Model 3 - bilder og smånytt.

Startet av Gordon Retriever, ons 24. mai 2017, kl. 23:58

« forrige - neste »

Taben

Sitat fra: JorEl på lør 26. mai 2018, kl. 23:55
Her er Teslaèn til Løve ;)

https://youtu.be/rtJ0TClF90k?t=204

Hei. Hun har ikke Tesla, hun har en Leaf. Jeg kjøpte også Leaf til kona, som ventebil for enten Tesla 3 eller Porsche Mission E. Kona begynner å lengte etter skikkelig bil nå, låner oftere og oftere X"en. Leaf er visstnok uaktuell for henne å kjøre så mye lenger nå og hun har bare hatt den i 6 mnd. Ja, jeg forstår henne, bilen er vond å sitte i over 45 min sammenhengende kjøring, masse støy og irriterende ulyder fra overalt og må lades veldig ofte og det tar tid, masse tid. Det med sittekomfort, slitsomt og vondt å sitte i bilen opptil 45 min er nok verst. Hun har prøvekjørt Hyundai Ioniq, BMW i3, Kia og e Golf, alle med bedre komfort enn Leaf. Men men, en av den billigste batteribilen`` på markedet og billigst er billigst, slik er det nå med Leaf. Allikevel, hun får holde ut og bruke Leaf til småkjøring og t/r jobb inntil videre. Synd hun synes Model S er for stor. Men det er den jo ikke :)

--------------------
Tesla model X P100D, Oktober 2017
Leaf, September 2017

Tesla model X Signatur P90D, August 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Mission E, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

JorEl

Edit; Kjekk video, nå har jeg enda mer lyst på TM3 ;) Veldig rask bil fra 15mph-60mph/24kmt-96kmt
https://www.youtube.com/watch?v=xnNSTn2tCEk&feature=push-fr&attr_tag=0s7IVM-0XP1Tvizs-6
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2026.14.6
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt i 2019.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

JorEl

Hvor mye veier et longrange-batteri contra et shortrange-batteri? Noen som vet? Tenker at bremselengden MÅ jo bli mindre med en lettere bil?

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

GOS

Sitat fra: JorEl på fre 01. jun 2018, kl. 13:23
Hvor mye veier et longrange-batteri contra et shortrange-batteri? Noen som vet? Tenker at bremselengden MÅ jo bli mindre med en lettere bil?

Hvorfor tenker du det?

I teorien skal det egentlig ikke ha noe å si. Friksjonskoeffisienten (u) er lik uavhengig av massen (m), friksjonskraften (F) blir da proporsjonal med massen (F=m*g*u). Det vi si at tyngre batteri gir også tilsvarende høyere friksjonkraft. Retardasjonen, a= F/m, blir da lik for både tungt og mindre tungt batteri.

Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

JorEl

Ok, høres ut som du kan teorien :+1: Høres logisk ut at vekten gjør at friksjonen øker, det kom jeg ikke på. Har ikke de nødvendige forutsetningene til å sette deg fast i teoriene dine ;)
Men disse formlene egner seg kanskje best på tørt underlag, der friksjonen er konstant. Hva med underlaget når kjøreforholdene ikke er så godt? Er det virkelig det samme hvor tung en bil er? Da kunne jo trailere og busser stoppe like effektivt som småbiler?

Dampmaskin

Kanskje det har med plasseringen av tyngdepunktet å gjøre? Et høyt tyngdepunkt gjør jo at forhjulene må ta seg av mesteparten av bremsingen, mens et lavt et fordeler belastningen bedre.

Amoss

Sitat fra: GOS på fre 01. jun 2018, kl. 13:30
I teorien skal det egentlig ikke ha noe å si.

I teorien er teori og praksis det samme. I praksis derimot ... ;)
Model S 85D

JorEl

Jeg bryr meg ikke så mye om bremsene ikke virker så godt på TM3 :-Xman kan jo bare tilpasse farten, hadde jeg tenkt å skrive. Men det er jo egentlig helt bak mål, eller direkte idioti ::) :-[ Om det viser seg at TM3 ikke er av de mest "bremseglade" bilene så vil mitt alternativ kanskje være best. AWD med letteste batteri. Da har jeg regenerering på begge akslene :+1:
Performance versjonen er kanskje bedre med sine røde bremseklosser for de som går for den? Håper det ??? ???

ladov

Det blir aldri feil med røde bremseklosser..  :P
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

S4e

Dette er en liten trøst for oss som venter - feil blir fikset og bilen forbedret: https://electrek.co/2018/06/02/tesla-model-3-new-backseat/
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Tellus

Sitat fra: GOS på fre 01. jun 2018, kl. 13:30
Sitat fra: JorEl på fre 01. jun 2018, kl. 13:23

Hvorfor tenker du det?

I teorien skal det egentlig ikke ha noe å si. Friksjonskoeffisienten (u) er lik uavhengig av massen (m), friksjonskraften (F) blir da proporsjonal med massen (F=m*g*u). Det vi si at tyngre batteri gir også tilsvarende høyere friksjonkraft. Retardasjonen, a= F/m, blir da lik for både tungt og mindre tungt batteri.

Mesteparten av energien under bremsing blir tatt blir frikjsonsvarme mellom klosser og skive. Hvis to biler med forskjellig vekt har identiske bremser vil skiver og klosser varmes mer opp i den tunge bilen. Dette vil kunne påvirke bremsestrekningen  negativt. Selv i gamle dager uten ABS hvor du kunne låse hjulene ville du kunne se forskjell. Dekkenes flate mot underlaget blir varmere for den tyngre bilen.

Vesel

Sitat fra: JorEl på fre 01. jun 2018, kl. 15:48
Hva med underlaget når kjøreforholdene ikke er så godt?
Endring i vekt påvirker ikke bremselengden under noen forhold, ihverfall ikke så lenge hjulene blokkeres. Den økte friksjonen veier alltid opp tilsvarende for den økte bevegelsesenergien i en tyngre bil.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

JorEl

Tar med meg det jeg kan av info :+1:
Merker at jeg bruker bremsene mindre enn regenerering, så for meg er det spennende hvor mye en AWD kan regenerere. Lurer hvor lite jeg kommer til å bruke bremsene da ??? Men må man stoppe fort så er det jo bremsene man må ty til. Eller en kombinasjon. Spennende alikevel :)

Counterpointer

Sitat fra: ladov på lør 02. jun 2018, kl. 09:37
Det blir aldri feil med røde bremseklosser..  :P
Bortsett fra at en aldri ser bremseklossene det er bremsekaliperne du ser !

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA