Elbilforum.no

Økonomi Juss Trafikk => Trafikk => Emne startet av: Troald på søndag 27. august 2017, klokken 12:03

Tittel: Stå på retten sin
Skrevet av: Troaldsøndag 27. august 2017, klokken 12:03
Situasjonen er som følger

Inn mot en rundkjøring har vi et kollektivfelt på høyresiden.Feltet avsluttes 50-100 m før rundkjøringen og biler i venstre felt skal ifølge merking skifte til høyre felt for å svinge til høyre.

Jeg lå i venstrefeltet i kø som gikk like under fartsgrensen. En elbil suste forbi oss i kollektivfeltet for så å presse seg inn i venstre felt rett før rundkjøringen fordi den skulle til venstre.

Elbilen gjorde ikke noe ulovlig, men jeg tenker det er unødvendig å kjøre slik. Det kan oppstå situasjoner og skape irritasjon. Bør vi ikke oppføre oss litt "snilt" og være ambassadører for elbilismen?
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: sylwestersøndag 27. august 2017, klokken 13:41
Husk at vedkommende kunne holdt høyre felt og ikke kjørt rett frem i rundkjøringen. Det er helt lov, men det blir veldig lite effektiv rundkjøringbruk. I Frankrike så blir venstre felt i rundkjøring brukt lite på grunn av at for mange kjører "til venstre" i høyre felt og gjør det vanskelig å skifte felt for de som kjører "rett". Det er forskjell på hva som er rett bruk og hva loven tillater i rundkjøringer.

Er det forskjell på dette og hvis det hadde vært 2 vanlige felt og noen på høyre side trengte å komme inn for å kjøre til venstre? Hvis ikke, hvorfor er det antatt at elbiler skal behandle situasjonen noe anderledes?

Spør du meg så er det å måtte skifte felt inn pga påbudt kjørefelt ved hvert kryss/av-på-kjøring noe de fleste ICE-sjåfører irriterer seg mest av siden alle elbilene må inn i deres felt forkun å passere det skiltet. En god del elbiler prøver å unngå konflikt ved å kjøre ulovlig, noe som umulig kan løne seg på lang sikt.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: arthursøndag 27. august 2017, klokken 16:03
Fører av elbiler har hverken mer, eller mindre, ansvar for å oppføre seg snilt i trafikken.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)søndag 27. august 2017, klokken 18:04
Sitat fra: arthur på søndag 27. august 2017, klokken 16:03
Fører av elbiler har hverken mer, eller mindre, ansvar for å oppføre seg snilt i trafikken.
Ikke juridisk, men moralsk og etisk håper jeg at førere av elbiler tar hensyn til sine medtrafikanter - og ikke minst andre elbilister - slik at de goder vi har ikke blir fjernet pga "bølleoppførsel".
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: timingbeltkillersøndag 27. august 2017, klokken 18:05
Sitat fra: arthur på søndag 27. august 2017, klokken 16:03
Fører av elbiler har hverken mer, eller mindre, ansvar for å oppføre seg snilt i trafikken.
Interessant kommabruk rent språklig sett.
Endrer du betydningsinnholdet dersom du skriver
"Fører av elbiler har verken mer eller mindre ansvar for å.........."?

I tilfelle JA, vilken endring?
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: arthursøndag 27. august 2017, klokken 18:36
Jeg er så gammel at jeg skriver hverken og hvilken, ikke verken og vilken, men sikkert riktig det også siden i dag er "alt" lov så lenge man skjønner hva man mener. Kan dog bli litt forvirring siden verken kan bety at det gjør vondt, har for eksempel verk i en tann.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: hanchesøndag 27. august 2017, klokken 22:20
For å dreie diskusjonen vekk fra kommaregler og tilbake til opprinnelsen, så gjelder veitrafikklovens §3 (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4?q=veitrafikkloven#KAPITTEL_2) for alle trafikanter, enten de kjører elbil eller ikke. Slik kjøring som beskrevet i det opprinnelige innlegget i tråden, kan godt tenkes å rammes av den paragrafen. Men det avhenger jo litt av detaljene, som vi ikke fikk innblikk i her. I praksis blir det neppe noen reaksjon hvis ikke kjøringen fører til en kollisjon.

En helt annen sak er at jeg selv synes det kan være dritskummelt å bruke indre felt i en rundkjøring: For du skal være ganske på hugget for å være sikker på at ingen er kommet inn i blindsonen din på høyre side, og det virker ikke trygt midt i en rundkjøring å skulle se seg over høyre skulder for å sjekke om det er klar bane.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Agmunsonsdag 30. august 2017, klokken 11:12
Jeg er enig i TS i at elbilister må ta ekstra hensyn. Årsaken er todelt: man må være oppmerksom på at andre trafikanter ikke nødvendigvis forventer at det kommer en bil der elbilen har lov til å kjøre og at man skal være forsiktig med å misbruke de fordelene man har.

Eksempler:
Enkelte kjører som noen svin og bruker kollektivfeltet som forbikjøringsfil (når øvrig trafikk går i fartsgrensen), enkelte presser seg frem som en buss og bryter vikeplikten der kollektivfelt slutter, og enkelte ligger bevisst i feil fil før og i rundkjøringer for å komme seg forbi køen og inn i et kollektivfelt på andre siden.

Dette er provoserende adferd som jeg opplever omtrent daglig i trafikken. Det er naturlig å anta at fordelene forsvinner raskere enn de bør dersom elbilisten blir den nye stereotypiske Audi-bilisten.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: HCOfredag 01. september 2017, klokken 12:39
Sitat fra: Agmuns på onsdag 30. august 2017, klokken 11:12(...)Dette er provoserende adferd som jeg opplever omtrent daglig i trafikken. Det er naturlig å anta at fordelene forsvinner raskere enn de bør dersom elbilisten blir den nye stereotypiske Audi-bilisten.
Jeg pendler med motorsykkel daglig (iallefall i finvær), og det er blitt en mye farligere aktivitet etter at elbilene ble flere og raskere. Om jeg ligger i kollektivfeltet, opplever jeg at mange elbiler (som du sier) bruker kollektivfeltet som forbikjøringsfelt, gjerne bare for å flytte seg to biler frem i køen. Om jeg ligger mellom filene (som forøvrig er lovlig selv om mange tror noe annet) er elbilene gjerne de mest utålmodige i forhold til å veksle mellom høyre og venstre fil. Kombinert med at mange elbiler er svært kjappe fra null til femti, og dermed enklere kan sprette inn i trange luker, blir det mange skumle situasjoner.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Selefredag 01. september 2017, klokken 13:37
@Agmuns

Hvor står det at elbilbilister plikter og ta ekstra hensyn? §3 i vegtrafikkloven gjelder for alle uavhengig av drivstoffkode. Hvis det kommer noen fra et kollektivfelt og skal over i kjørefeltet så plikter man og slippe disse fram.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Ketill Jacobsenfredag 01. september 2017, klokken 14:00
Sitat fra: Sele på fredag 01. september 2017, klokken 13:37
Hvor står det at elbilbilister plikter og ta ekstra hensyn? §3 i vegtrafikkloven gjelder for alle uavhengig av drivstoffkode. Hvis det kommer noen fra et kollektivfelt og skal over i kjørefeltet så plikter man og slippe disse fram.

Fordi man er kollektivtransport (som buss)! Elbil er ikke det kollektivtransport (men får inntil videre bruke kollektivfeltet). Ved fartsgrense 60 eller under plikter en å stoppe for buss som blinker ut fra holdeplass (men ikke for en privatbil som blinker og skal ut)
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Mazzbotfredag 01. september 2017, klokken 14:08
Sitat fra: Troald på søndag 27. august 2017, klokken 12:03
Situasjonen er som følger

Inn mot en rundkjøring har vi et kollektivfelt på høyresiden.Feltet avsluttes 50-100 m før rundkjøringen og biler i venstre felt skal ifølge merking skifte til høyre felt for å svinge til høyre.

Jeg lå i venstrefeltet i kø som gikk like under fartsgrensen. En elbil suste forbi oss i kollektivfeltet for så å presse seg inn i venstre felt rett før rundkjøringen fordi den skulle til venstre.

Elbilen gjorde ikke noe ulovlig, men jeg tenker det er unødvendig å kjøre slik. Det kan oppstå situasjoner og skape irritasjon. Bør vi ikke oppføre oss litt "snilt" og være ambassadører for elbilismen?

Skjoldskiftet i Bergen ?
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Troaldfredag 01. september 2017, klokken 14:24
Ja, det gjelder konkret Skjoldskiftet - en noe ekkel rundkjøring med mye trafikk og mye feltskifter samt trafikklys og busstopp. Jeg legger meg sjeldent i kollektivfeltet her når jeg kommer fra Os og skal som regel mot Nesttun. Aldri når jeg skal mot Skjold. Liker ikke atferden til mange elbilister her.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Selefredag 01. september 2017, klokken 14:35
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 01. september 2017, klokken 14:00
Sitat fra: Sele på fredag 01. september 2017, klokken 13:37
Hvor står det at elbilbilister plikter og ta ekstra hensyn? §3 i vegtrafikkloven gjelder for alle uavhengig av drivstoffkode. Hvis det kommer noen fra et kollektivfelt og skal over i kjørefeltet så plikter man og slippe disse fram.

Fordi man er kollektivtransport (som buss)! Elbil er ikke det kollektivtransport (men får inntil videre bruke kollektivfeltet). Ved fartsgrense 60 eller under plikter en å stoppe for buss som blinker ut fra holdeplass (men ikke for en privatbil som blinker og skal ut)

Kollektivfelt er ikke holdeplass. Finnes ikke særegne regler for elbiler i kollektivfelt.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Griffelfredag 01. september 2017, klokken 15:39
Sitat fra: Sele på fredag 01. september 2017, klokken 13:37
§3 i vegtrafikkloven gjelder for alle uavhengig av drivstoffkode. Hvis det kommer noen fra et kollektivfelt og skal over i kjørefeltet så plikter man og slippe disse fram.
hvordan du leser dette ut av paragraf 3 i vegtrafikkloven er en gåte.
Det TS beskriver er vel en elbilist som bryter denne paragrafen og ikke kjører hensynsfult.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Selefredag 01. september 2017, klokken 15:45
Har du problem med dette?
Hvor står det at elbilbilister plikter og ta ekstra hensyn?
§3 i vegtrafikkloven gjelder for alle uavhengig av drivstoffkode.

Og hvorfor du tar ting ut av sin sammenheng er for meg en gåte. Kverulering?
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: jlanfredag 01. september 2017, klokken 16:50
Sitat fra: Griffel på fredag 01. september 2017, klokken 15:39
Sitat fra: Sele på fredag 01. september 2017, klokken 13:37
§3 i vegtrafikkloven gjelder for alle uavhengig av drivstoffkode. Hvis det kommer noen fra et kollektivfelt og skal over i kjørefeltet så plikter man og slippe disse fram.
hvordan du leser dette ut av paragraf 3 i vegtrafikkloven er en gåte.
Det TS beskriver er vel en elbilist som bryter denne paragrafen og ikke kjører hensynsfult.
Jeg vet ikke om jeg har forstått problemstillingen helt her. Hvis et felt opphører, så skal man vel flette inn de som er i det feltet, uansett hva slags felt det er, og uansett hva slags biler det er. Det samme hvis noen indikerer at de ønsker å skifte felt, da må de slippes inn, ellers stopper alt opp.

Det er endel steder (spesielt rundt Bergen) hvor det oppstår kø i venstre felt. Da blir det lett problemer hvis noen oppfattes å snike i høyre felt, og ikke får flette inn, mens noen, f.eks. busser får slippe inn. Dette kunne lett vært løst ved konsekvent å la en tofeltsvei ha vanlige avkjøringer til høyre, og la den ende med fletting et sted uten kryss, i stedet for som nå at ett felt går hit og det andre dit.

Hvis det oppstår kø bare  i venstre felt inn mot en rundkjøring, så er krysset feilkonstruert. Da må begge felt merkes for sving til venstre, og så må det videreføres to felt i hovedretningen (som evt. flettes til ett etterhvert). Eksempel på det er rundkjøringen rett bortenfor den omtalte.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: sylwesterfredag 01. september 2017, klokken 17:06
Jeg har både elbil og bensinbil og jeg ser ingen grunn til å oppføre meg fullstendig hensynsløs fordi jeg har bensin på tanken, så jeg er enig med Sele at §3 gjelder alle i trafikken, til og med tråsykkel.

Sitat fra: jlan på fredag 01. september 2017, klokken 16:50
...
Hvis et felt opphører, så skal man vel flette inn de som er i det feltet, uansett hva slags felt det er, og uansett hva slags biler det er. Det samme hvis noen indikerer at de ønsker å skifte felt, da må de slippes inn, ellers stopper alt opp.
...

Fletting gjelder KUN hvis felt merkingen opphører. Hvis du må passere stripet linje så har du vikeplikt siden det er feltskifte.

Hvis du har vikeplikt og de i det feltet du presser deg inn i må bremse så har du per definisjon ikke oppholdt vikeplikten din. Det er vanskelig å håndheve det så det må være ganske hensynsløst før du i praksis blir tatt for det. F.eks. så hender det at jeg har angret på å kjøre fordi jeg i ettertid ser at luka jeg valgte var for liten og muligens har brutt loven.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: jlanfredag 01. september 2017, klokken 17:17
Jeg er enig i at vikeplikt gjelder i det tilfellet. Men hvis det er en "evig kø" der man må inn, så er vel ikke det å la være å slippe folk inn å opptre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Ebefredag 01. september 2017, klokken 17:41
De som slippes inn har bevisst sneket seg forbi en lang kø. Ser ingen grunn til å slippe disse inn. De får stå der i feltet sitt og vente til det blir klart, slik man skal når man har vikeplikt. Ellers skulle de stilt seg bakerst i køen som alle andre.

En liten digresjon; Det er lang kø foran en butikkasse. Så kommer det en person som går forbi hele køen, for så å gå sakte inn i køen helt fremst. Hadde du protestert på dette? Eller hadde du sluppet han inn?  I mine øyne er dette akkurat samme situasjon.

De bryter kanskje ikke trafikkreglene, men de bryter normal folkeskikk og køkultur. Setter seg selvog sitt behov  foran alle andres.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: jlanfredag 01. september 2017, klokken 17:56
Det er ikke alltid slik, noen ganger er det biler som kommer inn fra en sidevei. Men i tråd med det jeg skrev tidligere, slike blindfelt bør unngås, det bør alltid være flettefelt.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Selefredag 01. september 2017, klokken 22:00
Når man benytter kollektivfeltet så får man betegnelsen "sniker"..
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: sylwesterlørdag 02. september 2017, klokken 02:44
Kollektivfeltet er jo lovlig "sniking". Å aldri slippe de inn vil hindre buss/taxi og muligens kaste elbilene ut pga av at kollektivfeltet slutter å flyte.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 02. september 2017, klokken 08:38
Sitat fra: Ebe på fredag 01. september 2017, klokken 17:41
De som slippes inn har bevisst sneket seg forbi en lang kø. Ser ingen grunn til å slippe disse inn. De får stå der i feltet sitt og vente til det blir klart, slik man skal når man har vikeplikt. Ellers skulle de stilt seg bakerst i køen som alle andre.

En liten digresjon; Det er lang kø foran en butikkasse. Så kommer det en person som går forbi hele køen, for så å gå sakte inn i køen helt fremst. Hadde du protestert på dette? Eller hadde du sluppet han inn?  I mine øyne er dette akkurat samme situasjon.

De bryter kanskje ikke trafikkreglene, men de bryter normal folkeskikk og køkultur. Setter seg selvog sitt behov  foran alle andres.

Jeg vel i alle fall hva som er verst av å snike i køen og drepe andre med det man slipper ut.....
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Ebelørdag 02. september 2017, klokken 09:16
Poenget er at de som kjører kollektivfelt vet hva de gjør, og de vet om hvilken situasjon som venter dem når kollektivfeltet opphører. Å presse seg inn i en kø, når man selv har vikeplikt, er uhørt i mine øyne. Direkte frekt. Vent til noen slipper deg inn, ikke tving andre til å bremse opp for å hindre en kollisjon.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Griffellørdag 02. september 2017, klokken 09:17
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 02. september 2017, klokken 08:38
Jeg vel i alle fall hva som er verst av å snike i køen og drepe andre med det man slipper ut.....
Du mener altså at fordi du kjører elbil trenger du ikke å kjøre hensynsfullt. (Hvor mange drepte du den gang du kjørte Subaru Outback 2,5)
Det stilles ikke større krav til elbilister enn til andre, men det stilles krav til alle om hensysfull kjøring. At elbilister har fått en lovlig mulighet til køsniking betyr ikke at den skal missbrukes.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Ebelørdag 02. september 2017, klokken 09:20
Sitat fra: sylwester på lørdag 02. september 2017, klokken 02:44
Kollektivfeltet er jo lovlig "sniking". Å aldri slippe de inn vil hindre buss/taxi og muligens kaste elbilene ut pga av at kollektivfeltet slutter å flyte.
Ikke alltid det er en buss eller taxi bak. Dette er også en situasjon som elbiler må ta høyde for når de velger kollektivfeltet. Ikke legg skylden på de som står i kø i motsatt felt.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Griffellørdag 02. september 2017, klokken 09:26
Jeg leste sylvesters innlegg som en oppfordring til å kjøre hensynsfult ved å flette før køen står stille, slik at buss kommer fram og busselskapet ikke presser på for å kaste elbilene ut av feltet.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: arthurlørdag 02. september 2017, klokken 10:32
Sitat fra: Griffel på lørdag 02. september 2017, klokken 09:17
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 02. september 2017, klokken 08:38
Jeg vel i alle fall hva som er verst av å snike i køen og drepe andre med det man slipper ut.....
Du mener altså at fordi du kjører elbil trenger du ikke å kjøre hensynsfullt. (Hvor mange drepte du den gang du kjørte Subaru Outback 2,5)
Det stilles ikke større krav til elbilister enn til andre, men det stilles krav til alle om hensysfull kjøring. At elbilister har fått en lovlig mulighet til køsniking betyr ikke at den skal missbrukes.

Ganske merkelig å omtale rettigheter i vegttafikkloven som sniking og at bruk av denne kan til dels omtales som misbruk.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Selelørdag 02. september 2017, klokken 10:50
Hvis man bruker kollektivfeltet så skal man altså stå og vente til den endeløse køen tar slutt fordi ingen må slippe "snikere" inn. Er man så hårsår og misunnelig at man ikke kan samarbeide? I såfall bør man finne en lukket bane og få ut sin futrasjon.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Griffellørdag 02. september 2017, klokken 11:13
Sitat fra: arthur på lørdag 02. september 2017, klokken 10:32
Ganske merkelig å omtale rettigheter i vegttafikkloven som sniking og at bruk av denne kan til dels omtales som misbruk.
Det kommer jo ann på situasjonen.
Slik jeg leser det ut fra TS beskrivelse er dette ikke hensynsfull kjøring. Her var det en lang strekning som kunne benyttes til fletting og filskift for de som henholdsvis skulle til venstre og høyre.
Krav om henssynsfull kjøring gjelder som Sele skriver ikke bare for fossilbiler, det gjelder også for elbiler.

Trafikkregler:
Sitat
§ 6.Svinging
1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

I god tid er ikke å presse seg over rett før.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: jlanlørdag 02. september 2017, klokken 11:34
Sitat fra: Sele på lørdag 02. september 2017, klokken 10:50
Hvis man bruker kollektivfeltet så skal man altså stå og vente til den endeløse køen tar slutt fordi ingen må slippe "snikere" inn. Er man så hårsår og misunnelig at man ikke kan samarbeide? I såfall bør man finne en lukket bane og få ut sin futrasjon.
Merkelig nok sier vegmerkingshåndboken at kollektivfelt skal avsluttes med skillelinje som gjør det nødvendig med feltskifte. https://www.vegvesen.no/_attachment/69741#page=80.  Hvis det blir vanlig praksis at de som er i kollektivfeltet ikke slippes inn, så tror jeg fort det kan bli endret slik at kollektivfeltet blir det gjennomgående, og det vanlige feltet slutter. Men jeg tror fortsatt mellomløsningen med flettefelt er det beste, og er mer i samsvar med trafikkregel § 8.
Sitat
§ 8.Kjørefeltskifte
1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.
Tilsvarende gjelder den som vil kjøre ut fra vegkant eller på annen måte endre kjøretøyets plass i sideretning.
Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke når antallet vanlige kjørefelt i samme retning reduseres. Farten skal gjensidig tilpasses slik at de kjørende vekselvis kan fortsette uten unødig hinder eller forstyrrelse.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Selelørdag 02. september 2017, klokken 11:44
Som du korrekt påpeker så har verken kjørefelt eller kollektivfelt forkjørsrett når det innsnevres til ett felt. Man skal samarbeide og når så ikke skjer så blir det sånn som i TS sitt tilfelle..
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Griffellørdag 02. september 2017, klokken 12:51
Sitat fra: Sele på lørdag 02. september 2017, klokken 11:44
Som du korrekt påpeker så har verken kjørefelt eller kollektivfelt forkjørsrett når det innsnevres til ett felt.
Dette var jo ikke situasjonen her. Her er det to felt hvor den som skal til venstre forblir til høyre helt fram til svingen. Her er det etter det jeg forstår en flettestrekning hvor de som skal til høyre legger seg tilhøyre og de som skal til venstre skal legge seg til venstre.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Selelørdag 02. september 2017, klokken 13:23
Hvis man kunne samarbeidet i trafikken så hadde ikke sånne situasjoner oppstått. Nå skal man kjøre så tett som mulig for her skal det ikke komme noen foran meg. Gentelmans begrepet er en saga blott..
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Ebelørdag 02. september 2017, klokken 16:04
Sitat fra: Sele på lørdag 02. september 2017, klokken 10:50
Hvis man bruker kollektivfeltet så skal man altså stå og vente til den endeløse køen tar slutt fordi ingen må slippe "snikere" inn. Er man så hårsår og misunnelig at man ikke kan samarbeide? I såfall bør man finne en lukket bane og få ut sin futrasjon.

Nei, men man skal ikke presse seg inn i køen, slik TS beskriver.

Og det har ingenting med misunnelse å gjøre, kjører elbil selv jeg. Men jeg krever ikke min plass i køen om jeg har brukt kollektivfeltet. Enten finner jeg meg en luke, eller så blinker jeg og venter til noen gir meg plass. Vesentlig forskjell.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Selelørdag 02. september 2017, klokken 19:12
Jeg er enig i at man ikke skal presse seg inn. Men det du skriver nå stå i sterk kontrast til det du skrev tidligere.

De som slippes inn har bevisst sneket seg forbi en lang kø. Ser ingen grunn til å slippe disse inn. De får stå der i feltet sitt og vente til det blir klart, slik man skal når man har vikeplikt. Ellers skulle de stilt seg bakerst i køen som alle andre.

Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Lastebilsøndag 03. september 2017, klokken 09:49
På tide å forby elbiler i kollektivfeltet slik at det kan brukes til det var ment opprinnelig. Å gi kollektivtrafikken en fordel i forhold til privatbilismen.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: 1000kwhsøndag 03. september 2017, klokken 10:03
Sitat fra: Lastebil på søndag 03. september 2017, klokken 09:49
På tide å forby elbiler i kollektivfeltet slik at det kan brukes til det var ment opprinnelig. Å gi kollektivtrafikken en fordel i forhold til privatbilismen.
På tide å fjerne taxier fra kollektivfelt. Dobbelt utslipp med diesel er ikke mye miljøvennlig.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Ebesøndag 03. september 2017, klokken 10:41
Sitat fra: Sele på lørdag 02. september 2017, klokken 19:12
Jeg er enig i at man ikke skal presse seg inn. Men det du skriver nå stå i sterk kontrast til det du skrev tidligere.

De som slippes inn har bevisst sneket seg forbi en lang kø. Ser ingen grunn til å slippe disse inn. De får stå der i feltet sitt og vente til det blir klart, slik man skal når man har vikeplikt. Ellers skulle de stilt seg bakerst i køen som alle andre.
Ser ikke helt at det er noen motstridene atgumentering fra min side. Men siden vi egentlig er relativt enige, så får vi kanskje la ballen ligge :)
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Mazzbotsøndag 03. september 2017, klokken 10:44
Sitat fra: Troald på søndag 27. august 2017, klokken 12:03
Situasjonen er som følger

Inn mot en rundkjøring har vi et kollektivfelt på høyresiden.Feltet avsluttes 50-100 m før rundkjøringen og biler i venstre felt skal ifølge merking skifte til høyre felt for å svinge til høyre.

Jeg lå i venstrefeltet i kø som gikk like under fartsgrensen. En elbil suste forbi oss i kollektivfeltet for så å presse seg inn i venstre felt rett før rundkjøringen fordi den skulle til venstre.

Elbilen gjorde ikke noe ulovlig, men jeg tenker det er unødvendig å kjøre slik. Det kan oppstå situasjoner og skape irritasjon. Bør vi ikke oppføre oss litt "snilt" og være ambassadører for elbilismen?

I rushen kan det være kø der , ligger som regel i høyrefeltet ( kollektiv ) men skal til høyre i rundkjøringen uansett. Da er det mange fossilbiler som bare vrenger over i høyre felt like før rundkjøringen og svært ofte fossiler som ikke blinker !

Syntes folk generelt bør bli flinkere til å samarbeide i trafikken .. blinklys , legge seg i riktig felt i rundkjøringer , slippe folk ut av vanskelig veikryss osv .
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: trykkertorsøndag 03. september 2017, klokken 11:04
Sitat fra: 1000kwh på søndag 03. september 2017, klokken 10:03
På tide å fjerne taxier fra kollektivfelt. Dobbelt utslipp med diesel er ikke mye miljøvennlig.
Hvor er logikken i din påstand?
La heller taxien stå i treg kø og spy ut utslipp, enn å la den slippe frem og totalt gi mindre utslipp??
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: 1000kwhsøndag 03. september 2017, klokken 11:27
Sitat fra: trykkertor på søndag 03. september 2017, klokken 11:04
Sitat fra: 1000kwh på søndag 03. september 2017, klokken 10:03
På tide å fjerne taxier fra kollektivfelt. Dobbelt utslipp med diesel er ikke mye miljøvennlig.
Hvor er logikken i din påstand?
La heller taxien stå i treg kø og spy ut utslipp, enn å la den slippe frem og totalt gi mindre utslipp??
Fordi taxi ikke er kollektivtransport i mine øyne. Overnattet på Flesland i fjor vinter og så ut av hotellvinduet hvordan 50-100 taxier sto på tomgang og ventet på EN og EN person. For så å kjøre tilbake til Flesland og fortsette tomgangskjøringen. Det er tåpelig at disse skal ha fordelene med kollektivfeltet. Det bør være like ukkurant å kjøre med taxi som vanlig bil. Eltaxi derimot bør få tilgang.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Oddaasøndag 03. september 2017, klokken 11:34
Sitat fra: trykkertor på søndag 03. september 2017, klokken 11:04
Sitat fra: 1000kwh på søndag 03. september 2017, klokken 10:03
På tide å fjerne taxier fra kollektivfelt. Dobbelt utslipp med diesel er ikke mye miljøvennlig.
Hvor er logikken i din påstand?
La heller taxien stå i treg kø og spy ut utslipp, enn å la den slippe frem og totalt gi mindre utslipp??
Hehe, da kan du like gjerne si at diesel- og elbilene bør bytte plass. Mye mer fornuftig mht utslipp at elbilene står i kø...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: turfsurfsøndag 03. september 2017, klokken 11:34
Enig med det. Men da må kommunene legge til rette for ladestasjoner for Taxi.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: trykkertorsøndag 03. september 2017, klokken 13:59
Jeg synes noen elbilister skal komme litt ned fra "sin høye hest".
Har ikke elbil selv, men venter på levering. Så får vi se om det er Ampera E eller Model3 som klarer å gi meg bil først.
Men i det siste har jeg her på forumet sett enkelte sine holdninger til at elbiler og elbilister oppfører seg av en "høyere" rang.
Sånn som nå i denne tråden, og et sted hvor noen påstod at så lenge en bil har forbrenningsmotor, så kan det ikke kalles en premium bil. Noe ala en Rolls Royce med ICE er ikke en premium bil, men derimot en Model S med mye småfeil, store gliper i panelene osv fint kunne regnes som en premium bil.
Selv regner jeg både Rolls Royce, og Models S/X som premium biler.

Men at noen nå i sitt el-eierskap lar seg heve høyt over biler med forbrenningsmotor og at elbiler skal ha mye rettigheter/lettelser og de andre kan dra dit peppern gror, synes jeg vitner om en holdning samfunnet ikke trenger.
Samtidig har jeg sett elbilister også snakke imot hydrogen-teknologien, da det for enkelte her inne er så ensporet og enøyd at det kun er elbil som gjelder. ALT annet er annenrangs.

Det merkelige er at jeg har kjørt mc i over 20 år, og mc-eiere i kollektivfelt, fletting, utslippsmessig og veislitasje messig aldri har hatt noe enormt behov for å fremme seg som så mye bedre enn billistene.
Vi har klart smidige flettinger, vært glad for de mulighetene vi har fått til bruk av kollektivfelt, uten å skulle stå på krav og rettigheter.
Etter at elbilistene kom er det "plutselig" blitt mye mer forvirring rundt hvor langt en i kollektivfeltet kan kjøre, om en har lov å kjøre el-bil hvor det står "unntatt buss og taxi" osv.

Hvorfor ikke bare gjøre samfunnets trafikkoppgave til et stort samarbeid istedet for at elbilister skal seg på seg om noen ny asfaltfrelser??
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: DagfinnNsøndag 03. september 2017, klokken 14:04
Godt skrevet og helt enig!
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Elmosøndag 03. september 2017, klokken 15:15
Enig i det meste du sier trykkertor, men vil kommentere to ting:
Sitat fra: trykkertor på søndag 03. september 2017, klokken 13:59
Samtidig har jeg sett elbilister også snakke imot hydrogen-teknologien, da det for enkelte her inne er så ensporet og enøyd at det kun er elbil som gjelder. ALT annet er annenrangs.
Hydrogen til personbiler sløsing med energi i forhold til batterier. Faktisk ca 3-gangeren. Så sånn sett er hydrogen underlegent batterier.

Sitat fra: trykkertor på søndag 03. september 2017, klokken 13:59
Etter at elbilistene kom er det "plutselig" blitt mye mer forvirring rundt hvor langt en i kollektivfeltet kan kjøre, om en har lov å kjøre el-bil hvor det står "unntatt buss og taxi" osv.
Jeg kjenner flere motorsyklister som har gått i den fella, allerede lenge før elbiler var noe menigmann engang hadde hørt om.
Og faktisk forsøkte NMCU å få endret reglene på dette punktet allerede før årtusenskiftet.
Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: DBRsøndag 03. september 2017, klokken 16:37
Sitat fra: trykkertor på søndag 03. september 2017, klokken 11:04
Sitat fra: 1000kwh på søndag 03. september 2017, klokken 10:03
På tide å fjerne taxier fra kollektivfelt. Dobbelt utslipp med diesel er ikke mye miljøvennlig.
Hvor er logikken i din påstand?
La heller taxien stå i treg kø og spy ut utslipp, enn å la den slippe frem og totalt gi mindre utslipp??
Med den logikken burde bare bensin og dieselbiler få tilgang til kollektivfeltet

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Tittel: Sv: Stå på retten sin
Skrevet av: Elmosøndag 03. september 2017, klokken 17:31
Sitat fra: DBR på søndag 03. september 2017, klokken 16:37
Hvor er logikken i din påstand?
La heller taxien stå i treg kø og spy ut utslipp, enn å la den slippe frem og totalt gi mindre utslipp??
Med den logikken burde bare bensin og dieselbiler få tilgang til kollektivfeltet
[/quote]
De har jo to "egne" felt allerede ;D  Ikke vår feil at de lager kø der ;)
Men selvfølgelig, hvis vi begrenser dem til det ene kollektivfeltet så blir verden mye bedre :+1: