Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her

Startet av Gordon Retriever, tor 06. jul 2017, kl. 00:17

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: hanche på søn 25. jun 2023, kl. 12:11På samme sted som de gamle? Det er drøyt to uker siden jeg var innom og bare så Tesla-ladere så langt øyet kunne se, fler enn jeg kunne huske var der før. Så jeg ga opp og prøvde vestsiden, hvor det var ledig.

Samme sted som de gamle, men de er ikke HELT klare enda :)

Laderene ved McD rett ved siden derimot er klare til bruk. Her er det ikke kempower, sikkert greit for folk som ønsker mer fart...Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget. 

Apache

Ser det kommer mange ladere langs hovedveiene og større byer der det begynner å bli en del fra før.
Men det hadde vært greit om det ble bygd ut litt mer i distriktene og.

Panduck

Det begynner å bli ekstremt mange ladere rundt her jeg bor, ja. Nebbenes øst + vest har da 18 recharge ladere og 40 Teslaladere åpent for alle, og da er det ikke langt til Esso/McD Gardermoen med masse recharge + Teslalere der også, og Kløfta som har fått en haug med ladere. Og CK på Dal med sine Ionity ladere... Og CK Minnesund. Og...

Vil tro Oppdal / Dombås vil ha langt mer behov for utvidelse nå. Det er riktignok en del ladere på stedene, men dødt før / etter i flere retninger (ulikt her)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Apache på man 26. jun 2023, kl. 16:39Ser det kommer mange ladere langs hovedveiene og større byer der det begynner å bli en del fra før.

Jeg synes det begynner å bli ganske greit i distriktene og:
Hvis en går på  https://chargefinder.com/no og zoomer inn så...

Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 27. jun 2023, kl. 10:56
Sitat fra: Apache på man 26. jun 2023, kl. 16:39Ser det kommer mange ladere langs hovedveiene og større byer der det begynner å bli en del fra før.

Filtrer bort alt som ikke er hurtig/lynladere, og gjerne Tesla-ladere som ikke er åpen for alle, så blir det straks værre. Og kartet viser heller ikke om det er ladere som er defekte.

Absolutt ikke umulig å klare seg veldig fint om man har bil med god rekkevidde. Jeg gjorde dette selv på  min "Nord-Norge-turné" med avstikker til Atlanterhavsveien i -21, der jeg konsekvent fulgte ytre deler med masse ferger som måtte benyttes, mens det var enda større hull i ladekartet.

Var vel bare biten mellom Sandnessjøen og Bodø jeg "måtte trekke innover landet" pga at noen ladere enda ikke var bygget ut. Og kanskje, om jeg hadde planlagt litt bedre, ikke bare reiste delvis på måfå med noen satte punkter langs ruta, kunne jeg sikkert beregnet inn sakteladere og destinasjonsladere, for å klare også det siste store hullet.

Men selvsagt endel værre når, som antydet, man har bil med kort eller mellomlang rekkevidde, eller når man kommer til defekt lader eller en enslig lader med liten fart og god lengde på ladekøen.

Finnes nesten ikke noe som er mer irriterende enn å vite at det er lader rett foran meg, men det tar timer før man selv får kommet til laderen, bare fore å få nok "juice" til å komme til et større og bedre ladested.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

En liten Kristiansand/Lillesand oppdatering her:

• I Kristiansand sentrum har byens eldste parkeringshus med bensinstasjon på gateplan (PARKO) fått nye driftskontrakter fra 1.juli. Dette innebærer at Onepark overtar driften av parkeringshuset, mens bensinstasjonen stenges for godt og pumper og tanker fjernes.
    De gode nyhetene er at det kommer hurtig/lynlading i stedet for bensinpumpene, det er ESSO (eller ABLE som de kaller seg) som skal ha ladestasjonen så da blir det vel Recharge/Kempower stolper antar jeg. Disse laderne skal åpnes i løpet av et par uker i følge Fedrelandsvennen.

• Ved E18 krysset Lillesand Øst (Gaupemyr) har nettopp YX stasjonen blir rebrandet til UNO-X stasjon, og der kommer det nå også en UNO-X ladestasjon. Ser ut som det blir 4 ladere, med 2 ladeplasser på hver. Jeg vet ikke når disse skal åpnes, men de graver for fundamentene nå.

• Ved Horisonten restaurant rett ved siden av ovennevnte UNO-X stasjon så har KOPLE fått tilslaget på å installere Lynladere dedikert til tungtrafikk. Her er det også døgnhvileplass for tungtransporten. Politikerne har sagt at denne stasjonen skal åpnes i september i år.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tir 27. jun 2023, kl. 11:26
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 27. jun 2023, kl. 10:56

Filtrer bort alt som ikke er hurtig/lynladere, og gjerne Tesla-ladere som ikke er åpen for alle, så blir det straks værre. Og kartet viser heller ikke om det er ladere som er defekte.

Absolutt ikke umulig å klare seg veldig fint om man har bil med god rekkevidde. Jeg gjorde dette selv på  min "Nord-Norge-turné" med avstikker til Atlanterhavsveien i -21, der jeg konsekvent fulgte ytre deler med masse ferger som måtte benyttes, mens det var enda større hull i ladekartet.

Var vel bare biten mellom Sandnessjøen og Bodø jeg "måtte trekke innover landet" pga at noen ladere enda ikke var bygget ut. Og kanskje, om jeg hadde planlagt litt bedre, ikke bare reiste delvis på måfå med noen satte punkter langs ruta, kunne jeg sikkert beregnet inn sakteladere og destinasjonsladere, for å klare også det siste store hullet.

Men selvsagt endel værre når, som antydet, man har bil med kort eller mellomlang rekkevidde, eller når man kommer til defekt lader eller en enslig lader med liten fart og god lengde på ladekøen.

Finnes nesten ikke noe som er mer irriterende enn å vite at det er lader rett foran meg, men det tar timer før man selv får kommet til laderen, bare fore å få nok "juice" til å komme til et større og bedre ladested.

Det har poppet opp veldig mange ladestasjoner siden 2021 (rett over 4000 i Slutten av 2021, og 6500 nå). Som vist over er også bensinstasjonene på gang. Her er et oppdatert bilde med kun 50-300+kW ladere i nord. Men klart, elbiler med kort rekkevidde er slitsomt på lengre turer uansett.

Har og tatt med statistikk som viser stor økning siden 2021, men som ikke viser alle som er oppgradert / utbygd rett før sommerferien i å (tall fra mars).
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Synes det har blitt flere elbiler på veiene i Troms og Finnmark også. Så det blir nok behov for at flere av ladestedene på kartet må bygges ut med flere ladestasjoner etterhvert. Kanskje ett til ladenettverk kunne tenke seg å bygget ut og.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 02. jul 2023, kl. 22:49Det har poppet opp veldig mange ladestasjoner siden 2021 (rett over 4000 i Slutten av 2021, og 6500 nå). Som vist over er også bensinstasjonene på gang. Her er et oppdatert bilde med kun 50-300+kW ladere i nord. Men klart, elbiler med kort rekkevidde er slitsomt på lengre turer uansett.
Har nettopp kjørt Vestfold - Sommarøy via kystriksveien - Lofoten - Andenes og Senja med henger. Det begynner å bli ok med ladestasjoner, problemet er antall ladepunkter og at de faktisk virker. På tre av Kople sine stasjoner opplevde jeg hhv at 2, 2 og 3 av 3 punkt feilet. På Recharge måtte en nødstopp til. Ladekø har vi dog sluppet med litt planlegging.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Apropo Troms.

SitatSamferdselsdivisjonen i Troms og Finnmark fylkeskommune har kunngjort utlysing av en totalentreprise-kontrakt for etablering av totalt fem hurtigladestasjoner i Troms spredt på Hansnes, Sommarøya, Evenskjer, Refsnes og Sørreisa.

Konkurransen inviterer til regning på prosjektering og bygging, der fylkeskommunen skal eie anleggene langs fylkesvegene, mens vinneren av konkurransen skal drifte og vedlikeholde hurtigladestasjonene mot inntektene fra ladetjenesten. Det gjør denne konkurransen veldig attraktivt for ladeoperatører.

Prosjektet «Det elektriske Troms» er finansiert av tilskuddsmidler fra Enova og midler fra Troms Holding AS. Satsingen til Enova skal legge til rette for varige markedsendringer gjennom utbygging av offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur for elbiler der markedsgrunnlaget ikke er tilstrekkelig for kommersiell virksomhet.

https://www.tffk.no/tjenester/samferdsel/aktuelt-samferdsel/styrker-ladeinfrastruktur-i-utkantstrok.52171.aspx

Sjekket i innsynsløsningen til Karlsøy kommune (Hansnes) og ser at det er Supercharge som har fått oppdraget om å bygge ut ladere på disse lokasjonene. Det blir "lader med 4 oppstillingsplasser" (illustrert med tre personbiler og en buss tilkoblet lader).

Har ikke sett Supercharge i noen roaming tilbyder ennå, men går ut fra at det blir kortterminal iht. nye regler.

Vix

Ionity Grenseparken ved svenskegrensen på Magnormoen åpnet i dag 12 x 350kW-ladere

RJK

Sitat fra: Vix på fre 07. jul 2023, kl. 17:04Ionity Grenseparken ved svenskegrensen på Magnormoen åpnet i dag 12 x 350kW-ladere

Knall! Endelig. Den har jeg ventet på. :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: RJK på fre 07. jul 2023, kl. 18:00
Sitat fra: Vix på fre 07. jul 2023, kl. 17:04Ionity Grenseparken ved svenskegrensen på Magnormoen åpnet i dag 12 x 350kW-ladere

Knall! Endelig. Den har jeg ventet på. :)
Ionity leverer :)

Mange som var skeptiske og trodde at 300 stasjoner i Europa var målet til Ionity og det var det ;)

Driftsikkerheten til Ionity har tatt seg opp betraktelig.Under min lille 6 dagers tur så jeg ikke en eneste lader som var ute av drift.

Mulig det har noe å gjøre med at Porsche sjefen slet voldsomt under en langtur for noen år siden, og lovet han skulle sende en rakett opp ræva til Ionity ledelsen ;D

vinterdekk

knute

Sitat fra: knute på lør 27. mai 2023, kl. 15:11Kan også nevne at det graves på både nordgående og sørgående side på E18 ved Ramsum (mellom avkjøringene til Stokke og Sem). Litt vanskelig å si hva som skal settes opp enda, men blir ikke veldig overraska om det er samma greia som på Tollerud.

Bilde fra nordgående side.

Nordgående ved Ramsum er nå åpnet. 8x Kempowerladere. Kople er operatør.
Sørgående er fortsatt under bygging.
Hyundai Ioniq 5 2022
Hyundai Kona 2019
MG ZS EV 2020
Kia Soul 2015

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA