Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 13:49

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

https://www.morelcharger.no/fileshare/filarkivroot/Morel%2022.03.19.pdf

Et typisk morel anlegg ligger på 5000kr i etablering og en leie på ca. 250-750kr per måned per bruker, avhengig av biltype? Kjøremønster? og kjørelengde? Det virker jo helt sprøtt.. Burde være forbrukt strøm som avgjør...

Så kommer det med liten skrift: Hvor lang bindingstid er det på løsningen? Hva skjer dersom Morel øker prisen?

Er redd noen kommer til å sitte på en husmannskontrakt i lang tid fremover....

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Biltesteren.no

Sitat fra: TB på lørdag 09. mars 2019, klokken 17:50
  • Sitat fra: Avec på fredag 08. mars 2019, klokken 11:24
    Er det sånn at du kan skaffe ZapCharger ladestasjon fra hvem som helst, installere denne og konfiguere den mot skya?
    Jeg har spurt om dette i vår kravspesifikasjon i forbindelse med en anbudsprosess. Jeg har fått at deler av installasjonen og konfigurasjonen kan gjøres av sameiet/borettslaget, men at det var noe med software/firmware eller noe som måtte gjøres av installatør. De har derfor gitt oss tilbud for at vi kan gjøre monteringen på bakplate også kunne de foreta resten remote.

    Er dette tilfelle, eller er det slik at du kan gjøre absolutt alt?
    Bekrefter samme som E_S skriver. Har selv montert flere ladestasjoner, prosessen er meget enkel:

            
    • koble ladestasjon til bakplaten. (Om bakplaten mangler må den monteres av installatør. )
    • bruk Zaptec appen for å sette opp Zaptec, velg riktig strømsystem,
      IT eller TN og kommunikasjonsmetode PLC eller WiFi. For WiFi oppgi WPA koden.
    • Noter ned serienummer på ladeboksen.
    • Logg inn på https://portal.zaptec.com
    • Velg riktig kurs, og legg til ladestasjonen, serienummer og navn legges inn.
      Viktig å velge riktig kurs, for at lastbalanseringen skal fungere.
    • Oppdater til siste firmware.
    • Plugg inn bilen og lad.  :)
    Har også god erfaring med å bruke Zaptec support der noe ikke fungerer. Har byttet to ZC bokser med feil. Den ene var DOA, den andre fungerte 1 år før den startet å feile av og til. Selve bytte ble gjort via installatør uten noen spørsmål. Om en kontakter installatør vil de etter min erfaring ta kontakt med Zaptec, så like greit å gå til direkte.  :)

Her i dette borettslaget har dem valgt å bruke rundkabel til fordelingsbokser, ingen av ladeplassene får forhåndsmonterte braketter. De som kommer i ettertid må bestille elektriker for alt. Alt for å gjøre det dyrest mulig har jeg på følelsen av.

Jeg valgte å skippe ladestasjon da det blir billigst å bruke hurtiglader. Ettersom jeg allikevel kjører 300 km eller mer på en kort rekkevidde elbil.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

emurof

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 28. mars 2019, klokken 16:00
https://www.morelcharger.no/fileshare/filarkivroot/Morel%2022.03.19.pdf

Et typisk morel anlegg ligger på 5000kr i etablering og en leie på ca. 250-750kr per måned per bruker, avhengig av biltype? Kjøremønster? og kjørelengde? Det virker jo helt sprøtt.. Burde være forbrukt strøm som avgjør...

Så kommer det med liten skrift: Hvor lang bindingstid er det på løsningen? Hva skjer dersom Morel øker prisen?

Er redd noen kommer til å sitte på en husmannskontrakt i lang tid fremover....

Er det ikke 7 år bindingstid på dette?

De tar kostnaden ved å etablere ladepunktene, så man betaler mer for lading, men samtidig så slipper man å ta større engangskostnader for å få opp nødvendig utstyr og elektrisk arbeid.

rda

Hei,

Jeg har fått ansvar for å utrede en løsning for lading i borettslaget vårt.

Selve parkeringsområdet ser slik ut:
https://imgur.com/a/xUb3Wip

Vi har 15 utendørs parkeringsplasser og 10 garasjeplasser.
Parkeringsplassene nede til høyre i bildet er inntil veggen til et bodbygg. Dette bodbygget har egen sikringsboks.

Styret kom opprinnelig med et forslag som de hadde fått tilbud om fra Grønn Kontakt. Dette var å bruke sikringsboksen i bodbygget til å levere strøm til 5 ladeplasser ved bodbygget. Plassert på veggen ved hver enkelt av de 5 parkeringsplassene. Dette ville si at man enten kunne ha garasje, eller ladeplass.

Etter generalforsamlingen hvor jeg tok opp at dette ikke var attraktivt eller godt planlagt med tanke på langsiktighet pga mange forskjellige faktorer, blant annet info jeg har lest i denne tråden, ble det bestemt at jeg skulle få ansvar for å undersøke hvilke muligheter vi hadde.

Målet er at borettslaget skal betale for infrastrukturen og noen ladebokser ved bodbygget, og at det skal være mulig for de som leier garasjeplass å selv betale for installasjon av ladeboks i sin garasje.

Vi vil gjerne ha selvråderett over hele systemet, og jeg ser derfor på Zaptec sin løsning som en mulighet. Tenker også at vi selv tar oss av avlesning og fakturering da vi er et såpass lite borettslag. Vi er per i dag 2 som eier elbiler, en som har bestilt en Tesla Model Y, og 2 til som kanskje vurderer elbil.

Den som har bestilt en TMY har garasjeplass allerede til sin nåværende bil. Jeg håper å få en garasjeplass i nærmeste fremtid (vi har et køsystem).

Det står mellom å kun legge til rette for de 5 ladeplassene ute som en billig løsning nå eller å legge til rette for både de 5 plassene og at garasjene kan få lademulighet.

Til å kartlegge dette vurderte jeg å bruke Elbilforeningens Laderådgivning (11000 kr), har noen erfaring med dette? Eller er det bortkastede penger og jeg burde få gratis befaring fra en lokal Zaptec installatør istedet?

Tar gjerne imot råd.

jkirkebo

Jeg ville helt klart gått for et Zaptec-basert system her, med Wago flatkabel forbi alle plassene. Den kan plasseres på bakveggen av garasjen (på utsiden) og på forsiden av bodbygget over dørene (hvis dørene går ut mot P-plassene). Alle med garasjeplass kan da betale for egen boks. Dere kan velge om dere kun legger flatkabel eller om dere også setter på avtappningsenhetene og bakplatene. Om bakplater monteres kan ladestasjoner monteres uten bruk av elektriker.

Jeg ville tatt kontakt med en av de som leverer mange Zaptec-baserte systemer, f.eks Charge365. De sender en av sine samarbeidspartnere på befaring. Tror ikke det er noe poeng å betale for denne tjenesten.

Zaptec-systemet baserer seg på RFID-kort, så det passer veldig bra inn hos dere mhp. at dere både har beboere med egen garasje og de som må dele på ladestasjoner utvendig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Zaptec sin løsning vil absolutt være et attraktiv. Ved at dere har et kø system vil det eksempelvis være mulig flytte ladeboksen fra en plass ute til en garasje.

Vår / min erfaring så langt er å legge kabel inne i garasje om mulig, det blir gjerne det peneste. Da kan en forsatt koble på utendørs plasser som står mot samme vegg.

Om du holder til i nærheten av Lørenskog kan du gjerne se en løsning her. Koster ikke noe.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

rda

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. april 2019, klokken 13:44
Jeg ville helt klart gått for et Zaptec-basert system her, med Wago flatkabel forbi alle plassene. Den kan plasseres på bakveggen av garasjen (på utsiden) og på forsiden av bodbygget over dørene (hvis dørene går ut mot P-plassene). Alle med garasjeplass kan da betale for egen boks. Dere kan velge om dere kun legger flatkabel eller om dere også setter på avtappningsenhetene og bakplatene. Om bakplater monteres kan ladestasjoner monteres uten bruk av elektriker.

Jeg ville tatt kontakt med en av de som leverer mange Zaptec-baserte systemer, f.eks Charge365. De sender en av sine samarbeidspartnere på befaring. Tror ikke det er noe poeng å betale for denne tjenesten.

Zaptec-systemet baserer seg på RFID-kort, så det passer veldig bra inn hos dere mhp. at dere både har beboere med egen garasje og de som må dele på ladestasjoner utvendig.

Takk for svar!

Bodbygget har kun en inngang og den er på nordsiden så mot parkeringsplassene er det kun rett vegg.
Bakplater virker som en god plan ved at beboerne da kan ta med seg sin egen ladeboks hvis de får garasje etter å ha hatt uteparkering som TB påpeker. Og om alle garasjene har bakplater er det jo lett for hver enkelt beboer å kjøpe sin egen ladeboks og installere den.

Det jeg er usikker på er om vi blir å trenge ekstra strøm, må vel finne ut hva vi har tilgjengelig til bodbygget.
Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan finner jeg ut angående det elektriske anlegget til borettslaget?

rda

Sitat fra: TB på torsdag 25. april 2019, klokken 17:43
Zaptec sin løsning vil absolutt være et attraktiv. Ved at dere har et kø system vil det eksempelvis være mulig flytte ladeboksen fra en plass ute til en garasje.

Vår / min erfaring så langt er å legge kabel inne i garasje om mulig, det blir gjerne det peneste. Da kan en forsatt koble på utendørs plasser som står mot samme vegg.

Om du holder til i nærheten av Lørenskog kan du gjerne se en løsning her. Koster ikke noe.

jkirkebo

Sitat fra: rda på torsdag 25. april 2019, klokken 19:44
Bakplater virker som en god plan ved at beboerne da kan ta med seg sin egen ladeboks hvis de får garasje etter å ha hatt uteparkering som TB påpeker. Og om alle garasjene har bakplater er det jo lett for hver enkelt beboer å kjøpe sin egen ladeboks og installere den.

Det jeg er usikker på er om vi blir å trenge ekstra strøm, må vel finne ut hva vi har tilgjengelig til bodbygget.
Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan finner jeg ut angående det elektriske anlegget til borettslaget?

Ja, med bakplater er det bare å handle inn ladeboksen og sette den på plass. Administrator av anlegget (en i styret vil jeg tro, blir kanskje din jobb?) må så legge den inn i systemet. Det går kjapt, ingen stor sak.

Det trengs ikke nødvendigvis så mye strøm, en 3x63A kurs bør holde fint for et anlegg på denne størrelsen, med alle ladeboksene på samme kursen. Om det lar seg gjøre å sette opp et eget strømabonnement for dette med egen måler kan dere kanskje også slippe effektavgift. Men dette bør en installatør se på, de som har kjennskap til Zaptec kan gi deg råd om hva som er best etter en befaring av anlegget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rda

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. april 2019, klokken 19:49
Sitat fra: rda på torsdag 25. april 2019, klokken 19:44
Bakplater virker som en god plan ved at beboerne da kan ta med seg sin egen ladeboks hvis de får garasje etter å ha hatt uteparkering som TB påpeker. Og om alle garasjene har bakplater er det jo lett for hver enkelt beboer å kjøpe sin egen ladeboks og installere den.

Det jeg er usikker på er om vi blir å trenge ekstra strøm, må vel finne ut hva vi har tilgjengelig til bodbygget.
Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan finner jeg ut angående det elektriske anlegget til borettslaget?

Ja, med bakplater er det bare å handle inn ladeboksen og sette den på plass. Administrator av anlegget (en i styret vil jeg tro, blir kanskje din jobb?) må så legge den inn i systemet. Det går kjapt, ingen stor sak.

Det trengs ikke nødvendigvis så mye strøm, en 3x63A kurs bør holde fint for et anlegg på denne størrelsen, med alle ladeboksene på samme kursen. Om det lar seg gjøre å sette opp et eget strømabonnement for dette med egen måler kan dere kanskje også slippe effektavgift. Men dette bør en installatør se på, de som har kjennskap til Zaptec kan gi deg råd om hva som er best etter en befaring av anlegget.

Ja det blir nok min jobb tipper jeg.

Har noen lokale installatører å velge mellom.
Arro Elektro
Ingeniør Ivar Pettersen AS
Abicon Elektro AS
Gjerberg Elektro

Har du noen erfaringer med noen av de?

jkirkebo

Sitat fra: rda på torsdag 25. april 2019, klokken 19:58
Har noen lokale installatører å velge mellom.
Arro Elektro
Ingeniør Ivar Pettersen AS
Abicon Elektro AS
Gjerberg Elektro

Har du noen erfaringer med noen av de?

kjenner ingen av de, men du bør ihvertfall bruke en installatør som har god erfaring fra slike anlegg fra før. Derav mitt tips om å kontakte Charge365. De jobber mye med Zaptec og samarbeider med lokale installatører rundt omkring som kjenner systemene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

Charge365 bruker Wilh. Kolstad AS i Drammensområdet, så du kan kontakte Charge365 for å komme i gang.

Ellers lanserer nå Circle K lading for borettslag og sameier, der CK skal bruke easee ladestasjoner (versjon for flere enn 3 stasjoner som balanserer mot hverandre). Disse fungerer likt som Zapcharge, men har i tillegg innebygget 4G modem/WiFi og kommuniserer trådløst med hverandre, slik at man kan se bort fra alt som har med WIFI og PLC. Balanseringen fungerer også ved bortfall av internett.

Det gir i prinsippet billigere infrastruktur, i tillegg til at boksene er noe rimeligere enn ZapCharge.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: rda på torsdag 25. april 2019, klokken 19:58
Har noen lokale installatører å velge mellom.
Arro Elektro
Ingeniør Ivar Pettersen AS
Abicon Elektro AS
Gjerberg Elektro

Har du noen erfaringer med noen av de?

Ing I. Pettersen As tilbyr bla. KEBA. Dei kan forespørre på KEBA P30c frå leverandør EFA elektro levert med MW-ChargingMaster og SMonitoring. Då blir du herre i eige hus med fulldynamisk lasstyring og rapportering pr ladestasjon og/eller bruker (rfid) pr epost eller web. Skyfritt og bindingsfritt. Holdbart anlegg for 20års drift.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 25. april 2019, klokken 23:25
Charge365 bruker Wilh. Kolstad AS i Drammensområdet, så du kan kontakte Charge365 for å komme i gang.

Ellers lanserer nå Circle K lading for borettslag og sameier, der CK skal bruke easee ladestasjoner (versjon for flere enn 3 stasjoner som balanserer mot hverandre). Disse fungerer likt som Zapcharge, men har i tillegg innebygget 4G modem/WiFi og kommuniserer trådløst med hverandre, slik at man kan se bort fra alt som har med WIFI og PLC. Balanseringen fungerer også ved bortfall av internett.

Har Easee også fasebalansering altså? Jeg trodde dette var unikt for ZapCharger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

For å finne hvor mye strøm dere disponerer:
Sjekk størrelsen på hovedsikringen.
Da kjenner du maks effekt.
Videre sjekker du forbruket på nettleverandør sine nettsider. Med AMS måler skal det være rimelig nøyaktig time for time. Da ser du avstanden mellom teoretisk og faktisk forbruk. Er avstanden liten må en vurdere økning. Men, dere er ikke mange som har ladbar bil idag, vi klarer å lade 11 biler der det er reservert 45 Ax230x1, 7 = 18 kW av en total på 80 A

Ved flere ladebokser vil snitt pr boks gå ned ved at ikke alle lader samtidig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA