Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Renault Zoe Z.E. 50 R135 (2020) og lading hjemme

Startet av Zoe2020, lørdag 14. november 2020, klokken 15:56

« forrige - neste »

Zoe2020

Hei

Ny på forumet. Har lest litt rundt når det gjelder lading av nye Zoe ZE50 hjemme, men er usikker på om jeg har forstått det riktig. Jeg ser at den leveres med "Ucase ladesett fra Raydiall". Har 3-fase IT-nett hjemme og har forstått det slik at jeg i praksis har tre alternativer:


  • Lade via vanlig stikkontakt (egen kurs, maks 10A-sikring?) med medfølgende "nødlader". Greit nok en gang i blant, men ikke som permanent løsning. Lader da med maks 2 kW.
  • Installere en 1-fase ladestasjon på egen 16A-kurs. Må fortsatt bruke "nødladeren" mellom ladestasjon og bil. Vil da kunne lade med ca 3,6 kW.
  • Legge opp "blå industrikontakt" (1-fase, 16A, CEE) på egen 16A-kurs. Det finnes da en kabel med industristøpsel jeg kan bruke mellom kontakten og "nødladeren". Kan også da lade med ca. 3,6 kW.

Er alternativ 3 oppfattet korrekt? Er dette for Zoe et fullgodt alternativ til å montere ladestasjon? Det virker som en enklere og rimeligere løsning som gir samme ladeeffekt på en trygg og godkjent måte.

Skal i samme omgang bytte innmaten i sikringsskapet. Er det noe spesielt jeg bør tenke på i forbindelse med lading av el-bil? Tenker at det blir satt inn overspenningsvern og jordfeilautomater i skapet, men er det noe annet jeg bør passe på?

mthns

Jeg anbefaler deg absolutt å kjøpe vanlig ladeboks. Jeg har samme el-anlegg som deg og angrer ikke på at jeg kjøpte det. Ladeboks er fremtidsrettet og sikkert. Kjøp en som det går an å lastbalansere. Jeg har feks koblet opp 3 fase på laderen min, men bruker kun 1 fase (mulig å endre via app). Du vil ikke få særlig mer enn 2.9 kwh på renaulten med Raydial uansett hva, men jeg ville forsatt gått for ladeboks.

TB

For å lade Zoe raskere kreves det en trafo fra 230 V IT til 400 V TN.

Da kan Zoe lade opp til 22 kW.

Et viktig spørsmål er hvor raskt en normalt trenger å lade.

Kan være heldig å finne en brukt trafo som byttes ut. Da trenger det ikke bli så mye tillegg, og kan lade raskere. Trenger uansett elektriker.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Zoe har fremdeles problemer med lading på IT-nett om man ikke kjøper med den egne U-case ladesett fra Raydiall, som jobber rundt problemet. Den anbefaler jeg at du kjøper med uansett.


Men om du ikke har schuko-stikk på veggen som fyller kravene, så bør du like godt få satt opp ladeboks som forbigår disse IT-Nettproblemene. Det enkleste er da å bestille med lade-installasjon fra Renault, om du ikke finner noe som er billigere og bedre, og takler Zoe på IT-nett.


Alternativet er vel å gå rett for en CEE industrikontakt på veggen, og få skaffet deg en tilleggskabel/adapter til CEE-kontakt til denne U-case-saken. Det er uansett tilleggsutstyr jeg ville anbefalt deg å få tak i, for å kunne utnytte lading på campingplasser og andres steder, som har slikt tilgjengelig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Zoe2020

Takk for tilbakemeldinger :)

Ladesettet fra Raydiall følger med bilen, så det er det jeg kommer til å bruke, og er det jeg omtaler som "nødlader" i første innlegg. Jeg har forstått det som at jeg må bruke denne boksen i mellom i alle sammenhenger knyttet til 230V, uavhengig av hva jeg har på veggen (shuko, industri, ladeboks) da bilen i seg selv ikke støtter 230V-lading.

Dere som anbefaler ladeboks, hva er fordelen med det? Så langt jeg kan skjønne så må jeg uansett koble via Raydiall-boksen så lenge jeg har 230V IT-nett i heimen. Stemmer ikke dette?

RJK: Du skisserer jo mitt alternativ 3 som en løsning. Vil ikke det også fungere greit som permanent løsning hjemme hvis det fungerer på campingplasser o.l.?

Jeg skjønner at ladeboks er mer fremtidsrettet og vil støtte andre bilmodeller. Men så lenge det kun er snakk om å lade Zoe'en, gitt at jeg har 230V IT-anlegg, er det noen fordeler med ladeboks over industrikontakt i akkurat dette tilfellet?

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Zoe2020 på lørdag 14. november 2020, klokken 19:30
... Så langt jeg kan skjønne så må jeg uansett koble via Raydiall-boksen så lenge jeg har 230V IT-nett i heimen. Stemmer ikke dette?
...
Jo, så einaste vegen utenom dette er installasjon av skilletransformator som nevnt ovanfor. Det er nok mest hensiktsmessig for eit 3-fas opplegg,  feks 12,5kVA for 3 x 16A 400V TN som gir 11kW lading.  Rekn med ein tusing++ pr kVA pluss moms, frakt, installasjon, osv.
Men etter trafo kan du sette opp kva ladboks som helst og bruke denne direkte med Type2 kabel uten Raydiall.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

RJK

Sitat fra: Zoe2020 på lørdag 14. november 2020, klokken 19:30
Takk for tilbakemeldinger :)

Ladesettet fra Raydiall følger med bilen, så det er det jeg kommer til å bruke, og er det jeg omtaler som "nødlader" i første innlegg. Jeg har forstått det som at jeg må bruke denne boksen i mellom i alle sammenhenger knyttet til 230V, uavhengig av hva jeg har på veggen (shuko, industri, ladeboks) da bilen i seg selv ikke støtter 230V-lading.

Dere som anbefaler ladeboks, hva er fordelen med det? Så langt jeg kan skjønne så må jeg uansett koble via Raydiall-boksen så lenge jeg har 230V IT-nett i heimen. Stemmer ikke dette?

RJK: Du skisserer jo mitt alternativ 3 som en løsning. Vil ikke det også fungere greit som permanent løsning hjemme hvis det fungerer på campingplasser o.l.?

Jeg skjønner at ladeboks er mer fremtidsrettet og vil støtte andre bilmodeller. Men så lenge det kun er snakk om å lade Zoe'en, gitt at jeg har 230V IT-anlegg, er det noen fordeler med ladeboks over industrikontakt i akkurat dette tilfellet?


Det følger med en vanlig lader i tillegg, som støtter 230V på TN-nett uten problemer. Raydiall er mulig å ikke ta med, og en sparer 10K, men den er langt dyrere å kjøpe løs, i tillegg til at jeg hører at Renault ikke selger den løst, dog det har jeg ikke fått bekreftet. Sjekk uansett med Zoe hva de leverer.


Det som er viktig i forhold til alternativ 3, er at den visstnok ikke leveres med CEE-adapteret i pakken som du får med, men oppsett av industrikontakt gjør at du kan lade lovlig hjemme med denne laderen og et slikt adapter, og det vil være et tryggere alternativ enn Schuko-lading. Først og fremst fordi kontakten på veggen er mere skjør.


Fordelen med egen type 2 ladeboks hjemme, er at du kan få få raskere lading hjemme, med et lite forbehold om hva du får på IT-nett. Den Raydiall som leveres av Renault som tillegg, er dog begrenset til 16A, som dog gir litt mere enn de 10A en lovlig oppsatt løsning på Schuko gir.


En annen ting er at du kan la Raydiall-laderen ligge i bilen, og bare bruke den billigere type 2-kabelen til vanlig, eventuellt henge den opp ved laderen for mer permanent oppbevaring nær ladeboksen. Den er både lettere og hanskes med, og pakke ned. I tillegg er det surt om noen kommer å knabber den dyre kabelen, fremfor den billigere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Zoe2020

#7
Da høres det ut for meg som jeg får det jeg trenger for å lade på en trygg og grei måte hjemme hvis jeg får lagt opp en 16A-kurs til en industrikontakt og skaffer CEE-adapter til Raydiall-boksen. Jeg skal uansett ha elektriker til en del annet, og garasjen er på motsatt side av veggen for sikringsskapet, så den jobben burde ikke koste all verden. Adpater, én automatsikring, et par meter kabel, en industrikontakt og en times arbeid høres vesentlig billiger ut enn alternativene.

Jeg sjekker med Renault at jeg får kjøpt med CEE-adapter til Raydiall-boksen. Lar Raydiall-boksen ligge hjemme, og klarer meg med DC hurtiglading på langtur.

Så venter jeg litt med skilletrafo, 3-fase ladestasjon, oppgraderte hovedsikringer, nye inntakskabler og alt annet det måtte dra med seg å få til en semi-huritglading for alle typer el-biler hjemme til behovet faktisk melder seg :)

Takk for tilbakemeldinger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA