Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Stå på retten sin

Startet av Troald, søndag 27. august 2017, klokken 12:03

« forrige - neste »

Sele

#15
Har du problem med dette?
Hvor står det at elbilbilister plikter og ta ekstra hensyn?
§3 i vegtrafikkloven gjelder for alle uavhengig av drivstoffkode.

Og hvorfor du tar ting ut av sin sammenheng er for meg en gåte. Kverulering?

jlan

#16
Sitat fra: Griffel på fredag 01. september 2017, klokken 15:39
Sitat fra: Sele på fredag 01. september 2017, klokken 13:37
§3 i vegtrafikkloven gjelder for alle uavhengig av drivstoffkode. Hvis det kommer noen fra et kollektivfelt og skal over i kjørefeltet så plikter man og slippe disse fram.
hvordan du leser dette ut av paragraf 3 i vegtrafikkloven er en gåte.
Det TS beskriver er vel en elbilist som bryter denne paragrafen og ikke kjører hensynsfult.
Jeg vet ikke om jeg har forstått problemstillingen helt her. Hvis et felt opphører, så skal man vel flette inn de som er i det feltet, uansett hva slags felt det er, og uansett hva slags biler det er. Det samme hvis noen indikerer at de ønsker å skifte felt, da må de slippes inn, ellers stopper alt opp.

Det er endel steder (spesielt rundt Bergen) hvor det oppstår kø i venstre felt. Da blir det lett problemer hvis noen oppfattes å snike i høyre felt, og ikke får flette inn, mens noen, f.eks. busser får slippe inn. Dette kunne lett vært løst ved konsekvent å la en tofeltsvei ha vanlige avkjøringer til høyre, og la den ende med fletting et sted uten kryss, i stedet for som nå at ett felt går hit og det andre dit.

Hvis det oppstår kø bare  i venstre felt inn mot en rundkjøring, så er krysset feilkonstruert. Da må begge felt merkes for sving til venstre, og så må det videreføres to felt i hovedretningen (som evt. flettes til ett etterhvert). Eksempel på det er rundkjøringen rett bortenfor den omtalte.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

sylwester

Jeg har både elbil og bensinbil og jeg ser ingen grunn til å oppføre meg fullstendig hensynsløs fordi jeg har bensin på tanken, så jeg er enig med Sele at §3 gjelder alle i trafikken, til og med tråsykkel.

Sitat fra: jlan på fredag 01. september 2017, klokken 16:50
...
Hvis et felt opphører, så skal man vel flette inn de som er i det feltet, uansett hva slags felt det er, og uansett hva slags biler det er. Det samme hvis noen indikerer at de ønsker å skifte felt, da må de slippes inn, ellers stopper alt opp.
...

Fletting gjelder KUN hvis felt merkingen opphører. Hvis du må passere stripet linje så har du vikeplikt siden det er feltskifte.

Hvis du har vikeplikt og de i det feltet du presser deg inn i må bremse så har du per definisjon ikke oppholdt vikeplikten din. Det er vanskelig å håndheve det så det må være ganske hensynsløst før du i praksis blir tatt for det. F.eks. så hender det at jeg har angret på å kjøre fordi jeg i ettertid ser at luka jeg valgte var for liten og muligens har brutt loven.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jlan

Jeg er enig i at vikeplikt gjelder i det tilfellet. Men hvis det er en "evig kø" der man må inn, så er vel ikke det å la være å slippe folk inn å opptre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ebe

De som slippes inn har bevisst sneket seg forbi en lang kø. Ser ingen grunn til å slippe disse inn. De får stå der i feltet sitt og vente til det blir klart, slik man skal når man har vikeplikt. Ellers skulle de stilt seg bakerst i køen som alle andre.

En liten digresjon; Det er lang kø foran en butikkasse. Så kommer det en person som går forbi hele køen, for så å gå sakte inn i køen helt fremst. Hadde du protestert på dette? Eller hadde du sluppet han inn?  I mine øyne er dette akkurat samme situasjon.

De bryter kanskje ikke trafikkreglene, men de bryter normal folkeskikk og køkultur. Setter seg selvog sitt behov  foran alle andres.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

jlan

Det er ikke alltid slik, noen ganger er det biler som kommer inn fra en sidevei. Men i tråd med det jeg skrev tidligere, slike blindfelt bør unngås, det bør alltid være flettefelt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Sele

Når man benytter kollektivfeltet så får man betegnelsen "sniker"..

sylwester

Kollektivfeltet er jo lovlig "sniking". Å aldri slippe de inn vil hindre buss/taxi og muligens kaste elbilene ut pga av at kollektivfeltet slutter å flyte.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ingeniøren

Sitat fra: Ebe på fredag 01. september 2017, klokken 17:41
De som slippes inn har bevisst sneket seg forbi en lang kø. Ser ingen grunn til å slippe disse inn. De får stå der i feltet sitt og vente til det blir klart, slik man skal når man har vikeplikt. Ellers skulle de stilt seg bakerst i køen som alle andre.

En liten digresjon; Det er lang kø foran en butikkasse. Så kommer det en person som går forbi hele køen, for så å gå sakte inn i køen helt fremst. Hadde du protestert på dette? Eller hadde du sluppet han inn?  I mine øyne er dette akkurat samme situasjon.

De bryter kanskje ikke trafikkreglene, men de bryter normal folkeskikk og køkultur. Setter seg selvog sitt behov  foran alle andres.

Jeg vel i alle fall hva som er verst av å snike i køen og drepe andre med det man slipper ut.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ebe

Poenget er at de som kjører kollektivfelt vet hva de gjør, og de vet om hvilken situasjon som venter dem når kollektivfeltet opphører. Å presse seg inn i en kø, når man selv har vikeplikt, er uhørt i mine øyne. Direkte frekt. Vent til noen slipper deg inn, ikke tving andre til å bremse opp for å hindre en kollisjon.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Griffel

#25
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 02. september 2017, klokken 08:38
Jeg vel i alle fall hva som er verst av å snike i køen og drepe andre med det man slipper ut.....
Du mener altså at fordi du kjører elbil trenger du ikke å kjøre hensynsfullt. (Hvor mange drepte du den gang du kjørte Subaru Outback 2,5)
Det stilles ikke større krav til elbilister enn til andre, men det stilles krav til alle om hensysfull kjøring. At elbilister har fått en lovlig mulighet til køsniking betyr ikke at den skal missbrukes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ebe

Sitat fra: sylwester på lørdag 02. september 2017, klokken 02:44
Kollektivfeltet er jo lovlig "sniking". Å aldri slippe de inn vil hindre buss/taxi og muligens kaste elbilene ut pga av at kollektivfeltet slutter å flyte.
Ikke alltid det er en buss eller taxi bak. Dette er også en situasjon som elbiler må ta høyde for når de velger kollektivfeltet. Ikke legg skylden på de som står i kø i motsatt felt.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Griffel

#27
Jeg leste sylvesters innlegg som en oppfordring til å kjøre hensynsfult ved å flette før køen står stille, slik at buss kommer fram og busselskapet ikke presser på for å kaste elbilene ut av feltet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

arthur

Sitat fra: Griffel på lørdag 02. september 2017, klokken 09:17
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 02. september 2017, klokken 08:38
Jeg vel i alle fall hva som er verst av å snike i køen og drepe andre med det man slipper ut.....
Du mener altså at fordi du kjører elbil trenger du ikke å kjøre hensynsfullt. (Hvor mange drepte du den gang du kjørte Subaru Outback 2,5)
Det stilles ikke større krav til elbilister enn til andre, men det stilles krav til alle om hensysfull kjøring. At elbilister har fått en lovlig mulighet til køsniking betyr ikke at den skal missbrukes.

Ganske merkelig å omtale rettigheter i vegttafikkloven som sniking og at bruk av denne kan til dels omtales som misbruk.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Sele

#29
Hvis man bruker kollektivfeltet så skal man altså stå og vente til den endeløse køen tar slutt fordi ingen må slippe "snikere" inn. Er man så hårsår og misunnelig at man ikke kan samarbeide? I såfall bør man finne en lukket bane og få ut sin futrasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA