisen lå i snitt på 32 øre/kWh så nettleien utgjorde snaue 64%.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Luring

Sitat fra: jkirkebo på tir 24. okt 2017, kl. 01:06
Tja, i 2016 brukte jeg 22560kWh og betalte i snitt 88 øre/kWh alt inkludert. Strømprisen lå i snitt på 32 øre/kWh så nettleien utgjorde snaue 64%.
Fantastisk; ikkje et øre i skatter eller avgifter. Synd nettleiga er så høg då. ;)

For oss andre ligg det slik an ; snitt:

Luring

Sitat fra: Gardin på man 23. okt 2017, kl. 23:32
Kanskje løsningen er at folk begynner å bruke panelovnene mer om sommeren isteden for om vinteren, for å gjevne ut forbruket???
Mange brukar ein ny teknologi som heiter varmepumpe.
Men nå tenkte eg meir innanfor døgnet, og ikkje over året som naturligvis er verre å endre.

Luring

Sitat fra: jkirkebo på man 23. okt 2017, kl. 18:40
Sitat fra: krl på man 23. okt 2017, kl. 15:27
Netteiere bør pålegges oppgradering til TN ut til sluttkunder så snart som mulig.

Hæ, tuller du? Er du klar over hvor mye som må gjøres da? det aller meste av 3-fase utstyr må byttes ut
Eg tipper av 3 faseutstyr er det stor sett v/v varmepumper som må skiftes. Dei aller fleste andre 3 faselaster/motorer er omkoblbare.
Men ellers enig ja, kostnaden pr. hus vert høg om ein skal skifte til 400V.

Osloensis

Andre land har i mange år hatt systemer for dette et eksempel er Frankrike. De har riktignok et statlig monopol på nettleie (for både el og gass tror jeg), men systemet kan vel overføres.
I Frankrike har man lenge hatt 3 hovedtyper for strømabonnement
week-end: lav fastavgift, høy forbruksavgift. For små feriesteder e.l.
Heures creuses: 8 timer med relativt lav strømavgift året gjennom (dvs om natta, 22-06), medium pris ellers.

Tempo: den mest interessante i denne diskusjonen!
Prisen varierer i frohold til tid på døgnet, se over, og i forhold til dager.
Et tempo-år går fra 1. september til 31. august. Iløpet av den tiden vil man ha 22 røde dager (veldig dyre), 43 hvite dager (medium dyre) og 300 blå dager (billige). Dagen starter kl 06.
Man får vite fargen på dagen innen kl 12 dagen i forveien, via app, sjekk på webside osv.
https://particulier.edf.fr/fr/accueil/contrat-et-conso/options/tempo.html

Dagene er vel basert på historisk statistikk i forhold til tidligere år, slik at man vet at om neste dag vil bli veldig kald, så blir det en rød dag. Men i.o.m at man kun kan ha 22 røde dager i løpet av et år, krever dette litt gjetting også fra EDF's side.

Nå har det også kommet flere typer abonnementer jeg ikke kjenner så godt, men der ihvertfall det ene er mer regionalt (sikkert lignende tempo, men basert på regionale tall?), og andre er grønne, sikkert for de som vil sikre utbygging og bruk av alternative energikilder.

Dette systemet er ihvertfall ganske enkelt, og de fleste jeg kjenner, har dette abonnementet. Det kan føre til litt rare ting, som at man får beskjed om at middagsinvitasjonen er utsatt til senere i uken, da det vil bli så dyrt å benytte ovnen dagen etter, at man heller henger hos de som har heures creuses på røde dager, at man fyrer med kjipe vedovner (selv de nye er sjelden rentbrennende) osv. Poenget er ihvertfall at dette funker, og gjør folk mer bevisste på sitt eget forbruksmønster. Varmtvannstankene er på om natta, og kanskje en time rundt lunsj- og middagstid, for oppvaskens skyld. Man er generelt flinkere til å slå av lys, elektriske duppeditter inkl datamaskiner m.m.

Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Osloensis på tir 24. okt 2017, kl. 10:04
Andre land har i mange år hatt systemer for dette et eksempel er Frankrike. De har riktignok et statlig monopol på nettleie (for både el og gass tror jeg), men systemet kan vel overføres.
I Frankrike har man lenge hatt 3 hovedtyper for strømabonnement
week-end: lav fastavgift, høy forbruksavgift. For små feriesteder e.l.
Heures creuses: 8 timer med relativt lav strømavgift året gjennom (dvs om natta, 22-06), medium pris ellers.

Tempo: den mest interessante i denne diskusjonen!
Prisen varierer i frohold til tid på døgnet, se over, og i forhold til dager.
Et tempo-år går fra 1. september til 31. august. Iløpet av den tiden vil man ha 22 røde dager (veldig dyre), 43 hvite dager (medium dyre) og 300 blå dager (billige). Dagen starter kl 06.
Man får vite fargen på dagen innen kl 12 dagen i forveien, via app, sjekk på webside osv.
https://particulier.edf.fr/fr/accueil/contrat-et-conso/options/tempo.html

Dagene er vel basert på historisk statistikk i forhold til tidligere år, slik at man vet at om neste dag vil bli veldig kald, så blir det en rød dag. Men i.o.m at man kun kan ha 22 røde dager i løpet av et år, krever dette litt gjetting også fra EDF's side.

Nå har det også kommet flere typer abonnementer jeg ikke kjenner så godt, men der ihvertfall det ene er mer regionalt (sikkert lignende tempo, men basert på regionale tall?), og andre er grønne, sikkert for de som vil sikre utbygging og bruk av alternative energikilder.

Dette systemet er ihvertfall ganske enkelt, og de fleste jeg kjenner, har dette abonnementet. Det kan føre til litt rare ting, som at man får beskjed om at middagsinvitasjonen er utsatt til senere i uken, da det vil bli så dyrt å benytte ovnen dagen etter, at man heller henger hos de som har heures creuses på røde dager, at man fyrer med kjipe vedovner (selv de nye er sjelden rentbrennende) osv. Poenget er ihvertfall at dette funker, og gjør folk mer bevisste på sitt eget forbruksmønster. Varmtvannstankene er på om natta, og kanskje en time rundt lunsj- og middagstid, for oppvaskens skyld. Man er generelt flinkere til å slå av lys, elektriske duppeditter inkl datamaskiner m.m.

Meget interessant system i Frankrike med tempo-år og røde (dyrest), hvite og blå dager (billigst strøm). I Norge vil vi da ha ca 350 til 360 blå dager (med billigst strøm), skal vi følge dette systemet. Veldig bra system som ikke pålegger folk å gjøre mye rart når det ikke er behov for det. Dersom noen lurer på hvorfor vi har så mange blå dager i Norge, så skal jeg gjerne forklare det!

stefse

AMS blir innført ikke for å utjevne årsvariasjoner, men døgnvariasjoner. Men hvor dyr er strømmen i dag kl 17? Måleren forteller det ikke, den forteller vel knapt hva som er øyeblikkseffekten, og langt mindre forteller den hvor mye som ble brukt mellom kl 16-17.

Hvordan skal jeg da kontrollere dette? Det dukker vel opp en faktura etterhvert, med ymse påslag.
Hva slags humbug tariffer ligger da til grunn for beregningen? :-1-:
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Oddaa

Sitat fra: stefse på tir 24. okt 2017, kl. 16:50
AMS blir innført ikke for å utjevne årsvariasjoner, men døgnvariasjoner. Men hvor dyr er strømmen i dag kl 17? Måleren forteller det ikke, den forteller vel knapt hva som er øyeblikkseffekten, og langt mindre forteller den hvor mye som ble brukt mellom kl 16-17.

Hvordan skal jeg da kontrollere dette? Det dukker vel opp en faktura etterhvert, med ymse påslag.
Greia er vel at en skal kunne få et display tilkoblet via HAN-porten som gir kunden nødvendig informasjon?

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Arha

Jeg bor i Hafslund-land, og på Min side på Hafslundnett.no finner jeg forbruket for hver time i døgnet.
Prisen varierer foreløpig ikke time for time.

Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Ketill Jacobsen

"AMS blir innført ikke for å utjevne årsvariasjoner, men døgnvariasjoner". Det var interessant nytt. Hvor har du dette fra? Så langt har jeg ikke sett noen forklaring på AMS fra netteierne på hvordan AMS skal brukes og enda mindre en forklaring på hvordan det skal tjene oss på kort og lang sikt. Leste en framtidsstudie fra Hafslund for ca ett år siden om nettet og dets utbygging og markedet på ca 20-30 sider og der var ikke AMS
nevnt med ett ord.

Variasjon av pris over døgnet kan ikke være grunnen, for den variasjonen er minimal i dag og vil være det også i framtida (se Nord Pool på dagens priser og priser per time over døgnet mange år tilbake) så lenge dagens produksjons- og nettstruktur er noenlunde den samme.

Oddaa

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tir 24. okt 2017, kl. 19:54
Variasjon av pris over døgnet kan ikke være grunnen, for den variasjonen er minimal i dag og vil være det også i framtida (se Nord Pool på dagens priser og priser per time over døgnet mange år tilbake) så lenge dagens produksjons- og nettstruktur er noenlunde den samme.
AMS vil vel ikke utjevne prisvariasjon over døgnet, men åpner muligheten for å jevnet ut forbruket over døgnet gjennom timesavregning. Dette kan bety at større prisvariasjoner må til, evt nye tariffer basert helt eller delvis på effekt. (Prisvariasjon gir liten mening før prissignalet når frem til kunden og forbruket avregnes tilstrekkelig ofte.)

Min forståelse...

2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Oddaa på tir 24. okt 2017, kl. 21:07
AMS vil vel ikke utjevne prisvariasjon over døgnet, men åpner muligheten for å jevnet ut forbruket over døgnet gjennom timesavregning. Dette kan bety at større prisvariasjoner må til, evt nye tariffer basert helt eller delvis på effekt. (Prisvariasjon gir liten mening før prissignalet når frem til kunden og forbruket avregnes tilstrekkelig ofte.)

Min forståelse...

Prisvariasjon er et insitament til å fordele strømbruken over døgnet og AMS gjør at folk belønnes om de bruker muligheten. Men verken nå eller i årene framover vil det bli noen særlig variasjon (til tross for innføring av AMS).

Oddaa

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tir 24. okt 2017, kl. 22:08
Sitat fra: Oddaa på tir 24. okt 2017, kl. 21:07

Min forståelse...

Prisvariasjon er et insitament til å fordele strømbruken over døgnet og AMS gjør at folk belønnes om de bruker muligheten. Men verken nå eller i årene framover vil det bli noen særlig variasjon (til tross for innføring av AMS).
Det kan du ha rett i, men alt kan bli endret ved innføring av effekttariff.

2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA