Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservasjon av Audi e-tron

Startet av Trond.m, fredag 21. april 2017, klokken 09:17

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#195
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 19. juli 2017, klokken 11:40Du skriver om at det bygges ut ladenettverk, men du mer eller mindre ignorerer at det noensinne vil skje at det bygges ut. Jeg er ganske sikker på at man kan krysse Europa med bruk av 150kw ladere den dagen første e-Tron leveres.
Hva med nord-Sverige? Tror du dekningen vil være god der når leveransene starter?

Jeg kan tro på at man kan f.eks kjøre mellom Berlin og Paris når leveransene starter. Utover det tviler jeg sterkt på at 100-350 kW CCS ladere vil være spesielt utbredt. Tesla har brukt 5 år på å bygge superladernettverket opp til det det er i dag. Det ville ikke i det hele tatt overraske meg om det går like lang tid før man har lignende utbredelse av raske CCS.

Husk at dagens nettverk av CCS/CHAdeMO hurtigladere er basert på offentlige subsidier. Det er derfor det ikke har tatt ekstremt mange år å få rullet ut dette. Langs ruter der det finnes hurtigladere i dag er det ikke i det hele tatt sikkert det offentlige vil være med på å subsidiere nye raskere ladere bare for å støtte noen Audier.

Og skal det gjøres av private selskaper som ønsker tjene penger, så kan du glemme hurtigladere utenfor sentrale strøk. Se f.eks på Fortum som har snakket om å flytte usentrale hurtigladere til sentrale strøk, fordi de taper så mye penger på de. https://www.nrk.no/telemark/hurtigladere-kan-forsvinne-utenfor-byene-1.13583229
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 19. juli 2017, klokken 11:40Og det er vel strengt tatt ikke håpløst tungvint å sende en sms for å starte ladingen? Det tar ikke lengre tid enn å åpne bakdørene på en model x.
Nei, å sende SMS går greit. Riktignok om man vet at dette er noe hurtigladestasjonen støtter, og man kan f.eks benytte norsk SIM i sverige uten problemer. Dette er ting man må sette seg inn i før man legger ut på tur, ellers risikerer man å bli strandet. Og det er noe man må undersøke for ca hver eneste hurtiglader man vil ha behov for å benytte. Ellers risikerer man f.eks å dukke opp på en lader fra Arctic Roads.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Stikkkontakt

Sitat fra: Red_Harvest på onsdag 19. juli 2017, klokken 11:51
Bare så det er sagt, slik at tråden ikke skal spore helt av, jeg er i utgangspunktet en Audi-fan og er veldig glad for at e-tron quattro kommer, men synes at det er noe sent. Synes på samme tid at det er relevant å veie opp e-tron quattro opp mot både det Tesla leverer av S og X i dag. Det jeg er "redd" for er at e-tron quattro ikke leverer noe ekstra utover det Tesla leverer i dag. Med Tesla så vet man i alle fall hva man får... Audi er noe vage synes jeg, da alt de kan vise til er en konseptbil og den nye Audi A8.

Jeg tipper Audi leverer premium kvalitetsfølelse.
Og jeg er ganske sikker på at den vil koste noe mindre enn Tesla.
Audi har som vi alle vet ikke sagt eksakt pris, men har sagt følgende:

-Billigere enn kommende Q8
-Som en velutstyrt A6(S6)
-Som en Q7 med noe utstyr

Alle disse 3 indikerer startpris under 80.000 euro.

En S100D som er sammenlignbar i batteristørrelse og ytelse koster 109.920 euro i Tyskland.

bmw2002

Har man ikke så sterkt behov for superladere vil jeg anta Audi har noen fordeler:

- Slipper de irriterende dørene med fare for mye feil
- Mulighet for skiboks
- En bil som oppleves som premium, tysk fremfor amerikansk kvalitet
- Mye utstyr som Tesla mangler (f.eks headup display)
- Langt penere design (riktignok subjektivt), men har aldri hørt om noen som liker designet på Model X bortsett fra de som har kjøpt den
- Bedre kvalitet, mindre behov for verksted
- Flere verksteder og slipper å vente lenge på verkstedtime
- Flere muligheter for å skreddersy bilen med valg (jeg ønsker f.eks ingen av fargevalgene Tesla har på interiør)

Øyvind.h

Har man småbarn er dørene helt nydelige. Kjørte ny Seat Alhambra mpv som forsåvidt skal være en god familiefrakter. El skyvedører og gode greier

Tok ikke lang tid før jeg savnet falkedørene. De er rett og slett geniale. Det trodde jeg ikke før jeg kjøpte bilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#199
Sitat fra: bmw2002 på onsdag 19. juli 2017, klokken 12:47- En bil som oppleves som premium, tysk fremfor amerikansk kvalitet
Dette vil du nok oppdage når du prøver bilen, Red_Harvest, men dette er nok mer en myte enn noe annet.

Jeg har prøvd diverse premiumbiler, riktignok ikke de aller dyreste bilene, og jeg har ingen som helst anelse hva folk snakker om når de sier de tradisjonelle premium-bilene har bedre interiør. Kanskje de har rett, men da må det være på ett eller annet område som jeg ikke klarer oppdage.

Nå vet jeg Volvo ikke er helt "premium", men jeg satt på i en 2017 Volvo V90 her om dagen. Basisinteriøret til Model X er i hvert fall ett par hakk opp fra Volvo. Volvoen hadde billig hardplast overalt, Model X har soft-touch plast, skinn o.l. overalt. Nå kan det hende dette er de kinesiske eierene som påvirker Volvo, men jeg hadde forventet mer. Tidligere har jeg heller ikke vært spesielt imponert over BMW 3-serie, Mercedes C- og E-klasse når jeg har kjørt disse eller vært passasjer. Men disse var nok også en del bedre enn Volvoen.

Audi er fort ett av de merkene jeg har minst erfaring med, så kanskje Audi er bedre enn alt annet, men jeg har mine tvil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Største forslag for meg er evnt. mulighet for skiboks.
At Audi har bra kvalitet?  La oss ramse opp 2,5 TDI motoren med store problemer, turboras på 1.8T, Dsg-kassene som ryker og Audi ikke vil fikse, designfeilen på TT som medførte en stygg spoiler, og ikke minst utslippskandalen som nå vil robbe mange nordmenn for ytelse de har betalt for. Og sinnsyke reparasjonskostnader.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på onsdag 19. juli 2017, klokken 13:55
Største forslag for meg er evnt. mulighet for skiboks.
At Audi har bra kvalitet?  La oss ramse opp 2,5 TDI motoren med store problemer, turboras på 1.8T, Dsg-kassene som ryker og Audi ikke vil fikse, designfeilen på TT som medførte en stygg spoiler, og ikke minst utslippskandalen som nå vil robbe mange nordmenn for ytelse de har betalt for. Og sinnsyke reparasjonskostnader.

Er det grunn til å tro at noen av de tingene du nevner er relevant for e-tron? F.eks juks med utslipp? Eller havari på dsg-kasse.

daktari

#202
Ja, synes du ikke det? Det var hevdet over her at Audi hadde bedre kvalitet enn andre. Mange av de konvensjonelle bilene deres har hatt utfordringer og det er lite hjelp fra importør og produsernt. Vi får se om Audis elbiler kommer til å bli bedre enn deres konvensjonelle når den tid kommer, og ikke minst bedre enn Tesla - også på å rydde opp i produksjonsfeil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Det vanlige rådet er å unngå å kjøpe den første utgaven av noenting som helst. Jeg ser ingen grunn til at dette ikke skulle gjelde Audi. Teknologien i en Tesla er svært godt utprøvd, de er nå på noe sånt some tredje generasjon hardware. Og de hadde en del utfordringer de første årene, men alle de erfaringene de har gjort seg er jo nå dratt med i de nyeste bilene.

Teknologien i Audien vil være ganske nyutviklet. Kanskje vil alt være perfekt, kanskje vil det ikke være det. Jeg heller mer mot at ting trolig vil fungere ganske bra, da VAG har en god del erfaring fra e-Up/e-Golf. Men helt sikker kan man ikke være.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Red_Harvest

Jeg har ikke ord. Bilen i sin helhet og ikke minst interiøret oppleves som mer premium enn min forrige bil, som var en Audi A6 (C7) som var fullspecca og hadde nypris på 1.050k. Riktignok mangler den HUD, Bang&Olufsen og NightVision-kamera, men fy flate for en bil. Stor og romslig, enormt praktiske dører (genialt i trang garasje), bra komfort og ikke minst, utrolig sporty.

Jeg opplevde noe hjulstøy i 90km/t (20"), men da hadde jeg ikke på radio heller. Men dette var ikke sjenerende.

Jeg er på mange måter solgt, og best av alt, den passet utmerket i garasjen hjemme :)

Mener at argumentene for superchargere og ikke minst utprøvd teknologi veier tungt, spesielt for min del, da valget pr nå står mellom X eller e-tron, uavhengig av pris. Jokeren med Audi er at de nok kommer til å ta seg godt betalt for ekstrautstyret...


Megaoctane

Tesla X er vel i super premium klassen. Det jeg synes er rart er hvordan folk kan lire av seg ting som "beste rattet jeg har kjent på", "beste setene jeg har sittet i", "beste kjørefølelsen av alle", når fakta er at Model S og X bruker det billigste rattet til Mercedes. De får nok ikke AMG eller S klasse rattet, men må nøye seg med A/B klasse rattet.
Luftfjæring og evt annet rundt fjæring og oppheng er også fra Mercedes, så det skal litt til å kjenne forskjell på en nyere mercedes med sportsfjæring og en Model S (har prøvd selv). Knappene for vindusheisene er også de gamle knappene til Mercedes. De nye knappene får de ikke enda ser det ut som.
Det er gode biler, det er ikke det, men man bør være litt objektiv

Espen Hugaas Andersen

#206
Sitat fra: Megaoctane på onsdag 19. juli 2017, klokken 23:46
Tesla X er vel i super premium klassen. Det jeg synes er rart er hvordan folk kan lire av seg ting som "beste rattet jeg har kjent på", "beste setene jeg har sittet i", "beste kjørefølelsen av alle", når fakta er at Model S og X bruker det billigste rattet til Mercedes. De får nok ikke AMG eller S klasse rattet, men må nøye seg med A/B klasse rattet.
Luftfjæring og evt annet rundt fjæring og oppheng er også fra Mercedes, så det skal litt til å kjenne forskjell på en nyere mercedes med sportsfjæring og en Model S (har prøvd selv). Knappene for vindusheisene er også de gamle knappene til Mercedes. De nye knappene får de ikke enda ser det ut som.
Det er gode biler, det er ikke det, men man bør være litt objektiv
Hvem har sagt disse tingene?

"beste rattet jeg har kjent på" - Jeg har ingen anelse om rattet i Model X er det beste rattet jeg har tatt i. Jeg syns helt klart det er et bra ratt, men for å klare å vurdere om det er noe som er bedre, så vil jeg nesten måtte ha begge rattene tilgjengelig slik at jeg ville kunne bytte mellom de og se på forskjellene.
"beste setene jeg har sittet i" - Dette er jo veldig subjektivt. Det som er ett bra sete for en person kan være ett forferdelig sete for noen andre. Jeg liker setene til Tesla ganske bra. Det er de første setene jeg har vært borti der hodestøtten har en funksjon. Og den har god sidestøtte, uten å bli klaustrofobisk. Den største mangelen er helt klart at de ikke kommer med kjøling. Men nå har jeg valgt delskinn, så det er ikke så viktig som på skinnseter.
"beste kjørefølelsen av alle" - For å si dette så må man jo nesten ha prøvd "alle". Jeg har ingen anelse om det finnes noe bedre. Men det Tesla leverer er veldig bra. Såpass kan jeg slå fast.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Hvis man greier å like utseende til Model X og heller ikke bryr seg om en mildt sagt varierende byggkvalitet så er det vel ikke så mye stygt man kan si om bilen. Selvfølgelig bør man helst like disse dørene også.

Premium brukes om så mangt for tiden. Personlig synes jeg verken Model S eller Model X fremstår som premium, men smak og behag...

Dette superladerargumentet vel først og fremst relevant for de av oss som virkelig kjører langt.

Espen Hugaas Andersen

Jeg tenker jeg skal prøvekjøre en e-tron, når den kommer på markedet, for å se på fordeler/ulemper opp mot Model X. Jeg tror på ingen måte at Model X vil være best på alle områder.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Megaoctane

Disse utsagnene plukkes opp litt her og der fra forumet. Folket er i ekstase. Vet ikke helt hvorfor. Enten fordi man går fra slitne Peugeot, Toyota, Nissan, vw til en bil som uten avgiftslette ville kostet 1,5 millioner. Jeg personlig krever mye mer av en bil i AMG, M, RS, Panamera, S klasse, 7 serie, GLS, ML, X5, Q7, Cayenne klassen. Og det spartanske interiøret til Tesla er ikke i nærheten en gang.

Tesla sin tablet og OTA oppdateringer er og forblir revolusjonerende. At de også har klart å gjøre el biler populært er heller ingen liten dåd. Æres den som æres bør.

Men de faller igjennom på kvalitet og salg av uprøvd teknologi (beta versjoner av autopilot, selvkjørende bil som heller ikke er i nærheten av å være ferdig, siden de fortsatt sliter med vanlig ACC som kan følge bilen foran etc, summum).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA