Reservasjon av Audi e-tron

Startet av Trond.m, fredag 21. april 2017, klokken 09:17

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 17. januar 2018, klokken 22:00
Audi sier jo det blir god tilgang på biler (når de engang kommer....).

Da spørs det hva de mener er god tilgang...?

Fabrikken til Audi har, så langt jeg har funnet ut, kapasitet til ca 80000 elbiler i året. På denne fabrikken skal både eTron Quattro og eTron Sportback produseres, så dermed færre enn 80000 eTron Quattro i året. Prisen er også rapportert fra Audi til å bli gunstig.

Ut fra informasjon som er tilgjengelig så kan eTron Quattro bli et reelt alternativ til både Tesla S og X, samt at prisen kan bli lavere. Tesla solgte til sammenligning så vidt over 100000 biler i 2017. Dette forteller meg at det kommer til å bli lange ventelister og ventetid på måneder (og kanskje år) i starten før de får opp full produksjonskapasitet. Mulig Audi også må bygge (om) en annen fabrikk for elbilproduksjon også, men det tar nok et par år fra planlegging til ferdig fabrikk.

Hvis man ønsker en Audi eTron Quattro levert i 2019, så er det nok viktig å få lagt inn en reservasjon så fort som f...!
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

PionerThink

Sitat fra: Amatøren på onsdag 17. januar 2018, klokken 16:01
Hvilken plass fikk du?

Jeg fikk plass nr 3210 i går formiddag, så det begynner å nærme seg et betydelig antall etter hvert :D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

Thorden

Sitat fra: THE på torsdag 18. januar 2018, klokken 08:03

Da spørs det hva de mener er god tilgang...?

Fabrikken til Audi har, så langt jeg har funnet ut, kapasitet til ca 80000 elbiler i året. På denne fabrikken skal både eTron Quattro og eTron Sportback produseres, så dermed færre enn 80000 eTron Quattro i året. Prisen er også rapportert fra Audi til å bli gunstig.

Ut fra informasjon som er tilgjengelig så kan eTron Quattro bli et reelt alternativ til både Tesla S og X, samt at prisen kan bli lavere. Tesla solgte til sammenligning så vidt over 100000 biler i 2017. Dette forteller meg at det kommer til å bli lange ventelister og ventetid på måneder (og kanskje år) i starten før de får opp full produksjonskapasitet. Mulig Audi også må bygge (om) en annen fabrikk for elbilproduksjon også, men det tar nok et par år fra planlegging til ferdig fabrikk.

Hvis man ønsker en Audi eTron Quattro levert i 2019, så er det nok viktig å få lagt inn en reservasjon så fort som f...!

Litt usikker på den konklusjonen.

For det første vil ikke e-tron selges i USA på en god stund ennå. Neppe lansering før et stykke ut i 2019. Da må du trekke ut hele Tesla-tallet fra det markedet, og det er ca. halvparten. Da gjenstår 50.000 solgte Tesla world wide. Av dette er nok nær halvparten Kina. Skal e-tron lanseres i Kina i 2018? Hvis ikke er vi nede på under 30.000 biler som sammenligningsgrunnlag for produksjon den først tiden, sannsynligvis det første året.

Men de 30.000 er Teslaer, ikke e-tron. Hvor stor del av Tesla markedet kommer til å kjøpe e-tron i stedet? I konkurranse med Jaguar, og kommende alternativer som mange sikkert vil vente på? Mercedes-kundene kunne sikkert ha kjøpt Tesla X, men kjøper de e-tron? Tror den sitter lenger inne, de fleste venter heller et år på MB-alternativet. Og så skal markedet selvsagt øke.

Selv når e-tron lanseres i USA kommer de ikke til å overta Tesla-salget, eller selge like mye som Tesla, langt i fra. Amerikanere flest er patrioter og kjøper helst amerikansk. Dessuten liker de bilene større, så der har Model X en stor fordel. Jeg tror Audi skal sloss mye hardere i hjemmemarkedet til Tesla enn i Europa.
Samme sak er det i Kina. Der kommer lokale alternativer til langt lavere pris ut på markedet fortløpende. Det blir ikke noen spøk å selge store volumer der til å begynne med. Kanskje over tid, det er jo et enormt marked.

Jeg tror majoriteten av e-tron produksjonen den første tiden (6-12 måneder) kommer til å gå til Europa. Og der er neppe etterspørselen uendelig. Norge er jo det største markedet med stor margin. Våre 3000 biler kommer til å utgjøre den største delen av produksjonen de første månedene, deretter er det kanskje marked for 10-15.000 biler til i 2019? I Europa, altså, i Norge blir det neppe over 7000.

Stikkkontakt

Side3 skriver i en oversikt over kommende elbiler at e-tron skal koste fra 800.000. Da får ihvertfall pressetalsmann i Audi Norge rett i at prisen blir en stor overraskelse. Men han får feil i at de kommer til å få mange bestillinger..

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 19. januar 2018, klokken 01:34
Side3 skriver i en oversikt over kommende elbiler at e-tron skal koste fra 800.000. Da får ihvertfall pressetalsmann i Audi Norge rett i at prisen blir en stor overraskelse. Men han får feil i at de kommer til å få mange bestillinger..

Om det stemmer, og om Audi har utstyrt den i tråd med vanlig strategi (altså så spartansk at den nesten får stryk i EU-kontrollen), så blir den fort ganske dyr sammenliknet med Model X. En 5-seter 75D med Premium og autopilot fås jo til 810'. Tilsvarende utstyrt slik vi kjenner Audi fra før så vil den jo tippe millionen.

Men nå har de jo sagt at man skulle bli overrasket, og det var neppe på denne måten de mente.  :laugh:
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Thorden

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 19. januar 2018, klokken 01:34

Side3?  ;D

fantonsen

8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Øggen

Da bli det nok reservasjon av e-tron.
Dette bildet bekrefta vel så godt som at det bli hengerfeste.

http://www.myelectriccarforums.com/audi-e-tron-quattro-spy-photos-looks-close-to-concept-model/
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

PionerThink

Blir prisen 800.000,- så er jo det en ganske stor overraskelse ref. Audi representantens uttalelser ::) Jeg tolket det også som at prisen heller skulle være konkurranseledende med motsatt fortegn :-\
Vil jo være en gavepakke til Tesla og Jaguar, samt andre som ønsker å selge en crossover SUV med 4-hjulsdrift hvis den prisen er reell :(
Som noen er inne på så leser vi jo ikke side 3 for å få de siste nyhetene, men vi ser vel heller til andre medier:
https://www.auto-motor-und-sport.de/news/audi-e-tron-quattro-2018-e-auto-suv-daten-fotos-preise-markstart-3970725.html
Ser forøvrig ut som de bildene av den kamuflerte e-tron ikke har speiler som skal "poppe ut" som på konseptbilen, men heller mer av det ordinære slaget :o
Er jo også mange andre detaljer som er mer av typen "Allroad" som bør tilsi at prisene på karosseriet kan holdes nede ;)

Premium driver

Side 3 skriver jo også om Tesla Model 3 at de forventer en "normalpris" på NOK 500,000 basert på at kun den den største batterivarianten kommer først og så legger man på litt utstyr.

Med samme tilnærming tror jeg 800,000 er et godt anslag for e-tron. Dvs man antar at den første varianten som kommer vil være 95 kWh utgaven med 3 elmotorer. Hvis denne starter på 680,000 og man regner utstyr for 120,000 så blir ikke det så galt.

Men startprisen uten utstyr for den minste batterivarianten med 70 kWh og to elmotorer blir ikke 800,000. Jeg tipper 550,000. Men denne varianten kommer kanskje noe senere ut i 2019 engang.

Stikkkontakt

Sitat fra: Premium driver på fredag 19. januar 2018, klokken 10:27
Men startprisen uten utstyr for den minste batterivarianten med 70 kWh og to elmotorer blir ikke 800,000. Jeg tipper 550,000. Men denne varianten kommer kanskje noe senere ut i 2019 engang.

Jeg tror jeg er villig til å sette penger på at det kommer en versjon av e-tron som kvalifiserer til tyske subsidier. Det betyr 60.000 euro ex mwst. Eller 540.000 norske med den forholdsvis høye vekslingskursen på 9. (som tidligere nevnt er vekslingskursen på enkelte av Audis modeller under 8)

Thorden

Sitat fra: Øggen på fredag 19. januar 2018, klokken 09:40
Da bli det nok reservasjon av e-tron.
Dette bildet bekrefta vel så godt som at det bli hengerfeste.

http://www.myelectriccarforums.com/audi-e-tron-quattro-spy-photos-looks-close-to-concept-model/

Slike testbiler har veldig ofte hengerfeste fordi de skal dra med seg teknisk utstyr i forbindelse med testing. Du vil finne biler av kamuflerte Porsche 911 med hengerfeste, uten at det sier noe som helst. :)

At den får hengerfeste finnes det vel ingen tvil om etter det som ble sagt på Lillestrøm. "Den kommer til å bli som en fullverdig SUV fra Audi på alle måter, og ingen kommer til å bli skuffet". Tydeligere kan det ikke sies. Den får muliget for rails, takboks, hengerfeste og minst 5 seter, det er åpenbart.

Personlig fatter jeg ikke maset om hengerfeste, men jeg er vel uvanlig. På min nåværende bil har jeg brukt det to ganger på tre år. Det hadde vært fryktelig mye billigere å leie en varebil de gangene enn å kjøpe hengerfeste.

PionerThink

Håper du får rett i det Stikkkontakt :+1:
Eneste er at jeg har en mistanke om at Audi kan kjøre en slik taktikk som Premium driver er inne på at man slipper den dyreste varianten først med alt utstyr som en "First Edition" utgave ???
Er det ikke noe likt hva Jaguar gjør, og Tesla også gjorde i sin tid med P-modellene?

AudiTron

Meget interessant artikkel. Hvis dette stemmer blir denne bilen utrolig bra priset og får bra rekkevidde:)

http://www.autobild.de/artikel/audi-e-tron-2018-vorschau-technik-sitzprobe-preis-6054877.html

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA