Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Facebook-gruppe for eiere / kommende eiere av e-tron

Startet av Karlsen, torsdag 13. desember 2018, klokken 08:08

« forrige - neste »

AJ82

Bra innlegg. Virker som mange trodde at Audi skulle bli billigere enn Tesla.
Blir E-Tron på meg også. Hadde ikke Tesla vært så overprisa kunne jeg kanksje vurdert det  ;)

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

lonyl

Sitat fra: Imagine på lørdag 15. desember 2018, klokken 13:40
Prøvde å sammenligne priser med Tesla Model S 75d (koster nå faktisk hele 750-770.000)

Klarer ikke å finne denne prisen noe sted på nettsidene til Tesla. Prisen jeg finner er 670.000 for en ny Model S 75D: https://www.tesla.com/no_NO/models/design

Imagine

#32
Prisen på kr 774.000 for Model S 75 D er hvis man tar med 21 tommere sommerhjul, 19 tom vinterdekk piggfri nokian, svart gratis farge, autopilotpakke, og svart skinninteriør. Må vel ha såpass i en slik bil? Velger man i tillegg metallic lakk som man gjerne gjør på Etron eller I-Pace koster den 786.000kr. Mangler fortsatt soltak i den prisen. Da er det kun 100.000 opp til en Audi Etron limited med lignende rekkevidde.

gal

Jeg har nok mange av de samme tankene som imagine.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe. Fordi.

Omringet av bommer, overalt hvor jeg bruker bil, så må jeg ha el-bil.  Og det blir bare flere bommer.

e-tron 55 er en fleksibel bil som kan brukes til 'alt'.

Tiden med avgiftsfrihet for de dyrere el-bilene kan forsvinne når som helst. Oljekursen spås ned i 30-40 dollar i 2019. Skal statsbudsjett 2020 gå opp, må noen avgifter opp. Med nye elbilavgifter på toppen av en stiv pris blir dette en for dyr bil for meg. Jeg tar ikke sjansen på at elbil-avgiftene for de dyre el-bilene ikke endres av denne eller en 'ny' regjering. Jeg tror ikke på at elbil avgiftene ligger fast til 2021. Ære være de som tør å vente og bli sist inn før elbil-avgiftsdøra slamres igjen bak dem.

Induksjonslading hjemme over natta er dit vi skal. Få vil i framtida akseptere en daglig kamp med en ladekabel og egen 'må bare huske på å lade elbil' -hukommelse. Det har hendt at jeg har blitt jaga ut av senga i trusa for å sette el-bilen på lading. 

Jeg vil kjenne på byggekvalitet når jeg kjører. Blir fysisk dårlig av ulyder i bil, og biler som er skranglekasser.

Jeg kan leve godt med 300-350km reell rekkevidde. For vi er nok der på rekkevidde. Omfanget av CCS-ladere vil om 1-2 år dekke alle andre behov jeg måtte ha, en gang i blant.

Framtidig service kapasitet er viktigere for el-biler enn for andre biler. De fleste elbil problemer kan du ikke fikse sjøl. Jeg tror og på en god vilje hos Audi/Møller for eventuelle garantisaker. De skal vedlikeholde et varemerke.

Liten bagasjeromsplass? Kan legge ned setene – eller sette på skiboks.

Ja, jeg ble i tvil da prisene kom, men Audi/Møller driver butikk, ikke veldedighet og de må få lov til det. Om det var strategisk klokt av dem får framtidas kunder bedømme. 

Så da ble det e-tron.

forzaman

Veldig enig med gal og imagine. Det skal mye til om det ikke blir e-tron på meg også  :+1:

PF

Jeg har solgt x5n og har bare kone bilen nå, så jeg «må» ha ny bil, og som Oslo residenser så er el-bil veien å gå. Med to små så er det greit med litt størrelse og da er det bare trioen som er aktuell.
Siden jeg kommer fra 2014 x5 med mye utstyr så må jeg ha like mye eller mer på den nye. Jeg er også allergisk mot raklelyder så da utgår Teslaen med engang. I-pace vil ikke kona ha, så da er det kun e-tron igjen.
Så hvis ikke det nyeste tullet med leveringstider skaper problemer blir det en exclusive med S sportseter, kameraspeil og sota ruter, 21 sommer og 20 vinter. Sort-optikk kommer kanskje, litt avhengig av farge. Galaxy blue trenger ikke i mine øyne, mens den røde godt kan ha det.
Grå og svart skal jeg prøve å unngå tror jeg. Så er spørsmålet om man valcona skinn bare kommer i svart, eller om det er flere farger. Hvis så blir det lyst skinn,med svart taktrekk osv.

Sandvika

Sitat fra: gal på lørdag 15. desember 2018, klokken 16:44
Oljekursen spås ned i 30-40 dollar i 2019.
Virkelig off topic, men er det Fremtiden i våre henders analyse du tenker på da? Ikke lest noe mer mer negativt enn 50USD selv.

AJ82

Sitat fra: Flobben på lørdag 15. desember 2018, klokken 17:47
Jeg har solgt x5n og har bare kone bilen nå, så jeg «må» ha ny bil, og som Oslo residenser så er el-bil veien å gå. Med to små så er det greit med litt størrelse og da er det bare trioen som er aktuell.
Siden jeg kommer fra 2014 x5 med mye utstyr så må jeg ha like mye eller mer på den nye. Jeg er også allergisk mot raklelyder så da utgår Teslaen med engang. I-pace vil ikke kona ha, så da er det kun e-tron igjen.
Så hvis ikke det nyeste tullet med leveringstider skaper problemer blir det en exclusive med S sportseter, kameraspeil og sota ruter, 21 sommer og 20 vinter. Sort-optikk kommer kanskje, litt avhengig av farge. Galaxy blue trenger ikke i mine øyne, mens den røde godt kan ha det.
Grå og svart skal jeg prøve å unngå tror jeg. Så er spørsmålet om man valcona skinn bare kommer i svart, eller om det er flere farger. Hvis så blir det lyst skinn,med svart taktrekk osv.

Høres ut som det kan bli en grom bil. Gleder meg til å se bilder av rød med sort optikk og kontrast. Tror det kan bli bra.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

gaustabl

Hei. Som gammel vw/audi fan (fantes ikke bedre biler før jeg fikk prøvd noe annet) følger jeg spent denne tråden for og se hvor det ender. (Altså denne, ikke facebook). Etter å ha hatt min siste audi (en a6 3.0 tdi, som kom hjem fra hvert verkstedbesøk med nye feil og mangler) byttet jeg til bmw 530xd. Største sjokket var å finne ut at Audi ikke hadde forspranget i teknikk, og at quattro ikke var best. På min bmw var det både adaptiv cruise control og night vision, 5 år før audi kom med dette.....bmw ble solgt og inn rullet en ny 220xd grand tourer, og litt senere en (fysj og fy) Tesla model x. (Teslan er bil nr 1, bmw´n nr 2 her i huset)
Og det er her jeg som eier av tyske premiummerker og amerikansk rakkel bare har lyst å kommentere noen «flåsete» påstander om alergisk mot støy, og skranglelyder, for det er jeg også. Min tesla er langt bedre i finish og materialer en den nye 220´n, og på høyde med min gamle 530 og audi a6, også når det gjelder også knirk og denslags.
Audi´n er helt sikkert en fantastisk bil når den kommer, og om noen år er de kanskje der at de igjen kan si forsprang gjennom teknikk.

Imagine

#39
Jeg er også glad i BMW fra før og har hatt både 7-serie, X3, Z4, 3-serier og 5-serier. Med respekt å melde må jeg få si at BMW 220xd jeg hadde på lån en gang min i3 var forsinket levering er veldig mye dårligere enn BMW pleier å være. Den er stiv i fjærene, ikke spesielt sporty og dieselmotoren støyer voldsomt. Ikke akkurat en premiumbil, selv om den har merket fra BMW. Og langt fra BMWs beste.
En BMW 5-serie er en del bedre både på finish, komfort og seter og det meste. Du må gjerne sammenligne BMW 220 med Model S, men det er vel mer 5-serie som er i samme segment.

Nå handler denne tråden om Audi E-Tron. Jeg har aldri hatt en Audi før, men kommer fra Porsche Panamera og BMW 7, må si at Audi har blitt bedre siste årene på både støydemping og komfort. Sier ikke at de er like gode på alt, men de er etter min mening mer enn bra nok for å være på nivå med de beste nå. Og E-tron er noe helt nytt og spennende. Skal man ha elektrisk SUV er den perfekt.

Hva får man ellers av SUV'er for 8-900.000 på finn.no? Jo en brukt X5, ganske godt brukt Cayenne, aldrende Range Rovere med diesel og straks utløpt garanti, kanskje en lett brukt Q7?
For meg har diesel uansett aldri vært aktuelt og bensinmodellene koster ofte en del mer. Men elbil er en morsom teknologi som passer perfekt i Norge.

Slik sett er en splitter ny Audi E-tron nesten å regne som et kupp.

hemi


AJ82

Sitat fra: hemi på lørdag 15. desember 2018, klokken 20:21
Må sammenligne med Q5, x3 osv, ikke de som er større.

Tror du bommer litt her.... Hvis man skal begynne å sammenligne biler kun basert på størrelse blir det veldig feil.

E-Tron er lagd for å konkurrere mot mer luksuriøse biler enn X3 og Q5. I alle andre land er bilen priset mer mot f.eks. Q8.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Imagine

#42
Sitat fra: hemi på lørdag 15. desember 2018, klokken 20:21
Må sammenligne med Q5, x3 osv, ikke de som er større.

Er sikkert langt på vei riktig, men Etron er likevel mer påkostet enn Q5 og X3. Bedre støydemping og komfort med oppsett fra Q7/Q8. Og interiør fra Q8/A7. Ser på den som en slags elektrisk etterfølger til A6 Allroad med litt bedre offroadegenskaper.

Artig at Audi sier E-tron er deres mest stillegående bilmodell. Har kjørt Q8 og den er meget stillegående.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA