Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EvBatMon for i-MiEV / C-Zéro / iOn: Batterikapasitetsmåling

Startet av TB, mandag 22. mai 2017, klokken 23:01

« forrige - neste »

Livsforvalteren

Kult om noen prøver nye modeller, er jo ingen så langt som har funket særlig bra. Funket for meg når jeg byttet type på Kjells til den billigste.
2011 i-MIEV

Karl-Wilhelm

#16
Fra de andre forumene på nettet virker det å være denne som fungerer til alt:
https://www.amazon.com/ScanTool-427201-OBDLink-Bluetooth-Professional/dp/B00H9S71LW/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&qid=1475129081&sr=8-1&keywords=ScanTool+OBDLink+LX+OBD2+Bluetooth+Adapter&linkCode=ll1&tag=bluetoothobdmcnt-20&linkId=224311e34dcc4d7954719a6b9b28c1a4

Og den koster deretter, ellers hvis du bare er interessert i batterikapasitet så skal en rimelig "blå" ELM327 leser gi deg dette. Har prøvd min nå må tre forskjellige I-Miev, og den fungerer hver gang selv om en må plundre litt.

Var innom en forhandler i Tønsberg og kikket på andre elbiler, og spurte om jeg kunne sjekke batteristatus på de I-Miev de hadde inne, vedkommende satte pris på å bli vist en metode for å enkelt sjekke status, virket som de hadde noe fra Mitsubishi for å sjekke dette, men at det var noe mer tidkrevende. Har prøvd profesjonelt OBD utstyr for generell utlesning og den ga blant annet spenning på alle celler og Ah, så en må regne selv.
Obs, disse bilene er ikke i eierskap av noen brukere på forumet, og status på vedlikeholds lading er ukjent, legger de bare her som fler eksempler.

2011 | 61500 | 35,1 Ah | 73,12% | 06/17 | i-MiEV | @Forhandler
2015 | 18000 | 43,9 Ah | 91,46% | 06/17 | i-MiEV | @Forhandler
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Olee

Noen i nærheten av Stavanger/Sandnes som vil ta en måling? Begynner å skorte på rekkevidden på Mjauen fra 2011  :P

Kjelli

spør du om noen kan måle din bil eller spør du om noen har lyst til å bli målt?

Olee


Kjelli

Kjøpte adapter på Kjells. Men får det ikke til å virke.
Noen I Stavanger området som har en adapter som de vet virker og kan ta en måling (eller to målinger)?

svingen

syns det er litt rart att det her er 91% det er 88 celler på som gir 360v og 43.9ah er 15.8kwh siden batteri er på 16kwh må jo det her være veldig bra? eller tenker jeg helt feil?

er kun i-miev som har 88 celler (lev50n) resten har 80 celler og 330v.

2015 |  18.000 | 43,9 Ah | 91,46 % | 06/17 | i-MiEV | @Forhandler

http://everydaycalculation.com/ah-kilowatt-hour.php
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Karl-Wilhelm

Sitat fra: svingen på onsdag 18. oktober 2017, klokken 22:10
syns det er litt rart att det her er 91% det er 88 celler på som gir 360v og 43.9ah er 15.8kwh siden batteri er på 16kwh må jo det her være veldig bra? eller tenker jeg helt feil?

Heller det... nominell kapasitet er 16,280kwh, 88*50Ah*3,7V. Kapasitetfall ned til 91%(14,815kwh) på bare 18'km og 2 år er jo bedrøvelig om ikke dAh/dt sin tangent flater ut herfra.

Lev50 datablad:
http://www.gs-yuasa.com/en/technic/vol5/pdf/05_1_021.pdf
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

bobakka

Sitat fra: Karl-Wilhelm på torsdag 19. oktober 2017, klokken 09:44
Lev50 datablad:
http://www.gs-yuasa.com/en/technic/vol5/pdf/05_1_021.pdf
I databladet står det en kurve som viser kapasitet som en funksjon av antall ladecycler, men den stopper ved 1000 cycler.
Min iMiev som har gått 135000 km antar jeg minst 1500 cycler (dvs. maks 90 km per cycle)
Finnes det data for disse batteriene over 1000 cycler?
Eller mer spesifikt - kan vi forvente en gradvis reduksjon inn i uendeligheten, eller en skarp drop-off ved et spesielt antall ladecycler?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Karl-Wilhelm

#25
Sitat fra: bobakka på fredag 20. oktober 2017, klokken 09:40
I databladet står det en kurve... Snip...

Vi vet ikke stort om hva Yuasa har gjort med hensyn på slitasje ovenfor aldring, men hvis vi tar oss noen friheter med grafen i dokumentet så kan vi gjøre et forsøk på ekstrapolere informasjonen vi er ute etter.
Ditt kjøretøy ligger dermed dårligere ann en 25C kurven, men legger vi til 6års drift så nærmer vi oss kanskje noe mer?

Anngående reduksjon fra nå og ut, Tesla miljøet sine kurver på dette viser tilsynelatende at det flater ut etter en gitt periode og et antall km. Med hensyn på de relativt store batteriene disse bilene har i sammenheng med en gjennomsnittlig daglig kjørelengde, eksepsjonell batterikjemi og muligheten til å kunne begrense lading til 80% vil dette kunne gi positive utslag på levetid og kapasitet. Trillingene har ingen av disse fordelene, som avhengig av daglig transport behov vil teoretisk kunne akselerere kapasitetfall da behovet for antall ladinger øker i takt med dette fallet.

Du kunne ikke tenke deg å gjøre en ny måling av batteriet etter en fullading hvor du har vært nede i 2-3 barer? Jeg vil gjette at den nå ligger på ca 66-67% ;)

(Gratulerer med i3 forresten, det er en artig liten sak!)
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

bobakka

#26
Sitat fra: Karl-Wilhelm på fredag 20. oktober 2017, klokken 10:59
Du kunne ikke tenke deg å gjøre en ny måling av batteriet etter en fullading hvor du har vært nede i 2-3 barer?
Jeg har gjort en ny måling og jeg er stadig i området 2-3 barer og mindre. I dag var jeg feks på 1 bar.

Sitat fra: Karl-Wilhelm på fredag 20. oktober 2017, klokken 10:59
Jeg vil gjette at den nå ligger på ca 66-67% ;)
På EvBatMon måling i september var den nede i 68%.
Dog - jeg tror batteriet reelt sett ligger betydelig over - kanskje opp mot 75%.
Grunnen til at jeg sier det er at den nå viser SoC = 17% (1 bar) med 323V igjen på batteriet og laveste spenning 3,58 V
Den 22.12.2015 har jeg målinger som viste at for SoC = 17% (1 bar) var det 307V igjen på batteriet og laveste spenning var 3,385.
I mellomtiden har jeg byttet 12V batteriet.
Min teori er at byttet av 12V batteriet trigget "BMS hjernen" til å tro at bilen var ny og med mere marginer på batteriet.  Det er kjent at "opplevd rekkevidde" øker plutselig rundt hver 12 måned pga at marginene på batteriet reduseres. Det har som konsekvens at med ny bil kan du kjøre mange km (opp mot 20) etter at bilen er "tom", mens for eldre biler blir denne ekstra rekkevidden dårligere og med tiden helt borte.

Sitat fra: Karl-Wilhelm på fredag 20. oktober 2017, klokken 10:59
(Gratulerer med i3 forresten, det er en artig liten sak!)
Hentet i3'en på onsdag 18.10 - gleder meg fantastisk til å ta den i bruk.
iMiev'en blir til bruk i familien inntil videre da den er "gratis" å eie og kjøre (59 kr i rushtidsavgift..) samt at jeg kjenner den i detalj nå og kan enkelt holde den i drift til den passerer 200 000 km (selv om det skulle innbære batteriutskifting og noe reparasjoner)
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

tomrh

2012 |  140.783 | 37.1 Ah | 77.29 % | 10/17 | i-MiEV | @tomrh
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

c-zero0214

Hei.

da paserte bilen 100K.

her er tallene:

2012 | 100078 | 39,7 Ah | 82,71% | 10/17  |C-Zero
2012 C-Zero
2015 Kia Soul

if it works, don't fix it

tomrh

Husker du hadde svært gode tall i fjor, 89% i april-16, det er 6,3% ned på 30.000 km og 18 måneder.

Jeg hadde 80,62% ved 116.648 km og nå 77,29%, er fornøyd med bare 3,4% tap på 24.000 km og 15 måneder men rart at din skal tape seg raskere? Samme årsmodell..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA