Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 - bilder og smånytt.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 24. mai 2017, klokken 23:58

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:40
Sitat fra: Amoss på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:31
Ut 2021. Altså til etter neste stortingsvalg. Derfor er ordningen fredet ut stortingsperioden.

Årleit, sånn var det! Men da risikere vi og få problemer med ESA før den tid, da de bare har godkjent mva fritaket ut 2020.

https://elbil.no/esa-godkjenner-momsfritak-pa-elbil-for-tre-nye-ar/

Hmm... Husket jeg virkelig så feil?  Mente meg bestemt på at dette skulle være trygt ut stortingsperioden, som altså ender i 2021...  Lurer på om dette ikke også står i Jeløya-plattformen?   Dette ble jo i sin tid diskutert en del i andre deler av forumet her.

Sitat fra: Mao på onsdag 27. juni 2018, klokken 23:33
Det går nok ikke å innføre enda flere mva-satser. Norge er gjennom EØS-avtalen bundet opp til et EU-direktiv som sier at man i tillegg til den ordinære mva-satsen (som maksimalt kan være 25 %) ikke kan ha mer enn 2 lavere satser. Det har vi allerede (12 % på overnatting, persontransport mv. og 15 % på matvarer pr. i dag). Så lavere mva-sats kan det kanskje bli, men da må man velge mellom de lave satsene vi allerede har i dag (12 eller 15 %).

Feil. Vi har minst tre MVA satser i dag. Husk at elbilene ikke har *fritak* for MVA, men en MVA sats på 0%.
Ja, vi har fått dispensasjon for å ha denne på 0%, og godt mulig vi må fortsette å be om dispensasjon for å holde den under 25%, men selv om EU/ESA ikke skulle godta 0% videre, så er det ikke derved sagt at de ikke godtar en annen lav MVA sats videre, om ikke annet som en overgangsordning ala det som ble foreslått her. Om de aksepterer det eller ei er det ingen som vet før vi har søkt :p
Model S 85D

Hodetelefoner

Sitat fra: Amoss på torsdag 28. juni 2018, klokken 00:23
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:40
Sitat fra: Amoss på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:31
Ut 2021. Altså til etter neste stortingsvalg. Derfor er ordningen fredet ut stortingsperioden.

Årleit, sånn var det! Men da risikere vi og få problemer med ESA før den tid, da de bare har godkjent mva fritaket ut 2020.

https://elbil.no/esa-godkjenner-momsfritak-pa-elbil-for-tre-nye-ar/

Hmm... Husket jeg virkelig så feil?  Mente meg bestemt på at dette skulle være trygt ut stortingsperioden, som altså ender i 2021...  Lurer på om dette ikke også står i Jeløya-plattformen?   Dette ble jo i sin tid diskutert en del i andre deler av forumet her.

Sitat fra: Mao på onsdag 27. juni 2018, klokken 23:33
Det går nok ikke å innføre enda flere mva-satser. Norge er gjennom EØS-avtalen bundet opp til et EU-direktiv som sier at man i tillegg til den ordinære mva-satsen (som maksimalt kan være 25 %) ikke kan ha mer enn 2 lavere satser. Det har vi allerede (12 % på overnatting, persontransport mv. og 15 % på matvarer pr. i dag). Så lavere mva-sats kan det kanskje bli, men da må man velge mellom de lave satsene vi allerede har i dag (12 eller 15 %).

Feil. Vi har minst tre MVA satser i dag. Husk at elbilene ikke har *fritak* for MVA, men en MVA sats på 0%.
Ja, vi har fått dispensasjon for å ha denne på 0%, og godt mulig vi må fortsette å be om dispensasjon for å holde den under 25%, men selv om EU/ESA ikke skulle godta 0% videre, så er det ikke derved sagt at de ikke godtar en annen lav MVA sats videre, om ikke annet som en overgangsordning ala det som ble foreslått her. Om de aksepterer det eller ei er det ingen som vet før vi har søkt :p
Det selges "ikke" elbiler andre steder. så dette vil de godta i mange år.
Misunnelsen i norge, kan derimot stoppe dette

georglu

Sitat fra: Hodetelefoner på torsdag 28. juni 2018, klokken 06:39
Det selges "ikke" elbiler andre steder. så dette vil de godta i mange år.
Misunnelsen i norge, kan derimot stoppe dette

Slik jeg leser det, så kan Norge beholde fritaket så lenge de kan argumentere overfor ESA at det ligger en miljøgevinst i momsfritaket. Så lenge vi kan argumentere for at 100% nullutslippsbiler solgt fra 2025 er bra for miljøet og at vi trenger momsfritak for å komme dit vil Norge få lov til å beholde momsfritaket. Jeg tror ikke ESA bryr seg så mye med salderingen av det norske statsbudsjettet, men de legger seg opp i hva vi subsidierer og gir statsstøtte.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Mao

Sitat fra: Amoss på torsdag 28. juni 2018, klokken 00:23
Sitat fra: Mao på onsdag 27. juni 2018, klokken 23:33
Det går nok ikke å innføre enda flere mva-satser. Norge er gjennom EØS-avtalen bundet opp til et EU-direktiv som sier at man i tillegg til den ordinære mva-satsen (som maksimalt kan være 25 %) ikke kan ha mer enn 2 lavere satser. Det har vi allerede (12 % på overnatting, persontransport mv. og 15 % på matvarer pr. i dag). Så lavere mva-sats kan det kanskje bli, men da må man velge mellom de lave satsene vi allerede har i dag (12 eller 15 %).

Feil. Vi har minst tre MVA satser i dag. Husk at elbilene ikke har *fritak* for MVA, men en MVA sats på 0%.
Ja, vi har fått dispensasjon for å ha denne på 0%, og godt mulig vi må fortsette å be om dispensasjon for å holde den under 25%, men selv om EU/ESA ikke skulle godta 0% videre, så er det ikke derved sagt at de ikke godtar en annen lav MVA sats videre, om ikke annet som en overgangsordning ala det som ble foreslått her. Om de aksepterer det eller ei er det ingen som vet før vi har søkt :p

Teknisk sett har du rett i at det gjelder en nullsats, og ikke et fritak. Men nullsats er utbredt over hele Europa og inngår ikke i tellingen for "maksimalt 2 lavere satser". Vi kan fortsatt ikke innføre enda en ny mva-sats på 5 eller 10 %. Så poenget mitt står  ;)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Counterpointer

Sitat fra: Hodetelefoner på torsdag 28. juni 2018, klokken 06:39
Misunnelsen derimot.......
Samt den ganske «hellige» holdningen «jeg synes det er riktig at vi elbilister skal betale også», som er godt representert her på forumet

gigafactory

Elbiler er fritatt for merverdiavgift. Det er akkurat den ordlyden som brukes i loven.

Husk at fritatt og unntatt for mva er to forskjellige ting. Det er vel fritak en mener når det snakkes om nullsats ettersom en da fortsatt har fradragsrett for inngående mva.

Amoss

Sitat fra: gigafactory på fredag 29. juni 2018, klokken 00:22
Elbiler er fritatt for merverdiavgift. Det er akkurat den ordlyden som brukes i loven.

Kan du linke til den lovteksten?

At elbiler er fritatt for engangsavgiften er kjent nok, men alt jeg har lest om dette går på at elbiler betaler en MVA sats på 0% - som altså IKKE er det samme som hverken fritak for eller unntatt for avgift.
Model S 85D


Runaraa

Sitat fra: Mao på torsdag 28. juni 2018, klokken 10:21
Sitat fra: Amoss på torsdag 28. juni 2018, klokken 00:23
Sitat fra: Mao på onsdag 27. juni 2018, klokken 23:33
Det går nok ikke å innføre enda flere mva-satser. Norge er gjennom EØS-avtalen bundet opp til et EU-direktiv som sier at man i tillegg til den ordinære mva-satsen (som maksimalt kan være 25 %) ikke kan ha mer enn 2 lavere satser. Det har vi allerede (12 % på overnatting, persontransport mv. og 15 % på matvarer pr. i dag). Så lavere mva-sats kan det kanskje bli, men da må man velge mellom de lave satsene vi allerede har i dag (12 eller 15 %).

Feil. Vi har minst tre MVA satser i dag. Husk at elbilene ikke har *fritak* for MVA, men en MVA sats på 0%.
Ja, vi har fått dispensasjon for å ha denne på 0%, og godt mulig vi må fortsette å be om dispensasjon for å holde den under 25%, men selv om EU/ESA ikke skulle godta 0% videre, så er det ikke derved sagt at de ikke godtar en annen lav MVA sats videre, om ikke annet som en overgangsordning ala det som ble foreslått her. Om de aksepterer det eller ei er det ingen som vet før vi har søkt :p

Teknisk sett har du rett i at det gjelder en nullsats, og ikke et fritak. Men nullsats er utbredt over hele Europa og inngår ikke i tellingen for "maksimalt 2 lavere satser". Vi kan fortsatt ikke innføre enda en ny mva-sats på 5 eller 10 %. Så poenget mitt står  ;)

Som en kuriositet så har vi faktisk en annen MVA sats også. 11,11% på råfisk omsetning, uten at det for øvrig hadde noen betydning her  :police: :police:

Mao

Sitat fra: Amoss på fredag 29. juni 2018, klokken 00:43
Sitat fra: gigafactory på fredag 29. juni 2018, klokken 00:22
Elbiler er fritatt for merverdiavgift. Det er akkurat den ordlyden som brukes i loven.

Kan du linke til den lovteksten?

At elbiler er fritatt for engangsavgiften er kjent nok, men alt jeg har lest om dette går på at elbiler betaler en MVA sats på 0% - som altså IKKE er det samme som hverken fritak for eller unntatt for avgift.

Fritak er teknisk sett det samme som nullsats, dvs. at omsetningen omfattes av merverdiavgiftsloven slik at forhandler oppnår fradragsrett for inngående mva selv om han ikke skal betale mva av salget. Salg av elbiler med tilbehør faller inn under denne kategorien, sammen med bl.a. eksportsalg, salg av aviser, begravelsestjenester mv. (følger av mva-loven kap. 6: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-58#KAPITTEL_6)

Unntak er omsetning som ikke omfattes av mva-loven, hvor selger ikke skal beregne mva av sin omsetning og heller ikke får fradrag for den mva han betaler ved innkjøp av varer og tjenester. Unntakene omfatter bl.a helsetjenester, undervisning, finansielle tjenester, lotteri mv. og følger av mva-loven kap.3 (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-58#KAPITTEL_3)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

georglu

Sitat fra: Mao på fredag 29. juni 2018, klokken 10:20
Fritak er teknisk sett det samme som nullsats, dvs. at omsetningen omfattes av merverdiavgiftsloven slik at forhandler oppnår fradragsrett for inngående mva selv om han ikke skal betale mva av salget. Salg av elbiler med tilbehør faller inn under denne kategorien, sammen med bl.a. eksportsalg, salg av aviser, begravelsestjenester mv. (følger av mva-loven kap. 6: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-58#KAPITTEL_6)

Betyr det at Norge står fritt til å innføre et delvis fritak på moms for elbiler slik at man kan oppnå den moms-satsen man ønsker seg for en gradvis innføring av moms?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Mazzbot

Hvor er bilder og smånytt i de siste 20 postene ? Foreslår å lage en egen tråd om man vil diskutere moms
Tesla model 3 reservert 31/3 .

georglu

Sitat fra: Mazzbot på fredag 29. juni 2018, klokken 11:40
Hvor er bilder og smånytt i de siste 20 postene ? Foreslår å lage en egen tråd om man vil diskutere moms
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Mao

Sitat fra: georglu på fredag 29. juni 2018, klokken 10:23
Sitat fra: Mao på fredag 29. juni 2018, klokken 10:20
Fritak er teknisk sett det samme som nullsats, dvs. at omsetningen omfattes av merverdiavgiftsloven slik at forhandler oppnår fradragsrett for inngående mva selv om han ikke skal betale mva av salget. Salg av elbiler med tilbehør faller inn under denne kategorien, sammen med bl.a. eksportsalg, salg av aviser, begravelsestjenester mv. (følger av mva-loven kap. 6: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-58#KAPITTEL_6)

Betyr det at Norge står fritt til å innføre et delvis fritak på moms for elbiler slik at man kan oppnå den moms-satsen man ønsker seg for en gradvis innføring av moms?

Nei, i utgangspunktet er vi bundet av EU-direktivet som maksimalt tillater 2 lavere mva-satser i tillegg til normalsatsen på 25 %. Så valget er enten å benytte de to lavere satsene vi har (12 og 15 %), full sats på 25 % eller fullt fritak.

Så er jeg litt usikker på om Norge kan få lov til å differensiere på selve grunnlaget for mva-beregning, f.eks. at de første kr 300 000 av en elbils salgsverdi kan ha fritak og det overskytende mva-beregnes med 25 %. Har aldri hørt om en slik ordning, så jeg tviler sterkt på at det er mulig. Rent teknisk er det da antakelig også enklere å innføre en form for refusjonsordning ved kjøp av nye nullutslippsbiler.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Gordon Retriever


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA