Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stå på retten sin

Startet av Troald, søndag 27. august 2017, klokken 12:03

« forrige - neste »

Troald

Situasjonen er som følger

Inn mot en rundkjøring har vi et kollektivfelt på høyresiden.Feltet avsluttes 50-100 m før rundkjøringen og biler i venstre felt skal ifølge merking skifte til høyre felt for å svinge til høyre.

Jeg lå i venstrefeltet i kø som gikk like under fartsgrensen. En elbil suste forbi oss i kollektivfeltet for så å presse seg inn i venstre felt rett før rundkjøringen fordi den skulle til venstre.

Elbilen gjorde ikke noe ulovlig, men jeg tenker det er unødvendig å kjøre slik. Det kan oppstå situasjoner og skape irritasjon. Bør vi ikke oppføre oss litt "snilt" og være ambassadører for elbilismen?
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

sylwester

Husk at vedkommende kunne holdt høyre felt og ikke kjørt rett frem i rundkjøringen. Det er helt lov, men det blir veldig lite effektiv rundkjøringbruk. I Frankrike så blir venstre felt i rundkjøring brukt lite på grunn av at for mange kjører "til venstre" i høyre felt og gjør det vanskelig å skifte felt for de som kjører "rett". Det er forskjell på hva som er rett bruk og hva loven tillater i rundkjøringer.

Er det forskjell på dette og hvis det hadde vært 2 vanlige felt og noen på høyre side trengte å komme inn for å kjøre til venstre? Hvis ikke, hvorfor er det antatt at elbiler skal behandle situasjonen noe anderledes?

Spør du meg så er det å måtte skifte felt inn pga påbudt kjørefelt ved hvert kryss/av-på-kjøring noe de fleste ICE-sjåfører irriterer seg mest av siden alle elbilene må inn i deres felt forkun å passere det skiltet. En god del elbiler prøver å unngå konflikt ved å kjøre ulovlig, noe som umulig kan løne seg på lang sikt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

arthur

Fører av elbiler har hverken mer, eller mindre, ansvar for å oppføre seg snilt i trafikken.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: arthur på søndag 27. august 2017, klokken 16:03
Fører av elbiler har hverken mer, eller mindre, ansvar for å oppføre seg snilt i trafikken.
Ikke juridisk, men moralsk og etisk håper jeg at førere av elbiler tar hensyn til sine medtrafikanter - og ikke minst andre elbilister - slik at de goder vi har ikke blir fjernet pga "bølleoppførsel".

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

timingbeltkiller

#4
Sitat fra: arthur på søndag 27. august 2017, klokken 16:03
Fører av elbiler har hverken mer, eller mindre, ansvar for å oppføre seg snilt i trafikken.
Interessant kommabruk rent språklig sett.
Endrer du betydningsinnholdet dersom du skriver
"Fører av elbiler har verken mer eller mindre ansvar for å.........."?

I tilfelle JA, vilken endring?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

arthur

#5
Jeg er så gammel at jeg skriver hverken og hvilken, ikke verken og vilken, men sikkert riktig det også siden i dag er "alt" lov så lenge man skjønner hva man mener. Kan dog bli litt forvirring siden verken kan bety at det gjør vondt, har for eksempel verk i en tann.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hanche

For å dreie diskusjonen vekk fra kommaregler og tilbake til opprinnelsen, så gjelder veitrafikklovens §3 for alle trafikanter, enten de kjører elbil eller ikke. Slik kjøring som beskrevet i det opprinnelige innlegget i tråden, kan godt tenkes å rammes av den paragrafen. Men det avhenger jo litt av detaljene, som vi ikke fikk innblikk i her. I praksis blir det neppe noen reaksjon hvis ikke kjøringen fører til en kollisjon.

En helt annen sak er at jeg selv synes det kan være dritskummelt å bruke indre felt i en rundkjøring: For du skal være ganske på hugget for å være sikker på at ingen er kommet inn i blindsonen din på høyre side, og det virker ikke trygt midt i en rundkjøring å skulle se seg over høyre skulder for å sjekke om det er klar bane.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Agmuns

Jeg er enig i TS i at elbilister må ta ekstra hensyn. Årsaken er todelt: man må være oppmerksom på at andre trafikanter ikke nødvendigvis forventer at det kommer en bil der elbilen har lov til å kjøre og at man skal være forsiktig med å misbruke de fordelene man har.

Eksempler:
Enkelte kjører som noen svin og bruker kollektivfeltet som forbikjøringsfil (når øvrig trafikk går i fartsgrensen), enkelte presser seg frem som en buss og bryter vikeplikten der kollektivfelt slutter, og enkelte ligger bevisst i feil fil før og i rundkjøringer for å komme seg forbi køen og inn i et kollektivfelt på andre siden.

Dette er provoserende adferd som jeg opplever omtrent daglig i trafikken. Det er naturlig å anta at fordelene forsvinner raskere enn de bør dersom elbilisten blir den nye stereotypiske Audi-bilisten.

HCO

Sitat fra: Agmuns på onsdag 30. august 2017, klokken 11:12(...)Dette er provoserende adferd som jeg opplever omtrent daglig i trafikken. Det er naturlig å anta at fordelene forsvinner raskere enn de bør dersom elbilisten blir den nye stereotypiske Audi-bilisten.
Jeg pendler med motorsykkel daglig (iallefall i finvær), og det er blitt en mye farligere aktivitet etter at elbilene ble flere og raskere. Om jeg ligger i kollektivfeltet, opplever jeg at mange elbiler (som du sier) bruker kollektivfeltet som forbikjøringsfelt, gjerne bare for å flytte seg to biler frem i køen. Om jeg ligger mellom filene (som forøvrig er lovlig selv om mange tror noe annet) er elbilene gjerne de mest utålmodige i forhold til å veksle mellom høyre og venstre fil. Kombinert med at mange elbiler er svært kjappe fra null til femti, og dermed enklere kan sprette inn i trange luker, blir det mange skumle situasjoner.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Sele

#9
@Agmuns

Hvor står det at elbilbilister plikter og ta ekstra hensyn? §3 i vegtrafikkloven gjelder for alle uavhengig av drivstoffkode. Hvis det kommer noen fra et kollektivfelt og skal over i kjørefeltet så plikter man og slippe disse fram.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Sele på fredag 01. september 2017, klokken 13:37
Hvor står det at elbilbilister plikter og ta ekstra hensyn? §3 i vegtrafikkloven gjelder for alle uavhengig av drivstoffkode. Hvis det kommer noen fra et kollektivfelt og skal over i kjørefeltet så plikter man og slippe disse fram.

Fordi man er kollektivtransport (som buss)! Elbil er ikke det kollektivtransport (men får inntil videre bruke kollektivfeltet). Ved fartsgrense 60 eller under plikter en å stoppe for buss som blinker ut fra holdeplass (men ikke for en privatbil som blinker og skal ut)

Mazzbot

Sitat fra: Troald på søndag 27. august 2017, klokken 12:03
Situasjonen er som følger

Inn mot en rundkjøring har vi et kollektivfelt på høyresiden.Feltet avsluttes 50-100 m før rundkjøringen og biler i venstre felt skal ifølge merking skifte til høyre felt for å svinge til høyre.

Jeg lå i venstrefeltet i kø som gikk like under fartsgrensen. En elbil suste forbi oss i kollektivfeltet for så å presse seg inn i venstre felt rett før rundkjøringen fordi den skulle til venstre.

Elbilen gjorde ikke noe ulovlig, men jeg tenker det er unødvendig å kjøre slik. Det kan oppstå situasjoner og skape irritasjon. Bør vi ikke oppføre oss litt "snilt" og være ambassadører for elbilismen?

Skjoldskiftet i Bergen ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Troald

Ja, det gjelder konkret Skjoldskiftet - en noe ekkel rundkjøring med mye trafikk og mye feltskifter samt trafikklys og busstopp. Jeg legger meg sjeldent i kollektivfeltet her når jeg kommer fra Os og skal som regel mot Nesttun. Aldri når jeg skal mot Skjold. Liker ikke atferden til mange elbilister her.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Sele

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 01. september 2017, klokken 14:00
Sitat fra: Sele på fredag 01. september 2017, klokken 13:37
Hvor står det at elbilbilister plikter og ta ekstra hensyn? §3 i vegtrafikkloven gjelder for alle uavhengig av drivstoffkode. Hvis det kommer noen fra et kollektivfelt og skal over i kjørefeltet så plikter man og slippe disse fram.

Fordi man er kollektivtransport (som buss)! Elbil er ikke det kollektivtransport (men får inntil videre bruke kollektivfeltet). Ved fartsgrense 60 eller under plikter en å stoppe for buss som blinker ut fra holdeplass (men ikke for en privatbil som blinker og skal ut)

Kollektivfelt er ikke holdeplass. Finnes ikke særegne regler for elbiler i kollektivfelt.

Griffel

#14
Sitat fra: Sele på fredag 01. september 2017, klokken 13:37
§3 i vegtrafikkloven gjelder for alle uavhengig av drivstoffkode. Hvis det kommer noen fra et kollektivfelt og skal over i kjørefeltet så plikter man og slippe disse fram.
hvordan du leser dette ut av paragraf 3 i vegtrafikkloven er en gåte.
Det TS beskriver er vel en elbilist som bryter denne paragrafen og ikke kjører hensynsfult.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA