Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EvBatMon for i-MiEV / C-Zéro / iOn: Batterikapasitetsmåling

Startet av TB, mandag 22. mai 2017, klokken 23:01

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: Kritor på lørdag 08. desember 2018, klokken 11:47
Bilen fyller 8 år i mars og jeg har forstått det slik at Mitsubishi har en garanti på minst 70% inntil 8år. Mulig jeg går under det før batterigarantien går ut.. ::)
Mitsubishi Motors gav ikke garantien tilbakevirkende kraft, gjelder fra 2017.
Edit: Men, viser seg som post under at de garanterer kapasiteten er minst 70% i 8 år

LEV50N celler ble tatt ibruk i 2012 - de holder lengre enn første generasjon LEV50.
Dermed var nok det liten risiko å endre garantibestemmelsen i 2017.

SitatBATTERIGARANTI
Garanti mot fabrikasjonsfeil:
i-MiEV 2011-2016:                    5 år/ 100 000 km på fremdriftsbatteriet (det som først inntreffer)
i-MiEV 2017-                            8 år/ 160 000 km på fremdriftsbatteriet (det som først inntreffer)

se også her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=27148.0
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Kritor

På sidene til Mitsubishi https://www.mitsubishi-motors.no/service/garantibetingelser/
Står det følgende:

"I tillegg garanterer Mitsubishi Motors at kapasiteten på fremdriftsbatteriet på EV-biler er 70% eller mer i perioden, på alle våre i-MiEV og PHEV uansett årsmodell inntil 8 år/160 000 km (det som først inntreffer)."

TB

Sitat fra: Kritor på lørdag 08. desember 2018, klokken 17:59
På sidene til Mitsubishi https://www.mitsubishi-motors.no/service/garantibetingelser/
Står det følgende:

"I tillegg garanterer Mitsubishi Motors at kapasiteten på fremdriftsbatteriet på EV-biler er 70% eller mer i perioden, på alle våre i-MiEV og PHEV uansett årsmodell inntil 8 år/160 000 km (det som først inntreffer)."
Det stemmer - har oversett dette - editert mitt innlegg litt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Olee

Noen som har vært i kontakt med Mitsubishi angående denne kapasitetsgarantien? Ser det er noen som er under 70%, og noen nærmer seg med stormskritt  ::)

Myrvang

#49
Min er under 70% og 1. gangsregistrert 23.12.10, så jeg skal definitivt sjekke ut dette!

Edit1:
Målt nå:

2010 mod,  94800 km, 32,5 Ah, 67,71 %  målt 11.12.18  i-mIev

Edit 2:
Står faktisk svart på hvitt her at jeg har krav på nytt batteri (dersom min måling er korrekt) : https://www.mitsubishi-motors.no/service/garantibetingelser/

BATTERIGARANTI
---
I tillegg garanterer Mitsubishi Motors at kapasiteten på fremdriftsbatteriet på EV-biler er 70% eller mer i perioden, på alle våre i-MiEV og PHEV uansett årsmodell inntil 8 år/160 000 km (det som først inntreffer).
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

elektrolux

Snakket med en som hevde at batterikapasiteten ble målt i gjennværende Ahr?

Nå har det seg slik at bilene kjører ikke X antall km på 1 Ahr, men på 1 kWt.

Altså må utladespenningen tas med i beregningen.

Etter omfattende tester av ulike batteri er min erfaring at battericeller blir mer "elastiske" med tid/bruk, og dermed faller utladespenningen under last, mens Ahr timene cellene yter forblir relativt intakt.

Målte nylig noen 2013 LEV75 celler fra Berlingo til 76 Ahr så 101% kapasitet om en måler på en slik måte.

Tenkte derfor at en V2G boks som henter energi direkte ut fra Chademo porten og måler kWt til en last. bør være en mer nøyaktig måte å teste batteriet. Med f.eks 90% effektivitet på en slik inverter bær en få 9 kWt ut av et 10 kWt batteri
   
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Myrvang

Usikker, men nå skal bilen inn til Motorforum for en batterisjekk i januar. Får bare håpe målingen min stemmer og at jeg får nytt batteri da :)
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

JensC


Olee

Sitat fra: Myrvang på mandag 24. desember 2018, klokken 00:14
Usikker, men nå skal bilen inn til Motorforum for en batterisjekk i januar. Får bare håpe målingen min stemmer og at jeg får nytt batteri da :)
Det vil ikke være for sent å ta det etter bilen er 8 år da? Har du gitt beskjed om den dårlige kapasiteten (før 23.12)?

Myrvang

Bestilte timen før 23/12, men de hadde ikke ledige timer før neste uke. Er dermed innenfor fristen.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Myrvang

De skulle måle bilen natt mellom torsdag og fredag, men det gikk galt med målingen så de skal måle på nytt i helgen. Spent på resultatet. EvBatMon viser nå 65% og rekkevidde er ca 30-40 km med full varme/AC.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

TB

Sitat fra: Myrvang på søndag 13. januar 2019, klokken 01:57
De skulle måle bilen natt mellom torsdag og fredag, men det gikk galt med målingen så de skal måle på nytt i helgen. Spent på resultatet. EvBatMon viser nå 65% og rekkevidde er ca 30-40 km med full varme/AC.
Mulig det som var "galt" var at målingen viste du var under grensen og at batteri må repareres, eller byttes?   ;D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Olee

Hehe, ja det var vel noe som gikk "galt" med målingen..  :laugh: Lurer på om jeg må bestille meg en time jeg også, har rekkevidde på ca 80km uten varme, og rundt 40km med varme og AC. Regner med du holder oss oppdatert :)
Noen som vet om man får nytt batteri, eller et "overhalt" batteri med 75% kapasitet igjen, hvis man faktisk får dekket noe sånt på garantien?

Myrvang

Da har jeg hentet bilen. Det ble først foretatt en måling. Den viste 68,etellerannet. Det ble derfor tatt en ny måling etter at batteriet var kalibrert(?) Da viste målingen 72,8% og det ble dermed ikke nytt batteri. Når jeg nå måler med appen igjen viser den det samme som sist, 65% Så enten lurer de seg unna eller så viser appen ganske mye feil.

Usiker på hva jeg skal gjøre. Er NAF-medlem, så tenkte å høre med de om de har erfaringer med lignende saker, men er ikke noe big issue for meg. Jeg kjøpte bilen med viten om at den gikk kort og betalte deretter. Men om det viser seg at det er manipulerte tall for å unngå garantrep på X antall tusen er det ikke noe bra. What to do?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

engolf


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA