Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utfordringer med Renault Zoe 2012-2019 mod. Gjelder Q210, R240, Q90 og R90/R110

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 30. mars 2017, klokken 09:13

« forrige - neste »

AppleKnocker

Den er ikke informativ når det meste av informasjonen er feil.

Kan ikke lade på offentlige type 2: feil
Kan ikke lade overalt: feil
Ladekladd koster 30 000: feil
Umulig å lade i fellesgarasje: feil
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: bositron på fredag 31. mars 2017, klokken 06:37
HCO har et poeng her.

De som ønsker å vurdere "seriøsiteten" til "Lars" ber jeg se på hvordan han meget aktivt har arbeidet for å fjerne all omtale av "AC Hurtigladning" eller AC43kW eller begrepet "universiell hurtiglader".

Jeg har ikke arbeidet for å fjerne omtalen av AC43kW lading, men jeg har bedt deg om ikke å Kuppe hver eneste tråd om DC hurtiglading med diskusjon om AC43kW lading. Forumet er delt inn i grupper for å strukturere innholdet. I hver gruppe legger man så inn et innlegg med en tittel. Innholdet hver tråd bør da dreie seg om det trådstarter ønsker å diskutere. Når du begynner å diskutere AC43kW lading i nesten hver tråd om DC hurtiglading vitner det om lite respekt for andre på forumet. For å hjelpe deg har jeg har laget egne tråder med AC43kW lading og jeg har lagd tråder med kart over AC43kW som sticky, alt for å gjøre det lettere å få full glede av ZOE sine muligheter :-)

Sitat
"Lars" sier at han er "betalt" for å skrive på dette forum.
Jeg vet ikke hvem som "sponnser" lønnen til "Larts", men antar at det ikke er "Renault"!
Vet noen hvor de pengene egentlig kommer fra?

Jeg får betalt av Elbilforeningen for å være administrator på elbilforumet, men de betaler meg ikke for å skrive på forumet. Det gjør jeg av egen fri glede. Du kan derfor finne meg med 2 brukernavn: Forum Admin, der jeg tar på meg "forum admin hatten", en en med mitt fulle navn som privatperson. Jeg gjemmer meg ikke bak noe TOR-nettverk, VPN adresser, og skjulte e-post adresser slik du gjør, etter at du tidligere har blitt nektet adgang på forumet Bosonic.

SitatDet er meget tydelig at noen ønsker å bremse salget av "Renault ZOE". som akurat nå har et gunstig forhold mellom pris og kjørelengde.
Er det noen som vet hvorfor elbilforerningen i Norge nekter å legge inn innformasjon om "AC Hurtigladning" eller AC43kW i NOBIL databasen?

Jeg har ingen ønsker om å bremse salget av ZOE, men jeg har et ønske om at de som kjøper ZOE vet hva de kjøper. Hvis det betyr et dårligere salg, så får vi tåle det.

Elbilforeningen nekter ikke å legge inn info om 43kW kontakter. Du har jo spurt om dette før, men det er operatørene som må legge inn dette. Når de ikke vil det, kan ikke Elbilforeningen gjøre det.

Sitat
For meg er det helt tydelig at noen "frykter" Renault sitt salg av elbiler og gjør hva de kan for å skade salget.
Salgstallene til Renault er ikke så dårlige i resten av EU.

Du kan godt kalle innlegget mitt en "kampanje" for å få de som vurderer ZOE til å sette seg inn i produktet de skal kjøpe. Videre konspirasjonsteorier rundt dette blir for søkt. Forskjellen i salgstallene for EU i forhold til i Norge ligger jo nettopp i ZOE sine store ladeutfordringer i Norge.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

morten69

Jeg er så heldig at vi har TN nett og 400V. Dette var grunnen til at jeg valgte Zoe. Zaptec fikk jeg med og så valgte jeg å kjøpe meg en 400V 16A lader fra Jkirkebo til 4500,-. Med dette så kan jeg lade over alt og har 11kW lading hjemme.
Kjøper du en egolf, i3, leaf osv så får du jo bare med vanlig lader som lader 10a, akkurat som med Zaptec. Ja Zaptec er litt stor og bråker litt, men du skal vel ikke stå ved siden av bilen å høre på ladingen.
Det som gjør Zoe genial er at den kan lade på 400V 3fase, og dette popper det opp over alt på kjøpesentere ol. 1-2 timer handling så har du full bil igjen.

Har brukt Fortum sine ladere ca 100 ganger på 2 år og har enda tilgode å måtte vente i ladekø:)
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 31. mars 2017, klokken 08:29
Den er ikke informativ når det meste av informasjonen er feil.

Kan ikke lade på offentlige type 2: feil
Kan ikke lade overalt: feil
Ladekladd koster 30 000: feil
Umulig å lade i fellesgarasje: feil

Tror du bør lese det jeg skriver:
De aller fleste offentlige Mode3 ladestasjoner med Type2 kontakt ligger på et IT-nett. Zapchargeren har ikke løsningen for Type2 kabel klar, men det går, som jeg også skriver, å bruke en overgang. Jeg har sendt mail til både Zaptec og Renault for å få klarhet i om de godkjenner/anbefaler denne løsningen, slik at vi får avklart dette. 

Nå er det Zapchargeren som Renault forhandler, så den er mest interessant å skrive om, men jeg har også omtalt ladebøtta til NoFuel og lagt til direkte link og pris hos dem. Prisen for Zapchargeren hos Renault er 33.000,- Mulig det går ann å prute, kanskje har de skrapelodd første onsdag i hver måned, kanskje må du skrote en bil for å få den billigere, men det vet jeg ingen ting om, så jeg forholder meg til prisen Renault oppgir.

Jeg har da vitterlig skrevet at det går an å bruke støvsugeren/bøtta på vanlige stikkontakter, hvis du har valgt denne løsningen fremfor podpoint/trafo.   

Bor du et sted med felles garasje, er det vanskelig å få til lading for alle elbiler. Løsningen er normalt å få fellesskapet til å installere nytt sikringsskap og sikringer, sette opp kabelbru, nye kabler og til sist ladestasjoner med lastballansering til de som ønsker det. Dette er en løsning som må til, men koster mye og er dermed vanskelig å få gjennom på generalforsamlinger. Hvis man i tillegg må ta hensyn til at ZOE skal ha egen trafo for å få riktig jording, blir det meget vanskelig. Standardløsningen Renault leverer (trafo og podpoint) med bilene kan ikke brukes. Det er sikkert ikke umulig, men å kjøpe en ZOE og tro at dette er kakestykke å fikse blir for naivt.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

moderator 2

Til info: Diskusjon av zapcharger portable og Type 2 overgangskabel i anlegg med lastballansering er skilt ut som eget emne.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32941.0.html

Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

AppleKnocker

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 31. mars 2017, klokken 09:12
Jeg aner ikke, derfor spørsmålet...
Lars
Her er vi inne på kjernen. Du er betalt av Elbilforum for å bidra til at dette er et seriøst sted for å diskutere og lære om elbiler. Likevel slenger du ut påstander som beviselig er feil eller som det viser seg at du er usikker på. I tillegg fester du tråden helt øverst i Zoe forum.

I andre tråder omtaler du deg vekselvis som Samfunnsøkonom eller Samfunnsviter. Det er isolert sett ikke så viktig hvilken utdannelse du har, men sammen med denne tråden så må man jo lure på om det er litt faktaangst inne i bildet. Oppklar gjerne hvis det er misforståelser ute å går.

Når et gjelder ZOE kan alle velge å få med Zaptec laderen, det er ingen som tvinger på deg en wallboks. Zaptec koster mellom 0 og 7500,- avhengig av hvilken forhandler man spør og hvor hardt man pruter. Da har man lading på lik linje med alle andre elbiler på markedet, samme fart som de fleste andre elbiler på 10A og kan lade overalt. Hjemme, på hytta, på type2 i Oslo, i felles garasjeanlegg eller i Danmark om man drar dit på ferie. Med andre ord overalt.

For de som har TN nett kan man enkelt og rimelig få rask lading hjemme. Min ladeboks som jeg bruker til Tesla og Renault kostet under 5000,- og gir 11kwh.

For de uten TN nett vil det koster litt mer med rask lading, men det er det jo slett ikke alle som trenger. En stor andel av Teslaer i Norges lades på 10A eller 13A og det funker fint for mange.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kårepåsporet

AppleKnocker:

Hvisatteomattedittogdatt så kan jeg få min elbil til å fly. Fantastisk. Må bare montere noen vinger på den og putte på en motor, gjerne en jetmotor.

Det jeg kan, uten noen flere dikedarier, er å plugge inn og lade over hele det ganske land, med den medfølgende lader.
Hjemme lader jeg med 6,6 kW, vha en lader som kostet meg under 5000 kroner.
Hvis jeg trenger å lade med 16-32 A på reise utenom ladestasjoner, så koster ikke en slik lader stort mer.
Den tar heller ikke mye plass, ikke bråker den heller.
Både Type 2-2 kabel og medfølgende 12 A ladekabel får plass under bagasjerommets "gulv".

Når jeg prøvekjørte Zoe så jeg på Zaptec laderen. Den er SVÆR. Bøtta har jeg ikke sett, den er vel muligens mindre, men den veier til gjengjeld nær 30 kg?

Og du AK sutrer på Lars sin opplysende tråd, mens du selv ikke tåler at Kia har laget en svært velfungerende bil som folk er svært tilfreds med. Ja ja, slik går no dagan!

Lars C. Krogenæs

@AppleKnocker

Det må vel være greit å stille et spørsmål? Jeg la det ikke ut fordi jeg ønsket at andre skulle bekrefte det jeg sa implisitt, men fordi jeg ønsker å vite mer. Jeg mener det er av grunnleggende interesse for flere å vite hva som skjer med en Zaptec portable/ladebøtte, dersom den koples til en Mode3 ladestasjon med lastballansering.

At jeg skrev at jeg ikke ante dette, var nettopp for å understreke at jeg var helt åpen for svar. Jeg var nemmelig redd det kunne skade ladestasjonen med bakenforliggende anlegg eller støvsugern/bøtta eller bilen. Det burde jo være innlysende å få mer innsikt i dette når man prøver ut ting som ikke ligger inne i Mode3 spesifikasjonene?

Fikk forøvrig svar fra Renault på mitt spørsmål om bruk av overgang fra Type2 til schuko:
Sitat
Det nevnte produktet er ikke et Renault produkt, så det er ikke noe som er i vår produktkatalog, ei heller testet eller godkjent av oss.

Men vi er klar over at flere bruker produktet i kombinasjon med ZapCharger, for lading på kommunale/offentlige ladepunkter, og at det fungerer i forhold til bruk i så måte.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

bositron

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 31. mars 2017, klokken 09:01
Jeg har da vitterlig skrevet at det går an å bruke støvsugeren/bøtta på vanlige stikkontakter, hvis du har valgt denne løsningen fremfor podpoint/trafo.   

Jeg synes at dette er en svært "flåsete" kommentar av Lars.

Hva er egentlig grunnen til at han ikke ønsker å bruke produktnavn?

Jeg vet ikke! Det kan være at han av en ukjent grunn ønsker og kun benytte "nedsettede kommentarer/betegnelse" i sin "kampanje"

Lars C. Krogenæs

Støvsugern brukes fordi den ser ut som støvsugern vi hadde da jeg var liten. Når den i tillegg har en vifte som blåser så er vel det innlysende.


Ladebøtta brukes fordi den har form som en bøtte.


Ladekladd fordi det er en kladd som sitter på ledningen. Kladd blir vel brukt i stedet for klump, men jeg finner ikke noe definisjon av dette. Kladd kan være fra lavtysk "klatt" for smussflekk, men det er jo ikke flekk vi mener.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Fikk forøvrig svar fra Zaptec om bruk av Type2 til Schuko overgangskabel på Mode 2 ladestasjoner:

SitatZapCharger Portable leveres i dag med fastmontert schuko så det er ikke mulig å bruke den på ladestasjoner Mode 3, Type 2. Vi håper å ha klar ZapCharger Portable med Type 2 innen kort tid.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

bositron

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 31. mars 2017, klokken 12:07
Støvsugern brukes fordi den ser ut som støvsugern vi hadde da jeg var liten. Når den i tillegg har en vifte som blåser så er vel det innlysende.


Ladebøtta brukes fordi den har form som en bøtte.


Ladekladd fordi det er en kladd som sitter på ledningen. Kladd blir vel brukt i stedet for klump, men jeg finner ikke noe definisjon av dette. Kladd kan være fra lavtysk "klatt" for smussflekk, men det er jo ikke flekk vi mener.

Lars

@Lars
Har du sett det produktet som du omtaler "Ladebøtta"?
Hvilket produkt mener du egentlig?

Renault har levert et produkt som hadde en trafo som leverte 16A
Nofoul leverer et produkt som har en trafo som leverer 10A

Hvilke av disse produktene er det du benevner med "Ladebøtta"?

Ærlig talt Lars, hva med å forsøke å være en smule seriøs!

AppleKnocker

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 31. mars 2017, klokken 11:35
@AppleKnocker
Det må vel være greit å stille et spørsmål?

At forum admin oppretter og  fester en belærende og tendensiøs tråd full av faktafeil? Er det hva du kaller å stille et spørsmål?

Da forstår jeg årsaken til at vi stadig diskuterer meningen av ord og uttrykk på dette forumet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Lars C. Krogenæs

Ladebøttene Renault hadde tidligere, og ladebøtta til Nofuel blir begge omtalt som nettopp ladebøtta.


Men forstår nå at dette kan virke sårende på enkelte, og at vi heller bør kalle den for den portable ladeboksen m/ innebygget skilletransformator for IT nett.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

HCO

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 31. mars 2017, klokken 12:39(...)at vi heller bør kalle den for den portable ladeboksen m/ innebygget skilletransformator for IT nett.
Feil igjen, den korrekte betegnelsen er lademugge.

Forøvrig bekrefter ditt siste innlegg min påstand om at du oppfører deg umodent i denne tråden, ref:
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 31. mars 2017, klokken 12:39Men forstår nå at dette kan virke sårende på enkelte, og at vi heller (...)
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA