Sitat fra: evole på torsdag 07. april 2016, klokken 21:02Med en smarttelefon og et OBD-adapter kan tilstanden på batteriet leses ut med appen EvBatMon. Appen har andre funksjoner også, men akkurat batterikapasitetsmålingen er unik for EvBatMon. Nåværende tilstand på batteriet hentes ut direkte fra bilen via CAN-bus. Antakelig er måleverdien identisk med oppgitte verdier ved service på verksted.
Batterikapasiteten oppgis i både prosent og Ah (opprinnelig 48,0 Ah).
Produktinformasjon:
http://www.evpositive.com/evbatmon-for-i-miev.html (http://www.evpositive.com/evbatmon-for-i-miev.html)
Google Play:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.EvPositive.EvBatMon_iMiEV (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.EvPositive.EvBatMon_iMiEV)
SitatFra: Mitsubishi Teknisk avdeling [mailto:teknisk@mitsubishi-motors.no]
Sendt: 4. april 2018 09:11
Emne: SV: Kapasitet på drivbatteri IMIEV
Hei,
Nettokapasitet oppgitt fra produsent som benyttes i utregning og i garantisystemet er for Mitsubishi I-MiEV 45,6Ah.
Garantien er knyttet til gjenværende 70%, 31,92Ah – 8år/160.000km.
Dette etter gjennomført «Battery Capasity Masurement» iht. produsentens anvisning.
Sitat fra: Livsforvalteren på tirsdag 30. mai 2017, klokken 22:27Virker å være normalen - misstenker det er appen som er årsaken her...
Hadde litt trøbbel med adapter. Kjøpte Wifi-utgave fra Teknikmagasinet for 400,- som viste seg å være likt (ihvertfall i utseende) som "kina-utgaven" nevnt i gammeltråden. Connected, om og om igjen, og fikk ikke ut data. "Nedgraderte" til BT-utgaven deres (300,-) og den fikk hentet data :D Men gir beskjed i appen at OBDII-adapteret ikke er kompatibelt. Go figure... Fikk ikke fartsmåling med noen av de to, litt sporadiske utslag på siste skjermbilde (tq, rpm) med blåtann.
Sitat fra: Karl-Wilhelm på torsdag 15. juni 2017, klokken 18:43Tenker dette er LEV50 varianten ved at du ligg på 86 % som er typisk.
Usikker på om min 2012 har LEV50 eller LEV50N, men den har fler av 2.generasjon detaljene.
2012 | 58366 | 41,3 Ah | 86,04 % | 06/17 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
Sitat fra: LevAndropov på søndag 16. juli 2017, klokken 12:55Kan være litt knot å koble til, men blåtann delen skal være enkel - den skal være synlig med det samme du kobler den til. Prøve med ein annan telefon for å sjekke om det er telefonen som er "vrang"?
Hei godt folk!
Jeg kjøpte meg en 2012 gul(og kul) 8) C-Zero for et par uker siden, og så langt er jeg strålende fornøyd! Forrige uke kjøpte jeg meg den OBD-II adapteren(bluetooth) som de selger hos Kjell & Co, men det er ikke sjans i havet at jeg får koblet den til. Den lyser rødt, men telefonen min får den ikke opp i det hele tatt når jeg søker etter den. Kan den være defekt, eller er det brukeren som er en idiot?
SitatKan være litt knot å koble til, men blåtann delen skal være enkel - den skal være synlig med det samme du kobler den til. Prøve med ein annan telefon for å sjekke om det er telefonen som er "vrang"?
Kvar held du til?
Sitat fra: svingen på onsdag 18. oktober 2017, klokken 22:10
syns det er litt rart att det her er 91% det er 88 celler på som gir 360v og 43.9ah er 15.8kwh siden batteri er på 16kwh må jo det her være veldig bra? eller tenker jeg helt feil?
Sitat fra: Karl-Wilhelm på torsdag 19. oktober 2017, klokken 09:44I databladet står det en kurve som viser kapasitet som en funksjon av antall ladecycler, men den stopper ved 1000 cycler.
Lev50 datablad:
http://www.gs-yuasa.com/en/technic/vol5/pdf/05_1_021.pdf
Sitat fra: bobakka på fredag 20. oktober 2017, klokken 09:40
I databladet står det en kurve... Snip...
Sitat fra: Karl-Wilhelm på fredag 20. oktober 2017, klokken 10:59Jeg har gjort en ny måling og jeg er stadig i området 2-3 barer og mindre. I dag var jeg feks på 1 bar.
Du kunne ikke tenke deg å gjøre en ny måling av batteriet etter en fullading hvor du har vært nede i 2-3 barer?
Sitat fra: Karl-Wilhelm på fredag 20. oktober 2017, klokken 10:59På EvBatMon måling i september var den nede i 68%.
Jeg vil gjette at den nå ligger på ca 66-67% ;)
Sitat fra: Karl-Wilhelm på fredag 20. oktober 2017, klokken 10:59Hentet i3'en på onsdag 18.10 - gleder meg fantastisk til å ta den i bruk.
(Gratulerer med i3 forresten, det er en artig liten sak!)
Sitat fra: tomrh på lørdag 21. oktober 2017, klokken 11:49
2012 | 140.783 | 37.1 Ah | 77.29 % | 10/17 | i-MiEV | @tomrh
Sitat2011 | 59.500 | 41,3 Ah | 86,04 % | 07/16 | i-Miev | @asbkarNå:
Sitat fra: ToreBB på torsdag 26. juli 2018, klokken 21:43
Sitter å leser på lista over biler og målinger først i tråden her.. Burde en nyere i-MiEV måle "likt" som en nyere C-Zero / iOn med tanke på at de har et mindre batteri i utgangspunktet?
Sitat fra: Radiv på mandag 03. desember 2018, klokken 17:17Tror det gjelder alle 2013 årsmodell. Det var vel da de franske gikk fra 88 til 80 celler og imiev fikk litt lenger rekkevidde. Her på forumet kom vi frem til at produksjon av LEV50N startet sommeren 2012, og det stemmer bra med 2013 årsmodell.
Når l 2013 begynte de å levere biler med LEV50N batteri, evt ca regmummer?
Anbefalt sengelektyre:
PS! Når får vi se den første trillingen med Samsung SDI 60/94/120 Ah celler fra i3? |
Sitat fra: Kritor på lørdag 08. desember 2018, klokken 11:47Mitsubishi Motors gav ikke garantien tilbakevirkende kraft, gjelder fra 2017.
Bilen fyller 8 år i mars og jeg har forstått det slik at Mitsubishi har en garanti på minst 70% inntil 8år. Mulig jeg går under det før batterigarantien går ut.. ::)
SitatBATTERIGARANTI
Garanti mot fabrikasjonsfeil:
i-MiEV 2011-2016: 5 år/ 100 000 km på fremdriftsbatteriet (det som først inntreffer)
i-MiEV 2017- 8 år/ 160 000 km på fremdriftsbatteriet (det som først inntreffer)
Sitat fra: Kritor på lørdag 08. desember 2018, klokken 17:59Det stemmer - har oversett dette - editert mitt innlegg litt.
På sidene til Mitsubishi https://www.mitsubishi-motors.no/service/garantibetingelser/
Står det følgende:
"I tillegg garanterer Mitsubishi Motors at kapasiteten på fremdriftsbatteriet på EV-biler er 70% eller mer i perioden, på alle våre i-MiEV og PHEV uansett årsmodell inntil 8 år/160 000 km (det som først inntreffer)."
Sitat fra: Myrvang på mandag 24. desember 2018, klokken 00:14Det vil ikke være for sent å ta det etter bilen er 8 år da? Har du gitt beskjed om den dårlige kapasiteten (før 23.12)?
Usikker, men nå skal bilen inn til Motorforum for en batterisjekk i januar. Får bare håpe målingen min stemmer og at jeg får nytt batteri da :)
Sitat fra: Myrvang på søndag 13. januar 2019, klokken 01:57Mulig det som var "galt" var at målingen viste du var under grensen og at batteri må repareres, eller byttes? ;D
De skulle måle bilen natt mellom torsdag og fredag, men det gikk galt med målingen så de skal måle på nytt i helgen. Spent på resultatet. EvBatMon viser nå 65% og rekkevidde er ca 30-40 km med full varme/AC.
Sitat fra: Erundhaug på mandag 11. februar 2019, klokken 20:20
Finnes det eksempler på at noen faktisk har fått dekket utbedring av batteri på grunn av 70%-garantien?
Jeg har målt min I-Miev fra september 2011 til 28,9 Ah med EvBatMon nå, noe som var en del lavere enn forventet ut fra de tallene jeg har lest her.
Sitat fra: tomrh på mandag 21. januar 2019, klokken 18:15
46,8 Ah målt av forhandler på 20.000 service. 2012-mod.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=24415.msg419892#msg419892
Selv fikk jeg målt batteriet til 44,7 Ah etter 40.000 km (som er ganske høyt gitt 45,6 Ah nytt). 2012-mod. På skjermbildene fra forhandler stod det 48 Ah initielt (må grave i gammel epost for å finne de..).
Forøvrig interessant dette at ved å resette BMS på service blir gamle batterier «som nye», ihvertfall noen måneder. Rekalibrere? ...
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37364.msg643767#msg643767
SitatThe word "brick", when used in reference to consumer electronics, describes an electronic device such as a mobile device, game console, or router that, due to severe physical damage, a serious misconfiguration, corrupted firmware, or a hardware problem, can no longer function, hence, is as technologically useful as a brick.
2014 | 26.766 km | 43,9 Ah | 91,46% | 2017-12-11 | iOn | @toreanderson
2014 | 36.313 km | 44,2 Ah | 92,08% | 2019-03-10 | iOn | @toreanderson
Sitat fra: Erundhaug på fredag 15. mars 2019, klokken 19:07Stor forskjell - større enn eg ville forventet.
Har i dag hatt min I-Miev inne hos forhandler for å måle batterikapasiteten. Mens jeg målte den til 28,9 Ah for en måned siden målte forhandler den til 38,3 Ah i dag. Er det virkelig mulig å få ut to så totalt forskjellige resultater?
Sitat fra: TheTobby på torsdag 25. april 2019, klokken 19:02Interessant: Fikk du en helt ny batteripakke, eller en som var "oppgradert"?
2011, Ny batteripakke 2017 (garanti) | 71.322 | 42,0 Ah | 87.5% | 04/19 | C-zero | @TheTobby
Sitat fra: JanVegar på tirsdag 11. juni 2019, klokken 19:14
Hei. Dette blir min første post her inne, har vært medlem i mange år. Spørsmålet gjelder min kones 2011/2012 Peugeot Ion som har gått ca 100 000km. Jeg kjører ikke denne så ofte, kun når kona stikker av med min bil. Ser at indikatoren nå viser estimert rekkevidde på ca 80-82 km, kan erindre at denne viste 123km eller noe tilsvarende når den var ny og rundt 109km da jeg kjørte den i høst.
Spørsmål:
1. Det er åpnet ny motorvei mellom Melhus og Trondheim, vil anta at det kjøres 100-110kmt på store deler av strekket, hvorav trafikken antagelig gikk rundt 60/70km t i snitt tidligere. Bilen har også fått fire nye sommerdekk, dette innvirker vel også? Noen som vet om indikatoren justerer etter kjøremønster?
2. Noen i Trondheim som kan måle av batteriet? Muligheter for at det er problem med enkelt celler?
Takk;jv
Sitat fra: TB på fredag 28. juni 2019, klokken 08:04
LEV50N cellene har vist seg holde bedre enn første generasjon LEV50.
Tror dette tapet er normalt for denne generasjonen.