Dyrere strøm??

Startet av N-L, tor 19. okt 2017, kl. 14:48

« forrige - neste »

Bondeknøl

Men hvorfor skal vi som bor rett ved store kraftanlegg da betale mer nettleie enn de i tettbebygde strø som bor milevis fra kraftstasjonene og har lange høyspentstrekk? Vi sponser jo de i tettbebygde strøk.

_OE_

Sitat fra: Bondeknøl på lør 21. okt 2017, kl. 08:46
Men hvorfor skal vi som bor rett ved store kraftanlegg da betale mer nettleie enn de i tettbebygde strø som bor milevis fra kraftstasjonene og har lange høyspentstrekk? Vi sponser jo de i tettbebygde strøk.
Kanskje dere bor for spredt?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

arthur

Du fremsetter vel bare en påstand, intet annet. Kort avstand fra en kraftstasjin betyr ikke nødvendigvis at det er billigere for en nettteier å føre frem strømmen til den enkelte hustand.

Hvordan er det forresten med huspriser hos deg versus Oslo? Betlaer du mer i veiavgift siden trafikktettheten trolig er langt lavere enn i sentrale strøk og derfor burde være høyere for å følge ditt ressonnement?

THE

Sitat fra: arthur på lør 21. okt 2017, kl. 10:29

Du fremsetter vel bare en påstand, intet annet. Kort avstand fra en kraftstasjin betyr ikke nødvendigvis at det er billigere for en nettteier å føre frem strømmen til den enkelte hustand.

Hvordan er det forresten med huspriser hos deg versus Oslo? Betlaer du mer i veiavgift siden trafikktettheten trolig er langt lavere enn i sentrale strøk og derfor burde være høyere for å følge ditt ressonnement?
@Arthur, jeg har vel ikke sagt noe om at jeg skal betale mindre i nettleie, eller at dere skal betale mer. Jeg påpekte en faktisk forskjell i kostnadene. Når det gjelder kommunale avgifter er kommunen jeg bor i også høyt opp på listen av de dyreste. Pga. En del spredt bebyggelse i kommunen, og at vedlikehold av VA har vært forsømt i lang tid, og nå krever store investeringer.

Effektoppene mine har jeg en mulighet til å gjøre noe med, blant annet ved å lade bilen på natt, og evt sette ned ladestrøm hvis den lader på dagtid. Jeg kan fyre mer med ved i stedet for strøm på ettermiddagen også f.eks.

Mer avansert hjemmeautomasjonsutstyr vil også gi oss større muligheter til å følge med på strømforbruket vårt, og kanskje se sparepotensialer som er lette å realisere. En av hovedgrunnene mine til å velge elbil er at energiforbruket med elbil er mye lavere enn med ICE bil. Jeg prøver også å spare strøm hjemme, og effekttariff kan være med på å motivere til redusert strømforbruk og utjevning over døgnet HVIS tariffen blir innført på en fornuftig måte.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

02jan

Med tanken om at strømmen skal prises på døgn/timesbasis kan føre til noen uheldige situasjoner/økte samfunnskostnader.

Fra mitt eget ståsted ,normal eldre enebolig, alle mulige enøk tiltak i de sener årene. Bruker ca 30-50 kwt PR døgn sommerhalvåret, da er strømmen normalt lavt priset.

På de kalde dagene (25-30minus om natten), går det fort 200kwt på et døgn.
Strømprisen er høy i disse kalde periodene (pga økt behov og reduser kapasitet).

Selv om jeg har egen 16 amp utak for lading, så lader jeg ikke bilen etter kl24:00 pga brannsikkerhet.

Med nytt prissystem, dyr strøm på dag/ettermiddag på de kalde dagene , så vil sikkert noen kjøre panelovnene , lading og tørketromler mens familien sover.

Jeg vil nok vurdere å kjøre vedfyring istede for varmepumpe, kanskje jeg begynner å bruke ice bilen på de kalde dagene/vinterstid (da lading på dagtid blir for kostbart.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

_OE_

Sitat fra: 02jan på lør 21. okt 2017, kl. 11:30
Med tanken om at strømmen skal prises på døgn/timesbasis kan føre til noen uheldige situasjoner/økte samfunnskostnader.

Fra mitt eget ståsted ,normal eldre enebolig, alle mulige enøk tiltak i de sener årene. Bruker ca 30-50 kwt PR døgn sommerhalvåret, da er strømmen normalt lavt priset.

På de kalde dagene (25-30minus om natten), går det fort 200kwt på et døgn.
Strømprisen er høy i disse kalde periodene (pga økt behov og reduser kapasitet).

Selv om jeg har egen 16 amp utak for lading, så lader jeg ikke bilen etter kl24:00 pga brannsikkerhet.

Med nytt prissystem, dyr strøm på dag/ettermiddag på de kalde dagene , så vil sikkert noen kjøre panelovnene , lading og tørketromler mens familien sover.

Jeg vil nok vurdere å kjøre vedfyring istede for varmepumpe, kanskje jeg begynner å bruke ice bilen på de kalde dagene/vinterstid (da lading på dagtid blir for kostbart.
Vel det er vel på kalde dager en EV gir størst miljøgevinst.... Ellers så må en vel regne med målerleie i tillegg etter hvert... De nye måleren må sikkert byttes etter et par år... Sånn som vi bytter mobiltlf

02jan

Det får så være, er hjemme fra jobb 17-18 , og må fylle på nødvendige, 8-10kwt, før midnatt.
Når det da er flagget at strøm er en knapphetsressurs fra Folk kommer hjem fra jobb til leggetid, så er det varme, vask og matlagingen som får 1.pri.

Selfølgelig, at jeg ikke vil lade på det dyreste tidspunktet er nok satt på spissen, vil fortsette å lade som idag.

problemstillingen er at det legges opp til at "noen" kommer til å måtte velge å vaske, kjøre varmeovner etc. Når prisen er lavest på døgnet, er dette natterstid om vinteren, så kan man tenke på om det medfører økt risiko for brann.

* blir strøm&nettleie vesentlig dyrere enn idag, framskynder jeg planene om å legge solsellepanel på sydvendt takflate.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

_OE_

Sitat fra: 02jan på lør 21. okt 2017, kl. 13:01
Det får så være, er hjemme fra jobb 17-18 , og må fylle på nødvendige, 8-10kwt, før midnatt.
Når det da er flagget at strøm er en knapphetsressurs fra Folk kommer hjem fra jobb til leggetid, så er det varme, vask og matlagingen som får 1.pri.

Selfølgelig, at jeg ikke vil lade på det dyreste tidspunktet er nok satt på spissen, vil fortsette å lade som idag.

problemstillingen er at det legges opp til at "noen" kommer til å måtte velge å vaske, kjøre varmeovner etc. Når prisen er lavest på døgnet, er dette natterstid om vinteren, så kan man tenke på om det medfører økt risiko for brann.

* blir strøm&nettleie vesentlig dyrere enn idag, framskynder jeg planene om å legge solsellepanel på sydvendt takflate.
Solcellepanel og batteripakke hadde vært tingen kunne nesten vært offgrid da

krl

Jeg tviler på at totalregnskapet for batteri er bedre enn for ny strømkabel og nytt inntak til huset hvis man ser det over 10-30 år... Batteriene må byttes kanskje 3-5 ganger gjennom strømkabelens levetid.

Problemet med nettleien er at det tappes ut penger av nettselskapene til å sponse kommunale kulturprosjekter. Fancy badeanlegg, konserthus etc. Nettleien blir dermed alt for dyr, og den er i praksis en dårlig skjult ekstraskatt.

arthur

Sitat fra: THE på lør 21. okt 2017, kl. 10:59
Sitat fra: arthur på lør 21. okt 2017, kl. 10:29

@Arthur, jeg har vel ikke sagt noe om at jeg skal betale mindre i nettleie, eller at dere skal betale mer. Jeg påpekte en faktisk forskjell i kostnadene. Når det gjelder kommunale avgifter er kommunen jeg bor i også høyt opp på listen av de dyreste. Pga. En del spredt bebyggelse i kommunen, og at vedlikehold av VA har vært forsømt i lang tid, og nå krever store investeringer.

Siden kommunale avgifter belastes etter selvkostprinsippet så betyr jo manglende investeringer tidliger at du har hatt lave, ikke høye, avgifter, og derfor har spart penger i forhold til de som bor i kommuner hvor løpende drift også har ivaretatt fremtidige behov?

Og boligprisene er hvordan sammenlignet med Oslo?

arthur

Og de av dere som klager over høye strømpriser har selvfølgelig benyttet dere av mulighetene for å etterisolere, skifte ut vinduer, bytte peisovn til en moderne ovn, har valgt riktig type strømabonnement (ikke leverandør for det spiller liten rolle) og senker temperaturen når dere ike er hjemme osv osv osv

_OE_

Sitat fra: arthur på lør 21. okt 2017, kl. 17:46
Og de av dere som klager over høye strømpriser har selvfølgelig benyttet dere av mulighetene for å etterisolere, skifte ut vinduer, bytte peisovn til en moderne ovn, har valgt riktig type strømabonnement (ikke leverandør for det spiller liten rolle) og senker temperaturen når dere ike er hjemme osv osv osv
Vedfyring er kun for grisgrendte strøk.... Burde vært ulovlig i tette boligstrøk ikke direkte behagelig å puste inn røyken uansett såkalte rene ovner

minibiti

Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Oddaa

Sitat fra: minibiti på lør 21. okt 2017, kl. 21:52
NVE imøtegår en klassisk elbilmyte i ny rapport
https://elbil.no/nve-imotegar-en-klassisk-elbilmyte-i-ny-rapport/
Er dette den samme rapporten som vi har sett før, og som i hovedsak sier at det er rom for 1,5 millioner elektriske kjøretøy i det norske nettet, forutsatt perfekt fordeling av ladingen over døgnet og mellom fasene?

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

stefse

Sitat fra: 02jan på lør 21. okt 2017, kl. 11:30

Dette er helt legitime vurderinger, som mange nok kommer til å gjøre. Dette bør meldes inn til myndighetene som presser på for disse målerne. Lufta på de kaldeste dagene overstiger allerede grensene for helsefarlig, og nå kommer vel til og med folk som vanligvis fyrer med strøm til å gå til innkjøp av ved for å unngå at denne hersens måleren går amok og skremmer folk fra å bruke strøm.

Og elbil skal de ihvertfall ikke ha, tenk bare på hva slags lidelser denne måleren kommer til å påføre dem da?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA