Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading 10A/16A

Startet av ovev, onsdag 23. februar 2011, klokken 20:28

« forrige - neste »

jkirkebo

#15
Sitat fra: ovev på torsdag 24. februar 2011, klokken 18:40
Hvis det går er jeg vel kanskje reddet. Det er et uttak på akkurat den stolpen jeg kopler vogna til som ser ut til å kunne være et 3-fase støpsel. Jeg får høre med værten om det er 3-fase eller ikke.
Man kan da altså bare sette på en overgang fra 3-fase til 1-fase?

Jepp, men du må vite om 3-fase stikket er 16A, 32A eller 63A for å få riktig type kontakt, samt om det er 400V (rødt) eller 230V (blått).

Her er f.eks en adapter for 400V 16A trefas til 3x230V 16A:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Adapter-3-fase-for-3-stk-1-fase/

Forøvrig, hvis det er et blått støpsel med kun 3 pinner er det en enfas 16A CEE stikk. Fortsatt gull for din del, Biltema har også her passende overgang. Bare dobbeltsjekk at sikringen er på 16A...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ovev

Jeg skal tilbringe helga i vogna og skal sjekke nærmere dette stikket på stolpen.

Det er blått, men hvor mange pinner det har vet jeg ikke. Det finner jeg ut av i helga.

Takker så mye for svar alle sammen. :D
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

Baltor

Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. februar 2011, klokken 00:26
Forøvrig, hvis det er et blått støpsel med kun 3 pinner er det en enfas 16A CEE stikk. Fortsatt gull for din del, Biltema har også her passende overgang. Bare dobbeltsjekk at sikringen er på 16A...
Dette er mest sannsynlig, denne er veldig vanlig i båthavner og på campingplasser, og lovlig overgang kan kjøpes "overalt".
Finner du et 16A uttak er det lovlig med overgang til vanlig Schuko kontakt, finner du derimot et 32 eller 63A uttak må du ha en tavle med sikringer imellom for å komme ned til en lovlig Schuko kontakt.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

jkirkebo

Sitat fra: Baltor på fredag 25. februar 2011, klokken 10:41
Finner du et 16A uttak er det lovlig med overgang til vanlig Schuko kontakt, finner du derimot et 32 eller 63A uttak må du ha en tavle med sikringer imellom for å komme ned til en lovlig Schuko kontakt.

Jepp, enten kan du bygge en enkel variant selv med en liten kapsling og en automatsikring, eller kjøpe en ferdig og større variant f.eks her:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156722999
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ovev

Det er et 32A 230V stikk. ;D

Da må jeg vel ha en slik sentral det er linket til ovenfor? Ser forresten at Biltema har samme sort, men til noe lavere pris. Synes disse ser noe voldsomme ut til mitt bruk, men jeg har ikke lyst å begynne å lage noe selv heller til dette.
Hvis noen vet om en enklere variant av en slik elsentral hadde det vært fint om de kunne ha tipset meg om denne.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

jkirkebo

Sitat fra: ovev på lørdag 26. februar 2011, klokken 14:11
Det er et 32A 230V stikk. ;D

Da må jeg vel ha en slik sentral det er linket til ovenfor? Ser forresten at Biltema har samme sort, men til noe lavere pris. Synes disse ser noe voldsomme ut til mitt bruk, men jeg har ikke lyst å begynne å lage noe selv heller til dette.
Hvis noen vet om en enklere variant av en slik elsentral hadde det vært fint om de kunne ha tipset meg om denne.

Jeg finner ikke tilsvarende på Biltema, deres 230V variant har kun 16A inn ?

Billigste løsning blir nok å bygge en selv av følgende deler fra Biltema:

350064 Kapsling, 79.90
44556 Automatsikring 16A, 49.90
46183 Hankontakt 32A, 49.90
35193 Jordet skjøtekontakt, 24.90

I tillegg trenger du noen meter gummikabel, Biltema har dessverre ikke 2.5mm2 i korte lengder men det har Clas Ohlson:

49-270-5 Gummikabel 3x2.5mm2 5m, 119,-

Til sammen kr. 323,60. Eneste jeg er litt usikker på er evt. strekkavlastning i kapslingen, det kan tenkes at det tremgs noe ekstra der eller en annen type.

Kan du ikke sette det sammen selv så bør enhver elektriker klare det på 15 minutter...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ovev

Du har helt rett. Biltemas elsentral er kun på 16A.

Jeg ønsker å kunne bruke 16A til lading av bil og samtidig ha 16A til vogna. Sikringene på stolpen til de vanlige uttakene er alle på 10A og det synes jeg er i minste laget til vogna.
Jeg ser jo at en slik Clas elsentral kan løse dette. Det er bare jeg som synes det er unødig masse uttak på den, men det ser vel ut for at det er den jeg bør satse på.

Takker for svar. Ser ut for at det kan bli elbil på oss også da. ;D
Helgeturene til vogna med dieselbilen er dyre med prisen på diesel :o og rekken av bomstasjoner >:(  vi skal gjennom.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

jkirkebo

Sitat fra: ovev på lørdag 26. februar 2011, klokken 18:39
Du har helt rett. Biltemas elsentral er kun på 16A.

Jeg ønsker å kunne bruke 16A til lading av bil og samtidig ha 16A til vogna. Sikringene på stolpen til de vanlige uttakene er alle på 10A og det synes jeg er i minste laget til vogna.
Jeg ser jo at en slik Clas elsentral kan løse dette. Det er bare jeg som synes det er unødig masse uttak på den, men det ser vel ut for at det er den jeg bør satse på.

Ja, skal du ha 2x16A er dette helt klart den enkleste løsningen. Men vær obs på at du må ha en 3-fase 32A skjøteledning også siden el-sentralen ikke har noen ledning og stikket på stolpen vel er fast ?

Tverrsnittet på gummikabelen bør nok være 4mm2 siden du skal bruke 2x16A og en fase da vil bli belastet med inntil 28A. Jeg ville kjøpt nødvendige stikk på Biltema (46184+46183) og gummikabel hos en installatør i den lengden du trenger da hverken Biltema eller CO har noe mer enn 2.5mm2 kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ovev

Takker for tips.

En helt annen ting. Jeg leser at mange ladestasjoner må man åpne med nøkkel. Men hvor får man fatt i nøkkelen? Man må vel ikke lete rundt i området etter eier av ladestasjonen.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: ovev på lørdag 26. februar 2011, klokken 20:14
Jeg leser at mange ladestasjoner må man åpne med nøkkel. Men hvor får man fatt i nøkkelen? Man må vel ikke lete rundt i området etter eier av ladestasjonen.

Svaret er enkelt:
http://elbil.no/medlemsskap

Du kan også lese mer her om tilgangen til Norges ladestasjoner. Med ladenøkkelen kommer du til 95% av dem!
http://elbil.no/ladestasjoner/272-hele-norges-ladenokkel
St.Hanshaugen

ovev

Skjønner.

Noe enklere enn å lete etter eier ja.  ;D

Takker for info.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

Trond Arve

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på lørdag 26. februar 2011, klokken 21:42
Sitat fra: ovev på lørdag 26. februar 2011, klokken 20:14
Jeg leser at mange ladestasjoner må man åpne med nøkkel. Men hvor får man fatt i nøkkelen? Man må vel ikke lete rundt i området etter eier av ladestasjonen.

Svaret er enkelt:
http://elbil.no/medlemsskap

Du får også nøkkelen hos f.eks. parkeringsetaten i Oslo (meld deg gjerne inn i norstart uansett).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Nyzeta

Slenger meg på her jeg.
Jeg har kommet så langt at jeg nå har avdekket at jeg kan få 3-fase (3-ledet) ut til garasjen på 32A 230V. Det som jeg da grubler litt på er hvilken type ladestasjon vi kan få kjøpt her i norge. Etter det jeg klarer å se er det en SAE J1772 kontakt som står i både Nissan, Tesla og et par til. Så det må da finnes CE-merkede stasjoner tilgjengelig på markedet. Jeg har prøvd å finne en fornuftig ladestasjon, men dette virker svært vanskelig.

Noen erfaringer å dele?
Bosted: Orkland Nettsted: ChristianJensen.no
El-Biler:
  • Nissan Leaf 2012/24kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2017/30kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2018/40kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2020/62kwh(solgt)
  • Tesla Model 3 SR 2022
  • Mustang Mach E AWD SR 2022

Griffel

#28
Sitat fra: Nyzeta på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 22:12
Det som jeg da grubler litt på er hvilken type ladestasjon vi kan få kjøpt her i norge. Etter det jeg klarer å se er det en SAE J1772 kontakt som står i både Nissan, Tesla og et par til. Så det må da finnes CE-merkede stasjoner tilgjengelig på markedet. Jeg har prøvd å finne en fornuftig ladestasjon, men dette virker svært vanskelig.

Noen erfaringer å dele?
Den nevente kontakten og standarden er altså 1 fas.
En løsning for fast montasje av er den som Nissan tilbyr for 16500 ferdig montert.
Om den går opp til 32A vet ikke jeg. men en slik løsning vil være framtidsrettet å kunne brukes alle biler med SAE J1772 tilkobling. Er den bare for 16A kan den stadig brukes for alle biler med SAE J1772 tilkobling, men du får ikke utnyttet kapasiteten i den innebygde laderen om bilen har lader større enn ca. 3 kW. Altså neste generasjon Leaf og noen framtidige konkurenter. Dersom du har tenkt å vent på europiske elbiler fra VW, BMV etc. vil disse ha en annen plugg og standard.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Nyzeta

Har bestilt meg en Nissan leaf. Så en eller annen form for lading skal inn. Og 10a (som den norske laderen tilbyr) er ikke optimalt for lading+oppvarming av bil. Så er på jakt etter noe som kan gi bilen de 16amp den kan ta og aller helst 32A slik at det faktisk er fremtidsrettet.
Bosted: Orkland Nettsted: ChristianJensen.no
El-Biler:
  • Nissan Leaf 2012/24kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2017/30kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2018/40kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2020/62kwh(solgt)
  • Tesla Model 3 SR 2022
  • Mustang Mach E AWD SR 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA