Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Enkle tekniske spørsmål og svar på disse => Emne startet av: ovev på onsdag 23. februar 2011, klokken 20:28

Tittel: Lading 10A/16A
Skrevet av: ovevonsdag 23. februar 2011, klokken 20:28
Strøm er ikke helt min greie så jeg trenger definitivt hjelp for å bestemme meg om jeg skal bestille meg en elbil eller ikke.

Den aktuelle bilen ser ut til å bli en Nissan Leaf.

Jeg har forstått det slik at denne lades med 10A med medfølgende kabel. Denne skal allikevel ikke brukes i mindre enn 16A kontakt??

Bilen er tenkt brukt både til og fra jobb, men også til fra campingvogna i helger (93km hver vei).

Hjemme er det jo ikke noe problem å finne en 16A kontakt, men på campingplassen er det værre. Der er det kun 10A på alle kontakter. Jeg har sett at campingvogna ofte trekker 10-12A uten at sikring ryker. Jeg har også forstått det slik at ledningsnett på campingplasser er dimensjonert for mye samtidig bruk. Det er dessuten 4 stk 10A uttak pr stolpe, men aldri mer enn 2 i bruk samtidig på den stolpen vi bruker. Kan jeg da allikevel bruke disse til å lade bilen?
Hvis ikke, kan 2 kontakter kobles sammen? Vil det da kunne trekkes opp til 20A tilsammen over disse?
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: nofuelnotorsdag 24. februar 2011, klokken 00:40
Nissan LEAF kan i utgangspunktet lades i standard 16A uttak. For maksimal sikkerhet og kontroll anbefales spesielle 16A uttak med fast tilkoblet SAE J1772 ladekabel. Det er dette du bør få montert privat.
Campingplasser vil også kunne få installert enten dette eller DC hurtiglader.
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: ovevtorsdag 24. februar 2011, klokken 09:29
Jeg er klar over at den skal egentlig tilkoples 16A, men jeg har forstått det slik at den trekker kun10A. Er det ulovlig å kople utstyr merket med 16A i 10A uttak?

Plassen kun har 10A sikringer. Jeg ser ikke for meg at campingplasseieren vil gjøre noe endringer på elanlegget sitt pga at vi ønsker å lade en elbil.

Kan man kople sammen 2 uttak til 1 (omvendt fordeler) og dermed trekke maks 20A? Alle uttakene i stoplen er vel på samme hovedkurs? Det er vel bare at hvert uttak har en 10A sikring.
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: Go-cartertorsdag 24. februar 2011, klokken 09:45
Nei, jeg kan ikke tenke meg at det hverken fungerer, eller er lovlig. Da må du isåfall montere en 16A sikring på -ett- av uttakene, og blende/koble ut det andre uttaket. Og dette må en elektriker gjøre.

Sikker på at du ikke kan låne et 16A uttak ved f.eks. resepsjon e.l. da? Så "vedlikeholdslader" du med 10A ved vogna.
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: cratorsdag 24. februar 2011, klokken 09:51
Sitat fra: ovev på torsdag 24. februar 2011, klokken 09:29
Jeg er klar over at den skal egentlig tilkoples 16A, men jeg har forstått det slik at den trekker kun10A. Er det ulovlig å kople utstyr merket med 16A i 10A uttak?

Å koble 16A utstyr på 10A kurs er vel kanskje ikke så lurt, men folk flest har strengt tatt ikke noe grunnlag for å bedømme om utstyret er på 2, 10 eller 16 A når de skal sette i et støpsel, og derfor har vi sikringer for å forhindre oppheting av anlegget og brann. Det skal (i alle fall i teorien) ikke skje noe verre enn at sikringen går hvis du prøver. Kontaktene for 10A/16A er jo identiske. Hadde man måttet trikse med kontaktene hadde det nok vært annerledes :)

Sitat fra: ovev på torsdag 24. februar 2011, klokken 09:29
Kan man kople sammen 2 uttak til 1 (omvendt fordeler) og dermed trekke maks 20A? Alle uttakene i stoplen er vel på samme hovedkurs? Det er vel bare at hvert uttak har en 10A sikring.

Vil tru at de er på samme kurs (som har en større "hovedsikring" i den andre enden). Hvorvidt det bare er å koble sammen to må noen av de som virkelig har peil på elektro nesten svare på, men jeg tror ikke jeg ville anbefale å prøve det uten at du *virkelig* vet hva du driver med.
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: jkirkebotorsdag 24. februar 2011, klokken 10:00
Sitat fra: nofuelno på torsdag 24. februar 2011, klokken 00:40
Nissan LEAF kan i utgangspunktet lades i standard 16A uttak. For maksimal sikkerhet og kontroll anbefales spesielle 16A uttak med fast tilkoblet Chademo ladekabel. Det er dette du bør få montert privat.
Campingplasser vil også kunne få installert enten dette eller DC hurtiglader.

CHAdeMO er systemet for DC hurtiglading. Kun Røkke har råd til en slik hjemme. Jeg antar du mener Mennekes.
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: elektroluxtorsdag 24. februar 2011, klokken 10:01
Sitat fra: ovev på torsdag 24. februar 2011, klokken 09:29
Kan man kople sammen 2 uttak til 1 (omvendt fordeler) og dermed trekke maks 20A? Alle uttakene i stoplen er vel på samme hovedkurs? Det er vel bare at hvert uttak har en 10A sikring.

Dersom det er samme hovedkurs kan man teoretisk gjøre det, men neppe lovlig.

Kommer kursene fra et 3 fase anlegg vil det ikke gå. Dette kan en ofte se om der er et 3 fase støpsel i nærheten av 10A støpslene.
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: jkirkebotorsdag 24. februar 2011, klokken 10:03
Sitat fra: ovev på torsdag 24. februar 2011, klokken 09:29
Jeg er klar over at den skal egentlig tilkoples 16A, men jeg har forstått det slik at den trekker kun10A.

Hvor har du hørt det ? De amerikanske utgavene trekker tett oppunder 16A ved 240V, den europeiske vil sikkert gjøre det samme. Bilen har jo en 3.3kW lader.

Men hvis ladekabelen har mulighet for å begrense til 10A via en bryter eller lignende vil det fungere. Evt. om du anskaffer en ladekabel som kun støtter 10A. Elektronikken i ladekabelen sender ut et signal som begrenser strømmen bilen kan trekke, tilsier signalet f.eks maks 6A så trekker bilen kun 6A.
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: jkirkebotorsdag 24. februar 2011, klokken 10:25
Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. februar 2011, klokken 10:01
Kommer kursene fra et 3 fase anlegg vil det ikke gå. Dette kan en ofte se om der er et 3 fase støpsel i nærheten av 10A støpslene.

Hvis det er et 3-fase støpsel i nærheten er faktisk problemet løst da de minste vel er på 16A. Man trenger altså kun en overgang fra 3-fase støpsel til 1-fase støpsel. Slike selges f.eks ferdig på Biltema eller man kan enkelt lage den selv.
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: ovevtorsdag 24. februar 2011, klokken 18:35
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. februar 2011, klokken 10:03
Sitat fra: ovev på torsdag 24. februar 2011, klokken 09:29
Jeg er klar over at den skal egentlig tilkoples 16A, men jeg har forstått det slik at den trekker kun10A.

Hvor har du hørt det ? De amerikanske utgavene trekker tett oppunder 16A ved 240V, den europeiske vil sikkert gjøre det samme. Bilen har jo en 3.3kW lader.

Men hvis ladekabelen har mulighet for å begrense til 10A via en bryter eller lignende vil det fungere. Evt. om du anskaffer en ladekabel som kun støtter 10A. Elektronikken i ladekabelen sender ut et signal som begrenser strømmen bilen kan trekke, tilsier signalet f.eks maks 6A så trekker bilen kun 6A.

De amerikanske utgavene lader på 120V, ikke 240V med den medfølgende kabelen. Det er målt at laderen trekker 1.4kW på det de kaller tricklecharging. Hvis de skal lade på 240V lader de gjenom en fastmontert EVSE med tilhørende ladekabel. Da brukes ikke den medfølgende kabelen (med portabel EVSE).

For europeisk versjon er det bedre å se på den engelske utgaven. Der brukes 230V, men dog kun 13A kurser.
Her på http://www.leaftalk.co.uk/showthread.php/56-Charging-Station-Cost-Home (http://www.leaftalk.co.uk/showthread.php/56-Charging-Station-Cost-Home) står det endel om dette. Nissan anbefaler bruk av fastmontert EVSE hjemme og ser derfor ut til å begrense strømstyrken til 10A på den medfølgende kabelen. Skal man lade med mer enn dette må man lade via en fastmontert EVSE eller en ladestasjon. Det er vel uansett en fordel å få montert en fastmontert EVSE hjemme, men da i 32A utgave. Det ryktes at 2012 Nissan Leaf kommer med 6.6kW lader.
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: ovevtorsdag 24. februar 2011, klokken 18:40
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. februar 2011, klokken 10:25
Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. februar 2011, klokken 10:01
Kommer kursene fra et 3 fase anlegg vil det ikke gå. Dette kan en ofte se om der er et 3 fase støpsel i nærheten av 10A støpslene.

Hvis det er et 3-fase støpsel i nærheten er faktisk problemet løst da de minste vel er på 16A. Man trenger altså kun en overgang fra 3-fase støpsel til 1-fase støpsel. Slike selges f.eks ferdig på Biltema eller man kan enkelt lage den selv.

Hvis det går er jeg vel kanskje reddet. Det er et uttak på akkurat den stolpen jeg kopler vogna til som ser ut til å kunne være et 3-fase støpsel. Jeg får høre med værten om det er 3-fase eller ikke.
Man kan da altså bare sette på en overgang fra 3-fase til 1-fase?
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: henstorsdag 24. februar 2011, klokken 22:19
Hvis det står i bilens spesifikasjoner at den trekker 10 A, kan du lade på 10A sikring.
Er du i tvil vil jeg anbefale å kjøpe et wattmeter hos Clas Olsson. Disse kan avlese spenning, strøm og effekt, watt.
Problemet med å lade 10 A på en 10 A sikring er at det ofte er andre forbrukere på samme krets, og da ryker sikringen. Når sikringen sitter umiddelbart foran kontakten vet du at det ikke er andre forbrukere på samme krets, og da går det bra.
Men trekk gjerne til sikringene før du begynner å lade hvis det er vanlige skrusikringer i boksen.
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: ovevtorsdag 24. februar 2011, klokken 22:45
Jeg har et slikt som strømmåler til vogna. Jeg ser at i kalde perioder trekker vogna gjerne over 12A uten at sikringen går, nå når det ligger på rundt 0 ute takler den ca 11A. Noe særlig varmere har det ikke vært etter vi plasserte vogna på plassen.
Det er automatsikringer, ikke skrusikring.
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: commiesoftfredag 25. februar 2011, klokken 00:00
Det er jo ikke noe som heter 10A eller 16A kontakt. Dersom ikke bilen kan lades
fra en 10A sikringskurs, så kjøp noe annet.
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: jkirkebofredag 25. februar 2011, klokken 00:21
Sitat fra: ovev på torsdag 24. februar 2011, klokken 18:35
De amerikanske utgavene lader på 120V, ikke 240V med den medfølgende kabelen. Det er målt at laderen trekker 1.4kW på det de kaller tricklecharging. Hvis de skal lade på 240V lader de gjenom en fastmontert EVSE med tilhørende ladekabel. Da brukes ikke den medfølgende kabelen (med portabel EVSE).

Det er vel uansett en fordel å få montert en fastmontert EVSE hjemme, men da i 32A utgave. Det ryktes at 2012 Nissan Leaf kommer med 6.6kW lader.

Jeg er klar over at den medfølgende ladekabelen i USA kun virker på 120V (dog kan den modifiseres til å virke på både 120V og 240V). Men bilen har beviselig en 3.3kW lader og det virker SVÆRT usannsynlig at Nissan i Norge ikke vil levere med en ladekabel som kan utnytte laderens fulle kapasitet, spesielt når de aller fleste ladestolpene i Norge består av standard 230V stikk på 16A kurs. Om denne kabelen også kan omstilles til 10A og f.eks 13A vites ennå ikke, men det vil garantert komme kabler på markedet som kan dette.

At Nissan i UK leverer en kabel for 13A er da helt forutsigbart, siden standardstøpslene der er på 13A. Skal du ha 16A i UK er det vel blått 3-polet CEE-stikk som gjelder.

Fastmontert EVSE hjemme kommer jeg til å montere når jeg kjøper el-bil, men det blir nok en 16A utgave, evt. maks 20A. 32A kan ihvertfall ikke jeg avse på en fase, det blir nok noe for høy belastning på hovedsikringene (3x56A). Men ladetid hjemme spiller da også fint liten rolle for min del, tar det 24 timer fra tomt til fullt er det helt ok.
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: jkirkebofredag 25. februar 2011, klokken 00:26
Sitat fra: ovev på torsdag 24. februar 2011, klokken 18:40
Hvis det går er jeg vel kanskje reddet. Det er et uttak på akkurat den stolpen jeg kopler vogna til som ser ut til å kunne være et 3-fase støpsel. Jeg får høre med værten om det er 3-fase eller ikke.
Man kan da altså bare sette på en overgang fra 3-fase til 1-fase?

Jepp, men du må vite om 3-fase stikket er 16A, 32A eller 63A for å få riktig type kontakt, samt om det er 400V (rødt) eller 230V (blått).

Her er f.eks en adapter for 400V 16A trefas til 3x230V 16A:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Adapter-3-fase-for-3-stk-1-fase/ (http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Adapter-3-fase-for-3-stk-1-fase/)

Forøvrig, hvis det er et blått støpsel med kun 3 pinner er det en enfas 16A CEE stikk. Fortsatt gull for din del, Biltema har også her passende overgang. Bare dobbeltsjekk at sikringen er på 16A...
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: ovevfredag 25. februar 2011, klokken 09:41
Jeg skal tilbringe helga i vogna og skal sjekke nærmere dette stikket på stolpen.

Det er blått, men hvor mange pinner det har vet jeg ikke. Det finner jeg ut av i helga.

Takker så mye for svar alle sammen. :D
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: Baltorfredag 25. februar 2011, klokken 10:41
Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. februar 2011, klokken 00:26
Forøvrig, hvis det er et blått støpsel med kun 3 pinner er det en enfas 16A CEE stikk. Fortsatt gull for din del, Biltema har også her passende overgang. Bare dobbeltsjekk at sikringen er på 16A...
Dette er mest sannsynlig, denne er veldig vanlig i båthavner og på campingplasser, og lovlig overgang kan kjøpes "overalt".
Finner du et 16A uttak er det lovlig med overgang til vanlig Schuko kontakt, finner du derimot et 32 eller 63A uttak må du ha en tavle med sikringer imellom for å komme ned til en lovlig Schuko kontakt.
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: jkirkebofredag 25. februar 2011, klokken 11:03
Sitat fra: Baltor på fredag 25. februar 2011, klokken 10:41
Finner du et 16A uttak er det lovlig med overgang til vanlig Schuko kontakt, finner du derimot et 32 eller 63A uttak må du ha en tavle med sikringer imellom for å komme ned til en lovlig Schuko kontakt.

Jepp, enten kan du bygge en enkel variant selv med en liten kapsling og en automatsikring, eller kjøpe en ferdig og større variant f.eks her:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156722999 (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156722999)
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: ovevlørdag 26. februar 2011, klokken 14:11
Det er et 32A 230V stikk. ;D

Da må jeg vel ha en slik sentral det er linket til ovenfor? Ser forresten at Biltema har samme sort, men til noe lavere pris. Synes disse ser noe voldsomme ut til mitt bruk, men jeg har ikke lyst å begynne å lage noe selv heller til dette.
Hvis noen vet om en enklere variant av en slik elsentral hadde det vært fint om de kunne ha tipset meg om denne.
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: jkirkebolørdag 26. februar 2011, klokken 14:51
Sitat fra: ovev på lørdag 26. februar 2011, klokken 14:11
Det er et 32A 230V stikk. ;D

Da må jeg vel ha en slik sentral det er linket til ovenfor? Ser forresten at Biltema har samme sort, men til noe lavere pris. Synes disse ser noe voldsomme ut til mitt bruk, men jeg har ikke lyst å begynne å lage noe selv heller til dette.
Hvis noen vet om en enklere variant av en slik elsentral hadde det vært fint om de kunne ha tipset meg om denne.

Jeg finner ikke tilsvarende på Biltema, deres 230V variant har kun 16A inn ?

Billigste løsning blir nok å bygge en selv av følgende deler fra Biltema:

350064 Kapsling, 79.90
44556 Automatsikring 16A, 49.90
46183 Hankontakt 32A, 49.90
35193 Jordet skjøtekontakt, 24.90

I tillegg trenger du noen meter gummikabel, Biltema har dessverre ikke 2.5mm2 i korte lengder men det har Clas Ohlson:

49-270-5 Gummikabel 3x2.5mm2 5m, 119,-

Til sammen kr. 323,60. Eneste jeg er litt usikker på er evt. strekkavlastning i kapslingen, det kan tenkes at det tremgs noe ekstra der eller en annen type.

Kan du ikke sette det sammen selv så bør enhver elektriker klare det på 15 minutter...
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: ovevlørdag 26. februar 2011, klokken 18:39
Du har helt rett. Biltemas elsentral er kun på 16A.

Jeg ønsker å kunne bruke 16A til lading av bil og samtidig ha 16A til vogna. Sikringene på stolpen til de vanlige uttakene er alle på 10A og det synes jeg er i minste laget til vogna.
Jeg ser jo at en slik Clas elsentral kan løse dette. Det er bare jeg som synes det er unødig masse uttak på den, men det ser vel ut for at det er den jeg bør satse på.

Takker for svar. Ser ut for at det kan bli elbil på oss også da. ;D
Helgeturene til vogna med dieselbilen er dyre med prisen på diesel :o og rekken av bomstasjoner >:(  vi skal gjennom.
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: jkirkebolørdag 26. februar 2011, klokken 19:38
Sitat fra: ovev på lørdag 26. februar 2011, klokken 18:39
Du har helt rett. Biltemas elsentral er kun på 16A.

Jeg ønsker å kunne bruke 16A til lading av bil og samtidig ha 16A til vogna. Sikringene på stolpen til de vanlige uttakene er alle på 10A og det synes jeg er i minste laget til vogna.
Jeg ser jo at en slik Clas elsentral kan løse dette. Det er bare jeg som synes det er unødig masse uttak på den, men det ser vel ut for at det er den jeg bør satse på.

Ja, skal du ha 2x16A er dette helt klart den enkleste løsningen. Men vær obs på at du må ha en 3-fase 32A skjøteledning også siden el-sentralen ikke har noen ledning og stikket på stolpen vel er fast ?

Tverrsnittet på gummikabelen bør nok være 4mm2 siden du skal bruke 2x16A og en fase da vil bli belastet med inntil 28A. Jeg ville kjøpt nødvendige stikk på Biltema (46184+46183) og gummikabel hos en installatør i den lengden du trenger da hverken Biltema eller CO har noe mer enn 2.5mm2 kabel.
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: ovevlørdag 26. februar 2011, klokken 20:14
Takker for tips.

En helt annen ting. Jeg leser at mange ladestasjoner må man åpne med nøkkel. Men hvor får man fatt i nøkkelen? Man må vel ikke lete rundt i området etter eier av ladestasjonen.
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: Hans Håvard Kvislelørdag 26. februar 2011, klokken 21:42
Sitat fra: ovev på lørdag 26. februar 2011, klokken 20:14
Jeg leser at mange ladestasjoner må man åpne med nøkkel. Men hvor får man fatt i nøkkelen? Man må vel ikke lete rundt i området etter eier av ladestasjonen.

Svaret er enkelt:
http://elbil.no/medlemsskap (http://elbil.no/medlemsskap)

Du kan også lese mer her om tilgangen til Norges ladestasjoner. Med ladenøkkelen kommer du til 95% av dem!
http://elbil.no/ladestasjoner/272-hele-norges-ladenokkel (http://elbil.no/ladestasjoner/272-hele-norges-ladenokkel)
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: ovevlørdag 26. februar 2011, klokken 22:25
Skjønner.

Noe enklere enn å lete etter eier ja.  ;D

Takker for info.
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: Trond Arvesøndag 27. februar 2011, klokken 20:15
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på lørdag 26. februar 2011, klokken 21:42
Sitat fra: ovev på lørdag 26. februar 2011, klokken 20:14
Jeg leser at mange ladestasjoner må man åpne med nøkkel. Men hvor får man fatt i nøkkelen? Man må vel ikke lete rundt i området etter eier av ladestasjonen.

Svaret er enkelt:
http://elbil.no/medlemsskap (http://elbil.no/medlemsskap)

Du får også nøkkelen hos f.eks. parkeringsetaten i Oslo (meld deg gjerne inn i norstart uansett).
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: Nyzetatirsdag 04. oktober 2011, klokken 22:12
Slenger meg på her jeg.
Jeg har kommet så langt at jeg nå har avdekket at jeg kan få 3-fase (3-ledet) ut til garasjen på 32A 230V. Det som jeg da grubler litt på er hvilken type ladestasjon vi kan få kjøpt her i norge. Etter det jeg klarer å se er det en SAE J1772 kontakt som står i både Nissan, Tesla og et par til. Så det må da finnes CE-merkede stasjoner tilgjengelig på markedet. Jeg har prøvd å finne en fornuftig ladestasjon, men dette virker svært vanskelig.

Noen erfaringer å dele?
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: Griffeltirsdag 04. oktober 2011, klokken 22:35
Sitat fra: Nyzeta på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 22:12
Det som jeg da grubler litt på er hvilken type ladestasjon vi kan få kjøpt her i norge. Etter det jeg klarer å se er det en SAE J1772 kontakt som står i både Nissan, Tesla og et par til. Så det må da finnes CE-merkede stasjoner tilgjengelig på markedet. Jeg har prøvd å finne en fornuftig ladestasjon, men dette virker svært vanskelig.

Noen erfaringer å dele?
Den nevente kontakten og standarden er altså 1 fas.
En løsning for fast montasje av er den som Nissan tilbyr for 16500 ferdig montert.
Om den går opp til 32A vet ikke jeg. men en slik løsning vil være framtidsrettet å kunne brukes alle biler med SAE J1772 tilkobling. Er den bare for 16A kan den stadig brukes for alle biler med SAE J1772 tilkobling, men du får ikke utnyttet kapasiteten i den innebygde laderen om bilen har lader større enn ca. 3 kW. Altså neste generasjon Leaf og noen framtidige konkurenter. Dersom du har tenkt å vent på europiske elbiler fra VW, BMV etc. vil disse ha en annen plugg og standard.
Tittel: Sv: Lading 10A/16A
Skrevet av: Nyzetaonsdag 05. oktober 2011, klokken 06:22
Har bestilt meg en Nissan leaf. Så en eller annen form for lading skal inn. Og 10a (som den norske laderen tilbyr) er ikke optimalt for lading+oppvarming av bil. Så er på jakt etter noe som kan gi bilen de 16amp den kan ta og aller helst 32A slik at det faktisk er fremtidsrettet.