Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservasjon av Audi e-tron

Startet av Trond.m, fredag 21. april 2017, klokken 09:17

« forrige - neste »

Gnilre

66.000 €. Dersom det også er inklusive moms og andre avgifter bør jeg vel omsider legge inn en reservasjon.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Knut Røe

70 og 105 kWh. Overgår X da hvertfall.

Thorden

Jeg tror alle disse artiklene er ren spekulasjon, og ikke noe man skal ta seriøst. I særdeleshet de som ikke har kildehenvisninger. Bare "alternative nyheter", noe må jo pressen beskjeftige seg med når det ikke er nok ekte nyheter.

Her er en annen artikkel, ganske fersk, og fra Belgia. Der bilen skal lages, i den grad det betyr noe.
https://www.hln.be/de-krant/elektrisch-audi-model-vanaf-vandaag-te-koop~abc04d75

Her sier de at salget startet 10. januar i Belgia, at bilen ruller av samlebåndet i august. En litt mer interessant opplysning er påståtte utsagn fra fagforeningene at de skal lage 4700 biler første året. Om det er første kalenderår med produksjon eller første 12 måneder kan man jo lure på.

Uansett, her snakker vi 85-90K Euro, i følge artikkelen, som henviser til en annen artikkel, som visstnok siterer den belgiske importørens navngitte sjef. Det betyr omtrent 630-700K i Norge, eks. mva.

Igjen, dette er også spekulasjoner, neppe noe annet. I det øyeblikk noe bekreftes offisielt fra Audi får vi vite det. Før det kan man ikke ta noe som helst som skrives for god fisk.


Thorden

Her er FAQ for reservasjonen i Belgia. Ganske interessant.
https://www.nl.audi.be/be/web/nl/modellen/e-tron/audi-e-tron-quattro/faq.html

De sier blant annet at det er snakk om 250 biler totalt i Belgia, at kun importøren vil ha noen få biler tilgjengelig før kundebilene kommer, at det er snakk om leveranse sent 2018/tidlig 2019, og at leveringstiden vil påvirkes av hva man velger av utstyr etc.

Om dette er relevant for Norge er ikke godt å si, normalt ville vi neppe fått noen fordeler fremfor andre markeder som f.eks. Belgia. Men i dette tilfellet er det vel ikke utenkelig, vi er tross alt elbil-land nummer en.


Premium driver

#454
Jeg er ikke enig i at man ikke kan ta informasjonen seriøst. Artikkelen fra AutoBild som det henvises til er jo bare en oppsummeringsartikkel av informasjon AutoBild har publisert før. Den er opprinnelig skrevet av Georg Kacher som har 43 år fartstid som biljournalist og er kjent for å ha utmerkede kontakter i tysk bilindustri. Han har en lang historie med å være først ute med ny informasjon og skriver for AutoBild (Europas største bilpublikasjon), CAR i UK, Automobile Magazine i USA og Süddeutsche Zeitung (som kanskje har best dekning på bil i tysk dagspresse).

Informasjonen fra Belgia er ikke ny og går ut på at det produseres 4700 biler i inneværende år (kalenderår 2018). Prisen på 85-90k Euro er prisen på 95 kWh varianten i Belgia og er på linje med hva AutoBild har skrevet før: at e-tron blir priset ca. EUR 25k under tilsvarende Tesla Model X. X100D koster EUR 113k i Belgia.

Prisen som oppgis av AutoBild på EUR 66k er for den billigste varianten med 70 kWh batteri og det er også EUR 25k under prisen på en Tesla X75D (EUR 91k i Tyskland). Prisen er med moms og vil kvalifisere for EUR 4000 i tilskudd fra den tyske stat for kjøpere i Tyskland.

At det blir tre varianter med 70 / 95 og 105 kWh batteri har Kacher skrevet flere ganger før og at 95 kWh varianten kommer først og de andre i 2019 er en rimelig antagelse. Audi Norge har på kundearrangementer sagt at leveringstiden vil påvirkes av hva man velger og at man ikke mister plassen sin om man venter til akkurat den varianten eller utstyret man ønsker er tilgjengelig.

Belgia startet reservasjonslisten 10 januar med to kvoter på 250 for hhv e-tron og e-tron Sportback og har nå etter 14 dager passert 200 reservasjoner. Norge åpnet for reservasjon i april og 1700 som hadde betalt depositum etter en uke. Norge kommer til å være blandt de første til å få biler og endel vil få bilene sine før nyttår. Det bekrefter Audi Norge i denne artikkelen, og samtidig at det ikke blir lang ventetid i Norge for de som har reservert.

https://www.adressa.no/bil/Tusenvis-venter-pa-ny-elbil--mange-uten-a-ha-sett-bilen-11476b.html

PF

Den informasjonen jeg har er at Audi kommer med en first edition som er ferdig konfigurert. Det støtter opp under det du skriver her så vidt jeg kan skjønne. Så antagelig vil de første bilene som kommer være ferdig konfigurert og lite endringer mulig.

Stikkkontakt

Sitat fra: Flobben på torsdag 25. januar 2018, klokken 11:42
Den informasjonen jeg har er at Audi kommer med en first edition som er ferdig konfigurert. Det støtter opp under det du skriver her så vidt jeg kan skjønne. Så antagelig vil de første bilene som kommer være ferdig konfigurert og lite endringer mulig.

Så lenge en FE er så godt som fullspekket er det greit for meg. Det vil vel også væe største batteri og motor,slik at prisen blir godt over 800.000.

Thorden

Sitat fra: Flobben på torsdag 25. januar 2018, klokken 11:42
Den informasjonen jeg har er at Audi kommer med en first edition som er ferdig konfigurert. Det støtter opp under det du skriver her så vidt jeg kan skjønne. Så antagelig vil de første bilene som kommer være ferdig konfigurert og lite endringer mulig.

Hvor har du denne informasjonen fra?

Det rimer ikke helt med hva som er normalt fra Audi (har det noensinne skjedd?), eller hva som opplyses om når man reserverer:

- Din valgte forhandler vil kontakte deg når fabrikken åpner for bestilling av produksjon av Audi e-tron, utarbeide en kjøpskontrakt til signering og foreta en bestilling av bilen med ønsket utstyr.

- Da leveringstid kan påvirkes av ulike forhold, som for eksempel geografisk område for levering, spesifikasjoner du velger til bilen din og tilhørende produksjonstid, kan leveringstiden avvike fra din plass i køen.

At det kan være snakk om en godt utstyrt basismodell hvor man har færre opsjoner enn normalt kan hende, men man må selvsagt kunne spekke opp mer allikevel, både farger og mye annet. Produksjonslinjen legges jo opp til det vanlige regimet med en lang rekke opsjoner, så de har lite å tjene på å ikke tilby dette. Det er jo "business as usual", om de lager 1000 like biler eller 1000 med varierende utstyr tar det i hovedsak like lang tid å produsere dem, så lenge det ikke er spesielle ting fra Individual-katalogen.

PF

Fra en i Audi systemet, men vet ikke at det stemmer.
Volvo gjorde det på xc90 f.eks, så vaner kan endres. Kan være at det er enklere i starten for dem å produsere uten alt for mye kombinasjoner, men at de åpner for begge deler, men de som spekker selv får den levert senere.
Men, tiden vil vise, alt er bare rykter og spekulasjoner.

PGH

Har reservert idag, men jeg fikk ikke noe reservasjons/kø nummer? Kommer det senere eller har dere spurt forhandler direkte?

Amatøren

Fikk det noen timer senere ved innlogging på "Minside".

(Nå 274X......)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

E

Skulle legge inn en reservasjon igår - og ble litt skremt når siden var stengt.......en kort stund tenkte jeg at nå var jeg for sent ute igjen. Heldigvis bare vedlikehold og tilbake igjen idag. Og ligger nå inne med bestilling 327X.

Er desverre redd den blir for dyr - begrenset hva jeg gidder å bruke på en bil. Vi har allerede en SOUL som bil nr.1 men skulle gjerne byttet ut stasjonvogna med noe nyere. Blir det i nærheten av prisen på en outlander blir det nok kjøp - blir det dyrere enn modelX står vi nok over. Spesiellt med tanke på at det er Audi og ikke f.eks. Skoda - forskjellen i både pris og måten man blir behandlet på i ettertid er stor ihvertfall hos forhandlerne her (selv om de har samme eier).

Trond.m

Outlander får du fra 427.000 så det er utopi at Audien ikke blir vesentlig dyrere (tross mva fritak). Model X koster fra 675.000 med mindre batteri enn Audien. Skulle Audi e-tron få en innstegspris midt i mellom (550.000),så tror jeg vi skal være veldig fornøyd. Men jeg tror nok 600+ er mer sannsynlig.

Ulle

#463
Sitat fra: Premium driver på onsdag 24. januar 2018, klokken 23:44
Jeg er ikke enig i at man ikke kan ta informasjonen seriøst. Artikkelen fra AutoBild som det henvises til er jo bare en oppsummeringsartikkel av informasjon AutoBild har publisert før. Den er opprinnelig skrevet av Georg Kacher som har 43 år fartstid som biljournalist og er kjent for å ha utmerkede kontakter i tysk bilindustri. Han har en lang historie med å være først ute med ny informasjon og skriver for AutoBild (Europas største bilpublikasjon), CAR i UK, Automobile Magazine i USA og Süddeutsche Zeitung (som kanskje har best dekning på bil i tysk dagspresse).

Informasjonen fra Belgia er ikke ny og går ut på at det produseres 4700 biler i inneværende år (kalenderår 2018). Prisen på 85-90k Euro er prisen på 95 kWh varianten i Belgia og er på linje med hva AutoBild har skrevet før: at e-tron blir priset ca. EUR 25k under tilsvarende Tesla Model X. X100D koster EUR 113k i Belgia.

Prisen som oppgis av AutoBild på EUR 66k er for den billigste varianten med 70 kWh batteri og det er også EUR 25k under prisen på en Tesla X75D (EUR 91k i Tyskland). Prisen er med moms og vil kvalifisere for EUR 4000 i tilskudd fra den tyske stat for kjøpere i Tyskland.

At det blir tre varianter med 70 / 95 og 105 kWh batteri har Kacher skrevet flere ganger før og at 95 kWh varianten kommer først og de andre i 2019 er en rimelig antagelse. Audi Norge har på kundearrangementer sagt at leveringstiden vil påvirkes av hva man velger og at man ikke mister plassen sin om man venter til akkurat den varianten eller utstyret man ønsker er tilgjengelig.

Belgia startet reservasjonslisten 10 januar med to kvoter på 250 for hhv e-tron og e-tron Sportback og har nå etter 14 dager passert 200 reservasjoner. Norge åpnet for reservasjon i april og 1700 som hadde betalt depositum etter en uke. Norge kommer til å være blandt de første til å få biler og endel vil få bilene sine før nyttår. Det bekrefter Audi Norge i denne artikkelen, og samtidig at det ikke blir lang ventetid i Norge for de som har reservert.

https://www.adressa.no/bil/Tusenvis-venter-pa-ny-elbil--mange-uten-a-ha-sett-bilen-11476b.html

Gitt at disse prisene stemmer blir nok realiteten blir at en e-tron faktisk reelt vil koste NOK 0-50k mindre enn en TMX og ikke EUR 25k / NOK 250 som skissert her dersom man tar utgangspunkt i en ok velutstyrt bil og ekstrautstyrsprisene for Q5.

En TMX 75d med premium pakke, oppgradert skinn, metallic lakk og autopilot som koster 801k. I tillegg kommer evt. større felger og vinterdekk. Hengerfeste er inkludert.  Skal du spekke en Q5 tilsvarende (std skinn, metallic, navigasjonspakke, parkeringsassistenter, cruise control med "autopilotfunksjoner", elektrisk setejustering, vinterpakke, luftfjæring) kommer du fort opp i 250k ekstrautstyr. Gitt startpris på en 70kwh på 66' euro gir det ca 540k NOK som da blir NOK 740-790 avhengig av om audi priser opp ekstrautstyret i fravær av mva eller ikke. En 95kw utgave ender da et sted mellom NOK 900-990 med samme utstyrspakke basert på eur 85-90 ink mwst vs. NOK 959' for en tmx 100d tilsvarende utstyrt.

Til sammenligning koster en ipace HSE med et tilsvarende utstyrsnivå inkludert 20' felger ca NOK 810k, men da med 90kw batteri. Prisen opp til 20' felger er nok raskt en 20-40k avhengig av prispolitikk, så grovt regnet kan det da ligge an til at en velutstyrt e-tron blir minst 100k dyrere enn jaguar og tilsvarende i pris som en tmx pga dyrere ekstrautstyr.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

PionerThink

#464
Hvis man tar utgangspunkt i de nevnte Model X og I-Pace så har i hvertfall Jaguar alltid ligget litt over Audi i pris når det gjelder fossilbiler! Når representantene til Audi går ut og sier at prisen vil overraske så tolker jeg det dithen at de ikke vil overraske i den forstand at de legger seg over Mod. X og I-Pace med tilsvarende utstyr ???
Dette vil jo være selvskudd og gi alle skeptikere som mener at VAG egentlig ikke vil selge elbiler helt rett :o
På den annen side så har nå Audi "hypet" dette opp såpass mye at dette også ville være rart?
Håper og tror på en startpris rundt 550' som du indikerer, men at det da faktisk ligger en grei utstyrspakke i bunn, men at man må legge på for hengerfeste og evnt. selvkjøring m/kamera som også gir surround view osv, samt utvidet pop-anlegg 8)
Da kommer man kanskje opp i 600'-650' for minste batteri som vil være en "spiselig" pris for de som i dag kjører en større stasjonsvogn fra en av de tre store i Tyskland.
Tar jeg feil og den blir dyrere så ser det ut som jeg og mange med meg hopper av, og da melder som sagt Audi seg rett ut mtp konkurrentene :(
Er også redd de kommer til å selge minimalt mot de to nevnte og ikke minst mot de som nå kommer opp med mindre X-over SUV'er med 64 Kw batteripakker og 2-hjulsdrift(og hengerfeste) da mange allerede har det i dag, og ikke føler behov for å betale 250' mer for 4 ringer foran, 4WD og masse annet som de egentlig ikke har bruk for! De fleste ønsker seg en bil med plass til familien og feriebaggasje, 4WD, samt litt lengre rekkevidde, "and that's it" :) (Så kan de som ønsker masse utstyr legge det på ;))
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA