Zapcharger Portable og Type2 kontakt

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 31. mars 2017, klokken 09:12

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: elektrolux på fredag 31. mars 2017, klokken 07:11
Merkelig, all den tiden Renault selv er vår største kunde av nettopp denne overgangen.

Hva skjer når man bruker denne løsningen i en ladestasjon, og ladestasjonen lastballanserer (reduserer hastigheten), takler både Zapcharger Portable og Nofuel bøtta det (og bilen) , eller blir det noe kluss da?

Jeg aner ikke, derfor spørsmålet...

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Kan kun svare for Zaptec sin Zapcharger.

Den registerer at forenklet modus er i bruk, og strømmen som trekkes. Det vil bli tatt hensyn til ved øvrig fase og lastfordeling.

Mulig enklere lastfordelingsløsninger ikke takler dette like godt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#2
Sitat fra: elektrolux på fredag 31. mars 2017, klokken 09:30
Kan kun svare for Zaptec sin Zapcharger.

Den registerer at forenklet modus er i bruk, og strømmen som trekkes. Det vil bli tatt hensyn til ved øvrig fase og lastfordeling.

Mulig enklere lastfordelingsløsninger ikke takler dette like godt.
Det lyder som en skrøplig funksjon, det burde jo være slik at dersom noen fra en ladestasjon trekker mer enn tillatt andel av fordelt last kobler denne ladestasjonen ut. (Uansett hva oppfinnsomme sjeler har funnet på av adapter i forsøk på å lure systemet).

Det må da nermest være et minimums krav for alle typer ladestasjoner hvor belastningen kan styres av et overordnet system.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: elektrolux på fredag 31. mars 2017, klokken 07:11
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. mars 2017, klokken 21:23
Du kan ikke lade fra offentlige ladere i Oslo uten Zaptecen, og selv med den trenger du nå overgangen fra ladestasjon mode3 med type2 kontakt til schuko er ikke godkjent av hverken Renault eller Zaptec.
Er egentlig ikke bekymret for selve adapteret, men for bruken. Dersom disse selges videre fra Renault eller Zaptec er det trolig tilstrekklig sett fra regelverket at de varig merker denne "kun for bruk med zap-charger". Men det er jo ikke sikkert at forhandler vet at han må det.

Merkelig, all den tiden Renault selv er vår største kunde av nettopp denne overgangen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på fredag 31. mars 2017, klokken 09:36
Det lyder som en skrøplig funksjon, det burde jo være slik at dersom noen fra en ladestasjon trekker mer enn tillatt andel av fordelt last kobler denne ladestasjonen ut.

Altså skal alle kjøretøy som ikke støtter mode 3 lading forfordeles ved lastfordeling?

Høres ikke spesielt demokratisk ut.

I min bil og mC park på ca 25 kjøretøy er det kun 2 som støtter mode 3 lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: elektrolux på fredag 31. mars 2017, klokken 10:27
Altså skal alle kjøretøy som ikke støtter mode 3 lading forfordeles ved lastfordeling?
Høres ikke spesielt demokratisk ut.

Det viktigste er vel at Zoe og f.eks Twizy/buddy får ladet. Finner man en teknisk løsning på det er det bra. Da synes jeg demokratiet heller får vike til fordel for styringdyktige enevelder i denne sammenheng.

Det jeg frykter er jo at bilene da kan komme til å trekke mer enn det ladestasjonen får tildelt, og hva skjer da? Eller er jeg helt på bærtur?

Hvordan er det med KEBA KEContact M10 Fleet Server, Salto Clu, osv.

I Geiranger fikk de jo satt opp Salto ladestasjoner med CLU lastballansering og full pakke, men glemte å si at elbilene de skulle lade var Twizy...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 31. mars 2017, klokken 10:46
I Geiranger fikk de jo satt opp Salto ladestasjoner med CLU lastballansering og full pakke, men glemte å si at elbilene de skulle lade var Twizy...

Ja, hva er det med Renault og sære ladeløsninger? Hvorfor i all verden har ikke Twizy type 2 inntak slik som Zoe? Skjønner ikke at de skal gjøre alt så vanskelig...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

bositron

#7
Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. mars 2017, klokken 11:01
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 31. mars 2017, klokken 10:46
I Geiranger fikk de jo satt opp Salto ladestasjoner med CLU lastballansering og full pakke, men glemte å si at elbilene de skulle lade var Twizy...

Ja, hva er det med Renault og sære ladeløsninger? Hvorfor i all verden har ikke Twizy type 2 inntak slik som Zoe? Skjønner ikke at de skal gjøre alt så vanskelig...

Twizy leveres med type 2 inntak i f.eks Danmark

Og da kan man få kjøpt denne overgangen
http://www.justcharge.dk/shop/type-2-boks-358p.html

som makedsføres med denne teksten:

"
Type 2 boks til CEE udtag - kun til Renault Twizy

I Danmark leveres Renault Twizy med et kabel og et type 2 hanstik til ladebokse og ladestandere.
Renault Twizy adapteren giver mulighed for at sætte køretøjet til opladning fra et blå CEE udtag
PS. Denne adapter må kun benyttes til Renault Twitzy!
"

Dette ser ut som en mobil ladestasjon til kun 1.280,00 DKK

Overgangen leveres i to utgaver
-- 16A blå CEE (camping)
-- 10A Standard Dansk jordet kontakt

Så jeg antar om bestiller i Geianger hadde ønsket/bedt om det så kunne sikkert Renault levert med en type2 kontakt her i Norge også.

jkirkebo

Sitat fra: bositron på fredag 31. mars 2017, klokken 11:20
Twizy leveres med type 2 inntak i f.eks Danmark

Og da kan man få kjøpt denne overgangen
http://www.justcharge.dk/shop/type-2-boks-358p.html

som makedsføres med denne teksten:

"
Type 2 boks til CEE udtag - kun til Renault Twizy

I Danmark leveres Renault Twizy med et kabel og et type 2 hanstik til ladebokse og ladestandere.
Renault Twizy adapteren giver mulighed for at sætte køretøjet til opladning fra et blå CEE udtag
PS. Denne adapter må kun benyttes til Renault Twitzy!
"

Dette ser ut som en mobil ladestasjon til kun 1.280,00 DKK

Mode 1 via type 2 ser det ut som for meg. Dvs. at Renault kun "har bygget inn" den tidligere nevnte adapteren i selve bilen i Danmark. Om bilen ikke ser på pilotsignal og justerer ladestrømmen deretter er det jo en like dårlig løsning.

For å greit kunne lade på denne måten bør laderen trekke maks 6A uansett. Twizy har vel 10A lader?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Griffel

Sitat fra: elektrolux på fredag 31. mars 2017, klokken 10:27
Sitat fra: Griffel på fredag 31. mars 2017, klokken 09:36
Det lyder som en skrøplig funksjon, det burde jo være slik at dersom noen fra en ladestasjon trekker mer enn tillatt andel av fordelt last kobler denne ladestasjonen ut.

Altså skal alle kjøretøy som ikke støtter mode 3 lading forfordeles ved lastfordeling?

Høres ikke spesielt demokratisk ut.

I min bil og mC park på ca 25 kjøretøy er det kun 2 som støtter mode 3 lading.
Nei. De har jo muligheten til å tilpasse seg, enten ved å vurdere tidspunkt, eller ved å justere lader slik at de ikke får en fordel.

Det er vel ikke demokratisk å kreve mer for seg selv enn det de andre får lov å trekke av effekt? Spesielt siden det betyr at resten får mindre.

Om din bil og mC park på ca 25 kjøretøy hadde vært typisk ville jo anlegg med lastdeling bryte sammen, heldigvis er det ikke slik. Da ville du måtte slutte med å tilby lastlelingssystemer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Ser ikke problemet.

10 stk mode 1 kjøretøy med forenklet modus lader med 2200W  tilsammen 22 kW fra en 22 kW kurs. En til biler dukker opp. Da må en av bilene settes på vent.

Hadde alle bilene støttet mode 3 kunne flere lade samtidig da en kunne justert strømmen ned, men i den reelle verden vil vi neppe se så alt for mange mode 1 kjøretøy tilkoblet et lastballanserende system.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Lurer fremdeles på hva som skjer hos de andre...

Bøtta sender ut pilotsignal på 10amp, noe bilen da vil trekke, fordi den ikke får noe pilotsignal fra ladestasjonen om å trekke mindre...

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Et rimelig oppegående system måler reelt strømtrekk og ikke kodet kabelverdi.

Ellers vil lastfordelingen ikke fungere optimalt. Tenk dere en mode 3 kompatibel bil i sluttfasen av oppladingen. Skal den beslaglegge ladekapasitet mens den toppballanserer cellene sine?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HarmOtten

Hi, I am from the Netherlands, and my Norwegian is not that well, but I have a question about this.
Can the Zapcharger portable be used in combination with this Type2-Schuko-Adapter?
Or are there maybe better mobile solutions for a ZOE?

Selters

I believe that adapter is the same as the one Renault supplies the Zapcharger with. I got one when I bought my car, and it works with the Zapcharger.

Sent from my Moto G (5) Plus using Tapatalk


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA